Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clio & Konvertering till lithium. Lönsamt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-03-15 09:48:21    Rubrik: Clio & Konvertering till lithium. Lönsamt? Svara med citat

Hej.

Har nu läst tråder angående konverteringar. För att jag vill inte ställer samma frågan i varje tråd, öppna jag denna tråd istället.

Det är spännande att se hur pfiffig några är, när de konvertera sina clio. Jag undrar bara om det är lönsamt att konvertera clion. Nu vet jag inte vad konverteringen kostar men det Moderna elbilar kan man redan köpa begagnat kring 160.000kr till 200.000kr. En prisklas som är kanske lik med konverteringspris.

Eller har jag fel?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-15 10:07:31    Rubrik: Svara med citat

Som vanligt blir svaret en fråga. vad är det du vill uppnå
längre körsträcka eller bättre batterier.

Skall du göra en konvertering för att öka körsträckan till
det dubbla tex, kan en konvertering kosta mellan 80-100 tusen
beroende på vad du kan få tag på för celler.

Om du vill ersätta dagens NiCd och få lika lång körsträcka
med 100Ah celler kan det nog räcka med 50-60 tusen kr.

Allt förutsätter att du fixar det mesta själv såklart.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-03-15 11:45:32    Rubrik: Svara med citat

Frågan jag ställer mig när vi pratar lönsamhet är hur mycket bilen är värd när den är färdig?

Om man bygger bilen med tanken att behålla den en längre tid och köra kanske 100000 km så kan det kanske gå att räkna hem det men det kräver att man har eller hittar en Clio som är i ett mycket gott skick till att börja med samt att man accepterar att åka omkring med en ca 20 år gammal bil i många år.

Konverterar man en Clio till Litium och vill sälja den ganska omgående så kommer ekonomin att se sämre ut. Även om man inte räknar in eget arbete så kommer bygget att i bästa fall gå jämt ut. Troligt är att resultatet hamnar på minus. Det beror då på hur mycket man är beredd att offra för tillfredsställelsen att ha gjort en egen konvertering...

Dessutom så kommer, med stor sannolikhet, priserna på fabriksbyggda elbilar att sjunka snabbt framöver samtidigt som tekniken kommer att utvecklas kraftigt. Inom några år så kommer nya tävlingsklasser inom motorsport med eldrift att växa stort och då får vi en teknikutveckling som vi bara kan drömma om ännu.

Min slutsats blir då att för egen bekräftelse och nöje så kan man givetvis konvertera en gammal elbil men vill man ha ekonomi i det hela så är "loppet kört"! Dessutom så kommer vi att få en total prisdumpning av moderna fossildrivna bilar då utvecklingen av nästa generations elbilar tar fart. Även dagens Tesla som känns väldigt modern kommer sannolikt att bli "gammal" inom mindre än 10 år.

Nåja, detta är ju bara mina tankar och funderingar och jag har ju haft fel förr, tror jag... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-03-15 16:51:10    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Vad är det du vill uppnå, längre körsträcka eller bättre batterier?

Allt förutsätter att du fixar det mesta själv såklart.


Hej tillsammans.

Det ska bli en längre körsträcka. Min arbetsgivare har beslutat att vår verksamhet ska flytta två mil bort av nuläget. Dvs. att jag komma pendlar fem mil per dag. Dessutom med ökat räckvidd kan man handla i fem mil område utan problem. Som vi kan inte idag.

Problemet är att jag har ingen verkstad tillgängligt. Finns någon på västkusten som har lust att konvertera min andra clion? Naturligtvis vid ersättningen...

Om utvecklingen verkligen fortsätta som Lator beskriver vet jag inte. Titta jag på den sista rapporter om bilar verka det så att etablerade bilmärke marknadsföra deras elbilar ganska låg, jämfört med deras prestige-objekter!

Tror faktiskt att i den nästa flera år se marknaden lik ut som idag. Laddhybrider med lågt el-distans eller elbilar med kortare pendlarsträckor.

Teslas modell E blir kanske revolutionen?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-19 09:35:04    Rubrik: Svara med citat

Det behøver ikke koste 80-100.000 at konvertere.

Min konvertering har kostet ca. 50.000 dkk incl. bil og giver tæt på den dobbelte range.

Jeg tror ikke man skal starte på at køre el-bil for at det skal være lønsomt.
En tilsvarende benzinbil fra '97 kan købes for 5000 kr. (måske mindre i Sverige) altså en difference på 45.000 kr.
Hvis vi regner med benzinpris på 11,50 Dkk kan man købe ca. 4000 liter benzin og kører bilen min. 12 km/l giver det små 50000 km.
Hvis man kører 10.000 km om året skal man køre mere en 5 år før det er tjent hjem.

Samme regnestykke kan man sikkert lave på en brugt Leaf eller lign.
i forhold til værditab mv.

Kører el-bil fordi jeg synes det giver mening for mig og miljøet, nøjagtigt som mit "0-energi" hus.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-19 11:37:13    Rubrik: Svara med citat

50.000 DK är lika med 60.000 SEK
du har fått bilen billigt samt kanske räknat lågt
Dina batterier + BMS lär väl ha kostat 40.000 DK
Det var ju billigt då vi köpte nu lär det väl vara
närmare 50.000 DK. Men visst går det att göra
billigare men man har ofta en tendens att räkna
bort massa saker som kostar.
Om man räknar med ny laddare batterilådor kablar
värmare till batterierna mm så är nog 80.00 ändå rimligt
OM man nu inte kan göra allt själv som tex lådor värmare
men det kanske inte är alla som kan.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-19 14:10:18    Rubrik: Svara med citat

Korrekt, jeg har nok ikke taget alle småting med.
I prisen er:

Bil: 17.000 Dkk
Batterier, 160Ah Winston, 38 stk.: 35.975 Dkk
Gamle NiCd: -5.000 Dkk
BMS: 4.760 Dkk
Relæer, enclosures, connectors, AC/DC til UCL manipulering + diverse: ca.2000 Dkk
Lådor: 2000 DKK
Diverse kabler: 0 kr. (har haft tilgang fra min arbejde avgiftfrit)
Isolering til lådor: 800 Dkk

I alt 57.535 kr. inkl. bil.

Det er stort set det man skal bruge…

Det burde være muligt at finde celler til samme pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontiac
intresserad


Registreringsdatum: 20 april 2009
Inlägg: 38
Ort: Skällinge

InläggPostat: 2014-03-19 22:41:57    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det burde være muligt at finde celler til samme pris.


Var hittar jag celler till det priset?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-19 23:36:19    Rubrik: Svara med citat

Det gör du nog inte längre det var ett
specialpris för ett antal år sen.
Nu är priset ca 43.000 DKK på motsvarande
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-20 09:28:07    Rubrik: Svara med citat

Pontiac skrev:
Citat:
Det burde være muligt at finde celler til samme pris.


Var hittar jag celler till det priset?


Det er bare at lede lidt Wink
Hvis du havde været snap, kunne du have købt Better Place batterier for 4000€
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-20 09:29:34    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Det gör du nog inte längre det var ett
specialpris för ett antal år sen.
Nu är priset ca 43.000 DKK på motsvarande


Jeg vil gerne levere CALB celler til den pris... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.5 sekunder att ladda.