Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddkabel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Orbin
intresserad


Registreringsdatum: 20 februari 2015
Inlägg: 12
Ort: Skellefteå

InläggPostat: 2015-03-25 09:20:54    Rubrik: Laddkabel Svara med citat

Hej!

Hakade på konsumentleasingen, Leaf.
Sitter nu och funderar på en 16A laddare.
Sprang över denna: http://eauto.si/en/product/charging-cable-32-a/
Går att välja mellan 1A-32A, skulle fungera bra för mig som sitter på 3x20A i maskinhallen.
Någon som prövat en kabel på mer än 16A?
_________________
//Robin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-25 09:33:13    Rubrik: Svara med citat

http://10300rpm.blogspot.se/2014/11/easy-evse.html
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2015-03-25 10:06:13    Rubrik: Svara med citat

För mycket hemmasnickrande för laddning tycker jag.
Om elbilen skall slå på stort måste laddnings härket komma med bilen från början. Och till vettiga priser. Och med information om vad som gäller, utan att alla behöver vara pålästa elektriker.
Sen för Leaf just nu så är vi begränsade till 3 kWh laddare i bilen.
Tror inte många har köpte bilen senaste året och därmed kunna gjort vissa personliga val till bilen som 6Kwh laddare.

Tror jag läste detta nånstans, med 240V och olika säkringar:
-16A - 3,6 Kwh
-10A - 2,3 Kwh
-6 A - 1,4 Kwh
Om detta stämmer, då får man inte ut mer från en 32A säkrat uttag jmf med 16A heller?
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-03-25 10:29:10    Rubrik: Svara med citat

Hänger inte riktigt med på vad du menar Tony.

Men så här är det. Har du inte köpt till 6kW laddare (extrautrustning i Leaf) så kan du HÖGST ladda med 230V 16A.

Laddsladden som följer med bilen levererar enbart 10A till bilen. Så det krävs en extra kabel för att kunna använda 16A laddning..

Har du köpt 6kW laddning till leafen så kan du ladda med 230V 32A men det krävs även här att du har en speciell kabel till detta, t.ex en sådan i länken ovan. Har man inte 6kW laddaren så funkar samma kabel men levererar bara då ca 16A.
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dbp
Elektrisk


Registreringsdatum: 06 mars 2015
Inlägg: 145
Ort: Trollhättan

InläggPostat: 2015-03-25 10:57:07    Rubrik: Svara med citat

Men kan man verkligen ladda Leaf från ett industriuttag? Klarar den inte bara 1-fas?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-03-25 11:18:53    Rubrik: Svara med citat

Du stirrar dig blind på kontakten tror jag. Det är en 3-fas 32A kontakt ja. Men bilen utnyttjar bara en fas och 32A (med 6kW laddare). Elektroniken för att bilen skall börja ladda sitter i det här fallet i Typ1 handsken. På din kabel som följer med bilen sitter elektroniken i en klump på kabeln.
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orbin
intresserad


Registreringsdatum: 20 februari 2015
Inlägg: 12
Ort: Skellefteå

InläggPostat: 2015-03-25 12:03:53    Rubrik: Svara med citat

Laddning vid en-fas och olika strömmar:
U*I=P
230V*6A = 1,38 kW
230V*10A = 2,3 kW
230V*16A = 3,68 kW
230V*20A= 4,6 kW
230V*25A= 5,75 kW
230V*35A= 8,05 kW
230V*50A= 11,5 kW
230V*63A= 14,49kW

Om jag köper en 32A kabel och har 20A uttag, fungerar det att ladda 20A med konsumentleasing Leafen?
Läste Gröna bilisters test och där verkar det som Leaft efter 2013 har 6,6kW laddare i bilen?
http://www.gronabilister.se/biltester/nissan-leaf-ii
"En 6,6 kW laddare i bilen gör att bilen kan laddas på bara fyra timmar från väggen, snabbladdning är liksom tidigare möjligt. "
_________________
//Robin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-25 12:11:08    Rubrik: Svara med citat

Orbin skrev:

Läste Gröna bilisters test och där verkar det som Leaft efter 2013 har 6,6kW laddare i bilen?


Vi har kört ett varv med precis dessa frågor för 6mån sedan. Gör en sökning eller läs länken du fick av mig.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-25 12:13:43    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:


Tror jag läste detta nånstans, med 240V och olika säkringar:
-16A - 3,6 Kwh
-10A - 2,3 Kwh
-6 A - 1,4 Kwh
Om detta stämmer, då får man inte ut mer från en 32A säkrat uttag jmf med 16A heller?


16A ger 3kW (18.5A ger 3.3kW vilket är max), 10A ger 1.9kW laddeffekt, det är det som är intressant när du väntar på stan.

Men åter igen detta finns det mängder att läsa om om man kollar våra bloggar eller söker lite
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Orbin
intresserad


Registreringsdatum: 20 februari 2015
Inlägg: 12
Ort: Skellefteå

InläggPostat: 2015-03-25 12:17:36    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Men åter igen detta finns det mängder att läsa om om man kollar våra bloggar eller söker lite


Jo det är det som är problemet det är så mycket information att gå igenom, några "sticky"-trådar med aktuell och uppdaterad information om dessa återkommande frågor hade varit önskvärd.
_________________
//Robin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-25 12:20:41    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
För mycket hemmasnickrande för laddning tycker jag.
Om elbilen skall slå på stort måste laddnings härket komma med bilen från början. Och till vettiga priser. Och med information om vad som gäller, utan att alla behöver vara pålästa elektriker.


