Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Chevy Bolt - GM's 32+ mils elbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-07 03:58:21    Rubrik: Svara med citat

Nissan har haft det tufft i usa under 2015. Det lär inte bli enklare om allt man har är en Leaf som i bästa fall har halva räckvidden. Det blir till att sätta fart tror jag....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-07 04:09:55    Rubrik: Svara med citat

Bästa skottet så långt. Men visst ser den ut som en Leaf2. Väldigt mycket känns igen på gott och ont, men man har ökat täckvidden, gjort designen mer normal osv. Interiör med display osv ser ut som upphottad Leaf.

Folk har räknat och kommit fram till ca 50kWh användbart, man säger 9timmar laddtid på level 2. Man säger 80% på 45minuter med DC.

Hoppas på 3fas laddare i Europa
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-07 05:17:46    Rubrik: Svara med citat

Halva inne iaf...



Halva ute? Scrollar man ner syns en bild även på typ1 Razz http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html

"You’re in charge
With the available 240-volt charging unit (professional installation required), charging your Bolt EV is as easy as plugging in your cell phone. The available 240-volt charging unit provides more power and will charge your Bolt EV faster. The standard Location-Based Charging feature makes it easy to customize your charging settings when at home, and take advantage of public charging when away."
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henkeibrixton
intresserad


Registreringsdatum: 19 juli 2015
Inlägg: 28
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2016-01-07 05:38:03    Rubrik: Mer nästa vecka Svara med citat

Enligt Insideevs väntas GM komma med mer info på Detroits bilmässa nästa vecka.

Citat:
The majority of those “unanswered questions” and more will be known shortly, GM apparently is looking to keep some powder dry for the big NAIAS show on its home turf in Detroit next week.


http://insideevs.com/chevrolet-bolt-debut-30000-200-miles-range-2016-arrival-confirmed-photos-specs-videos/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2016-01-07 06:47:08    Rubrik: Svara med citat

Om Bolt någonsin kommer till Sverige lär den väl kosta minst 400'.
$30000 "after federal tax tax credit", dvs $37500 = 320' SEK + moms = 400' SEK.
Sen hittar säkert generalagenten på nåt obligatoriskt "nordic package" för att motivera ett ännu högre pris i Sverige.

Ps. Supermiljöbilspremien ska väl försvinna till 2017 och ersättas med nåt bonus-malus system, vad nu det kommer innebära..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-01-07 07:17:53    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Bästa skottet så långt. Men visst ser den ut som en Leaf2. Väldigt mycket känns igen på gott och ont, men man har ökat täckvidden, gjort designen mer normal osv. Interiör med display osv ser ut som upphottad Leaf.

Folk har räknat och kommit fram till ca 50kWh användbart, man säger 9timmar laddtid på level 2. Man säger 80% på 45minuter med DC.

Hoppas på 3fas laddare i Europa


2017 års Leaf ska väl vara en Leaf 2 med liknade prestanda, tror de kommer släppas ungefär samtidigt faktiskt.

Håller med om 3-fas det borde vara grundkrav i EU. Om våra motorjournalister fattade något så skulle de fråga om sånt och ställa krav.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-07 07:49:31    Rubrik: Svara med citat

För liten för mina behov, men i compactklassen s tror jag vi har något som faktiskt är gångbart. Det är synd att man inte lyft på luren och prata med Elon om Super charge access det hade varit en riktig fördel. Men i kompaktklassen kanske det inte gör något.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-07 09:05:10    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Det är synd att man inte lyft på luren och prata med Elon om Super charge access det hade varit en riktig fördel. Men i kompaktklassen kanske det inte gör något.


Samtidigt så har den ju rätt uttag... Men det kräver nog aktiv kylning av batteriet att dels profilera bilen som långfärdsbil och dels ladda "snabbt".
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2016-01-07 10:52:25    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:

Håller med om 3-fas det borde vara grundkrav i EU. Om våra motorjournalister fattade något så skulle de fråga om sånt och ställa krav.


Läste nånstans att privathus vanligtvis bara har 1-fas anslutning i Frankrike och England, och då med en rejäl huvudsäkring utan att det kostar en massa extra, varför 32A 1-fas laddning hemma inte är nåt konstigt alls där.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-07 11:05:12    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
JFAH skrev:
Det är synd att man inte lyft på luren och prata med Elon om Super charge access det hade varit en riktig fördel. Men i kompaktklassen kanske det inte gör något.


Samtidigt så har den ju rätt uttag... Men det kräver nog aktiv kylning av batteriet att dels profilera bilen som långfärdsbil och dels ladda "snabbt".


Det är ett definitivt minus att de bara har osäkra 50kw laddare att tillgå. JAg tror bilen främst kommer döda leafen och i3:an i usa, där är det ju en no brainer och ta bolten istället. Men någon tesla dödare (model 3) lär det inte kunna bli, dels skall ju teslan vara större, dels har den access till det bästa laddningsnätet alla kategorier. Att det skall vara så svårt att förstå att bilen bara är ena sidan av myntet?


