Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dimmensionering av elgenerator för att ladda Clio v färd

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-07-10 07:01:20    Rubrik: Dimmensionering av elgenerator för att ladda Clio v färd Svara med citat

Hej!

Jag och Julle diskuterar hur man skall styra laddningen och hur effekterna blir efter likriktning. Nu är dragkrokarna på plats och jag är mycket intresserad att komma vidare med de två aggregat vi har till förfogande. Min tanke är att fästa en 4 KW generator på dragkroksbalken precis i höjd med stötfångaren så man kan öppna bakluckan.

Följande gäller:

- Spänningen på battererierna kommer ligga på ca 110-130 volt under normal körning (uppför och nedför).
- Synkrongeneratorn ger nominelt 16+16 A max och är spänningsstabiliserad 230 Volt men vi avser dela den och ta ut 2 x 115 volt som likriktas i 2 separata likriktarbryggor och ansluters batteripacken.
- Ett av aggregatet som är aktuella heter Powerman 5600 SH med Hondamotor (finns på Jula). Det finns ett dieselaggregat (för tungt och stort för att hänga på balken) samt ett onan agreggat på 6 KW (i släpvagn) som också diskuteras.


Fråga:
- Hur skall man beräkna strömmen? Effektivvärdet efter likriktining är ju fortvarande 115 - ca 2x 0,7 volt i diodfall.

- Kommer ripplet att vara skadligt? Toppvärdet blir ju roten 2X 115 volt (=162 Volt) och man kommer ju bara ladda med ganska kraftig pulserande likspänning där laddning bara sker då spänning överstiger batterispänning. Räknar man på packresistans på 0,038 ohm o 38 A ger det ett spänningsrippel över batteripacken på ca 1,5 volt i medel och topprippel på ca 5-10 Volt (hur beräknas detta, vet inte inre resistansen i generatorn vid maxlast) vilket inte borde störa hackare och andra instrument?

- Hur styr man strömmen på en sådan generator? Kan man direkt styra fältlindningen? Den är spänningsreglerad och verkar ha inbyggda regulatoreri fältlindningarna (vi förstår inte riktigt hur den är uppbyggd). Eventuellt kommer det balansera sig själv?

Hälsningar
Lars E Magnusson
lem@telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-07-10 09:09:32    Rubrik: Svara med citat

Jag tror ni kan komma att få problem med att starta bilen om ni har elverket igång när ni sätter er i bilen, för enligt mina laborationer med ombyggda expresser så kommer hackaren neka er att starta bilen om polspänningen över packen är över 145 volt och för att verket ska göra nån nytta under belstning så måste det nog ge lite drygt 145 volt obelastat.
Det problemet kanske skulle gå att lösa genom att styra förbränningmotorns gaspådrag genom strömmen som elmotorn drar.
_________________
Största möjliga tystnad: Clio Elictrique
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-07-10 10:02:07    Rubrik: Svara med citat

Tack Wiik!
Detta var ett driftsfall jag inte tänkt på! Vi vet välidigt lite om generatorns spänningsreglering och dess inre motstånd som behövs för beräkningar.

Vi har ju flera driftsfall:

- Generatorn startas innan man startar bilen (måste, då det är snörstart på den lilla generatorn av viktskäl, ev lägger vi dit elstart senare).
-- Man drar ner gen gå på tomgång manuellt
-- Man låter gen gå på normalvarv och hoppas tomspänning inte spärrar hackare alt slår bort generator från batteriet manuellt

- Batteripacken är full-laddad och man åker i en lång utförslöpa

- Batteripacken blir full-laddad samtidigt som man sitter på krogen och glömmer bort bilen...
-- Något överladdningsskydd (spänningsreglerat) måste till!

- Batteripacken är halvladdad och man gasar/reverserar
-- Här gäller det att inte strömmen blir för stor för generatorn vid fullgas.

- Batteripacken är tom och behöver laddas
-- Detta kan i nödfall klaras genom överbryggning till laddhanske men ger dålig effektivitet ...

- Batteripacken är nästan tom och man gasar/reverserar. Detta läget måste hanteras så att inte strömmen/belastningen blir för stor för generatorn. Eventuellt klarar man inte detta initialt utan säkring får lösa ut och slå bort generatorn från kretsen.

Jag har skickat frågor till mina gamla elektro kompisar som sysslar med kraftelektronik. Vi får se om de kan komma med lite riktlinjer annars får vi jobba med empiriska tester och en hand i fickan....

