Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Domkraft?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 163

InläggPostat: 2014-08-28 19:54:17    Rubrik: Domkraft? Svara med citat

Eftersom instruktionsbok och allt sånt fortfarande är restnoterat undrar jag om någon vet om bilen skall vara utrustad med domkraft? Finns ett reparationskit i bagaget, men jag kan inte se någon domkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2014-08-28 20:22:56    Rubrik: Svara med citat

Som jag förstår det försvann den iom att produktionen flyttade till Skottland.
Jag hade domkraft i min Japan-Leaf ÅM12 men fick ingen när jag bytte till Euro-Leaf ÅM13.
Dock finns den med i instruktionsboken...
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 163

InläggPostat: 2014-08-28 20:24:20    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack. Får väl börja leta lyftpunkter så småningom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-08-28 20:33:38    Rubrik: Svara med citat

Bra att ni nämne detta nu. I min annan inlägg undrade jag var domkraften tog vägen... Efter att verkstadspersonalen har tagit emot bilen...
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nalle9
Aktiv


Registreringsdatum: 04 oktober 2013
Inlägg: 41
Ort: Falun

InläggPostat: 2014-08-31 20:07:47    Rubrik: Svara med citat

Min 2014 levererades utan domkraft vilket jag noterade när jag skulle byta till sommardäck. Vid kontakt med Nissan förklarades att bilen levererades utan domkraft för att "folk som köper den här bilen oftast lämnar in den för att byta däck".

Jammen dåså.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2014-08-31 22:06:08    Rubrik: Svara med citat

Men får den aldrig punktering?
Men jag kör ju City-el och har haft 6 punkteringar det sista året på 450 mil. Två gånger på var hjul, kör nu med förstärkta slangar vilket verkar funka bättre. Men saknar också domkraft och reservhjul.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-08-31 22:31:03    Rubrik: Svara med citat

Det finns i de flesta nya bilar "lagskum" för att laga punktering med och en pytteliten kompressor för +12V är också vanligt.
blir billigare än domkraft och reservdäck + mindre vikt.

Domkraften som följer med bilar skall absolut inte användas för att byta däck regelbundet, det är den inte konstruerad för, endast gjord för nödfall.
Mycket klena lättviktskonstruktioner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2017-12-03 08:31:47    Rubrik: Svara med citat

Det medföljde inget reservhjul, ej heller domkraft till Nissan Leaf Acenta 2014. Det finns bara en sprayburk med klister som tydligen är avsett att täta läcka på däck, och en liten kompressor.

Eftersom ingen domkraft medföljer, då finns kanske heller inget särskilt domkraftsfäste vid balkarna på undersidan bilen. Sätter man då en garagedomkraft på olämpligt ställe kanske man trycker sönder hela underedet och kanske trycker sönder batteriet? Bilen är ju ganska tung. I den engelska instruktionsboken för Nissan Leaf 2014 nämns att domkraft finns med. Men någon sådan medföljer ju ej.

Var ska man lämpligen sätta garagedomkraften utan att skada bilen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-12-03 09:58:35    Rubrik: Svara med citat

På japan 2012 fanns domkraft och fäste för den bakom luckan till vänster i bagaget. .
Det finns plats att ha ett reservhjul men ingen leaf levereras.
Nån i USA? Eftermonterade reservhjul under bilen om inte minnet sviker.

Lämpliga punkter att lyfta i är där bakaxeln är fäst i karossen precis framför bakhjulen

Samt på bilens ram precis bakom framhjulet ca 30-50cm in från sidan
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-03 11:43:13    Rubrik: Svara med citat

Min MY16 har markeringar för domkraft. Jag lägger en planka över domkraften så att kraften sprids ut.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-12-03 13:00:30    Rubrik: Svara med citat

Det finns markeringar på tröskelns nedre kant där det är förstärkt för domkraft. Ser ut som två "hack" ca 30 cm in från fram- resp. bakkant på tröskeln.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nahojj
intresserad


Registreringsdatum: 11 februari 2018
Inlägg: 23
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2018-04-04 13:03:36    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Det medföljde inget reservhjul, ej heller domkraft till Nissan Leaf Acenta 2014. Det finns bara en sprayburk med klister som tydligen är avsett att täta läcka på däck, och en liten kompressor.

