Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


plug in konvertering prius gen 3 råd och tips
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 20:17:03    Rubrik: Svara med citat

Blir inte verkningsgraden lidande om man låter en relativt liten elmotor driva en ganska tung bil som prius ? Priusen väger väll 1850 kilo med en gubbe i bilen ? Den känns tung ivf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 21:35:19    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Blir inte verkningsgraden lidande om man låter en relativt liten elmotor driva en ganska tung bil som prius ? Priusen väger väll 1850 kilo med en gubbe i bilen ? Den känns tung ivf.


Det verkar inte vara något större problem. Som jag nämnde så drar den ungefär 175 Wh/km och det är ju i samma nivå som Tesla Model S. Dock så kan antagligen Teslan hålla den förbrukningen vid en något högre hastighet; lite mer effektiv lär den vara.

Tjänstevikten på min Gen2 Prius är 1400 kg. PHEV-kittet väger ca 100 kg, jag som förare ca 75. Då landar man på 1575 kg, ingen större fara.

Ett annat sätt att se på saken: Som alla elbilsförare vet så gäller det ju att vara lätt på gasen för att hålla nere förbrukningen. Med en PHEV-Prius så innebär den begränsade effekten att man "tvingas" köra lugnt, men med den positiva effekten att systemet blir relativt effektivt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-08-01 00:40:34    Rubrik: Svara med citat

ok, gen3 prius kanske kan bli ett vinnande koncept om några år när ett rejält stort batteri kommit ner till en bra prisnivå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
new_man
Passiv


Registreringsdatum: 12 september 2014
Inlägg: 2
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2014-09-12 13:56:03    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

Hej, jag är på gång och skall köpa en prius gen 2 och funderar på att slänga i ett konverteringskit i den. Jag kommer att pendla 8 mil om dagen med ca 4 mil 70-110 väg, resten i storstockholm. Frågan är ifall de är värt att satsa på plughybrid.de 4kW kit eller ifall de är för lite?

Min "laddstolpe" är avsäkrad med 6A vilket inte borde vara några problem då laddaren verkar vara på endast 900W. Någon som har erfarenhet av detta kit?

Jag har också sett att caraboo.nu konverterar åt en, någon som testat dem?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-12 14:37:58    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

new_man skrev:
Hej, jag är på gång och skall köpa en prius gen 2 och funderar på att slänga i ett konverteringskit i den.


det är nybörjare kit… det positiva är att du kan halvera förbrukningen under första 3-4 mil och du kan köra helt elektrisk i stan upp till 49km/h max 2mil… det negativa är att Priusen inte kommer att vara elektrisk så mycket som man tror, kanske stundtals eftersom det som KIT kan ge är max 16A*220V= 3500W och stundvis så kommer bilen att slå av motor när original batteri kommer upp till 80% laddat när man har stått 1min i trafikljuset tex… det blir ganska mycket strul innan man finjusterar systemet men man måste börja nånstans… för lite extra så kan man få riktigt KIT på 4.8kW med möjlighet att åka elektrisk 80-90km/h:

http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%22/SubProducts/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%2020Ah%22

och det finns flera andra på forumet som eventuellt kan bygga åt dig ett riktigt KIT…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
new_man
Passiv


Registreringsdatum: 12 september 2014
Inlägg: 2
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2014-09-12 15:24:55    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

elfi skrev:
new_man skrev:
Hej, jag är på gång och skall köpa en prius gen 2 och funderar på att slänga i ett konverteringskit i den.


det är nybörjare kit… det positiva är att du kan halvera förbrukningen under första 3-4 mil och du kan köra helt elektrisk i stan upp till 49km/h max 2mil… det negativa är att Priusen inte kommer att vara elektrisk så mycket som man tror, kanske stundtals eftersom det som KIT kan ge är max 16A*220V= 3500W och stundvis så kommer bilen att slå av motor när original batteri kommer upp till 80% laddat när man har stått 1min i trafikljuset tex… det blir ganska mycket strul innan man finjusterar systemet men man måste börja nånstans… för lite extra så kan man få riktigt KIT på 4.8kW med möjlighet att åka elektrisk 80-90km/h:

http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%22/SubProducts/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%2020Ah%22

och det finns flera andra på forumet som eventuellt kan bygga åt dig ett riktigt KIT…


Tack för snabbt svar, jag har mailat nseffektivareenergi.se men tyvärr inte fått något svar. Antar att de tycker att seriösa köpare ringer vilket jag kan förstå då de säkert får en del mail av personer som aldrig kommer köpa det ändå. Ska dock ringa dem och höra för det är inaktuellt om laddaren drar mer än 1300 W.

