Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbil på skolschemat. Behöver era råd.
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-10 20:14:31    Rubrik: Elbil på skolschemat. Behöver era råd. Svara med citat

Jag behöver råd från er på forumet.
Efter några enklare elkonverteringar av motorcyklar, mopeder och en gokart fick jag för mej att via mitt arbete som lärare på teknikprogrammet, på gymnasiet, söka pengar från utbildningsnämnden till ett elbilsprojekt. En elkonvertering av en fossilbil.
Jag trodde aldrig att det skulle gå igenom i dessa nedskärningstider, men jag lämnade in ansökan i alla fall.
Döm om min förvåning när jag fick 155 000:-!
Det blir ett tvärprojekt mellan fordonsprogrammet, industriprogrammet, elprogrammet och mitt teknikprogram.
Lärarna där blev glada vid beskedet (jag var lite orolig att de skulle tycka att jag var en jobbig typ).
De är alla duktiga yrkesmän i sin bransch och vi har hygglig utrustning i verkstäderna.

Frågan är vad man ska satsa på?
Det enda jag har lovat i min ansökan är att den ska gå ca sex mil på en laddning. Annars är allt fritt.

En fordonslärare föreslog spontant att vi ska behålla bensinmotorn som kan driva framhjulen och sätta elmotorn för bakhjulsdrift (på en bil med länkarmar bak, så man får plats med elmotorn).
Men det är väl lite avancerat och svårjobbat som ett första projekt?
Dessutom har jag i ansökan skrivit att det blir en konvertering, där bensinmotorn lyfts ur.

Om man gör som vanligt och låter elmotorn ta bensinmotorns plats, och bultar den via en adapterplatta vid växellådan (kopplingskåpan), blir det väl mer överskådligt, pedagogiskt och lättjobbat?

Vet ni någon bil som är lämplig att bygga på? Eller vad man ska undvika?
Lärarna säger att de inte vill skruva med någon rosthög, då vi har goda möjligheter att köpa någon testbil av Volvo billigt. Kanske rent av få en, det har fordonsprogrammet fått flera gånger.
Men frågan är om Volvo alls har någon lämplig modell? Jag kan tänka mej bättre märken/modeller. Kanske någon med elservo till styrningen, eller kanske utan servostyrning?
Storleken på bil får väl bestämmas av vad man får för motor, batteripack och övrig materiel för 155000: -. Skolan kan dra av momsen, så pengarna egentligen värda 25 % mer än man är van vid.
Har ni något förslag på bil som är lämpligare än någon annan när det gäller att få plats med batteripack mm?
Jag vill inte ligga för nätt i budgeten. Alla projekt jag hittills varit inblandade har blivit dyrare än planerat. Jag vill helst ha 25% kvar till oförutsedda utgifter. För vi lär inte få mer pengar om det skulle saknas.

Jag har förstått att man ska ha bilprovningen med på hela resonemanget. Jag antar att konverteringen innebär att man inte får igenom den som ändrat fordon, utan vanligare är att man måste byta t.ex. bromsar och regga den som egenbyggt fordon. Har jag fattat rätt?

Jag har kollat på lite prylar, men jag vill hålla inne med dessa och höra med er först så att jag inte styr det åt något håll från början.

Jag räknar med att detta projekt inte klaras av på ett läsår.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caspar
intresserad


Registreringsdatum: 13 juli 2012
Inlägg: 12

InläggPostat: 2013-05-12 09:29:47    Rubrik: Svara med citat

http://m.youtube.com/#/watch?v=8uG2PQk0OGM

Kjøpen en Think i Norge og bruk den som donor. Slike biler med defekt batteripakke koster ca. 10-15 000,- NOK. Velg en liten bil med forhjulstrekk og bruk hele drivverket fra Thinken. Kjøp Litium ion batterier på 100-180 Ah og en god BMS. Da kommer dere langt med det budsjettet, og kan konsentrere dere om å bygge en bil som faktisk kan brukes etterpå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Caspar
intresserad