Eventuellt kanske det bara går att lösa vissa viktiga driftsfall och vi får se till att inte komma in i andra. Det primära är att inte bli stående på landsvägen utan att kunna komma vidare. Kan man också ladda och köra bilen mellan 80-20% laddning så räcker detta.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-07-21 06:08:49    Rubrik: Svara med citat

Wiik skrev:
Jag tror ni kan komma att få problem med att starta bilen om ni har elverket igång när ni sätter er i bilen, för enligt mina laborationer med ombyggda expresser så kommer hackaren neka er att starta bilen om polspänningen över packen är över 145 volt och för att verket ska göra nån nytta under belstning så måste det nog ge lite drygt 145 volt obelastat.
Det problemet kanske skulle gå att lösa genom att styra förbränningmotorns gaspådrag genom strömmen som elmotorn drar.


Hej!
Jag har mätt på generatorn. Aggregatet ger obelastat och med mindre belastning ca 116-119 volt. Detta med överspänning kommer ev. vara ett problem om vi drar på varvet. Jag återkommer!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-07-23 12:34:46    Rubrik: Svara med citat

Är den spänningen på tomgångsvarvtal? (obelastat och med mindre belastning)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-07-23 22:45:28    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Är den spänningen på tomgångsvarvtal? (obelastat och med mindre belastning)


Hej!
Det var på driftvarv (fullgas enligt grundinställning). Vi provkörde i går och har nu mer mätdata (ej sammanställt ännu).

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-09-30 18:46:34    Rubrik: Svara med citat

Lite nyfiken!
Hur har det gått med generatorn?

//Benny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-09-30 21:19:40    Rubrik: Svara med citat

Benny skrev:
Lite nyfiken!
Hur har det gått med generatorn?

//Benny


Joda, utrustningen fungerar förträffligt och Julle (med marginell hjälp av mig) har gjort ett mkt bra påhängsfäste. Det tar 3 min att fästa generatorn vid bilen och Du kan jag köra ca 14 mil utan stopp. Jag skall försöka hinna lägga upp bilder och visa detta.

Det var lite mätningar för att dimmensionera säkringar så det inte löser ut och blir för varmt då man måste köra aggregatet ganska hårt för att det skall göra ngn nytta.

Det var fantasktiskt att kunna våga köra utan att vara rädd för batteritorsk. Jag har åkt runt mellan Nyköping-Öregrund i sommar.

Det drar ca 3 liter för att köra 15 mil och man måste starta det med en gång (alt köra och hoppas man kan ladda men ha det med som nödaggregat). Man behöver inte hänga på det utan kan ha det i bakluckan för att ta fram det när det behövs. Det låter heller inte speciellt mkt inne ibilen (marginellt när man kör). Dock undrar omgivningen vad f-n är det som kommer!!

Skicka mail till lem(at)telia.com kan jag skicka bilder. Ev. kan jag tänka mig att dela på verket (kostar 10 kkr på Jula f detta verket och jag köpte det nytt för att testa).

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PoloPrinsen
intresserad


Registreringsdatum: 14 oktober 2007
Inlägg: 27
Ort: Borås

InläggPostat: 2007-10-14 20:11:11    Rubrik: Svara med citat

Får väl först av allt säga hej till er alla då man är lite ny här..... ni har en finfin sida med mycket intressant lösning! Wink


Läste just detta och blev lite fundersam...

lem skrev:

Det drar ca 3 liter för att köra 15 mil och man måste starta det med en gång (alt köra och hoppas man kan ladda men ha det med som nödaggregat). Man behöver inte hänga på det utan kan ha det i bakluckan för att ta fram det när det behövs. Det låter heller inte speciellt mkt inne ibilen (marginellt när man kör). Dock undrar omgivningen vad f-n är det som kommer!!

Hälsningar/Lars


........ 3 liter för 15 mil, är dessa 15 mil inklusive de cirka 9-10 milen som man (om jag fattat det rätt från forumet här?) normalt sett kommer innan man är eltorsk? Eller kommer man ytterligara ca 15 mil på dessa 3 liter, dvs totalt ca 24-25 mil?


Efter att man läst lite om den där elbilen som kommer både långt och accar upp till hundra på 4 sekunder så börjar ju intresset för Watt/Vilt och Ampere stiga en aaaaning! Wink

Mvh PoloPrinsen
_________________
Polo dieseln (SDI 1998, 64hk) Blir snart Volvo S60 D om inte en kraftig stöt från himmlen ger min bil en så kraftig chock att den kommer rulla 500 km på några timmars "220V-slangande" istället för det vanliga dieseklunket/PP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-10-14 21:08:18    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Aggregatet är ganska litet (4 KVA) i förhållande till motorn (21 KW) och detta gör att man laddar ca 30 A men tar ut ca 30-100 A praktiskt under körning. Vid långkörning i höga farter på landsväg kommer man bara ca 65 km (bra battrier på 80 Ah med lågt inre motstånd eller äldre med högre motstånd men 90Ah kapacitet). Julle kommer längre men då använder han två tekniker som fått mig att börja tugga på handskfacksluckan av nervositet resp tristess och INGEN av dessa är att rekommendera! Med aggregatet startat från början kommer man då ca 130-140 km och det drar ca 3 liter på 2 h.