Är de någon större ide för mig att gå upp i kapacitet eller kommer priset bara sticka iväg då? Antar att 4,8 kW är på gränsen innan man måste byta fjädrar bak.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-12 19:00:06    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

new_man skrev:

Är de någon större ide för mig att gå upp i kapacitet eller kommer priset bara sticka iväg då? Antar att 4,8 kW är på gränsen innan man måste byta fjädrar bak.


Jag byggde föra året KIT med 9.6Ah som hade 75kg… har idag ett pack med nästan 8kWh som väger 70kg… sånt märks inte när man sparkar reservhjul och annat…
Om du ska köra 8 + 8 mil per dag då är det bättre att satsa på elbil eller ordentligt paket typ 4kWh och uppåt!
Jag ska bygga ett nytt paket snart, bygga ett eller 2 är inte så stor skillnad mot rätt ersättning, ska sälja pack som vi har idag också, du kan PM-a för pris…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-19 12:58:14    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

elfi skrev:

det är nybörjare kit… det positiva är att du kan halvera förbrukningen under första 3-4 mil och du kan köra helt elektrisk i stan upp till 49km/h max 2mil… det negativa är att Priusen inte kommer att vara elektrisk så mycket som man tror, kanske stundtals eftersom det som KIT kan ge är max 16A*220V= 3500W och stundvis så kommer bilen att slå av motor när original batteri kommer upp till 80% laddat när man har stått 1min i trafikljuset tex… det blir ganska mycket strul innan man finjusterar systemet men man måste börja nånstans… för lite extra så kan man få riktigt KIT på 4.8kW med möjlighet att åka elektrisk 80-90km/h:

http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%22/SubProducts/%22PRIUS%20Laddhybrid%20Paket%2020Ah%22


Observera att detta systemet har begränsad effekt och att åka elektriskt i 80-90 kräver att man accelererar mha bensinmotorn. Från hemsidan:

"Bästa körsättet är att accelerera upp i rätt hastighet tex 90kmh sen släpper du på gasen tills bensinmotorn stänger av och kör vidare på el."

I praktiken så kommer bensinmotorn att gå närhelst man gasar mer än motsvarande 10 kW, ungefär.

Det finns andra system (som mitt eget) där man kan köra i ett "riktigt riktigt" el-läge (eller vad man nu ska kalla det...). Då får man 25 kW och möjlighet att köra helt utan bensinmotorn. Det är skojigare Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-09-19 20:05:40    Rubrik: Svara med citat

Hur stort batteripack behövs för att kunna klara 6 mil och hur lång tid behövs för att ladda dessa batterier? Till jobbet har jag ca 3 mil 70km/h, 1 mil 90km/h och 2 mil 110km/h.

Går det köra i 110km/h med senaste generation Prius enbart på batteri?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-19 21:00:33    Rubrik: Svara med citat

6mil = 9kWh minst!!! Räkna med 5000kr/kWh...

Laddtid från 20minuter och uppåt... Räkna med ca. 10-15tkr extra för en flexibel laddare som kan ställas 6-16A... Eller en värsting som klarar 20minuter laddning går på 25tkr...

110km/h går alldeles utmärkt räkna med extra kostnad på ca. 2500USD...

Allt går, fråga är bara vad det kostar... Mr. Green
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-09-19 21:15:03    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
6mil = 9kWh minst!!! Räkna med 5000kr/kWh...

Laddtid från 20minuter och uppåt... Räkna med ca. 10-15tkr extra för en flexibel laddare som kan ställas 6-16A... Eller en värsting som klarar 20minuter laddning går på 25tkr...

110km/h går alldeles utmärkt räkna med extra kostnad på ca. 2500USD...

Allt går, fråga är bara vad det kostar... Mr. Green


Jag förstår att det kan dra iväg rätt snabbt med kostnaderna Smile

Men om man vill komma undan så billigt som möjligt, längsam laddning är inga problem och om man kan tänka sig maxfart 90-100km/h? Finns någon lösning för runt 50.000kr?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-19 21:19:08    Rubrik: Svara med citat

Sabbe skrev:
Hur stort batteripack behövs för att kunna klara 6 mil och hur lång tid behövs för att ladda dessa batterier? Till jobbet har jag ca 3 mil 70km/h, 1 mil 90km/h och 2 mil 110km/h.

Går det köra i 110km/h med senaste generation Prius enbart på batteri?


