Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lille Svarten, Fågel med hästnamn, tjurig som en åsna
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-18 07:07:13    Rubrik: Lille Svarten, Fågel med hästnamn, tjurig som en åsna Svara med citat

Jag har köpt en ej fungerande Think -08 som har mätarställningen 4334 km, alltså nästan ny!

Då det är svårt att få fram information om dessa bilar har jag tänkt att dokumentera vad jag gör med den för att förhoppningsvis få den fungerande igen. Det kommer inte att bli någon forcerad felsökning då tiden ska delas med många andra saker men jag ska göra så gott jag kan.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-18 07:09:27    Rubrik: Svara med citat

Vid ankomsten till Jämtland så var bilen helt urladdad enligt "tankmätaren". Power limit och "tanklampan" blinkar frenetiskt med tändningen på. Anslöt laddkabeln och konstaterade att allt reagerade som det ska och uppvärmningen av batteriet påbörjades. Problemet är att när batteriet är varmt så händer inget. Jag lät laddningen stå på i ca en vecka för att se om den skulle "komma på bättre tankar" men den envisades med att neka laddning. Efter detta så tog jag in bilen i verkstaden och upp på lyften för att kunna undersöka lite bättre. Har sökt efter mätpunkter för att kunna undersöka batteriets status men detta är inget liknande med clio´n. Allt är mer eller mindre hermetiskt tillslutet. Öppnade luckan på motorkontrollern/laddaren men då kontaktorerna inte vill dra så går det inget fram dit. In under bilen och följ kablarna för att hitta kontaktorerna men kablarna försvinner in vid batterilådan och några kontaktorer går inte att hitta... Under/framför passagerarsätet finns en lucka under vilken man kan hitta BMS och titta, där kommer batterikablarna. Och där försvann de lika snabbt! Börjar känna mig som en bankrånare med ett tjurigt kassaskåp framför sig... Kollade på nätet och hittade ett zebra-batteri till salu i Norge med bild på härligheten. Kan fortfarande inte se några kontaktorer...VAR SITTER DE??? Tröttnade och gick hem!

Idag var jag i verkstaden igen och stoppade in laddkabeln igen bara för att få bekräftat att inget har förändrats... Vänta nu, något är annorlunda. Den påbörjar uppvärmningen men med lite högre effekt nu. Vrider på tändningen och nu lyser inte alls lika många lampor. Efter självcheck slocknar allt på instrumentpanelen! Inte ens SRS-lampan lyser längre. Och på mittpanelen blinkar nu laddningslampan. Har den gjort det förut?

Laddsladden får sitta i så får vi se imorgon om "Fågel Fenix" har vaknat...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-18 07:38:02    Rubrik: Svara med citat

Det blev en lång dag igår. Första snön kom och jag utförde den transport som skulle ha varit gjord dan innan... om jag inte hade blivit rammad av en motorcykel! Han hade inte fattat att det är vinter nu... Jaja, han klarade sig och världen är lika lycklig utan en Victory. (ja de heter så...).

Udda transporter har blivit en av mina bisysslor. Den här gången var det en fodersilo på 25 m3 som skulle flyttas.




Jag hann i alla fall förbi verkstaden innan jag somnade och förhoppningarna var... inte så stora.
Nä. Den lilla fågeln sover fortfarande. Det konstiga är att den inte är konsekvent. När den stod på laddning förut så lyste en massa lampor när jag vred på tändningen (måste hitta ett annat uttryck) men nu var jag tvungen att ta ur laddsladden innan jag fick samma reaktion. Måste kolla upp detta noggrannare...

I helgen ska jag försöka ta mig tid att felsöka mera men jag känner att jag måste in i hjärnan på den för att förstå vad som är felet. Hur mycket kan man läsa ut via OBD2- uttaget med hjälp av en autocom eller bosch diagnos? Har läst någonstans att man kan se batterispänning och en del annat intressant men vet inte om det bara fungerar med specialare... Jag ska också läsa på om "nicometer". Det är mycket att lära om en Think.
Efter mer än 11 år med clio och express har man ju fått lite grepp om dem men detta är ju "lite" annorlunda...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2013-10-18 08:10:04    Rubrik: Svara med citat

Föreslår att du läser tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4890.0.html
Där kan du läsa allt om nya Nicometern.
Att ha en sådan är en bra början och t.o.m jag klarade av att få ihop den efter lite bök.
Har ingen aning om hur mycket man kan läsa ut med en vanlig OBDII-läsare. Inte mycket gissar jag då det mest är väldigt specifikt för Think och eldrift.

Behöver du assistans med en referensbil så är det bara att ställa frågor så skall jag försöka svara. Tyvärr är du ju lite långt bort även för en Think Gen 2. Fast härom veckan åkte jag Göteborg Varberg t.o.r utan laddning. Det kändes stort.


Jag hade vid närmare eftertanke ett liknande problem som du och fick en del info från Norge. Läs här: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8440.0.html
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-18 10:29:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har en duinomite Emega hemma som ligger och skräpar.
Det skall nog gå att få till den till en Nicometer tror jag.

