Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


kvalitet på gamla "fixade" batterier

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-06-01 17:07:18    Rubrik: kvalitet på gamla "fixade" batterier Svara med citat

det pågår ju en viss handel av beg. renoverade batterier här. jag funderar på vad man ska kunna förvänta sig av sådana batterier? När någon proffs (ex.v. julle Smile ) har fixat och donat med gamla batterier... kan man räkna dem som nya igen??? och hur är det med de gamla block man har kvar som inte är kassa, men som ändå gått i 7 år - man borde väl renovera dem också innan man stoppar tillbaks hela paketet i bilen och börjar köra... annars står väl bilen still igen om ett år eller så?

vad tror ni? hur är eran erfarenhet av "renoverade" gamla batterier?

Jag kanske får lite tid över ... och möjlighet att lyfta upp min clio och börja plocka ner paketen. ... tänk att få börja köra el igen bil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-06-01 18:41:32    Rubrik: Svara med citat

Hej Jens!
Kul att se Dig aktiv igen. Egentligen är det nog Julle som ska svara Dig, men jag kan åtminstone förmedla mina erfarenheter. Visst finns det en (liten!!!) handel med beg batterier. Risken är dock stor att köpa grisen i säcken om de inte är nogrannt uppmätta, cyklade och kontrollerade.
Det är dock onekligen så att livslängden på den bil man har är direkt korrelerad till hur många reservbatterier man har. (Därför håller man hårt i de extra batterier som man har)
Har man problem med batterierna eller köper en bil med tveksamma batterier bör man lyfta ner dem och låta kontrollera dem. Det kanske kostar en del energi och en liten slant då, men spar väldigt mycket i längden. Så har jag gjort med mina två bilar. Visst, jag hade ett missöde, men det var nog mitt eget fel. Funderade inte så mycket på korrosionsrisken när jag skruvade ihop den första bilen.

Sedan kommer frågan: Nya eller gamla batterier? Även om risken med nya batterier är mindre, så finns den onekligen där. De äldre batterier som idag finns kvar lär väl knappast vara behäftade med fabrikationsfel. Sköter man dem försiktigt, bevattning osv lär de hålla länge till.
Tror att riskerna med äldre batterier är rejält överdrivna. (Ta i trä!)
Modifierar man bevattningssystemet går det aldrig sönder mer än ett åt gången.

Nya batterier är säkert OK, men har inte samma kapasitet som de äldre.
Dessutom kostar de skjortan.

Det finns nog bara ett riktigt stort fel man kan göra, dvs stoppa in nya batterier i ett gammalt paket. Det finns många uppgifter om hur snabbt de nya då går sönder. Man måste ha ett så jämt paket som det går.

Lycka till med mekandet!

PS Det finns säkert flera här på forumet som kan ge Dig tips om hur och i vilken ordning skruvandet går till. DS
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-06-01 21:54:58    Rubrik: Gamla batterier fungera bra men man "måste" ha såg Svara med citat

Hej!
Du kan se min sammanställning av alla mätningar (ca 400) och min övertygelse är som följer:

- Det går utmärkt att ha gamla batterier!
- Man måste övervaka sämsta batteriet och inte köra ner packen hårdare än att man bryter när det sämsta batteriet håller ca 4-5 volt vid körning.
- Det sämsta batteriet hittas enkelt när packen är nära tömd
- Man måste kunna mäta alla enskilda block då och då
- Centrala vattensystemet skall förpassas på sophögen (borde hamnat där direkt!)
- Man måste kolla vatten oftare (Julle rekommenderar ca 300 mil)
- Om ett batteriblock havererar kopplar man enkelt in kortslutning och kör hem och byter det. Gissningsvis havererar ett-två block om året. Bilen går utmärkt på 18 block men bör inte laddas på vanligt sätt.
- Bilen måste tyvärr "sågas" så man får åtkomst till blocken om man inte har en pelarlyft/gaffellyft i källaren/garaget.

Några andra råd:
- Se till att inte vanliga 220 kontakter oxiderar och bränns. Det tål inte 16 A om de blir smutsiga. Detta ger mkt knepiga symtom...
- Byt säkringarna under vita kåpan till keramiska
- Kolla alla fläktar så elektroniken inte brinner (Laddare o DCDC)
- När något känns fel, stanna och undersök!
- Ha tålamod. Jag har 7 block kvar av original, sprängt 6 block på raken, har bränt en motorstyrning, bytt en fläkt i DCDC men tycker fortfarande bilen är toppen! Endast ett block har haverert "spontant" under 6 mån och 500 mil.

Efter att läst detta undrar jag varför jag skaffat 2 till....

Hälsningar/Lars E Magnusson
lem/at/telia.com
070572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-06-12 10:13:47    Rubrik: Svara med citat

tack för svaren! Smile
Citat:

Hej Jens!
Kul att se Dig aktiv igen.

tack. jo, är man aktiv användare av bilen blir man automatiskt aktiv på forumet... men allt har stått still här (förutom cykeln och sambons bensinbil) och jag har inte hunnit med...

Citat:

Modifierar man bevattningssystemet går det aldrig sönder mer än ett åt gången.


det har jag sett bilder på ...

så det blir till att

1 mäta upp vad man har
2 cykla och kontrollera
3 ev byta ut några
4 ordna om bevattningen
5 sätta dit lite kontrollelektronik
6 skruva ihop alltihopa
7 köra och övervaka

javisst ja - glömde - sätta in batteri nr 20 i motorrummet Very Happy

har ännu ej börjat montera ner det Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-06-12 14:07:13    Rubrik: Svara med citat

Hej Jens,

Din lista på saker att göra stämmer bra!

Under sensommaren/hösten finns det eventuellt ett mycket fint övervakningssystem framtaget av en specialist här på forumet (Akeshog).

LEM och jag plockade ned batteripaketen från 3 bilar i lördags, det blev lite maratonmeckande men vi lyckades till slut, nu går min mätutrustning för fullt och vi hoppas på att montera in två av paketen inom en relativt snar framtid.
Jag har åkt snart 1000mil sedan i våras med min Clio och den går bättre än någonsin! (lite trimmad med ett extra block i motorrummet Cool )
Jag har block från dec -96 och mätte dem i våras vid montaget.
Min uppfattning är att blocken måste servas/mätas med ca 3 års mellanrum för att undvika problem och skador, kan man byta ett block med låg kapacitet innan det saboterar sina grannar pga spänningsskillnader under laddning/urladdning har man sparat mycket pengar trots servicekostnaden.

Min erfarenhet med block -96 till -00 är att det är lite osäkrare i funktion men att de fungerar bra trots det, det stora problemet är att det är krångligt att serva/mäta, utan denna viktiga åtgärd kommer även nya block (-00 och nyare) att haverera.

Slutsats: Gamla block fungerar bra men fodrar lite mer underhåll.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.47 sekunder att ladda.