Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering till Lifepo4 påbörjad!
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-27 22:21:39    Rubrik: Konvertering till Lifepo4 påbörjad! Svara med citat

Bar de senaste 3 veckorna lite då och då jobbat med att sätta min fars Mini-el City från 1992 i drift. Den har stått still sedan hösten 1998 då bakaxel och remskiva havererade efter varandra.
Den har stått skyddad i garage helatiden, broms trummorna visade inga tecken på rost så jag hoppas att det samma gäller alla kontaktytor på elektroniken, fungerade elektriskt utan problem då den ställdes in och batterierna demonterades.

Har fått laddaren ombyggd av Alan Lyman som även försett mig med de övriga delar jag behövt. Väntar på leveransen av hans mini-BMS som enligt uppgift borde komma snart.

Batteriramen är nu slipad och grundligt målad när bakaxeln byttes.

Nya däck och slangar är monterade. Tror att framhjulet var original från 92, inga torsprickor som de övriga och litet slitage men mycket hårt.
Fälgarna fick sig en överhalning med färg i samma veva.

Har införskaffat 12 st CALB 3.2 V 100 AH celler av den nya gråa typen.
Dessa har jag haft parallell kopplade och laddat med först ett labaggregat som kunde ge Max 3A i 4 dagar innan jag fick igång mitt eget på Max 5 A så de fick stå och ladda i ytterligare 10 dagar tillsammans. De låg båda nästan hela tiden på ca 3A var med spänningen Inställd på 3.6 V. Idag före lunch låg spänningen på 3.48 V på cellerna före lunch och båda låg på ca 1A. 1 timma senare så hade de stannat på 3.63 V som det högsta aggregatet var inställt på samtidigt som strömmen var 0. Jag skulle stoppat på 3.5 men jag var inte med på noterna i slutet men höll mig under Max spänningen 3.65 V. De har varit väldigt jämna under laddningen och inte avvikit från varandra.

Cellerna skall jag ställa i en ram av 1 cm plast (hårda skärbrädor) som klämmer ihop cellerna i packet om 4 i varje med hjälp av 4 dragstänger i varje paket. Skall försöka få till någon form av klämning så att de inte kan röra sig.
Mellan cellerna har jag 3 st 20W lastbils spegel värmare som skall få en termostat styrning för vart packet. Dessa mattas av en separat 12V transformator. Detta för att kunna ladda dem över 0 grader då det är kallare ute. Under och runt cellerna har jag 1 cm liggunderlag som isolering.
Första hållaren är just färdigställd och provmonterad, utan isolering. Skall försöka få till en styrning av laddaren så att den inte sätter igång innan cellerna uppnått mer än 5 grader.

Kapacitets mätaren i bilen kommer inte att stämma utan kommer att min nivå brytningen kommer att kopplas bort.

En programmerbar mätare som kan mäta V, A, W, AH och % av kvarvarande kapacitet är på väg hem. Skall klara 200A och 0-120V.

Har e eventuellt planer på att hänga på det elverk min far byggde på 42 V. Hans tanke var att köra med lättare startbatterier som kondensatorer och generatorn som huvudmåls. Jag tänkte ha den somräckvids förlängare på långturer, och endast ha med då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-27 22:32:53    Rubrik: Svara med citat

Bilderna på bakaxelbyte



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-27 22:35:41    Rubrik: Svara med citat

Axeln på plats

Cellerna på balanserings ladning.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-27 22:39:07    Rubrik: Svara med citat

Cellpaket och provmontering av den samma.





Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-07-28 08:21:30    Rubrik: Svara med citat

Den ser ju väldigt fin ut verkar vara väskött.
Kul att du satsar och skaffar bästa li-cellerna.
var köpte du dom, tjeckien, norge?

Ett problem verkar vara att remmen lätt går av.
Du har inte funderat på att sätta dit en tandrem i stället?

Jag är lite tveksam till att använda plast som sido-"plåt".
Du skriver skärbrädsplast, borde vara polyeten, den är plastisk
och ger med sig lätt och kan inte hålla emot som den bör.
Lägg en 3mm aluplåt utanför för att styva upp eller byt
till en 4-5 mm plåt.
Det vore ju tråkigt om du skulle skada de fina cellerna. Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-28 08:52:26    Rubrik: Svara med citat

Nej de är köpta i Tyskland, bättre pris och inklusive skruv och byglar.

Tills bakaxeln gick av så hade vi inga bekymmer med rem brott så jag tänkte köra vidare på detta. Det kanske blir större problem om man tar ut större effekt än vad vi gör med moped versionen.

Har funderat på alu byglar för att sprida lasten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-28 08:56:41    Rubrik: Svara med citat

http://shop.strato.de/epages/61269654.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61269654/Categories/ContactForm
Var firman för cellerna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-07-28 11:22:28    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Rembrott kan du nog skydda dig mot genom att begränsa peakströmmen till motorn.
Min är satt till 350A på min nya kontroller och då kan jag få 10kW till motor vid full acceleration från stillastående och det känns onödigt. Jag kommer att begränsa den till 200A framöver har jag tänkt för att spara på materialet.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-28 13:37:55    Rubrik: Svara med citat

Om jag fattat den danska verkstadsmaualen så skall min vara begränsad till 125 A, och den tror jag inte min far varit på och justerat.