Eftersom ingen domkraft medföljer, då finns kanske heller inget särskilt domkraftsfäste vid balkarna på undersidan bilen. Sätter man då en garagedomkraft på olämpligt ställe kanske man trycker sönder hela underedet och kanske trycker sönder batteriet? Bilen är ju ganska tung. I den engelska instruktionsboken för Nissan Leaf 2014 nämns att domkraft finns med. Men någon sådan medföljer ju ej.

Var ska man lämpligen sätta garagedomkraften utan att skada bilen?


Hatten av för AleX svar om lyftpunkter. MEN, finns det någon som kan bifoga bilder från instruktionsbok/motsv. från Nissan som klart och tydligt visar var man kan/bör lyfta bilen med garagedomkraft?? Detta MÅSTE ju Nissan rimligtvis informera om på ett eller annat sätt. Likaså var lyftpunkter finns för pelarlyft. Detta känns iaf för mig angeläget då däckbytartider stundar. Jag försöker alltid lägga om hjul själv då detta är ett ypperligt tillfälle att passa på att inspektera hjulhus, ev. rostangrepp, bromsbelägg, skivor, bromsslangar etc.
_________________
Om en lite äldre Volvo är en gris, vill jag ha en asiatisk spargris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-04 13:31:29    Rubrik: Svara med citat

Nahojj skrev:
haralt skrev:
Det medföljde inget reservhjul, ej heller domkraft till Nissan Leaf Acenta 2014. Det finns bara en sprayburk med klister som tydligen är avsett att täta läcka på däck, och en liten kompressor.

Eftersom ingen domkraft medföljer, då finns kanske heller inget särskilt domkraftsfäste vid balkarna på undersidan bilen. Sätter man då en garagedomkraft på olämpligt ställe kanske man trycker sönder hela underedet och kanske trycker sönder batteriet? Bilen är ju ganska tung. I den engelska instruktionsboken för Nissan Leaf 2014 nämns att domkraft finns med. Men någon sådan medföljer ju ej.

Var ska man lämpligen sätta garagedomkraften utan att skada bilen?


Hatten av för AleX svar om lyftpunkter. MEN, finns det någon som kan bifoga bilder från instruktionsbok/motsv. från Nissan som klart och tydligt visar var man kan/bör lyfta bilen med garagedomkraft?? Detta MÅSTE ju Nissan rimligtvis informera om på ett eller annat sätt. Likaså var lyftpunkter finns för pelarlyft. Detta känns iaf för mig angeläget då däckbytartider stundar. Jag försöker alltid lägga om hjul själv då detta är ett ypperligt tillfälle att passa på att inspektera hjulhus, ev. rostangrepp, bromsbelägg, skivor, bromsslangar etc.


Varför skall du ha bilder från instruktionsbok? Titta på bilen så ser du att det är som lator skriver. Det är där man lyfter med både garagedomkraft och pelarlyft. Lämpligen använder man ett mellanlägg av den typen som finns till garagedomkraft och pelarlyft. AleX lyftpunkter är jag osäker på om de ligger i samma nivå så att de går att använda med en fyrpunktslyft.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf644
Aktiv


Registreringsdatum: 21 mars 2014
Inlägg: 43

InläggPostat: 2018-04-05 09:59:56    Rubrik: Svara med citat

Risken då man använder de markerade lyftpunkterna på sidorna är att man skadar den nedåtvända svetsskarven och eller rostskydd-beläggningen.
Jag lyfter istället under fjädrarna bak eller "röret" i bakhjulsupphängningen.
Fram kan man lyfta under skruvinfästningen av ramen fram, som bär motor etc., eller i själva ramen som besiktningen gör.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nahojj
intresserad


Registreringsdatum: 11 februari 2018
Inlägg: 23
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2018-04-12 11:02:18    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nahojj skrev:
haralt skrev:
Det medföljde inget reservhjul, ej heller domkraft till Nissan Leaf Acenta 2014. Det finns bara en sprayburk med klister som tydligen är avsett att täta läcka på däck, och en liten kompressor.

