Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Chevy Bolt - GM's 32+ mils elbil
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-01-10 08:01:48    Rubrik: Chevy Bolt - GM's 32+ mils elbil Svara med citat

Nu florerar rykten om att GM kommer att släppa information om en kommande elbil med 32+ mils räckvidd i 30 000 $ prisklassen. Bilen ska heta Bolt (GM har registrerat det märket) och släppas runt 2017.

http://www.autoblog.com/2015/01/10/chevy-bolt-200-mile-ev-debut-detroit/

Det blir i så fall en rätt intressant måndag då både denna samt nya Volt presenteras.

Det jag i så fall är mest intresserad av är hur man har tänkt lösa det här med snabbladdning. Jag hoppas förstås på samarbete med Tesla och då 135 kW laddning, men det är väl kanske lite av en utopi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-01-11 16:03:48    Rubrik: Svara med citat

Frågan är vad det blir för praktisk räckvidd. 15mil på vintern och 20-25mil på sommaren då? Låter intressant!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2015-01-11 16:47:32    Rubrik: Svara med citat

Klarar bilen 6+6 mil utan laddning emellan på vintern så börjar vi snacka pendlarbil.

För pendling behövs ingen snabbladdare, vem vill stå och vänta i ens 20minuter på väg till jobbet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3143
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-01-11 18:07:41    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Klarar bilen 6+6 mil utan laddning emellan på vintern så börjar vi snacka pendlarbil.

För pendling behövs ingen snabbladdare, vem vill stå och vänta i ens 20minuter på väg till jobbet?


+1
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-12 06:32:30    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte låta bli att inte kommentera… Sonic eller Aveo som vi känner det är bil lika stort som Clio eller Polo… att man packar ihop 35-50kWh batteri i en bil så liten blir mirakel… gör dem det så är det klart värt att köpa för 30tUSD eller 300tkr… låter Science Fiction men man vet aldrig…

Det tråkiga är att Chevrolet som märket ville inte konkurrera till Opel i EU... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2015-01-12 07:01:51    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Det tråkiga är att Chevrolet som märket ville inte konkurrera till Opel i EU... 8


Badge engineering, när det är som bäst Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
borealis
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 december 2013
Inlägg: 102
Ort: Västkust

InläggPostat: 2015-01-12 08:47:42    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Klarar bilen 6+6 mil utan laddning emellan på vintern så börjar vi snacka pendlarbil.

För pendling behövs ingen snabbladdare, vem vill stå och vänta i ens 20minuter på väg till jobbet?


Jag stå och vänta. Ingen problem. Eller handla samtidigt. Eller kisspaus. Eller 10 min surfning på nyheter. Ingen problem alls. Man behöver bara skiftar lite på prioritäter.
_________________
i3 60Ah REX (06/2014 - 06/2017) = 120.000 km
i3 94Ah REX (06/2017 - )
Audi A2 = 310.000 km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JEZ
intresserad


Registreringsdatum: 24 februari 2014
Inlägg: 26
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-01-12 09:13:49    Rubrik: Svara med citat

Bolt är väl ett resultat av att LG Chem har fått ordning på sina NMC-batterier.
Utöver de nya elbilarna vi vet kommer, som nya Leaf med deras egna(aesc) NMC-batterier, tror jag vi kommer att få se ett flertal nya elbilar presenteras innan 2017 med liknande prestanda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-01-12 10:12:18    Rubrik: Svara med citat

2017 kommer också modell 3. Och räckvidden är ju teslas kännemärke. Leaf 2 skall ju komma 2016 enligt ihållande rykten. Såväl leaf som gm:s alternativ kommer ju dock att vara helt avhängda om de inte har antingen access till tesla laddarna eller ett motsvarande eget nät. I ren pendling så håller jag med ovanstående, där vill man inte stå och ladda 20 min. Men på långfärd är det inget problem. Och tesla siktar ju på 30 säkra allvädersmil. Också långpendlare skulle ta sig fram då.

För övrigt så kan man väl konstatera att med oförändrad batteri vikt skulle man få uppemot 60 kwh i leafen om energidensiteten var ekvivalent med teslas. Det skulle ge hygglig prestanda i leaf 2.

En annan tidbit är att tesla verkar hålla fast vid batteristorlek på 85kwh, men ökar energidensiteten, enligt läckt information, med hela 20%. Från en redan industriledande nivå. Tydligen är det en del i bantningskuren för model X. Man har tydligen räknat på det där och kommit fram till att man i normalfallet tjänar mer på mindre vikt än mer kwh. Jag antar att man kan få väga för och emot. I vinterföre hade jag föredragit fler kwh för att kompensera snö och kyla, går det upp och ned så är mindre vikt att föredra. Har jag dragkrok är vikten mindre viktigt i relation till tillgänglig energi.