Hittade en profil i bockad plåt som skulle kunna vara lämplig förstyvning ser ut som en 1 mm plåt bockad till ett u men med en fläns på u delen, breden på botten ca 15 mm livet ca 5 mm och flänsen ca 5 mm. Dock inte tillräckligt mycket kvar. Vet att min far köpte denna som distans material, men frågan är var han gjorde det, någon som har en idé var man skall söka?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-28 14:16:49    Rubrik: Svara med citat

Profilen jag söker är liknande den svarta på bilden.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-07-28 19:49:48    Rubrik: Svara med citat

Det är inte vanlig DIN-skena du är ute efter?
Finns 35 och 15 mm bred och hålad och ohålad, se bild på 15 mm:



Säljs hos elgrossister.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-28 20:55:48    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Det är inte vanlig DIN-skena du är ute efter?
Finns 35 och 15 mm bred och hålad och ohålad, se bild på 15 mm:



Säljs hos elgrossister.

/Ola


Jo det är just vad jag är ute efter!
Viset inte vad den var till, köpt på skroten och använd som distanser i husbilen.
Måtten stämde exakt Xx15x5.5.

Tack för hjälpen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-07-31 21:10:23    Rubrik: Svara med citat

Nu var byglarna tillverkade, alla utan 1 det var något ljushuvud som klömde att vinkelslipen tar några mm det blev ca 4 cm för lite på den sista.
Skall ju ha något att åka å köpa i morgon också. Samma person hade räknat fel och glömt att batterifacket är några mm varför spänskruven till paketen endast tog 1 gängvarv, bara att skaffa längre där med.

Tidsoptemisten har också varit i farten, 1 tanken x4 om inget strular bruka stämma bättre men det vill man ju inte acceptera som vanligt.

Alla 3 cellhålarna är nu tillverkade, 2 monterade 1 färdig isolerad och på plats.
Hoppas hinna färdigt resterande montering under morgondagen efter inköpsrundan.

Hoppas på provtur i morgon, optimist som man är!
Om inget oförväntat bekymmer uppstår, det är ju 15 år sedan sist!





Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-02 00:30:22    Rubrik: Svara med citat

Dagen blev inte som planerat, men när blir de det!

Fick tag på de felberäknade delarn. Men det blev några timmar på skotern för att fixa det. Får känslan att det var enklare förr att få tag på material på ett ställe? Eller är det en förskönad minnesbild?

Fått monterat ihop pack 3.
Isolerat pack 2 och 3.
Monterat in pack 1, 2 och 3.
Fastsätt ingen av center packen blev stabil men var svårmonterad, sido packen var lättare att få dit men ena änden kan röra sig lite. Frågan är om det måste vara 100% fast? Cellerna sitter ihop helt i packen.
Under upp arbeten är något som min kropp inte accepterar, fick avbryta arbetet när packen var fixerade. Även om backgavellyften underlättar så räckte det inte. Nu blir det att ta det lugnt ett par dar minst. Frun tycker redan att jag lagt förmycket tid och pengar på den.








Nu så återstår inkopplingen av alla celler, BMS ( lämnade Köpenhamn i dag ) och få in den kombinerade V, A, W, Ah mätaren som kom idag. Har gjort en sambeställning med några andra men det blev lite fel i kommunikation så det blev några för många. Men priset blev bättre än först angivet. Någon som behöver en? Har två typer 0-90V 200A och 0-120V 300A.
Har övervakning på alla mätvärden som kan styra laddning / urladdning avbrott med larm, som kan ställas på önskat värden.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-10 21:22:08    Rubrik: Svara med citat

Vilken tid alt tar! Dagens arbete har gått långsamt framåt.
Styrenheten för BMSen är äntligen på plats under sitsen bland all anan elektronik.

10 kablar som skulle sättas dit plus borrning och gängning för kortet i kåpan till laddaren.
Mesta tiden gick dock åt till att hitta rätt anslutnings punkt och avbrott för regn.
Det blev lite klippa och löda på kablar med krympslang över. Krympslangen fick krympas med cigarettändare då varmlufts pistolen inte behagade ge mer än hymnen luft. Felsökning gav att det är något fel på temp styrningen.



Rest knapp och ok diod på framkant



Provkörd med labb aggregatet med kort skurning av cell printen. Slog om som det skulle och pep enligt instruktionen. Kunde dock inte kolla om det avbröt ladning / urladdning.



Kablage dragning till motorrummet medförde viss demonterings av hjul och kåpa höger bak. Skulle ha tänkt på detta innan hjulen monterades och cellerna sattes in. Men jag är optimist och trodde det skulle gå lätt att skuta igenom kanalen framifrån men det gick ej.