Eftersom ingen domkraft medföljer, då finns kanske heller inget särskilt domkraftsfäste vid balkarna på undersidan bilen. Sätter man då en garagedomkraft på olämpligt ställe kanske man trycker sönder hela underedet och kanske trycker sönder batteriet? Bilen är ju ganska tung. I den engelska instruktionsboken för Nissan Leaf 2014 nämns att domkraft finns med. Men någon sådan medföljer ju ej.

Var ska man lämpligen sätta garagedomkraften utan att skada bilen?


Hatten av för AleX svar om lyftpunkter. MEN, finns det någon som kan bifoga bilder från instruktionsbok/motsv. från Nissan som klart och tydligt visar var man kan/bör lyfta bilen med garagedomkraft?? Detta MÅSTE ju Nissan rimligtvis informera om på ett eller annat sätt. Likaså var lyftpunkter finns för pelarlyft. Detta känns iaf för mig angeläget då däckbytartider stundar. Jag försöker alltid lägga om hjul själv då detta är ett ypperligt tillfälle att passa på att inspektera hjulhus, ev. rostangrepp, bromsbelägg, skivor, bromsslangar etc.


Varför skall du ha bilder från instruktionsbok? Titta på bilen så ser du att det är som lator skriver. Det är där man lyfter med både garagedomkraft och pelarlyft. Lämpligen använder man ett mellanlägg av den typen som finns till garagedomkraft och pelarlyft. AleX lyftpunkter är jag osäker på om de ligger i samma nivå så att de går att använda med en fyrpunktslyft.



Jag vill inte lyfta med garagedomkraft på de punkter som är avsedda för en nöddomkraft/punkteringsdomkraft/motsv..! Se Leaf644:s svar. Som för övrigt var föredömligt informativt. Men som sagt, bilder/info från Nissan på av Nissan rekommenderade lyftpunkter utöver de som är avsedda för nöddomkraft hade ju, självfallet, varit det i alla avseenden optimala.
_________________
Om en lite äldre Volvo är en gris, vill jag ha en asiatisk spargris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-12 13:06:53    Rubrik: Svara med citat

Nahojj skrev:
tor.ake skrev:


Varför skall du ha bilder från instruktionsbok? Titta på bilen så ser du att det är som lator skriver. Det är där man lyfter med både garagedomkraft och pelarlyft. Lämpligen använder man ett mellanlägg av den typen som finns till garagedomkraft och pelarlyft. AleX lyftpunkter är jag osäker på om de ligger i samma nivå så att de går att använda med en fyrpunktslyft.



Jag vill inte lyfta med garagedomkraft på de punkter som är avsedda för en nöddomkraft/punkteringsdomkraft/motsv..! Se Leaf644:s svar. Som för övrigt var föredömligt informativt. Men som sagt, bilder/info från Nissan på av Nissan rekommenderade lyftpunkter utöver de som är avsedda för nöddomkraft hade ju, självfallet, varit det i alla avseenden optimala.




Det finns inget som heter "nöd" domkraft. Lyftpunkterna är givetvis gjorda för att klara bilens vikt i alla lägen, oavsett nöd eller inte.

Hursomhelst, jag länkade in en bild som uppges komma från nissans servicemanual.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-04-12 14:03:47    Rubrik: Svara med citat

Kan man verkligen lyfta på kanten där två plåtar är ihopfogade (ihopfogade troligen med punktsvets). Alltså punkt 1 och Punkt 2, i figurerna. Är det inte risk då att kanten viker sig?
Jag skulle ju inte sätta an garagedomkraftens nakna käft där på kanten. De 2 hacken tyder på att man ska använda en speciell Nissan Leaf domkraft som har de motsvarande hacken.