Fördelen är att om man börjar få batteritorsk är det bara att stanna och ladda ca 15 min från aggregatet. Man behöver inte hitta ngn kontakt. Tekniken är att inte köra ner batteripacken och sedan behöva duttladda utan försöka starta generatorn från början och hålla packen på så hög nivå som möjligt. Då är det lättare att hålla hög fart och flexibilitet.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PoloPrinsen
intresserad


Registreringsdatum: 14 oktober 2007
Inlägg: 27
Ort: Borås

InläggPostat: 2007-10-15 15:41:35    Rubrik: Svara med citat

OK!! Wink Nu klarnar det lite vad gäller den utökade räkvidden! Bra förklarat. Verkar ju vara en mycket intressant lösning för att inte köra eltorsk! Ett aggregat med lite större generatorkapacitet skulle alltså kunna få clion att rulla betydligt längre innan man verkligen är eltorsk/måste stanna "den där kvarten" för att ladda i lite extra innan man kan fortsätta färden.

Den där utökade räckvidden kostar då inte speciellt mycket, säg 135-65=70km/2liter --> 0,286L/mil Underbara siffror för en "bensinare"!

Om man nu tar ut 30-100 A under normal körning så blir det alltså 0-70 ut ut batteripacken med dessa extra 30 "dragkroksampere".

Hur vore det inte att ha låt säga 45A från draget!?! Som jag fattar det så skulle uttaget ur batteripacken då variera mellan -15 och 55A, dvs stundtals så skulle man ladda upp batteripacken under pågående körning med 15A! Wink


Ahhhh börjar nästan drömma ljuva långfärdsdrömmar om en bil med elmotor under huven och en dieselsnurra på kroken... Wink))

Mvh PP
_________________
Polo dieseln (SDI 1998, 64hk) Blir snart Volvo S60 D om inte en kraftig stöt från himmlen ger min bil en så kraftig chock att den kommer rulla 500 km på några timmars "220V-slangande" istället för det vanliga dieseklunket/PP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-10-15 16:27:02    Rubrik: Svara med citat

PoloPrinsen skrev:
OK!! Wink
Ahhhh börjar nästan drömma ljuva långfärdsdrömmar om en bil med elmotor under huven och en dieselsnurra på kroken... Wink))

Mvh PP


Hej!

Ett aggregat som jag har klarar jag att själv fästa på bilen samt bära ner i källaren. Skall det vara större så blir det mycket tyngre och man får ha en kärra. Axelbelastningen blir också för stor (det hänger utanför bilen).

Jag har optimerat mina krav och då blev det "lagom" med 4 KVA.

Jag ligger just nu i strid på jobbet om att få ha 10A uttag tillgängligt då policyn är 6 A. Ev hänger jag på det och kör med det dagligen....
Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PoloPrinsen
intresserad


Registreringsdatum: 14 oktober 2007
Inlägg: 27
Ort: Borås

InläggPostat: 2007-10-15 17:29:15    Rubrik: Svara med citat

Ja det är väl kanske det bästa med tanke på vart vikten är lacerad! Wink

Hmmm 6/10 amp säkring... ja jag kan ju tänka mig att jobbet kanske inte vill betala för dina resor...hehe, men du har väl lite fina miljöaspekter att ta upp. om inte annat så lägg en femhundring på chefens bord och be att få betala ALLA kwh som du gör åt på jobbet. Ingen annan betalar väl för sin motorvärmare kan jag tro...

Har sett här i forumet att det är endel som frågat om konvertering till eldrift i befintliga bilen man råkar ha hemma. Vore det inte ganska intressant med konvertering ungefär som du har när du använder din extra dragkroksmotor. I en vanlig volvokombi kan man väl få rum med en liten sådan under huven? Vore ju perfekt om man kunde komma lika långt som man annars gör på en tank (jag kör 900-1100 km med min polo innan tanken på 45 liter är lite väl nära tom) men bara använda en mycket mindre bränslemängd. Får väl kolla in vad volvo tror sig våga komma med om några år. Ge mig en 5 år gammal v70, batterier, dieselaggregat för 200kkr och jag är intresserad som 17! 120 km/h räcker - bara man kan komma låååångt mellan dessa "övernattenladdningar" på laddstationer.

MVh PP
_________________
Polo dieseln (SDI 1998, 64hk) Blir snart Volvo S60 D om inte en kraftig stöt från himmlen ger min bil en så kraftig chock att den kommer rulla 500 km på några timmars "220V-slangande" istället för det vanliga dieseklunket/PP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.