Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lexus

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-22 12:54:58    Rubrik: Lexus Svara med citat

Av ren nyfikenhet provade jag en Lexus av basmodell idag. Tänkte att det kunde vara en fröjd för öronen, men ändå bjuda på en intressant upplevelse. Den CT200h som jag provade var dock en besvikelse. Trots modesta 16"-hjul lät det som att E18 nyligen hade använts för framfart av Stridsvagn S.

Jag hade nog för höga förväntningar om att den skulle kännas pigg också, men den var nog mer för svärmor än för mig...

Inte tror jag att det ska vara blixtrande prestanda, men det känns som man missar halva charmen med en elmotor om det inte knuffar iväg från låga farter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-26 11:03:59    Rubrik: Svara med citat

Japp...du har provkört mest spartansk av alla Lexusar... Samma bil som Toyota Auris... Skulle man uppleva "riktiga" Lexus då väljer man "top of the line"... Då öppnar man dörren mitt i färden eftersom det känns som att bilen är parkerad men ändå visar hastighets mätare 120km/h... Och prestanda är också mer raffinerad... galen

Mitt förslag är provkör Prius plug-in... Den bjuder på mycket mer än man tror... Särskilt om man kan låna bil över helg... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-26 15:08:31    Rubrik: Svara med citat

Jag är medveten om att det är sniktoyota som är "upgraderad", men reklamen säger att bilen ska vara tyst.

Jag hade tänkt prova en laddprius, men det räcker tydligen inte att önska det via Toyotas hemsida. De har nog för många kunder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-26 17:40:43    Rubrik: Svara med citat

Jag provkörde många timmar i Prius hybrid, Prius laddhybrid samt Yaris hybrid.

Laddhybriden har på tok för litet batteri och kanske lite dyr. De andra drar faktiskt massor med bensin, runt 0,62 liter/mil stod färddatorn på i demobilarna när jag hämtade ut dem. Lyckades köra ner det till 0,5 men inte mycket mer. Kör man landsväg tar minibatteriet i Toyota slut direkt. Elbilsläget man kan få genom att trycka på en knapp är mera en skämtfunktion man kan ha inomhus i garage och på mässor osv, så fort man ger lite gas startar bensinaren iaf. , sen är det MAX. 45kmh beroende på batteriets temperatur man kan köra på enbart el och det är inte många kilometer.

Att köpa en laddhybrid i dag när elbilarna har så lång räckvidd ser jag enbart som att köpa en elbil med jättesvag elmotor, jättelitet batteri och en extra ballast på ett halvt ton i form av bensinmotor, växellåda, transmission och bensintank.

Jag är väldigt glad att jag inte köpte laddpriusen. För de som kör enbart 50-vägar inne i stan och några gånger om året långresor så är laddpriusen bra, men då kan man likagärna köpa en LEAF och hyra/låna bil de få gånger om året man skall semestra eller dylikt. Att kånka runt på ett halvton ballast som man skall använda sällan måste vara en dum affär, Priusen är ganska tung uppfattade jag den som. Typ 1800 kilo med en gubbe i, detta med ett batteri på 4,4 KWh gör ja att det enbart är en stadskärnebil när man kör på el. Tror jag kom ca 1,5 mil på fulladdat i elektriska läget och då körde jag väldigt försiktigt. Veckan efter när jag fick provköra eUP vart man ju helt såld, 10+ mil även om man kör som en biltjyv + lätt smidig bil och 100 000:- billigare. Så jag tror att folk som hänger här på forumet och kan en del om elbilar, de kunderna förväntar sig nog väldigt mycket mer av laddpriusens elektriska läge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-27 07:48:21    Rubrik: Svara med citat

#Mäkinen: jag hade samma problem med Toyota, Nissan och VW... Fick besöka försäljarna själv... Dem klagar att ingen har tid för nyfikna webbesökare när det är så många som kommer själv för provkörningar... Men det är värt besöka dem ändå... Wink

#EUP: Toyota och särskilt Prius är inte bilen för många... Dem som har super försiktigt sett att hantera gas pedal, som åker 25km per gång och kan ladda i varje destination, som måste ofta åka långt utan förvarningar, som kan ladda bara med 10A max, osv. uppskattar Prius Plug-in som bästa alternativet på marknaden och förbrukning kan landa mycket-mycket lågt... Typ som 0.25... Många bor där det inte finns nån laddnings infrastruktur och modern elbil med alla nackdelar tyvärr passar inte så bra, tro mig jag har testat allt förutom Tesla som är lite för dyr för min smak... Och yes jag är en av dem som har bensin ångest och tankar i princip aldrig samt undviker åka slukare fast är glad att Prius laddhybrid finns som bästa lösning till respektive hittills... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-27 13:35:58    Rubrik: Svara med citat

25 km i en laddprius måste vara lite rekord. Jag kom lite över 15km och körde ganska försiktigt. Det går ju inte att köra så försiktigt att andra trafikanter blir irriterade, utan man måste ju kunna använda bilen tycker jag. Men det kanske handlar om teknik, jag tycker toyota skall sätta i ett dubbelt så stort batteri i nästa laddprius. Men det handlar väldigt mycket om hastighet också, ligger man långsamt i jämn hastighet går det ju köra längre än på landsväg i jämn hastighet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-27 15:27:35    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
25 km i en laddprius måste vara lite rekord. Jag kom lite över 15km och körde ganska försiktigt. Det går ju inte att köra så försiktigt att andra trafikanter blir irriterade, utan man måste ju kunna använda bilen tycker jag. Men det kanske handlar om teknik, jag tycker toyota skall sätta i ett dubbelt så stort batteri i nästa laddprius. Men det handlar väldigt mycket om hastighet också, ligger man långsamt i jämn hastighet går det ju köra längre än på landsväg i jämn hastighet.