Normalt sett finns på en bil(bensinbilar man har haft) speciella fästpunkter där den medföljande domkraften precis passar. Det går inte att lyfta någon annanstans med den medföljande domkraften. Man kan då inte ens sätta domkraften någon annanstans, och man kan inte göra fel.
De punkter 1 och 2 som tok-åke visar i sin figur, kanske är just avsedda för en speciell Nissan Leaf domkraft, som ingen i Sverige har fått med sin Nissan Leaf.


Senast ändrad av haralt den 2018-04-12 16:26:07, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-04-12 14:39:05    Rubrik: Svara med citat

Det var därför Gud skapade jack pad. Cool

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Jack-Pad-2000023446/
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-12 15:49:13    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Kan man verkligen lyfta på kanten där två plåtar är ihopfogade (ihopfogade troligen med punktsvets). Alltså punkt 1 och Punkt 2, i figurerna. Är det inte risk då att kanten viker sig?
Jag skulle ju inte sätta an garagedomkraften där på kanten.

Normalt sett finns på en bil(bensinbilar man har haft) speciella fästpunkter där den medföljande domkraften precis passar. Det går inte att lyfta någon annanstans med den medföljande domkraften. Man kan du inte ens sätta domkraften någon annanstans, och man kan inte göra fel.
De punkter 1 och 2 som tok-åke visar i sin figur, kanske är just avsedda för en speciell Nissan Leaf domkraft, som ingen i Sverige har fått med sin Nissan Leaf.


Den är helsvetsad just där, och troligen sitter det en förstärkningsprofil innanför. Lite lustigt att ni ifrågasätter ingenjören som konstruerat bilen men samtidigt inte har något problem med att sitta inuti samma konstruktion, ovanpå ett 400V litiumbatteripack och åka längs vägen i 100km/timme.
Jag har lyft bilen 24ggr i de lyftpunkterna med garagedomkraft utan åverkan, men givetvis måste man använda en domkraftkudde om man inte vill ha märken i plåten.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nahojj
intresserad


Registreringsdatum: 11 februari 2018
Inlägg: 23
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2018-04-12 19:51:03    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nahojj skrev:
tor.ake skrev:


Varför skall du ha bilder från instruktionsbok? Titta på bilen så ser du att det är som lator skriver. Det är där man lyfter med både garagedomkraft och pelarlyft. Lämpligen använder man ett mellanlägg av den typen som finns till garagedomkraft och pelarlyft. AleX lyftpunkter är jag osäker på om de ligger i samma nivå så att de går att använda med en fyrpunktslyft.



Jag vill inte lyfta med garagedomkraft på de punkter som är avsedda för en nöddomkraft/punkteringsdomkraft/motsv..! Se Leaf644:s svar. Som för övrigt var föredömligt informativt. Men som sagt, bilder/info från Nissan på av Nissan rekommenderade lyftpunkter utöver de som är avsedda för nöddomkraft hade ju, självfallet, varit det i alla avseenden optimala.




Det finns inget som heter "nöd" domkraft. Lyftpunkterna är givetvis gjorda för att klara bilens vikt i alla lägen, oavsett nöd eller inte.

Hursomhelst, jag länkade in en bild som uppges komma från nissans servicemanual.



Stort tack för den exemplariska bilden, klockren! Den torde mången Leaf-ägare ha stor glädje och nytta av.
Nae, det finns nog inget som heter nöd-domkraft. Därav "nöddomkraft/punkteringsdomkraft/motsv."
Men en domkraft i obestämd form vet ju ingen vad det egentligen är som åsyftas. Jag försökte bara göra mig hjälpligt förstådd med domkraftsbeskrivningen ovan. Med det går det ju bevisligen att använda en garagedomkraft där man traditionellt använder bilens medföljande domkraft iom att du gjort det 24 ggr. Med en jack-pad el. dyl. förstås.
_________________
Om en lite äldre Volvo är en gris, vill jag ha en asiatisk spargris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.38 sekunder att ladda.