Jag har för närvarande 10.5 kWh och har vid något tillfälle mätt upp ca 60 km. Laddtiden beror helt på vad det är för batterier, vad man har för laddare och hur mkt ström det går att dra från uttaget. Jag har en laddare på 3 kW och det är ovanligt att man har mer i en laddhybrid. Den drar då knappt 16 A på AC-sidan. Till vardags brukar jag köra den på 10 A dvs drygt 2 kW. Då tar det 5 timmar att ladda fullt.

Precis som elfi nämner så går det att köra fort mha Ewerts "HEM". Utan den kan man använda "Drive on Motor mode", men då är det max ca 100 km/h i gen3.

Utifrån din körsträcka till jobbet så tror jag det blir svårt att hitta ett PHEV-system till Prius som klarar detta enbart på el. När jag räknar på 60 km så är det i kanske ca 70 km/h eller så. Du skulle antagligen behöva mer än 10.5 kWh och det blir både dyrt och svårt att få plats med.

Däremot så skulle du kunna köra delar av sträckan enbart på el, alternativt i blandläge hela vägen, med minst halverad förbrukning.

Jag kommer att utvärdera batterier med 36 Ah framöver och de bör ungefär ge 45 km enbart på el alternativt 90 km med halverad förbrukning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-20 07:06:58    Rubrik: Svara med citat

Sabbe skrev:

Jag förstår att det kan dra iväg rätt snabbt med kostnaderna Smile

Men om man vill komma undan så billigt som möjligt, längsam laddning är inga problem och om man kan tänka sig maxfart 90-100km/h? Finns någon lösning för runt 50.000kr?


Sen så kommer man till nästa bekymmer att få plats med extra batteri, det går men man måste uppgradera backvagn eftersom 10kWh oftast väger mer än 100kg... Nästa problem är automatik och system integration som är fast kostnad på 2500USD som jag sa tidigare.... Och sist men inte minst svensk vinter; min stark rekommendation är bensin varmare, eller nån annan typ som kan garantera att bilen kan fungera bekymmer fri nov-april, räkna med extra kostnad på 4-10tkr... 8

Jag ville inte skrämma dig men skulle bara förvarna och upplysa om olika problem som uppstår... Ibland är bra att låna original plug-in Prius över helg och utvärdera, man kanske gillar konceptet eller inser att det riktiga elbilen inte är så dålig heller om man resonerar rätt...

Jag kör Prius i blandad mode som innebär att man halverar förbrukning vintertid, och kör så lågt som under 0,2liter/mil sommartid och har alla bekvämligheten så som kick-dawn funktion för snabba omkörning, obegränsad med värme, absolut automatik och ingen behöv att starta om bilen för att ställa om EV läge, smörjning av förbränningsmotor, absolut EV körning i stan, osv...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-09-20 11:27:49    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag kör Prius i blandad mode som innebär att man halverar förbrukning vintertid, och kör så lågt som under 0,2liter/mil sommartid och har alla bekvämligheten så som kick-dawn funktion för snabba omkörning, obegränsad med värme, absolut automatik och ingen behöv att starta om bilen för att ställa om EV läge, smörjning av förbränningsmotor, absolut EV körning i stan, osv...


Det låter faktiskt intressant med blandad mode, antar att det är en mycket billigare lösning? Är inget absolut måste för mig att köra på ren eldrift, halverad bränsleförbrukning är väldigt intressant det med om priset är attraktivt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-21 09:07:04    Rubrik: Svara med citat

Sabbe skrev:
Det låter faktiskt intressant med blandad mode, antar att det är en mycket billigare lösning? Är inget absolut måste för mig att köra på ren eldrift, halverad bränsleförbrukning är väldigt intressant det med om priset är attraktivt.


En sådan konvertering är betydligt billigare och mycket lättare att bygga eftersom massa finesser och krävande åtgärd för att kunna åka enbart elektrisk försvinner…

Om man ska bygga ett nytt paket då är mycket beroende vad för material/batteri använder man… mellan tumme och pekfingret mitt sista paket med allt material: batteri, BMS, 13A240V50Hz laddare, kontaktorer, säkringar, brytare, voltmeter, frostvakt, fjärrstyrd kupévärmare och installation hamnar på 48.500kr… så du har bra gissning vad det kostar att bygga om sin bil…

_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-21 13:49:16    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Sabbe skrev:
Det låter faktiskt intressant med blandad mode, antar att det är en mycket billigare lösning? Är inget absolut måste för mig att köra på ren eldrift, halverad bränsleförbrukning är väldigt intressant det med om priset är attraktivt.