Registreringsdatum: 13 juli 2012
Inlägg: 12

InläggPostat: 2013-05-12 09:30:17    Rubrik: Svara med citat

http://m.youtube.com/#/watch?v=8uG2PQk0OGM

Kjøpen en Think i Norge og bruk den som donor. Slike biler med defekt batteripakke koster ca. 10-15 000,- NOK. Velg en liten bil med forhjulstrekk og bruk hele drivverket fra Thinken. Kjøp Litium ion batterier på 100-180 Ah og en god BMS. Da kommer dere langt med det budsjettet, og kan konsentrere dere om å bygge en bil som faktisk kan brukes etterpå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-12 11:52:38    Rubrik: Svara med citat

Hur stark är motorn i Think? Orkar den få upp en WV Polo i 90 km/h?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caspar
intresserad


Registreringsdatum: 13 juli 2012
Inlägg: 12

InläggPostat: 2013-05-12 12:20:07    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Hur stark är motorn i Think? Orkar den få upp en WV Polo i 90 km/h?


Ja selvsagt, Think Classic går i 90 km/h da går motoren 7200 rpm. I minien min med litt mindre hjul, så er toppfarten 82 km/t. En polo eller Lupo vil være perfekt for denne kombinasjonen. Ta en studietur til Oslo så skal jeg vise deg begge alternativene

http://www.elbil.no/wiki/Think
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2013-05-12 14:11:44    Rubrik: Svara med citat

Hej Lasse!
Så trevligt att din skolledning har förståelse för det som kommer ifråga om bilbränslen!
Min ändrade Polo-91 kan du se på http://evalbum.com/geo/Lappland. Den är alltså en "ändrad" bil, inte ombygd och därför före årsmodell 1996. Den har nu rullat en säsong och över en vinter och klarat det galant. Pendlingssträckan är 16 km enkel väg och och det har inte varit några problem att köra fram och åter på en laddning även när det var som kallast. Min budget var 100.000 kr och klarades nästan. Hör gärna av dig!
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-12 19:29:43    Rubrik: Svara med citat

Lappen:
Det räcker alltså med 15kW motor? Jag ser att toppfarten är 107 km/h, vilket är gott och väl tillräckligt.
Men kan du köra 90km/h kontinuerligt utan att motorn blir överhettad (jag förstår att man kommer mycket längre om man kör 70-80, men jag vet att jag kommer att få frågan....)?

Sigmadrive PowerPAC 15 from EVE verkar vara en bra kontroller.
Priset avskräcker till en början, men när man ser vad som ingår verkar den vara ett prisvärt alternativ.

Det är utbildningsnämnden som skjutit till extrapengar. Det är bra, eftersom skolledningen då slipper ta pengar från skolans budget.
Och det i sin tur är bra för mej, som slipper sura miner från kollegor vars driftspengar jag annars hade tagit... Very Happy .



Caspar:
Tack för erbjudandet! Vi får väl se om det kan bli någon Oslo-tur till sommaren.
I din video visar du ett handhållet diagnostikverktyg (eller något sådant) som tydligen är nödvändigt, men svårt att få tag på.
Kan det bli ett hinder för mej?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caspar
intresserad


Registreringsdatum: 13 juli 2012
Inlägg: 12

InläggPostat: 2013-05-12 21:09:35    Rubrik: Svara med citat

Nei, du klarer deg uten diagnosetester, men det er mye hjelp i den
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-05-12 22:25:31    Rubrik: Svara med citat

Jag planerar en konvertering med Think drivlinan.
En donator står i garaget.
Enligt mina beräkningar så skall motor och inverter klara ca 85kw peak om man matar den med rätt spänning. Det skall räcka till ganska bra även på en Polo.
Jag planerar att sätta den i en Honda Civic av nyare modell.
Tänker riva ut både motor och låda, för att sätta i Thinkens enkla nedväxling/diff.

