Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ansiktslyftning PHEV 2016
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-10-15 11:16:32    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Har själv läst en hel del i detta trevliga forum men har först nu valt att göra ett första inlägg!

Familjens första PHEV är en MY14 vi köpte tidigare i år vilken vi hittills är väldigt nöjda med.

Nu idag, beställdes en till vilken blev en MY16 Business Nav Safety som enligt uppgift kommer att levereras vecka 45. Ser främst fram emot den adaptiva farthållaren, eluppvärmd ratt & vindruta om man ser till skillnaderna mellan gamla och nya versionen. Sedan hoppas man ju att den utlovade extra ljudisoleringen märks av också - men det får vi väl se...

Fråga; det finns ganska ont om bilder på den nya kulören Ruby Black Pearl på nätet, den skall vara ganska svart i grunden men skimra vinröd/lila när solen sveper över bilen - någon som sett den i verkligheten?
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-12-01 20:28:30    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Bilen nu hämtad och ett par positiva erfarenheter kan nämnas:

- Betydligt solidare känsla.
- Tystare och mindre vibrationer.
- Skinnklädseln andas en helt annan finish och känsla än den tidigare på MY14/15 PHEV.
- 360 kamerorna är riktigt trevliga.
- Uppvärmbar ratt och elvindruta är grymt bra!
- Safety är nytt för mig - riktigt trevliga funktioner även om det inte är något unikt för just MY16.
- Ett nytt fack i taket för solglasögon kände jag inte till, välkomnas.
- LED-ljuset känns spontant som en förbättring.

Negativt?

- Appen har förbluffande nog fortfarande inte 3G-stöd och räckvidden via WiFi är ett skämt!
- Varför har man fortfarande mugghållare i bagaget som ett tydligt tecken på att panelerna är de samma som på den 7-sitsiga dieselversionen...?
- Den trevliga lösningen med elmotordriven fällning av baksätet vi hade i vår tidigare 2.2D Business Nav kunde gott få vara kvar på PHEV.
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 544
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-12-07 09:24:05    Rubrik: Svara med citat

Är rätt nöjd med min, tycker inte att utseendet har förbättras till 2016 utan nästan tvärtom, men smaken är förstås delad.

Jag har 1 1/2 år leasing kvar men jag tror att jag behåller den 1-2 år till efter det och ser om det går att köpa en Tesla då.

Om inte Model 3 är något för mig och det ska det bli en ny Outlander så vill jag ha dubbla räckvidden och effekt i batteriet så att motorn aldrig behöver starta vid acceleration/kyla. Samt 3G/4G så att jag kan förvärma bilen via app.


Senast ändrad av Björn F den 2015-12-07 09:34:49, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-07 09:32:38    Rubrik: Svara med citat

Deras helelktriska suv då? Skall väl komma inom kort.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 544
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-12-07 09:43:19    Rubrik: Svara med citat

Där har vi väl bara sett konceptbilar ? inget känt om räckvidd, snabbladdning. Men det kan förstås vara intressant om alla bitar faller på plats, snabbladdning + nät, räckvidd.

Rättning, såg precis tråden om konceptbilen. 45 kWh batteri tror jag inte skulle fungera för mig personligen, speciellt inte i en högbyggd bil. Utseendet är lite svårsmält men kan nog fungera om man tonar ner vissa av detaljerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mhacker
intresserad


Registreringsdatum: 03 augusti 2015
Inlägg: 17
Ort: Hindås

InläggPostat: 2015-12-07 12:36:33    Rubrik: Svara med citat

Har kört min MY16 nu i ett par dagar. Helt nöjd än så länge, men tycker mig se ett gult stick i helljuset som inte finns där i halvljuset. Ni som har samma modell, ser ni det också?

Har en extraljusramp monterad så det stör inte så mycket men det är ju lite trist att helljuset inte har samma färgtemperatur som halvljuset?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-12-08 07:49:54    Rubrik: Svara med citat

På min innan facelift är det Xenon på halvljus men inte helljus. Helt olika färgtemp och halvljuset är nästan bättre än helljuset.

Kanske är det på MY16 också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-12-09 21:03:38    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Någon som vet vilka kriterier som styr när eluppvärmningen av vindrutan kan aktiveras?

Jag kan ofta inte aktivera den - men det kanske inte är tillräcklig låg utomhustemperatur?

Nådde 50 km ren eldrift för första gången idag!! Trots nästan 3 mils körning i 90 km/h !! Nöjd, nu växer ju hornen ut att komma längre... har 55 km till jobbet galen
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mhacker
intresserad


Registreringsdatum: 03 augusti 2015
Inlägg: 17
Ort: Hindås

InläggPostat: 2015-12-10 13:01:36    Rubrik: Svara med citat

Tror den går att starta när det är kallare än 5 grader.

Bra jobbat, jag har ännu inte kommit mer än c:a 35 km på batteri. Får lära mig köra ännu snålare då Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-12-12 07:02:13    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Det stämde, vid fyra grader som igår fungerade rutan finfint!

Mina körknep hittills är:

Värmen inställd på 15 grader, men ställd i OFF-läge. Behöver man då köra ventilation på vindrutan mot imma några sekunder slukar inte värmen någon onödig effekt.

Stolvärme på

Rattvärme på

Rutvärme på vid behov/under +5 grader

Mycket aktiv med B-paddlarna.

Alltid B0 när jag inte bromsar med paddlarna (det är ruskigt vad långt Outlandern rullar på frihjul tack vare sin höga tjänstevikt!)

