Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp min elmoped har tappat effekt

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johanselmoppe
Passiv


Registreringsdatum: 05 maj 2014
Inlägg: 2

InläggPostat: 2014-08-21 14:30:20    Rubrik: Hjälp min elmoped har tappat effekt Svara med citat

Hej, importerade en elmoped på egen hand som till en början gick som en klocka.
Sen helt plötsligt la den av, en säkring hade brunnit av. (Sjussade iofs två barn)...
Hittade ingen märkning på den som satt i utan testade med en ny glassäkring på 15ah som oxå brann av direkt, satte sen i en 25ah som nu blir väldigt varm när jag kör. Huvudproblemet nu är att den upplevs seg och inte alls har samma fart o styrka som förr.
Kan jag sätta i större säkring, eller spelar det ngn roll på effekten?
Batteriet laddar och visar fullt. Kan det gått säkring i batteriet?
Batteriet är på 48v12ah.
Tacksam för svar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1738
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-21 15:06:16    Rubrik: Svara med citat

Första frågan är var säkringen sitter, är det mellan batterier och motorstyrning är den förmodligen orginal på mer än 25A.
Har dock svårt att tro att den du bytte skulle göra att man tappar effekt även om den blir varm, den borde bränna av om den inte klarar strömmen.

Mycket svårt att gissa på var felet ligger, skulle t.ex. kunna vara något i motorstyrningen eller någon lindning i motorn som pajat p.g.a. överbelastning/underdimensionerade komponenter. Rättt vanlig på kinesiska grejer t.ex.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johanselmoppe
Passiv


Registreringsdatum: 05 maj 2014
Inlägg: 2

InläggPostat: 2014-08-27 20:57:42    Rubrik: Svara med citat

Hej, tack för svar!
Säkringen sitter mellan batteri och motorstyrning.
Om jag skulle testa mer än 25A, viljen skulle jag använda då tycker du?
Klurigt som sagt, finns inte många traditionella och el-cykelhandlare som tar sig an moppen, ska försöka hitta en elektriker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-27 21:12:27    Rubrik: Svara med citat

Ligger bromsarna på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1738
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-08-27 21:26:37    Rubrik: Svara med citat

Du kan räkna på ungefär vilken säkring som krävs, t.ex. om motorn är på 1500W och den går på 48V drar den teoretiskt 31,25A vid fullgas (1500/48=31,25). Då får man ju ha en lite större, kanske 35-40A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.