Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Plötslig förlust av amperetimmar...
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Åsa Möller
Passiv


Registreringsdatum: 02 mars 2014
Inlägg: 3
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-03-02 21:37:29    Rubrik: Plötslig förlust av amperetimmar... Svara med citat

Hej.
Är helt ny på det här med elbilar och har ett par frågor.
Har skaffat en Renault Clio från 97 i höstas. Den har fungerat fint ett par månader, men nu gått från att på displayen visa ca 78-80 Ah vid fulladdade batterier till att plötsligt bara ladda ca 38 Ah. Dessutom laddar batterierna ur sig fortare, går från 38 Ah till att varna för låg spänning på bara några km. Har mätt igenom batterierna och hittat ett som bara kom upp i 2,5 V, medan alla övriga laddades till ca 6,75 V. Det har inte blivit bättre av att byta ut det dåliga batteriet mot ett som är ok. Undrar nu: Vad kan ha hänt? Vad kan man möjligen göra åt det? Det verkar ju trots allt som att de flesta batterier är ok?
Tacksam för lite hjälp i felsökningen!
Mvh Åsa
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-02 22:56:35    Rubrik: Svara med citat

har du sett till att vattna batterierna?
I så fall när gjordes det och av vem?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-03-03 09:36:44    Rubrik: Svara med citat

Lite underförstått så kör inte vidare med bilen innan du kollat igenom bilen grundligt då det rimligtvis finns fler dåliga batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Åsa Möller
Passiv


Registreringsdatum: 02 mars 2014
Inlägg: 3
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-03-03 11:40:45    Rubrik: Svara med citat

Jo, min sambo, även han nybörjare, fyllde på vatten (Biltemas batterivatten) batteri för batteri enligt instruktion från förre ägaren. Möjligen finns ett tidssamband, då problemen började strax efter detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-03 11:59:24    Rubrik: Svara med citat

Min erfarenhet är att efter varje vattning händer det ngt
med batterierna ofta sjunker kapaciteten ngt men inte
mer än ett par Ah.
Förra ägaren vem var det?

Det är ju väldigt viktigt att man fyller när volymen är
som störst dvs strax efter en fulladdning när cellerna
gasar lite och elektrolyten är varm. Risken är annars att man
överfyller och späder ut kaliumhydroxiden. Då kan man
märka en klart för försämring, framförallt att spänningen sjunker
mycket vid gaspådrag (se hemliga menyn).

Om det är fler batterier som är dåliga har jag snart ett antal
till försäljning som jag nu testar och konditionerar.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JanneP
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 december 2014
Inlägg: 11
Ort: Varberg

InläggPostat: 2014-12-06 17:20:00    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Nyfiken på om och hur det löst sig för er Åsa. Har precis samma symptom. Haft min Clio några månader och ett tag efter jag vattnat så sjönk plötsligt Ah till 13 från tidigare ca 65...
Mätte upp batterierna idag och hittade iaf ett dåligt ca 1,5 V.
Som sagt vore intressant att höra om och hur ni löst problemet!
Mvh
Janne
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-12-07 09:11:37    Rubrik: Svara med citat

JanneP skrev:
Hej!

Nyfiken på om och hur det löst sig för er Åsa. Har precis samma symptom. Haft min Clio några månader och ett tag efter jag vattnat så sjönk plötsligt Ah till 13 från tidigare ca 65...
Mätte upp batterierna idag och hittade iaf ett dåligt ca 1,5 V.
Som sagt vore intressant att höra om och hur ni löst problemet!
Mvh
Janne


hur mätte du?
riktigt dåliga visar sig direkt ( tex vid olastad 4,5v och under) men om man belastar och de dippar så är det ofta en tidsfråga innan de ger upp.
Med andra ord du behöver byta några batterier innan du kör vidare
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JanneP
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 december 2014
Inlägg: 11
Ort: Varberg

InläggPostat: 2014-12-07 15:26:23    Rubrik: Svara med citat

Jag mätte olastat. De övriga låg på drygt 6,5V...
Är det någon fara att ha laddaren inkopplad om en eller flera celler är kass?
Måste hitta ett garage innan jag kan få ur batterierna så det kanske dröjer lite.

Så om en cell bara visar ca 1,5V så är den kass och går ej att fixa?


Detta hände bara några mil efter att jag vattnat och jag misstänker att det kan ha blivit ojämnt mycket vatten i cellerna. Påfyllningen är modifierad av den tidigare ägaren så man fyller varje cell individuellt. Men av någon anledning så rann vattnet inte ut genom returslangen på ett par av cellerna utan det rann ut direkt under bilen. Antingen så har returslangarna lossnat eller så har helt enkelt påfyllningsslangen lossnat så det inte kom in något vatten alls Embarassed

Låter detta som en trolig orsak?


Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

//Janne
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2014-12-07 15:39:57    Rubrik: Svara med citat

Hej! 1.5 -voltaren går inte at fixa, om vatten rinner undanut, kanske sprukken block! Batterier testes fint med billigste batteritestare från Biltema, så får du se om det finns andra block næra kass. ladda inte, køre inte före felet är fundet ock bättrad.
Mvh OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02


Senast ändrad av olev den 2014-12-08 10:25:37, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JanneP
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 december 2014
Inlägg: 11
Ort: Varberg

InläggPostat: 2014-12-07 15:49:35    Rubrik: Svara med citat

Ok tack för snabbt svar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-12-07 19:42:08    Rubrik: Svara med citat

För att vara övertydlig, ladda inte, låt bilen stå tills du kunna kolla alla
Det behöver inte vara 1,5v aren som läcker så kolla även detta.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JanneP
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 december 2014
Inlägg: 11
Ort: Varberg

InläggPostat: 2014-12-08 08:18:16    Rubrik: Svara med citat

Tack AleX!
Jag har dragit ur laddaren. Ska ta ur batterierna så snart jag får tillfälle.
Det lär väl finnas någon tråd här som beskriver hur man gör det Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-20 16:43:12    Rubrik: Tappad effekt mm Svara med citat

Fristående fortsättning i tråden. Jag hittar ingen bättre plats utan att göra ny tråd.