Jag har publicerad resultat från senaste plug-in Prius provkörning här: http://elbil.forum24.se/elbil-about4562.html
Sanning är att tränad förare kommer mycket längre med en sån bil, och vi har samma bilar sedan länge tillbaka... Man kan takta med trafiken, köra grymt sparsamt och elektrisk... Nackdel är vintertid och värme som kommer från förbränning motor... Som allt i livet det finns vits nånstans... Jag har svårt med VW, kan skriva i timmar om alla nackdelar med E-up tex, men skulle hoppa över det för att eventuellt inte skrämma nån spekulant... Wink
Generellt har jag svårt med VW, men det är en annan fenomen...
Plug-in Prius är bil med så mycket potential, tyvärr med så mycket kompromiss i alla aspekter att folk kan inte nå helheten så lätt, man måste låna bilen över helg eller en vecka och radera all statistik i bilen samt börja från början... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-27 17:43:04    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
eUP skrev:
25 km i en laddprius måste vara lite rekord. Jag kom lite över 15km och körde ganska försiktigt. Det går ju inte att köra så försiktigt att andra trafikanter blir irriterade, utan man måste ju kunna använda bilen tycker jag. Men det kanske handlar om teknik, jag tycker toyota skall sätta i ett dubbelt så stort batteri i nästa laddprius. Men det handlar väldigt mycket om hastighet också, ligger man långsamt i jämn hastighet går det ju köra längre än på landsväg i jämn hastighet.


Jag har publicerad resultat från senaste plug-in Prius provkörning här: http://elbil.forum24.se/elbil-about4562.html
Sanning är att tränad förare kommer mycket längre med en sån bil, och vi har samma bilar sedan länge tillbaka... Man kan takta med trafiken, köra grymt sparsamt och elektrisk... Nackdel är vintertid och värme som kommer från förbränning motor... Som allt i livet det finns vits nånstans... Jag har svårt med VW, kan skriva i timmar om alla nackdelar med E-up tex, men skulle hoppa över det för att eventuellt inte skrämma nån spekulant... Wink
Generellt har jag svårt med VW, men det är en annan fenomen...
Plug-in Prius är bil med så mycket potential, tyvärr med så mycket kompromiss i alla aspekter att folk kan inte nå helheten så lätt, man måste låna bilen över helg eller en vecka och radera all statistik i bilen samt börja från början... galen



Jag lade ju ner väldigt mycket tid på provkörningar, att göra research genom att prata med folk och mekaniker samt läsa mycket på forum och olika sidor på nätet och för mig var eUP:en som en skänk från åvan när den kom, leafen ser jag som nästan lika bra men för mig som nästan alltid åker ensam i bilen och vill ha en liten strömsnål bil så var eUP allt jag önskade och jag är nu efter 200 mil sjukt nöjd.

Jag läste tråden du länkade till här, och där är det ju också en pluginprius som bara går MAX 16 kilometer enligt ägaren, det är precis samma erfarenhet och precis samma sträcka jag fick, men du skriver också att tjänstebilsförarna av pluginprius får ca 0,42 , och det är troligtvis på samma sätt de kör sina bilar jag kör mina bilar. 0,42 för en pluginhybrid är väldigt väldigt mycket tycker jag, jag har själv en gammal HDI Peugeot kombi med dragkrok som drar 0,5 med mycket stad och motorväg. Nyare dieslar kan ju dra 0,42 i verkligheten om bilarna är lite mindre än mellanklass. Så jag ser ingen nytta alls med att lägga nästan 400 000:- på en pluginprius när det finns billigare elbilar, 0,42 är helt enkelt för dåligt. Jag får lite känslan av att de som kör prius snålt är de som gillar bilarna, gillar tekniken och verkligen anstränger sig för ecodriving. Själv har jag inget intresse alls av att behöva anpassa min körning för att inte en bensinmotor skall dra igång, så jag är nog fel typ av förare för att snålköra en prius.

Alla tricks med motorvärmare och taktisk körning för att snålköra en prius tror jag få kommer att ha tid/ork med nu när elbilarna och för den delen laddhybriderna utvecklas i snabb takt. Nu finns alternativen, det fanns inga alternativ för 5 år sedan och då var en prius hightech och relativt snål.

Jag ser snarare BMW´s i3 med REX som ett modernare alternativ till prius, då har man sina 10-12 mil på ren el utan att behöva anstränga sig och om det verkligen kniper har man 10 mil till i bensintanken.

Trots allt imponerande att du körde 2+ mil med en laddprius !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-28 03:37:15    Rubrik: Svara med citat

eUP jag håller med om allt du säger... Tyvärr så tillhör jag folk gruppen som har ganska låg ribban nivå på inköp möjlighet och har lite annorlunda prioriteringar när det gäller bil inköp... Det sagt så bästa och billigaste är eget konverterad Prius som klarar 6-8mil och täcker 80% av alla pendling med elektricitet samt landar i totalen sedan inköp kring 0.25 liter mil och fortfarande slår alla bilar med total ekonomi och dagens kör behöv... Vi är människor och mycket är subjektivt och definitivt kan I3:an slå Prius fast tyvärr säger dem galant nej eftersom ingen lokal dealer är auktoriserad att sälja till folk i Örebro trakten... E-up passar inte som andra bilen men är högst upp på "vill ha listan" som ersättare för min 500EV go-kart...
Prius-Lexus laddybrider behöver översyn samt modernisering om dem ville vara på top i framtiden det är också faktum... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.