Både motorn och invertern är vätskekylda. Det bådar för att kunna hålla ganska hög kontinuerlig effekt också, bara man ser till att kyla ordentligt.

Jag tänker mig ca 350v och kanske 60ah eller 100ah.
Invertern klarar 380v max och ca 280A max.

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2587
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-05-13 05:56:46    Rubrik: Svara med citat

Hej Lasse1955,
Om man söker igenom forumet så hittar man ganska mycket inspiration, typ som Peters Polo:

http://elbil.forum24.se/elbil-about1655.html

http://www.automek.com/polo.php

Där finns mycket inspiration, massa fakta, samt dellista om man läser igenom hela…

Eftersom ni är fokuserade på ”principen” enklaste blir att satsa på likströms motor kombinerad med robust kontroller samt litium batteri med enkelt BMS.

Gör bra planering först; resonera bilen till detalj, sen så fundera utrustning och annat… man kan konvertera pickup/SUV för att få mer plats för utrustning… man kan köpa motor/controller paket med CE certifikat:

http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors(ac-dc)/

Som sagt resonera till detalj först sen är det mycket enkelt att bygga om…
Varför inte att satsa på en gammal klassiker typ Volvo från 90-talet som ungdomar gillar så mycket. Det finns gott om mycket bra objekt som har stått i garage och fungerar som klockor även idag, kombinerad med monster motor så behöver man inte ha någon växellåda:

http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors(ac-dc)/

Jag är säkert att folk på forumet har så mycket fantasi och idé att man blir yr i huvudet… fundera och ge oss lite mer detaljer, sen så hjälper vi dig såklart…
/Admir
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-13 09:09:56    Rubrik: Svara med citat

Ta en Citroën med gashydraulisk fjädring så får man automatiskt rätt höjd på karossen oavsett om tyngdpunkter ändras mot orginalet!
En Xantia kan man få nästan gratis. Dessutom är det kul teknik (fjädringen alltså) och kan säkert ge nya idéer som kan vara spännande för eleverna. Man kan t ex tänka sig att bygga en datoriserad styrning av fjädringen så att den kan vara aktiv och luta bilen som en mc i kurvorna!
En Xantia Acitva har dessutom extra hydrualklockor som sköter väghållningen.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-14 09:15:41    Rubrik: Svara med citat

Här har du en fräsh Activa, med skinnklädsel och allt för 3500:-

http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_Xantia_Tct_Activa_Turbo_47005970.htm?ca=11&w=3

Kan det bli bättre?
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-14 11:32:45    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla råd. Vi gör nog som elfi föreslår att vi har ett möte om det vi fått veta hittills, och återkommer med fler detaljer.
Jag har varit i kontakt med Bo Abrahamsson på www.ev-elbil.se, som jag hittade i länken om Automeks Polo-konvertering.
Han har passande grejer till Polo, vilket kan vara bra då kopplingen elmotor/ingående axel i växellådan http://www.automek.com/polo.php?page=3 verkar finns att köpa färdig. Detta är bra för oss, då verkstadsprogrammet har svårt att fräsa invändiga splines i så liten diameter.
Jag ska även prata med den besiktningsman i Västerås, som är min regbesiktningsort, som ska regbesikta bilen sedan. Det finns tydligen inga riktigt glasklara regler, så det verkar vara besiktningsmannen som har sista ordet. Bäst att ha honom med på resonemanget från början, tänker jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-23 09:32:27    Rubrik: Svara med citat

