Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Projekttråd Yamaha Majesty 250
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-10 18:23:54    Rubrik: Svara med citat

Lådorna färdiga, rostskyddade och målade:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-19 19:36:40    Rubrik: Svara med citat

Svetsat färdigt de flesta fästena, börjat provmontera lite grejer.
Detta är riktigt sköj!




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-11-19 19:50:47    Rubrik: Svara med citat

Vad är det vita bredvid kontaktorn? Är det shunten? Ska den kopplas med kontaktorn?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-19 21:30:10    Rubrik: Svara med citat

Ja Shunten, tänkte koppla den "innan" kontaktorn..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-11-20 05:02:37    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Ja Shunten, tänkte koppla den "innan" kontaktorn..


Varför kör du med "öppet" kontaktor?

Jag skulle stark rekommendera nåt i stil som Kilovac eller Gigavac eller liknande... vill du ha en billigt skicka PM...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-20 12:57:39    Rubrik: Svara med citat

Hmm, testar med denna först, tänkte sätta en "låda" ovanpå.
Om den inte funkar som tänkt återkommer jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-11-20 19:16:50    Rubrik: Svara med citat

Inget fel på alltrax kontakter, jag har likadan och märker inga nackdelar av att den är öppen, tänkte mer på avståndet mellan den och shunten så inte strömmen tar konstiga vägar.

Nu ligger kontaktorn och shunten ganska nära vilket gör att du måste ha en längre kabel som måste gå i en båge. Får du isär de lite kan du köra kortare rak kabel och får ökad isolationsavståndet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-11-20 19:48:50    Rubrik: Svara med citat

Absolut, kör med bleck från kontaktor till shunt, ta hänsyn bara till eventuella magneter som original Albright har på sidan av plast chassi... Dem är ganska starka och kan spöa shunten, det skulle kunna producera lite felmätning om man skulle mäta total energi förbrukning... Gör du bara momental avläsning av strömmar det kanske felar lite fast +/-5% gör inget... Wink

Som alltid du skapar vill ha känslan Johnny, jag skulle kunna starta liknande projekt omgående...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-11-23 08:43:16    Rubrik: Svara med citat

Om det är en vanlig resistiv mätshunt skall väl den inte kunna påverkas av en magnet ? Instrumentet mäter ju ett spänningsfall över shunten och kan på det viset utläsa strömmen genom shunten.

Om det däremot varit en Hallsensor skulle den kanske kunna vara känslig för en stark magnet


Magneterna är väl till för att trycka bort eventuella ljusbågar vid brytning av kontaktorn.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-26 19:51:59    Rubrik: Svara med citat

Förbereder batterierna..


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-30 19:34:19    Rubrik: Svara med citat

Batterierna är på plats! Riktigt tight, fick trixa ordentligt för att få i dem.





Hittade en käck rysk kontakt på Ebay med 32-poler, utmärkt för att mäta och toppa upp enstaka celler.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2015-12-01 23:02:13    Rubrik: Svara med citat

Ser riktigt tight ut! Förstår att du vill ha en separat utag! Men är dessa kablar avsäkrade vid cellerna utifall?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-12-02 13:08:06    Rubrik: Svara med citat

Nej, körde 0,5mm2, tror de brinner av rätt fort vid ev. kortslutning.
Isoleringen skall ju inte vara brännbar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-12-08 17:27:08    Rubrik: Svara med citat

Håller på att koppla in alla grejer, BMS, Instrument olika reläer mm. mm.

Testkörde motorn idag för första gången, tog en bra stund att trixa med Sevconprogrammet för att få den att starta, varvar riktigt bra!
Fick köra tester med de 3 faserna för att hitta rätt.

Ett problem dock, måste gå in i programmet för att ställa på "Pre operational", stänga strömmen, koppla in egen och sedan ställa på "Operational" för att motorn skall gå. Bryter jag bara strömmen och sätter på igen, slår huvudkontaktorn till men den går inte.
Kan vara att den är inställd på någon säkerhetsswitch som inte är aktiverad, men jag hittar inget...får söka vidare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-12-15 22:25:27    Rubrik: Svara med citat

Idag kopplade jag in all el/elektronik och testkörde allt med ett nyckelvrid, DC/DC, BMS, mätarinstrument, reläer, lampor, instrument mm. mm.
Ingen magisk rök nånstans!?! Fantastiskt! Smile

Är rätt bra hjärnträning att ha hela kopplingsschemat i huvudet, trevligt när det funkar. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-16 01:12:29    Rubrik: Svara med citat

spännande !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-16 04:56:40    Rubrik: Svara med citat

Följer med stort intresse love
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-01-06 18:11:09    Rubrik: Svara med citat

Yes!

Satt och trixade en bra stund med Sevconprogrammet idag och lyckades få till det.
Nu slår kontaktorn till och den går in i "driveläge" när jag vrider om nyckeln.
Fixat så backen funkar också.

Börjat stuva in kablarna, en hel del kvar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-01-12 21:33:22    Rubrik: Svara med citat

Börjat så sakta att plocka ihop den, skall lacka om kåporna sen också.
Har ingen panik, långt kvar tills våren kommer. Smile



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-01-28 13:19:53    Rubrik: Svara med citat

Ingen snö, torra vägar - Provkörning!

Jäklar sicket drag! 130 lätt!

Men, motorn gillar nog inte att få 34kW i sig, motorkablarna blev rätt varma på bara den lilla turen jag tog, blir nog att ställa ner effekten en bit. Wink


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.