Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektro1
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 18:25:56    Rubrik: Elektro1 Svara med citat

Jag har en elektro1 Elmoped. Den har en 2200w motor och 48V. Den har original bly-silikon batterier på 48ah. Jag har beställt ett nytt Lifepo4 40AH batteri.

Kan någon tipsa om var jag kan hitta reservdelar?
Jag behöver stänkskydd och lite annat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-27 18:35:41    Rubrik: Svara med citat

Det kan vara svårt att få tag på eftersom leverantören gått i kk
Men du kan kolla med zetcity i sollentuna. de har en moppe
som är snarlik.
Får jag fråga var du beställt 40Ah lithium, vilket fabrikat
och hur du skall koppla in det. Någon övervakning på
cellnivå? Kanske integrerat i packen.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 19:02:25    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Det kan vara svårt att få tag på eftersom leverantören gått i kk
Men du kan kolla med zetcity i sollentuna. de har en moppe
som är snarlik.
Får jag fråga var du beställt 40Ah lithium, vilket fabrikat
och hur du skall koppla in det. Någon övervakning på
cellnivå? Kanske integrerat i packen.


Jag hälsade på Zetcity. Moppen är i princip samma men med ett korkat monterat Lifepo4 batteri. Dom hade inte så mycket reservdelar och dom ska sluta med mopeder Sad

Mitt nya batteri är från xueyun deng via Ali express. Det är komplett med BMS styrning och laddare. Styrningen är satt för en 2000w motor så jag räknar kallt med det ska vara plug & drive Razz Moppen kommer även bli ca 45 Kg lättare. Batteriet flygs från Singapore och bör vara framme nästa vecka. Troligen åker jag på tull Mad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 19:05:47    Rubrik: Svara med citat




Senast ändrad av Perra den 2013-09-27 19:23:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-09-27 19:12:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har klarat mig från tull då de ofta sänder deklarerade som varuprov.
Vad gick det på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 19:16:53    Rubrik: Svara med citat

Http://www.aliexpress.com/item/48V-40AH-LiFePO4-Battery-Pack-2000W-BMS-System-Aluminum-Charger-Lithium-E-bike-Battery-Free-Shipping/1165660738.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 19:17:51    Rubrik: Svara med citat

Så det blev ungefär 5 lakan, inkl frakt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-09-27 20:06:02    Rubrik: Svara med citat

Lite modigt att köpa från en utan feedback. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-09-27 20:20:00    Rubrik: Svara med citat

Måtten passade perfekt för få in ett 40AH batteri och BMS matchade perfekt, så då måste jag slå till. Jag hade dock planer på att optimera ett special designat batteri i tre delar för nå 80AH (!), men det skulle nog bli oförsvarligt dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-28 02:15:51    Rubrik: Svara med citat

Undrar vad det sitter för celler under den gula tejpen.
17,5kg tyder på ganska lätta celler dubbla 123 pouch?

Andra 48V40Ah LiFe väger mer typ20-24kg
tex dessa, tyvärr ca 1cm för långa
http://www.vpower.hk/product.php?id=28
gratis sjöfrakt.......................tid

och som vanligt idiotkontakten 3prong DC ut
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikstro
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2013
Inlägg: 13
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-10-01 11:04:43    Rubrik: Svara med citat

Hej "Perra"

Din moped ser närmast ut att vara identisk med min Venus ifrån Esho.
Fabrikatet på dessa är i så fall Jonway och tillverkas än.
Dock så skall inte Esho sälja modellen mer utan har idag bara starkare motorer på 3000watt.

De är hjälpsamma och har kvar några gamla mopeder än som de säljer ut nu.
Fråga gärna dem om du behöver råd eller delar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-01 19:12:41    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset, jag ska kolla med dom.
Idag kom nya batteriet! Jag testar nu först att ladda - so far so good.
Sedan ska jag rensa ut de gamla bly eländet.
I helgen blir det montering. Hawk kommer eventuellt ge lite support.
Spännande värre, ser fram emot att kunna susa fram i minst 7 mil.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-02 17:19:05    Rubrik: Svara med citat

Nu är det bakre batteriet borta men det ser jobbigt ut att få ut de mittersta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-02 17:20:01    Rubrik: Svara med citat

Så här ser det ut nu....

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-02 19:10:15    Rubrik: Svara med citat

Nu är nya batteriet på plats! Det sitter som gjutet.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mikstro
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2013
Inlägg: 13
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-10-03 08:58:09    Rubrik: Svara med citat

Spännande värre!

Igår hämtade jag hem min moped ifrån verkstaden och de hade då också mätt batterierna vilka skulle vara bra. Smile

Förhoppningsvis kan de klara sig ett tag till.

En fundering är ju fortfarande hur du upplever kvaliten på mopeden för övrigt "Perra",..med tanke på kabeldragning (tjocklek kablar m.m)
Tycker själv att den verkar ok men det är synd att laddningskontakten är så dålig. ( med lite slitage kan den kopplas ihop fel )

Behövde du bara byta batterierna rakt av eller behövs någon mer utrustning?
Coolt/praktiskt vore ju en box som kunde reglera kraften och visa mer exakt använd energi.

Skall bli kul att höra om hur bra räckvidd och prestanda blev.

På dina bilder syns bara tre batterier,..var sitter det fjärde? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-03 11:17:11    Rubrik: Svara med citat

Projektet är inte riktigt klart än. Just inkopplingen av laddaren är inte helt trivialt, Hawk kommer att hjälpa mig med den delen.

Tredje batteriet sitter längst bak, bakom sadeln. Jag blev chockad när jag upptäckte att den bestod av tre parallell kopplade batterier från Claes Olsson (!). Det förklarar nog varför prestandan gick ner.

Prestandan med 40AH LiFePO4 bör bli ca 7mil. Hawks projekt bekräftade det. Det ska bli intressant att se om detta batteri matchar i kvalitet.

Själva skotern (ram, motor, kaross, bromsar osv) tycker jag har riktigt bra kvalitet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mikstro
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2013
Inlägg: 13
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-10-04 15:21:00    Rubrik: Svara med citat

Låter toppen då jag tidigare har hört folk säga att man inte bara kan byta till Litium hur som helst utan att först ändra en massa annat.
Kan ju inte själv något om ämnet men hoppas lära mig på sikt.
Då det blir dags för batteribyte så tar jag hjälp av en släkting som är tekniker så det skall nog gå bra.

Teoretiskt borde man väl även kunna sätta likadana batterier i en elbil?
Till en Clio skulle det ju då bli ca 25000kr. Går de sen några år så är det ju inte så tokigt ändå! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Perra
intresserad


Registreringsdatum: 27 september 2013
Inlägg: 17
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2013-10-05 14:03:50    Rubrik: Svara med citat

Så där ja, inkopplat å klart. Kan själv!
Nu återstår bara lång-körar testet, kanske imorgon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-10-05 18:34:13    Rubrik: Svara med citat

Perra skrev:
Nu är nya batteriet på plats! Det sitter som gjutet.



Nice!

Fast jag skulle stark rekommendera revision\uppgradering, nämligen BMS kretskort kan vara ganska varm under körning/laddning när det blir gas till max eller ballansering... Min rekommendation är koppla bort kretskort, ta bort plast krymp isolering, montera kretskort mellan plexiglas eller liknande plast material med distanser i mellan... Montera tillbaka i moppe på så sett att luft kan strömma och göra naturligt kylning... Bättre och mycket säkrare... Så brukar jag göra med mina pack av liknande sort, fick lära mig hårda vägen... Typ som
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.