Ström shunten fick sig ett fäste bak på höger pack. Hade också varit lättare att borra inan montering av cellerna.

Sedan klappade båda händerna ihop med kramp och myggen kom så jag var tvungen sluta för dagen. Blev Emanuel mörkt nu också.
Antingen är jag långsam eller tidsoptimist men sanningen är förmodligen båda!

Men nu skall det "bara" vara att montera cellbyglar/ kablar och cellprintem innan provkörning kan göras. Får se om frun ger mig ledigt lite i morgon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-11 21:35:40    Rubrik: Svara med citat

Cellerna och cellkorten på plats. Men det tog hela eftermiddagen och stora delar av kvällen.
Men det verkar som det är fel på ett av dem? Alla celler hade 3.40V när jag började , men ett kort hade börjat ballancerar upptäckte jag efter ca 30 min. Spänningen på den cellen var då 3.30V. Den skall väll endast sätta igång när cellen överskrider 3.6V och bryta ladningen vid 3.7V? Eller har jag missuppfattat något? Demonterade detta kort för vidare annalys när jag kommer hem igen.
Får väll prova att flytta ett annat kort och se om det betersig på samma sätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-08-11 21:54:42    Rubrik: Svara med citat

aixam skrev:
Den skall väll endast sätta igång när cellen överskrider 3.6V och bryta ladningen vid 3.7V?

Korrekt förutsatt att de är dessa nivåer som din BMS jobbar med men vid 3,3V ska den inte shunta oavsett.

Körde förövrigt 75 km med min igår med en förbrukning på 90Ah.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-24 15:33:46    Rubrik: Svara med citat

Har fått utbytes cellkortert monterat idag och så långt verkar det fungera som det skall. Har bara hunnit delladda efter montering.

Felsökning på på körning, varningsblinkers samt torkare har fortskridit.
Varningsblinkersen berodde på oxider i kontakten och nu åtgärdat.
Torkar felet har härletts till torkar motorn, blir en senare fråga att demontera denna och gåigenom.

Den mesta tiden har lagts på den uteblivna driften.
Har följt felsöknings schemat i verkstads manualen.
Alla säkringar under instrumentet helt.
Brytaren för kåpan funkar och får spänning vid pådrag.
Potesometen ger det motstånd den skall ha 0-5 ohm
Brytaren på gasen fungerar , stänger av värmen steg 2 vid gas.
Strömbegränsan ligger på det motstånd en skall ha mellan 4 och 6 stiftet.
Därimot så är spänningen på E2 på motorn 12V, skall vara 0. Enligt felsökningschemat så skall den vara 0 och felet liger omkring kompound relät K2. Men jag kan varken hitta detta i kopplingsschemat eller manualen. Någon som vet var det sitter och hur det skall fungera?
Jag har fått den att gå vid några tillfällen idag. Men väldigt tillfälligt men både fram och back. Startar en gång när tändningen slås på och ibland två. Går fint så länge gasen inte släpps. Sker så startar den ibland men oftast inte. Slås tändningen av och på igen så funkar det ibland.
Min tanke är att det kan ligga i kolens som eventuellt sitter fast?
Men mer troligt relät som har oxid men var hotar jag detta K2? De som styr riktningen heter inte så.
Just nu får jag den inte att gå alls och inget händer när gasen trycks ner förutom att singnal fås vid steömbegränsarn samt varme steg 2 slängs av.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-08-24 18:01:05    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Visar den att batteriet är laddat?
Om inte måste du bygla kapasitansmätaren så den inte tror att batteriet är dåligt för då får du dessa symptom? http://www.ralfwagner.de/mini/technik_us/ekapa.htm
Om detta är gjort kan det vara massa andra fel men vi börjar framme.
Klickar fram/bak reläet när du rör gasen?
Att värmaren slår ifrån behöver inte betyda att brytaren vid gasen funkar. De är kopplade på slutande resp. brytande funktion om jag minns rätt. Dessa brytare är ett gissel och jag är inne på min femte på ett år. Alan har ett kort för detta som jag köpt men inte installerat än.

Har du fram/bak signal i kontaktdonet bak vid motorstyrningen så funkar dessa. Då återstår om motorstyrningen jordar ner fram/bakreläet som det ska. Denna kan du ju tjuvkoppla direkt till jord för test.

Hoppas detta hjälper dig.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-24 20:19:31    Rubrik: Svara med citat

Har laddat så att kapacitetsmätaren visar strax ovanför det röda fältet, 2 punkter över.
Relät klickar inte då det inte går,vilket det oftast inte gör.
Kapacitets mätarens stop har min far byglat för många årsedan med en brytare, får kolla om den fortfarande sluter som den ska.

Skall kolla upp funktionen på micro brytaren vid gasen, kan ju var så att den ena funktionen inte sluter som den ska för det mesta. Får se om jag får lite tid för detta. Den reglerade perfekt när den gick åt båda håll.

Annars är det bara att söka vidare enligt kopplings schemat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.47 sekunder att ladda.