Vi har nu haft ett möte med alla berörda program (fordon, verkstad, el och teknik) och deras rektor.
Alla är positiva. Att det blir en Polo, 2003 eller nyare, är nu bestämt.
En stor del i att det blev Polo, är Automeks väldokumenterade Polo-konvertering.
Möjligen kan det bli systerbilarna Skoda Fabia eller Seat Ibiza, men helst inte. Det beror på hur lätt det är att få tag på en någorlunda rostfri Polo (helst med rasad motor) till ett hyggligt pris.
När det gäller vilka EV-grejer som behövs har vi diskuterat och jag tänkte höra lite vad ni tror:
Motor 15-20kW kontinuerlig effekt?
AC eller DC?
Kontroller 450-650A?
Batteripack 10-15kWh?
Winston, Sinopoly eller CALB, har det någon betydelse?
Spänning 96-120V?
Lämplig BMS?
Lämplig DC/DC?
150 000:- + moms ska täcka ALLT (bilen, prylarna, registrering osv.).
Helst vill jag ha 20 000:- kvar för oförutsett, eftersom alla projekt tenderar att bli dyrare än det är tänkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-23 10:34:55    Rubrik: Svara med citat

Kanske lite sent, men annars en VW Lupo och det kit från Linnig som jag länkade om för ett tag sen.
http://www.absolut-e.de/Umbau.html och http://www.nie-mehr-benzin.de/

Fast då kanske det blir för lätt???

Eller en VW New Beetle och kit från http://www.canev.com/
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2013-05-23 21:30:03    Rubrik: Svara med citat

Blir nog bra.
Motor på 15 kW tycker jag räcker. AC är helkapslat, underhållsfritt men dyrare. 10 kWh kommer du långt på om inte 2003:an är mycket tyngre än min 91:a. Jag har begränsat strömstyrkan från controlern till 300A = 3C för att skona batteriet men den bör nog tåla 500A åtminstone.
Hur tänker du kring besiktningsfrågan? Bilar före 1996 är ju inte "helbilsgodkända" och kan därför besiktas som "ändrade". Nyare bilar måste registreras som ombyggda och då räcker det inte att byta "bränsle" utan även t ex bromssystem måste byggas om. Så har jag uppfattat situationen för klara riktlinjer saknas ännu. "Din" besiktningsman har kanske besked att ge. Vore i så fall intressant att ta del av.
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 197
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-24 07:39:12    Rubrik: Svara med citat

Lappen:
Tack för dina synpunkter.
Efter samtal med den besiktningsman som ska regbesikta bilen är jag lite konfunderad.
Samtalet gick ungefär så här:
Jag:"Hej, jag kommer att konvertera en bensinbil till eldrift och jag undrar vad som gäller. Jag har hört man måste registrera bilen som ombyggt fordon för att få igenom den"
BP:"Jaha...Jag ska kolla vad som står (bläddrar läänge i papper). På ombyggt fordon står det att man måste byta bromsar eller styrning också. Ska du göra det?"
Jag: "Syftet med ombyggnade är att bygga om bilen till eldrift. Jag trodde det då var nödvändigt att byta bromsar."
BP: "Vad är det för årsmodell?"
Jag:"2003"
BP: (bläddrar länge i papper) "Men är det helt nödvändigt för dej att besikta den som ombyggt fordon? I så fall måste du byta bromsar eller styrning."
Jag: "Nej, nej det är inte alls nödvändigt för min del. Jag vill helst slippa det. Jag trodde bara att det var nödvändigt"
BP: "Nej det kan jag inte se. Byter du bara till elmotor så går det bra ändå. Vänta så ska jag höra med min kollega."
Jag hör hur han förklarar för sin kollega (det är dessa båda som är regbesiktningsmän på min ort) och kollegan säga att det inte är några problem.
BP: "Nej det ska inte behövas någon "ombyggt fordon"-registrering. Sätt in elmotorn du och kom hit"

Jag undrar hur det blir när jag verkligen står där med bilen....
Men jag ville ju heller inte käfta emot mer än jag gjorde, då kanske de blivit aviga mot mej.

Å andra sidan står det så här i SFRO:s råd för elkonvertering:
"När detta skrivs finns det inga specifika regler för fordon konverterade till eldrift, eller amatörbyggda elfordon.
”bara” konvertering till eldrift gör inte heller att fordonet klassas som ombyggt fordon och därför är det inte säkert
att det alls blir en fråga för Sfro."