I min Express har jag fyllt vatten två gånger, jag kör inte så mycket så totalsträckan är klart under 300 mil mellan fyllningar. I början hade jag 130Ah efter laddning. Efter första fyllningen sjönk det till 116Ah. Efter andra fyllningen till 112Ah. Det gick i mer vatten andra gången än första. Ca fem liter fylldes inklusive lite spill. Hursomhelst har det inte varit någon direkt påverkan på prestanda. Har laddat fyra eller fem gånger efter sista fyllning. Men igår hände något som jag inte vet om det är relaterat. Efter ca 40 km körning i lagom landsvägstempo 70 km/h och sisådär max 130-150A korta bitar uppför märkte jag att jag inte kommer över laddstapel 3. Annars har den alltid utom precis innan det är helt tomt kunnat indikera upp till stapel fem om man gasar till. Körde hem och kom upp i totalt 50 km körsträcka. I morse skulle jag till återvinningen som bara är en km bort. Kom dit med nöd och näppe samt hem igen men det finns ingen effekt att hämta. Nu står den på laddning för att jag skall kunna få upp den för min backe hemma. Tips uppskattas. Skall nämna att det var väldigt blött igår och att jag körde försiktigt för att inte hamna i vattensamlingar men blött var det. Har inga varningsindikeringar, den är bara svag. Det är lite för mycket oanade underliga fel för att jag skall känna mig trygg och glad åt bilen. Stämningshöjare eller spiken i kistan tas emot tas emot med skräckblandad förtjusning.

Edit: Laddstapel 6 skall det vara som max. Jag mindes det som fem men det är sex stycken.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.


Senast ändrad av ExpressHasse den 2016-08-21 12:21:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-20 17:25:43    Rubrik: Svara med citat

Svar till mitt eget inlägg. Laddade ca 80% (Brukar ladda 100% med timer) och ville sen prova om felet var kvar. Såvitt jag kan bedöma är det borta... Körde en mil kuperat och allt fungerade normalt. Imorgon skall jag köra ned batterierna mot noll och se om det händer något på undre halvan av energimängden. Kanske var fukt ändå? Men var? Vetenskapliga eller konspiratoriska teorier kring detta mottages med intresse.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-21 12:13:38    Rubrik: Akuta åsikter önskas. Svara med citat

Ytterligare ett svar på mitt eget inlägg. Nä, säg den glädje som varar. Vid ca 40% kvar så förvandlades bilen återigen till en mopedbil. Når bara tre av sex staplar. Max 150 ampere och toppfart svagt uppför 50km/h, brant uppför kom jag knappt upp alls. Nu är goda råd dyra.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-21 13:37:14    Rubrik: Svara med citat

Kunde du förbruka alla 130Ah tidigare utan att bilen blev trött?
Varför laddar du med timer?
Innebär det att bilen aldrig utjämningsladdar?

Kör i närheten av hemmet tills laddningen är låg. Lägg i friläge under färd och stanna utan att bilen regenererar. Använd en multimeter för att mäta och anteckna spänningen på alla block. Koppla in förlängningssladdar på de dåliga blocken, och håll koll på dem med varsin multimeter liggandes i kupén.

http://elbil.forum24.se/elbil-about5137.html
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-21 14:23:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för tips och länk bjn. Jag hade inga dåliga block men nu verkar det som om något drastiskt har försämrats eller havererat. Jag tänker hursomhelst cykla den här veckan så jag får fundera lite och läsa länken. Det händer att jag överladdar lite dock ej alltid.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-22 06:45:14    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon nackdel med att låta laddaren ladda som den är programmerad att göra?

När du vattnat, har du då överladdat ordentligt innan?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 161
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-08-22 14:37:05    Rubrik: Svara med citat

Sätter timer för att den skall nå indikering som inte längre blinkar. Kör jag längte blir det inget tillskott på energi.

Tömmer max. Laddar fullt plus två timmar. Skyndar mig och fyller snarast efter ladning enligt instruktion. Sågade lådor och vattenfyllning så att jag kan följa flödet från block till block.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden. Nu även Fiat 500e.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-22 15:38:45    Rubrik: Svara med citat

När den lyser med fast sken är laddningen färdig har jag för mig, d.v.s laddar ändå inte batterierna.

Så om du fyller vatten efter två timmar fast sken har nog batterierna kallnat en del. Om jag förstått rätt finns det risk att späda ut elektrolyten om man vattnar i fel läge. Vilket leder till högre inre resistans.

Jag missförstod dig nog först, och skrev följande, som jag lämnar kvar eftersom att jag ändå skrev det:
Sista fasen i laddningen, när det blinkar fort, tillför knappt någon energi enligt UCL. Men den har syftet att jämna ut batteripacket så att alla celler i alla block verkligen når 100% laddning. Vet inte hur ofta man kan hoppa över den fasen, kanske finns info på forumet. Kan tänka mig att det sparar vatten att hoppa över denna fas.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.