Allt ingår i Nissans ögon. Du rullar fram till laddpinnen, pluggar i sladden och väntar.

Att originalsladden är långsam rycker dem på axlarna åt, att snabbladdare inte finns rycker de på axlarna åt och säger dem att de redan byggt en korridor mellan huvudstäderna i norden. Att den bara tar 1fas rycker de på axlarna åt och pekar på "semisnabba" laddstolpar, som heller inte finns speciellt ofta.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2015-03-25 12:21:19    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Hänger inte riktigt med på vad du menar Tony.

Men så här är det. Har du inte köpt till 6kW laddare (extrautrustning i Leaf) så kan du HÖGST ladda med 230V 16A.

Laddsladden som följer med bilen levererar enbart 10A till bilen. Så det krävs en extra kabel för att kunna använda 16A laddning..

Har du köpt 6kW laddning till leafen så kan du ladda med 230V 32A men det krävs även här att du har en speciell kabel till detta, t.ex en sådan i länken ovan. Har man inte 6kW laddaren så funkar samma kabel men levererar bara då ca 16A.


Ja precis vad jag menar. Eftersom Nissan nu i Sverige kört leasing upplägget några gånger så tror jag inte många har köpt bilarna. Och som jag fattat så fanns det för leasing inte möjlighet att få till extraladdarn i bilen till 6kWh.
Och bilen är begränsad till 1fas hursomhelst. Och då är 16A max utnyttjande, förutom Chademo. Detta har jag först nu fått insikt i.

Sen borde Nissan leverera bilen med en schuko kabel som går upp till 16A och åtminstone en Mode3Typ2-Typ1 kabel som är nån slags standard som verkar blir mer av. Som det är nu så mekas det med kina komponenter och hemmafix för att få till det. Eller köpa dyrt av tredjepart. Och vad säger försäkringsbolag eller Nissan om det händer nåt vid laddning av bilen med osäkra kablar.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dbp
Elektrisk


Registreringsdatum: 06 mars 2015
Inlägg: 145
Ort: Trollhättan

InläggPostat: 2015-03-25 14:36:21    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
Sen borde Nissan leverera bilen med en schuko kabel som går upp till 16A och åtminstone en Mode3Typ2-Typ1 kabel som är nån slags standard som verkar blir mer av. Som det är nu så mekas det med kina komponenter och hemmafix för att få till det. Eller köpa dyrt av tredjepart. Och vad säger försäkringsbolag eller Nissan om det händer nåt vid laddning av bilen med osäkra kablar.


Precis - på en bil som kostar nästan 400 000 kr så borde man kunna få en bättre laddkabel med dosa och en typ 2 till typ 1-kabel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-25 18:59:19    Rubrik: Svara med citat

Skönt att läsa att det är mer än jag som reagerat på dels allt hemmapulande (OBS, svenska! Wink), dels på att all information som finns gömd i vissa entusiasters huvud och i detta forum inte är uppsatt i en FAQ som alla nya och fippel-ointresserade kan ta del av. Smile


Senast ändrad av Jor-El den 2015-03-25 19:41:23, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-25 19:10:28    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Du stirrar dig blind på kontakten tror jag. Det är en 3-fas 32A kontakt ja. Men bilen utnyttjar bara en fas och 32A (med 6kW laddare). Elektroniken för att bilen skall börja ladda sitter i det här fallet i Typ1 handsken. På din kabel som följer med bilen sitter elektroniken i en klump på kabeln.


För att röra till det lite ytterligare vill jag påstå, att dubbelladdaren i Leaf använder 28A men som sagts blir det ju ett 32A CEE uttag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-03-26 10:07:48    Rubrik: Svara med citat

Orbin skrev:
Laddning vid en-fas och olika strömmar:
U*I=P
230V*6A = 1,38 kW
230V*10A = 2,3 kW
230V*16A = 3,68 kW
230V*20A= 4,6 kW
230V*25A= 5,75 kW
230V*35A= 8,05 kW
230V*50A= 11,5 kW
230V*63A= 14,49kW

Om jag köper en 32A kabel och har 20A uttag, fungerar det att ladda 20A med konsumentleasing Leafen?
Läste Gröna bilisters test och där verkar det som Leaft efter 2013 har 6,6kW laddare i bilen?
http://www.gronabilister.se/biltester/nissan-leaf-ii
"En 6,6 kW laddare i bilen gör att bilen kan laddas på bara fyra timmar från väggen, snabbladdning är liksom tidigare möjligt. "


Läs först vad vi skrivit ovan i tråden, då får du svar på delar av din fråga.

För att svara igen så är svaret: Nej. 16A laddning är det som gäller. Det finns dessutom inga 20A 3 fas uttag vad jag vet. Det är 16 eller 32A som gäller. 32A uttagen är större rent fysiskt.
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-03-26 14:57:00    Rubrik: Svara med citat

Han kan ju ha ett 32A uttag som bara är avsäkrat till 20A.
Och det är nog så det är förmodligen.

Men som det tidigare nämnts så utan dubbelladdaren så är det liten mening med att ha en kabel för mer än 16A.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.38 sekunder att ladda.