Senast ändrad av JFAH den 2016-01-07 11:31:09, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2016-01-07 11:27:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det är ett definitivt minus att de bara har osäkra 50kw laddare att tillgå.


Ähum, 2014 ringde och ville ha tillbaka det där uttalandet. Numera är nästan hela södra Sverige täckt av fungerande 50kW-laddare för alla olika bilar man idag kan köpa. Dessa duger och används även av teslaförare på genomfart har jag sett där deras egna glest utplacerade laddare inte räcker till.


Tycker Bolt verkar mycket intressant. Även med 1-fasladdning, fast 3-fas såklart föredras. Numera finns det så pass tätt med snabbladdare utplacerade att man lätt skulle klara sig med 20-25mils motorvägsräckvidd utan att behöva planera resan om man inte vill det. Räckvidden borde vara ungefär dubbla mot 24kWh-leafen om man ska tolka siffrorna med erfarenhet. Leafen anges till 100miles med amerikanska mått.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-07 11:36:33    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Citat:
Det är ett definitivt minus att de bara har osäkra 50kw laddare att tillgå.


Ähum, 2014 ringde och ville ha tillbaka det där uttalandet. Numera är nästan hela södra Sverige täckt av fungerande 50kW-laddare för alla olika bilar man idag kan köpa. Dessa duger och används även av teslaförare på genomfart har jag sett där deras egna glest utplacerade laddare inte räcker till.


Tycker Bolt verkar mycket intressant. Även med 1-fasladdning, fast 3-fas såklart föredras. Numera finns det så pass tätt med snabbladdare utplacerade att man lätt skulle klara sig med 20-25mils motorvägsräckvidd utan att behöva planera resan om man inte vill det. Räckvidden borde vara ungefär dubbla mot 24kWh-leafen om man ska tolka siffrorna med erfarenhet. Leafen anges till 100miles med amerikanska mått.

Det är väl, handen på hjärtat ,bara halva sanningen,,, Dels så är det ett otal olika operatörer att hålla rätt på, dels är det en enstaka laddare per plats och tillgängligheten är det lite si och så med fortfarnade efter vad som berättas såväl här på forumet som på andra forum.

Men jag kan ge dig att 50 räcker för nöd påfyllning, men med ett 50kw batteri så ligger du definitivt på smärtgränsen. Det är ju också en fråga omthrough put. Skilnaden mellan 30 och 40 minuter i laddningstid gör rätt mycket i through put på en laddpunkt... Men överlag ger jag endå bolten godkänt. Den lider av att inte ha laddinfrastruktur, men med så lång räckvidd skulle jag änå känna mig rimligt trygg med den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2016-01-07 11:38:57    Rubrik: Svara med citat

Det är den räckvidden som gör hela skillnaden. Då kan man också snabbladda snabbare (högre medeleffekt) och mer sällan. Då blir det mest en bonus att snabbladdarna är placerade så pass tätt som de är idag. Man kan välja och vraka. Antingen optimera, eller strunta i att planera.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2016-01-07 13:44:19    Rubrik: Chevy Bolt artikel i ETN Svara med citat

Chevy Bolt artikel i

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=61736&via=n&knapp=lasmer


_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-01-07 14:34:52    Rubrik: Svara med citat

Om den håller minst 80% av vad den utlovas leverera tycker jag den verkar svinbra och det är roligt att den är amerikansk för jag hoppas och tror att den här bilen kommer att hålla högre kvalitet än tesla.

GM vet en hel del om att massproducera billiga fungerande bilar.
Inte premium, men skiten håller ihop utan större fel och det mesta fungerar utan större konstruktionsfel (leaf)

Det blir bara löjligt att tjafsa om att bilen inte har 3-fasladdning nu när det börjar bli tätt med snabbladdare och batteriet är relativt stort, kommer fungera mer än utmärkt till de flesta förare.

Sluta tjata, köp en tesla och betala vad det kostar om det nu är så bra.
Sluta drömma.



Elbilar är just nu inte till för alla och ni som frekvent nyttjar bilarna i er kurirverksamhet där ni kör Malmö-Uppsala nonstop 4 gånger per dygn utan att stanna ( flaska i sittbrunnen fungerar bra ? ) kan med fördel köpa någon av BMW´s 7-seriebilar med Autobahnpaket ( 140 liters dieseltank ) då kommer ni riktigt lång mellan kisspauserna och för all del, välj till ännu större tank, BMW´s individualutrustade bilar kan få i princip vilken extrautrustning som helst bara kunden betalar.

Runt 400 liters dieseltank verkar rimligt ?
Tänk bara på att ni kan få förslitningsskador i nacke och rygg när ni kör uppemot 170 timmar per vecka, arbetsmiljöverket har varnat för det !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-01-07 15:40:07    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:

Det blir bara löjligt att tjafsa om att bilen inte har 3-fasladdning nu när det börjar bli tätt med snabbladdare och batteriet är relativt stort, kommer fungera mer än utmärkt till de flesta förare.

Sluta tjata, köp en tesla och betala vad det kostar om det nu är så bra.
Sluta drömma.