Vad tror ni?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-05-24 08:08:48    Rubrik: Svara med citat

Det vore ju fantastiskt om alla besiktningsmän sa så, men tyvärr
har väldigt många fått höra att "det här går ju inte att godkänna"
när de väl är på plats med den ombyggda bilen.

Det känns väldigt mycket som det är upp till varje besiktningsman
att tolka den obefintliga texten. galen Eller så har dom inte hittat den

Om du på något sätt kan få med gubbarna i ombyggnaden så att de
kan se bygget genomföras kanske de kommer ihåg vad de sa först. Wink

Det kanske är lättare för er som kommer från ett fordonsprogram
på en skola, då bör de väl skärpa sig extra på besiktningen.

Att man skall byta bromsar helt i onödan beror väl på att det från början
mest var gamla t-fordar som hottades med spisar på flera 100 hästar.
Då vill man inte gärna ha bara originaltrumbromsen.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2013-05-24 14:12:42    Rubrik: Svara med citat

Ja, eftersom du är "nybörjare" och det gäller en skola så vore det ju bra om du frågade dem ett varv till: "Är det alltså ok att få den här 2003:ans Polo besiktad som elbil när vi tagit bort allt som har med bensin att göra och ändrat bränslet till el?" Tryck på begreppet ÄNDRAT som är den springande punkten. Be att få en skriftlig bekräftelse. Det går ju att skylla på att skolvärlden är kinkig med formaliteterna. Sedan är det väl bra om dom vill vara med löpande men det tvivlar jag på. Lycka till och berätta hur det går!
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spoland
Aktiv


Registreringsdatum: 01 november 2012
Inlägg: 52
Ort: Vännäs

InläggPostat: 2013-06-30 12:36:37    Rubrik: Mina 50 öre Svara med citat

Hej,

Vilken superbra idé att elbilskonvertera i skolan!
Här kommer min 50 öre efter den research (och påbörjade konvertering) jag gjort under ett drygt år.

Jag tror ni är helt rätt ute med donatorfordon. Att välja en VAG-bil gör att det finnas massor med delar från olika fordon som passar med varandra. Själv konverterar jag en Audi A2 och använder delar från VW Polo, Skoda Fabia, Audi A2, A3 och A4. VAG har ett otroligt komponenttänk!
En fin grej med A2:an är att den har ett dubbelgolv där man kan gömma baterierna utan att inkräkta på passagerar och lastutrymme, men det kanske inte är lika viktigt för ett elevprojekt.

Jag har upplevt samma som ni att man på bilprovningen egentligen inte vet vad som gäller och det är lätta att känna sig utelämnad till godtycke. Min bedömning är i alla fall att ska man konvertera en så pass ny bil som 2003 eller 2004 så måste man klassa den som ombyggt fordon för att få byta motor. Det innebär i praktiken att man får byta även växellåda och bromsar. Det jag gör är att jag sätter en en kraftigare låda från en diesel-A2:a som klarar högre vridmoment. Den elmotor som jag använder har omkring 50% mer vrid än originalmotorn (1,4l bensin). Bromskonverteringen innebär att jag byter till större skivor och ok fram, från trummor till skivor bak och en huvudcylinder med större diameter. För att få plats med större skivor fram har jag bytt spindlarna fram till spindlar från en Skoda Fabia och för att få fast skivbromsar bak har jag tillverkat adapterplattor i stål för att fästa bromsoken vid. Skivorna passar på samma nav som för trummorna. Tror att Polon är bättre förberedd för skivbromskonvertering bak, dock.

Det svåraste med hela konverteringen tycker jag är att räkna ut vad man ska använda för delar och att sen hitta var man ska köpa dem. Själva bygget tror jag inte blir så svårt (vi får väl se Wink

Kolla gärna in min blogg med lite mer info om bygget.

Om det är intressant kan jag lägga upp min planerade byggbeskrivning här också.

/ Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.