En sådan konvertering är betydligt billigare och mycket lättare att bygga eftersom massa finesser och krävande åtgärd för att kunna åka enbart elektrisk försvinner…


Jag skulle säga att "det beror på". Det man behöver för att åka på ren eldrift är egentligen bara:

1) Batterier som klarar 105 A urladdning konstant.

2) Någon mekanism för att koppla bort motorstyrningen och släcka de felkoder som uppstår.

I mitt system så har jag redan en ECU som sköter allt möjligt, så 2) blir en enkel mjukvarufunktion plus ett par kablar extra. Så ingen egentlig merkostnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-22 05:36:18    Rubrik: Svara med citat

astrand skrev:

Jag skulle säga att "det beror på". Det man behöver för att åka på ren eldrift är egentligen bara:

1) Batterier som klarar 105 A urladdning konstant.

2) Någon mekanism för att koppla bort motorstyrningen och släcka de felkoder som uppstår.

I mitt system så har jag redan en ECU som sköter allt möjligt, så 2) blir en enkel mjukvarufunktion plus ett par kablar extra. Så ingen egentlig merkostnad.


Kan ja få en sån av dig eftersom det kostar ingenting, att testa hur det fungerar? Mr. Green

Jag tror att man måste vara mer tydligt och berätta hela sanningen; när man tex stänger bensin motor så blir Prius helt elektrisk, SVAR JA… Har man förbränningsmotor i fall man måste snabb accelerera, SVAR NEJ… Har man deklarerade 300Nm och 135hk, SVAR NEJ… kan man starta förbränningsmotor när man ska ut på motorväg, SVAR NEJ… sen är det frågan kan frugan hoppa in i bilen och fiffla med att släcka felkoder och starta om bilen, SVAR helst NEJ…

Vad har man då: jo man har en tråkig ”elbil wannabe”, max 20kW total, man måste starta om bilen varje gång man ska skifta från EV till HYBRID läge, och skapelse som bara mycket teknisk intresserade personer kan hantera… dessutom så har man oftast eftermonterade batterier som behöver fruktansvärd sofistikerad övervakning eftersom sannolikhet att man bränner dem i EV läge är multiplicerad med 10… vill man bygga om Prius till ”elektrisk Prius” då är min starka rekommendation att man pratar med folk som har bevis i form av fungerande produkt, bilder, filmer, rekommendation från konsumenter osv… Eller helt enkelt betala 20-30tkr mer och köp original Plug-IN Prius som har alla finesser och är sofistikerad till sista detalj…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-22 11:19:06    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Jag tror att man måste vara mer tydligt och berätta hela sanningen; när man tex stänger bensin motor så blir Prius helt elektrisk, SVAR JA… Har man förbränningsmotor i fall man måste snabb accelerera, SVAR NEJ… Har man deklarerade 300Nm och 135hk, SVAR NEJ… kan man starta förbränningsmotor när man ska ut på motorväg, SVAR NEJ… sen är det frågan kan frugan hoppa in i bilen och fiffla med att släcka felkoder och starta om bilen, SVAR helst NEJ…


Personligen så tror jag inte på idén om att försöka gasa sig ur farliga situationer. Det stämmer att man med detta körläge ej kan starta en förbränningsmotor i farten, men det kan man ju inte med en ren elbil heller...

Sen är det knappast tal om att göra massa manuella moment. I våra bilar är det så att man aktiverar detta körläge (Forced EV) genom att hålla inne orginal-EV-knappen i ca 3 sekunder. Sedan sker allt annat automatiskt.


elfi skrev:
Vad har man då: jo man har en tråkig ”elbil wannabe”, max 20kW total, man måste starta om bilen varje gång man ska skifta från EV till HYBRID läge, och skapelse som bara mycket teknisk intresserade personer kan hantera… dessutom så har man oftast eftermonterade batterier som behöver fruktansvärd sofistikerad övervakning eftersom sannolikhet att man bränner dem i EV läge är multiplicerad med 10… vill man bygga om Prius till ”elektrisk Prius” då är min starka rekommendation att man pratar med folk som har bevis i form av fungerande produkt, bilder, filmer, rekommendation från konsumenter osv…


Effekten är lite mer än så, ca 25 kW kontinuerligt och upp mot 30 kW momentant, ifall man har bra batterier som kan hålla uppe spänningen. När det gäller batteriövervakning så skulle jag aldrig "chansa", oavsett ifall jag laddar ur med 50 eller 100 A. Dvs, man behöver en ordentlig övervakning av cellspänningar och temperaturer oavsett. Dessutom, att inte köra i Forced EV är ingen garanti för strömbegränsning: Om man trycker gasen i botten så drar bilen 105 A även i "blandläget". Så batterierna måste ändå klara detta. (Alternativt signalera en lägre Discharge Current Limit till bilen, men det vill man ju knappast.)