Jag skall se om jag kan damma av den.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2013-10-19 11:08:03    Rubrik: Svara med citat

Tror dessvärre inte eMegan fungerar, den har väl inte CAN, eller ? Ser iaf inte ut så på bilderna hos electrokit.
Tror bara Mega har CAN
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2013-10-19 11:10:22    Rubrik: Svara med citat

Nu trampade jag i klaveret igen. Hittade på en annan sida att den skall ha CAN.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-20 12:40:17    Rubrik: Svara med citat

Igår hann jag titta och mäta lite på "Svarten". Inga direkta framgångar dock. Det framstår som mer och mer klart att det handlar om en blockering i systemet för laddning. Värmningen av batterierna slutförs men där stannar det. Inget klartecken för laddning.

Ska se om jag kan få lite hjälp av Per/PM-Dawn att pilla ihop en "nicometer" så att det går att läsa ut lite data. Men om den har låst sig, kan man då "öppna" den med hjälp av "Nicometern"?

Skrev också upp beteckningen på BMI för att se om det går att hitta något om den via internet. Skulle vara kul att kunna aktivera kontaktorn manuellt... Nu är jag ju ganska säker på att den sitter ihopbyggd med BMI.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 361
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2013-10-20 14:02:44    Rubrik: Svara med citat

Norrmännen kan! Hittade detta på wiki sidan
Längst ner på sidan står det hur du kommer in i "hemlig meny"
http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Erfaringer

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-20 16:02:41    Rubrik: Svara med citat

Spännande!

Tack Benny. Ska genast kolla upp detta. Dock verkar felkodslistan vara väl anpassad till bensindrift...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-20 19:08:21    Rubrik: Svara med citat

Ok! Där kom det en massa obegripliga bokstäver och siffror...

Verkar inte stämma så bra mot listan på Fordwiki. Någon som har förslag på en korrekt lista?

Jämförde mot kompisens Think och en del värden var samma samtidigt som en del var kraftigt avvikande. Av 18 värden överensstämde faktiskt alla utom 5. Men då jag inte vet vad värdena avser så är det svårt att dra några slutsatser av det.

Kampen går vidare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-10-21 09:33:14    Rubrik: Svara med citat

Ring till Nikolay, eller PM-a honom för förslag och tolkning eller eventuell hemma skapad verktyg för THINK...

http://elbil.forum24.se/elbil-about4266.html
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 361
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2013-10-29 18:52:15    Rubrik: Svara med citat

Har du hittat felet??

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-29 20:09:08    Rubrik: Svara med citat

Nej. Har inte haft så mycket tid för detta senaste tiden men det som ligger på "att göra "listan nu är att identifiera stiften på BMI. De tre grova stiften som sitter längst fram är tydligen värmen till batterierna men kontakten med många kablar har jag inte hittat någon info om. Finns det någon information från batteriet som går förbi kontaktorerna? Om någon vet vilket stift som är vad skulle jag bli tacksam!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2013-10-30 07:49:06    Rubrik: Svara med citat

BMI ? Är det Think lingo ?
Antar att du har servicemanualen ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-30 23:17:54    Rubrik: Svara med citat

BMI= BMS på Norska? Står i alla fall så på enheten som sitter vid batteriet.
Battery Monitoring System blir på Tyska........... (Schweiz)

De böcker jag har är instruktionsboken samt manualen för batteriet... Servicemanual? Vet jag inte om man kan benämna dessa som...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-06-10 11:21:16    Rubrik: Svara med citat

Mycket vatten har runnit under broarna sedan jag tröttnade på att ha en "död" Think i verkstaden och puttade ut den...

Nu har jag äntligen en "Nicometer". Tack PM-Dawn för hjälpen!

Kopplade in den och förstod inte så mycket, eller kanske jag skulle säga, kom inte upp så mycket info. Temp på batteriet, spänning till värmningen, ett antal 0-värden och inte så mycket mer. Men, sen jag tagit ur laddsladden så dök det upp ett felmeddelande längst ner: zebra temp error 3! Om jag tolkar det rätt så innebär det att tempvärdet som levereras är felaktigt och därmed startar inte laddningen. Batteriet är ju varmt, 268 grader, och nicometern läser det korrekt men tydligen får inte laddaren/styrningen rätt uppgift.

Uppdrag: Ta reda på vad error 3 är!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2014-06-10 11:45:36    Rubrik: Svara med citat

Tempvärdet som den levererar måste väl vara rätt ? Hur kan du annars veta att den är 268° ? Däremot gissar jag att laddaren inte får en signal som säger att tempen är rätt. galen

Citat:
spänning till värmningen
Det är väl samma som driftbatterispänningen !?

Du vet vad dom säger ? Utan bilder har det inte hänt !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-06-10 12:02:40    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Om jag tolkar det rätt så innebär det att tempvärdet som levereras är felaktigt och därmed startar inte laddningen. Batteriet är ju varmt, 268 grader, och nicometern läser det korrekt men tydligen får inte laddaren/styrningen rätt uppgift.



Vi är nog överens! Cool

Laddaren får inte uppgiften att batteriet är varmt. VARFÖR???

Ska ta kort senare, nu måste gräsmattan klippas och magen fyllas...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-06-10 13:43:57    Rubrik: Svara med citat

Bra att Nicometern fungerar, du får tacka P8 och Poppe som lagt upp så fina beskrivningar på hur man meckar ihop en Nicometer på norska forumet.

Har du kontaktat Trönderna ännu ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.