Mycket variabler blir det Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-01-12 15:28:07    Rubrik: Svara med citat

http://www.autoblog.com/2015/01/12/chevrolet-bolt-ev-concept-video-detroit-2015/



Citat:
"a vision" of a 200-mile EV with an entry price of around $30,000.


Ser dock inte ut som någon långfärdsbil, väldigt mycket vision/koncept snack också. Samt att det inte står speciellt mycket angående laddning. Har väldigt svårt att se att detta ska bli en konkurrent till Tesla Model 3, åtminstone till 2017.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-01-12 15:54:06    Rubrik: Svara med citat

Vi får se. Om de inte fixar infrastrukturen är de en non starter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-01-12 17:49:16    Rubrik: Svara med citat

Nu kanske jag är negativ men med tanke på GMs förflutna så skulle jag undvika att köpa någon bil från dem
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-12 21:10:06    Rubrik: Svara med citat

Som att jag har sett liknande färg på en annan fabrikat, kanske tysk, från Bayern kanske, med massa kolfibrer komponenterna... Nej det måste vara bara min dröm... Annars snygg bil... Undrar hur många exemplar skulle tex. BMW sälja av sin i3 tills 2017... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-01-13 05:09:28    Rubrik: Svara med citat

Av att döma från kommentarerna på autoblog så har GM lyckats rätt bra med Bolt, de flesta tycker den ser riktigt bra ut.

Ser man den inte som en Model 3 konkurrent (långfärdselbil) utan mer som en stadsbil men där man kan pendla lite längre sträckor och slippa räckviddsångest , även om man inte kan ladda på jobbet, så blir den trots allt rätt intressant. Som redan nämnts så är färgvalet lite åt BMW I3 hållet och det är väl inte en slump..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-01-13 08:29:22    Rubrik: Svara med citat

Är det fortfarande troligt att Tesla Model 3 kommer 2017? De har väl inte ens fått ut X till kunder ännu?
Är inte Chevrolet borttaget som märke i Europa igen? Opel Blitz?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-01-13 10:11:38    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Är det fortfarande troligt att Tesla Model 3 kommer 2017? De har väl inte ens fått ut X till kunder ännu?
Är inte Chevrolet borttaget som märke i Europa igen? Opel Blitz?

Nej det är klart. Å andra sidan är det här bara ett koncept också. 3:an skall tydligen bli 4 som standard. Lite intressant. Men det är mycket rumour mill och lite lite faktiska saker att gå på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-01-13 11:03:22    Rubrik: Svara med citat

Elon pratade nyligen om det och det är kopplat hur det går med batterifabriken. Man ska även kunna använda motorteknik från Model S D - version. Tror han nämnde att man kan se den mindre motorn som en föregångare till Model 3 motorn. Det var svaret på frågan om just X försening påverkade Model 3.

Men jag tror ändå att det blir 2018 snarare än 2017, Model 3 alltså. Bolt är som redan sagt ett koncept så det finns förstås inte några garantier för att den kommer till 2017.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-01-13 11:30:03    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Bolt är som redan sagt ett koncept så det finns förstås inte några garantier för att den kommer till 2017.
Jag tror att det är lättare för GM att få en bil färdig eftersom de har allt utom eldriften på hyllan. Det ger förstås en risk för att man tar genvägar runt drivlinan också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-01-13 11:56:18    Rubrik: Svara med citat

Visst , GM har nog mer muskler vad gäller bilen i sig. Men med tanke på vilken storlek Tesla har tänkt sig på batterifabriken och hur mycket av den som kommer att dedikeras till Model 3 så tror jag inte att LG Chem nödvändigtvis kan snyta fram batterierna till Bolt ur näsan. USA fabriken går väl på 60% kapacitet för närvarande och Volt 2016 tror jag kommer sälja betydligt bättre än föregångaren.

Men det är roligt att vi nu har denna diskussion, många av de stora börjar nu prata om elbilar med lång räckvidd med allt vad det innebär. Som elbilsentusiast är det kul just nu..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-13 12:11:51    Rubrik: Svara med citat

Tittar man hur producenter jobbar så har majoritet av dem batteri fabrik i anslutning till bilproduktion, Nissan har det, VW har eget batteri fabrik i anslutning till bilfabriken, Tesla bygger batterifabrik, Mercedes har nästan klart batteri fabrik i anslutning till B-klass produktion… skulle inte vara konstigt att LG-chem kanske börjar bygga batterier bredvid GM bilfabriken… vi entusiaster hoppas på det eftersom fler modeller betyder mer konkurrens bland producenter som sänker priset och breddar utbudet… Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.