elfi skrev:
Eller helt enkelt betala 20-30tkr mer och köp original Plug-IN Prius som har alla finesser och är sofistikerad till sista detalj…


Om man vill köra helt på el så är Toyotas egna Plugin-Prius inte ett alternativ, i min mening. Räckvidden är ju bara 15-20 km; på gränsen till oanvändbart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-09-22 14:07:12    Rubrik: Svara med citat

astrand skrev:

Om man vill köra helt på el så är Toyotas egna Plugin-Prius inte ett alternativ, i min mening. Räckvidden är ju bara 15-20 km; på gränsen till oanvändbart.

Kör man 2-3 mil till jobbet och kan ladda på jobbet då är original Plug-in Prius som skapad…
astrand skrev:

Personligen så tror jag inte på idén om att försöka gasa sig ur farliga situationer. Det stämmer att man med detta körläge ej kan starta en förbränningsmotor i farten, men det kan man ju inte med en ren elbil heller...

Blanda inte Prius med elbil, både du och jag vet att det är en hybrid, närmaste elbil i Prius utförande är Original…
astrand skrev:

Sen är det knappast tal om att göra massa manuella moment. I våra bilar är det så att man aktiverar detta körläge (Forced EV) genom att hålla inne orginal-EV-knappen i ca 3 sekunder. Sedan sker allt annat automatiskt.

Det du pratar om har jag i sin bil, ”bort koppla bensinpumpen med en knapp”- yes Prius är helt elektrisk och mycket tråkigt att köra faktisk, samt har Prius svårt att takta med 90km/h trafiken… dessutom ett batteri på 7kWh räcker drygt 4 mil… skulle man köra 6-8mil med ren eldrift då pratar vi batterier kring 12kWh och åtgärd på bilen som kostar pengar, närmaste finns detaljerad förklarad här:
http://hybridautocenter.com/HAC4/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=629
Och det är en annan femma om man skulle investera 75-80tkr i sin Prius… 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-22 14:56:20    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
astrand skrev:

Om man vill köra helt på el så är Toyotas egna Plugin-Prius inte ett alternativ, i min mening. Räckvidden är ju bara 15-20 km; på gränsen till oanvändbart.

Kör man 2-3 mil till jobbet och kan ladda på jobbet då är original Plug-in Prius som skapad…


Du menar 1 - 1.5 mil till jobbet enkel resa? Ja, det funkar, men det är rätt ovanligt att man inte behöver köra längre. Dessutom går bensinmotorn igång så fort det börjar bli kallt ute osv. Jag har haft Toyotas Plugin-Prius som lånebil och det blev inte särskilt bra förbrukningssiffror trots att jag bara har ca 13 km till jobbet. Det går att hjälpa upp med förvärmning, men räckvidden är fortfarande lite för kort.



Citat:
Det du pratar om har jag i sin bil, ”bort koppla bensinpumpen med en knapp”- yes Prius är helt elektrisk och mycket tråkigt att köra faktisk, samt har Prius svårt att takta med 90km/h trafiken… dessutom ett batteri på 7kWh räcker drygt 4 mil…

Ifall man kopplar bort bensinpumpen så kommer motorn att hosta och hacka innan den dör. Det finns betydligt bättre sätt att göra det på.

Ja, det kan vara svårt att hänga med i tempot på 90-väg, men det gäller ju även Toyotas egna laddhybrid (som du verkar gilla så mkt) ifall du vill köra på el. Fungerar gör det dock. Jag åker ibland motorväg till jobbet, enbart på el. Accelerationen är dålig men det brukar hursomhelst inte vara några problem ifall man håller sig i högerfilen.


elfi skrev:
skulle man köra 6-8mil med ren eldrift då pratar vi batterier kring 12kWh och åtgärd på bilen som kostar pengar, närmaste finns detaljerad förklarad här:
http://hybridautocenter.com/HAC4/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=629
Och det är en annan femma om man skulle investera 75-80tkr i sin Prius… 8


Min uppfattning är: Toyotas egna laddhybrid med ca 3 kWh har för liten kapacitet, medans en laddhybrid med 10 kWh eller ännu mer blir för dyr. Det optimala ligger nånstans där i mellan, runt 7-8 kWh eller så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.