Ingen farthållare

Rejält med avstånd till andra bilar vid köbildning så att man inte förstör bilens rörelseenergi.

Vad har ni andra för knep jag missat?
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-12 09:54:48    Rubrik: Svara med citat

TMC skrev:
Hej!

Det stämde, vid fyra grader som igår fungerade rutan finfint!

Mina körknep hittills är:

Värmen inställd på 15 grader, men ställd i OFF-läge. Behöver man då köra ventilation på vindrutan mot imma några sekunder slukar inte värmen någon onödig effekt.

Stolvärme på

Rattvärme på

Rutvärme på vid behov/under +5 grader

Mycket aktiv med B-paddlarna.

Alltid B0 när jag inte bromsar med paddlarna (det är ruskigt vad långt Outlandern rullar på frihjul tack vare sin höga tjänstevikt!)

Ingen farthållare

Rejält med avstånd till andra bilar vid köbildning så att man inte förstör bilens rörelseenergi.

Vad har ni andra för knep jag missat?


Mycket luft i däcken!!!!!!!!!
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-12-12 23:02:17    Rubrik: Svara med citat

Aha!

Vad har du för tips på lufttryck?

Kör på 225/55-18
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-13 07:23:42    Rubrik: Svara med citat

TMC skrev:
Aha!

Vad har du för tips på lufttryck?

Kör på 225/55-18


Jag har 225/60-17 och har höjt från 2,4 till 2,8 men avser att höja ytterligare då vissa leafägare har 3,3bar. Jag tror att 3 Bar kan vara en bra kompromiss mellan ljud, komfort samt energiförbrukning.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-12-13 09:26:39    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte däcksslitaget det kan bli ojämnt också om slitytan blir för utspänd. Men tror inte det är så stort problem om man går från 2,8 till 3,0.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2016-02-18 23:21:39    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Hur är det egentligen - ger B1-B5 motstånd vid körning dådet inte är nedför som bromsar bilen trots att man ligger med gas? Annars vore ju B5 optimalt hela tiden så att man verkligen får maximal regenerering nedför och som man kan moderera med gaspedalen?

Funderar även på om Lock 4WD drar mer el än om man enbart kör på 2WD? Har haft svårt att mäta någon skillnad eftersom både väglag varierar och jag kör nästan uteslutande pendlingstrafik 07-08 och 17-18 om dagarna. Dock märks generellt våt vägbana rejält på räckvidden.

Vad har ni för bra tips?
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-10 06:13:49    Rubrik: Svara med citat

[quote="TMC"]Hej!

Hur är det egentligen - ger B1-B5 motstånd vid körning dådet inte är nedför som bromsar bilen trots att man ligger med gas? Annars vore ju B5 optimalt hela tiden så att man verkligen får maximal regenerering nedför och som man kan moderera med gaspedalen?

Funderar även på om Lock 4WD drar mer el än om man enbart kör på 2WD? Har haft svårt att mäta någon skillnad eftersom både väglag varierar och jag kör nästan uteslutande pendlingstrafik 07-08 och 17-18 om dagarna. Dock märks generellt våt vägbana rejält på räckvidden.

Vad har ni för bra tips?[/quote

Kan du berätta mer om MY16, Är den knäpptyst? Går den mycket längre på el? Går den mycket snålare på bensin? Kan du trycka mer än halv gas utan att bensinaren startar?] Jag tycker att det känns som bilen sugs iväg om jag paddlar ner till B0 vid körning, är det jag som inbillar mig ? (MY14)
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-08-25 14:17:10    Rubrik: Svara med citat

Testade en kort tur i den faceliftade modellen i veckan. Vilken skillnad! love
Nu tog jag iofs en bara en kort tur i den gamla modellen också, men det räckte för att tappa intresset...
Men nu väckte den ha begär, den var fin att åka i nu.

Mitsubishi, kör dom med nån privatleasing? Kör just nu Leaf på det och det känns väldig bra nu när slutet närmar sig och man inte behöver bry sig om alla sista priset kompisar... Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-25 18:52:41    Rubrik: Svara med citat

Ken skrev:
Testade en kort tur i den faceliftade modellen i veckan. Vilken skillnad! love
Nu tog jag iofs en bara en kort tur i den gamla modellen också, men det räckte för att tappa intresset...
Men nu väckte den ha begär, den var fin att åka i nu.

Mitsubishi, kör dom med nån privatleasing? Kör just nu Leaf på det och det känns väldig bra nu när slutet närmar sig och man inte behöver bry sig om alla sista priset kompisar... Laughing


Ja jösses vad mycket tystare den nya modellen är, det går dessutom att accelerera bra mycket fortare innan bensinaren hjälper till. Tycker dock att batteriet fortfarande är för litet.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-08-28 18:10:18    Rubrik: Svara med citat

Jag har typ 2,5 mil till jobbet. Kan man köra den dagligen på el utan att Ice motorn går igång? Har för mig att jag läst att den vill gå igång med jämna mellanrum?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-29 04:02:15    Rubrik: Svara med citat

Ken skrev:
Jag har typ 2,5 mil till jobbet. Kan man köra den dagligen på el utan att Ice motorn går igång? Har för mig att jag läst att den vill gå igång med jämna mellanrum?


På sommaren utan halvhård acceleration ja!
Är det under -14 går den uteslutande på bensin.
När kupén behöver värmas upp med mer än 3kW startar motorn också, men med massor av pillande i bilen vid körning kan det minskas.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.