Tror de måste skaffa 3-fas laddning på något sätt. Blir ju ganska hopplöst att ladda 40-50kWh med 1-fas. Sen får man se hur viktigt det är med 3-fas mot andra saker, just nu kan man ju välja Zoe om man vill ha en småbil med 3-fas men den alla väljer inte den ändå.
Men det är klart det kommer stå mellan denna Model 3, Leaf 2 och Budd-e... Bra att ha lite att välja mellan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-01-07 17:02:36    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
eUP skrev:

Det blir bara löjligt att tjafsa om att bilen inte har 3-fasladdning nu när det börjar bli tätt med snabbladdare och batteriet är relativt stort, kommer fungera mer än utmärkt till de flesta förare.

Sluta tjata, köp en tesla och betala vad det kostar om det nu är så bra.
Sluta drömma.


Tror de måste skaffa 3-fas laddning på något sätt. Blir ju ganska hopplöst att ladda 40-50kWh med 1-fas. Sen får man se hur viktigt det är med 3-fas mot andra saker, just nu kan man ju välja Zoe om man vill ha en småbil med 3-fas men den alla väljer inte den ändå.
Men det är klart det kommer stå mellan denna Model 3, Leaf 2 och Budd-e... Bra att ha lite att välja mellan.

32 a 240 v 9 timmar det borde bli, 60-65 kwh om man räkna r bort lite laddnings förlust. Den som lever får se. Tror fortfarande laddningen är achillehälen här. 50kw är helt enkelt för lite. Man behöver komma upp till i runda slängar 100kwh och multipla utpunkter. Som sagt det är ju bara för dem att lyfta luren så är det fixat.

Eller så kan de ju bygga eget. Oavsett den här kommer tvinga bmw, Leaf och de andra att bekänna färg. Ordentligt. Det kommer bli svårt att komma dragande med en halvmesyr till konvertering...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-01-07 17:06:38    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
eUP skrev:

Det blir bara löjligt att tjafsa om att bilen inte har 3-fasladdning nu när det börjar bli tätt med snabbladdare och batteriet är relativt stort, kommer fungera mer än utmärkt till de flesta förare.

Sluta tjata, köp en tesla och betala vad det kostar om det nu är så bra.
Sluta drömma.


Tror de måste skaffa 3-fas laddning på något sätt. Blir ju ganska hopplöst att ladda 40-50kWh med 1-fas. Sen får man se hur viktigt det är med 3-fas mot andra saker, just nu kan man ju välja Zoe om man vill ha en småbil med 3-fas men den alla väljer inte den ändå.
Men det är klart det kommer stå mellan denna Model 3, Leaf 2 och Budd-e... Bra att ha lite att välja mellan.


Jag tror du får betala vad det kostar om du vill ha det du vill ha.

Sverige är dessutom ett litet land så närmsta tiden kommer inga tillverkare se vår marknad som något att anpassa sig efter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-01-07 17:56:27    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
LarsL skrev:
eUP skrev:

Det blir bara löjligt att tjafsa om att bilen inte har 3-fasladdning nu när det börjar bli tätt med snabbladdare och batteriet är relativt stort, kommer fungera mer än utmärkt till de flesta förare.

Sluta tjata, köp en tesla och betala vad det kostar om det nu är så bra.
Sluta drömma.


Tror de måste skaffa 3-fas laddning på något sätt. Blir ju ganska hopplöst att ladda 40-50kWh med 1-fas. Sen får man se hur viktigt det är med 3-fas mot andra saker, just nu kan man ju välja Zoe om man vill ha en småbil med 3-fas men den alla väljer inte den ändå.
Men det är klart det kommer stå mellan denna Model 3, Leaf 2 och Budd-e... Bra att ha lite att välja mellan.


Jag tror du får betala vad det kostar om du vill ha det du vill ha.

Sverige är dessutom ett litet land så närmsta tiden kommer inga tillverkare se vår marknad som något att anpassa sig efter.



Det finns andra produkter som har liknande problem, värmepumpar tex. Du har en relativt hög effekt även här för att värma ett hus, köra allt över en fas gör man ogärna.

Jag har suttit med i otaliga diskussioner om olika marknader och olika preferenser. Billiga invertermaskiner på 1fas vs on/off på 3fas vs inverter på 3fas... 1fas kräver hög säkring, har för mig det var UK som hade en egen serie med 1fas maskiner medan övriga gillade 3fas, Norge med egna 3x230v också. Men Frankrike har jag absolut för mig ville ha 3fas. Här handlade det alltså inte bara om hur vettigt det var med 1fas utan även priset som var mycket lägre på en 1fas maskin.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-11 12:35:18    Rubrik: Svara med citat

Ampera finns inte längre och det finns inga dokumenterade försök att erbjuda nya Volt i Ampera kostymen... Chevrolet och GM tittar på Opel som fosterbarn som skulle slumpas bort och vi kanske aldrig ser BOLT rullande i EU... 6
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 6 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.12 sekunder att ladda.