Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mitsubishi Outlander PHEV
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-12-25 16:49:09    Rubrik: Svara med citat

- riktig långköring verkar den dra ca 0,8 stämmer det?

Om man inte kör allt för fort kan man få ner den i 0.8. En kompis körde visserligen en längre sträcka i 110-120 och hävdar att den drog 0.8 då men det är inget jag själv har testat, och inte bara litat på färddatorn.

- finns dynamiskt serviceintervall så oljebyte sker mer sällan om man kör bara på el?

Tyvärr inte, det är en gång/år oavsett. Man kan nog anta att det inte är nödvändigt så mycket som att det är pengar det handlar om. Det stör mig faktiskt, men förhoppningsvis kan man köpa en Tesla Model 3 när det är dags att byta bil och då slipper man bekymra sig över oljebyten Smile

- räckvidd el praktiskt ca 45 km?

Jag skulle nog snarare säga 40 km på sommaren, 30+ km på vintern.Eller snarare att den på vintern kan dra lite bensin, all från 0.05 till 0.25 på de 2.5 milen vi har till jobbet.

- bilen är en succé som tjänstebil men hur bedöms andrahandsvärdet?

Det vet jag faktiskt inte, men jag har valt ett lägre restvärde för att om inte annat vara säker på att bilen är värd minst lika mycket restvärdet efter 3 års leasing. Det sker trots allt en hel del utveckling när det gäller den här tekniken och på bara något/några år kommer konkurrensen bara betydligt större än den är just nu.

Sen vet man förstås inte om de 40k man får från staten finns kvar om några år vilket då skulle vara till fördel för de som redan köpt sina bilar. Men det är väl inget som jag direkt hoppas på.

- håller bilen ihop efter några år?

Det får man hoppas, men man har 8 års garanti även på batteriet så det borde rimligtvis inte vara något större problem. De första 1200 milen har den i alla fall fungerat klockrent.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2014-12-25 18:20:01    Rubrik: Köpa beg elhybrid Svara med citat

Många här inne säger att en elhybridbil med 4-5 mil på el är helt okej för de flesta men de kan inte åka en ren elbil som går 10-15mil eller 40mil/laddning, Varför?

Man måste tänka nytt och inte hålla fast vid gammal teknik som bensin och dieselmotor då det ofta är en falsk trygghet som vi vant oss vid och när det ska servas då betalar många av oss som inte kan meka själv 20-25000kr med volvokort hos märkesverkstaden och delar upp betalningen på 4 månader för oljeservice- tändstift-luftfilter-vattenpump -kamrem. ( en kund jag stod bakom i kön på volvo)

Tänk när elhybriden blir 3år gammal med en bensinmotor som sällan använts och ska servas undrar vad de kostar?

Pris: ca 150 000kr
Tänk dej att köpa en 3år gammal PHEV som gått 4500mil och har bytt olja en gång, sen väntar oljeservice,kamrem,tändstift,4st tändspolar 1st till varje stift, avgassystem med dyr katalysator, olja i 4hjulsdriften.

Pris: ca 150 000kr
Eller att köpa en elbil som gått 4500mil på 3år kanske behöver du kolla bromsarna ifall förra ägaren bara bromsat med elmotorn.

Vilken bil skulle du köpa.
Till överst på sidan
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2014-12-26 10:58:41    Rubrik: Re: Köpa beg elhybrid Svara med citat

en skrev:
Många här inne säger att en elhybridbil med 4-5 mil på el är helt okej för de flesta men de kan inte åka en ren elbil som går 10-15mil eller 40mil/laddning, Varför?


10-15 mil eller 40 mil ? Tror rätt många kan tänka sig en ren elbil som går 40 mil/laddning. En elbil som går 10-15 mil/laddning och kanske under det då det är -20 C är en annan femma.

Citat:
Tänk när elhybriden blir 3år gammal med en bensinmotor som sällan använts och ska servas undrar vad de kostar?
...
Vilken bil skulle du köpa.


Varför skulle det kosta mer än att serva en vanlig bil med förbränningsmotor ? Och dessa står fortfarande för 99% av alla bilar som säljs.

Hade alla dagens elbilar varit i Tesla Model S klass vad gäller räckvidd och laddstationer hade saken varit klar för mig, än är vi inte där. Men förhoppningsvis är det bara några år bort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-12-26 11:06:56    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
----l fungerat klockrent.


Tack för bra svar. Hälsningar Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
keberos07
intresserad


Registreringsdatum: 16 mars 2014
Inlägg: 26

InläggPostat: 2014-12-28 23:18:53    Rubrik: Svara med citat

Fick en uppdatering via appen häromdagen och kors i taket, nu kan man välja om värmen ska köras i 10, 20 eller 30min!
Efter att värmen kört i 30min innan avfärd så hade det såklart tagit en del på batteriet men då gick det faktiskt att rulla iväg utan att bensinaren drog igång! Då var det -5 ute.

Åkte en sväng till Oslo idag (36mil), tryckte in save-läget så att det skulle finnas batteri kvar till stadskörning, upptäckte allt för sent att den inte gjorde som jag trodde, och som jag är säker på att den gjorde förra vintern, den drev inte med bensinmotorn utan drev med el och körde bensin för laddning! Detta resulterade i en förbrukning på 11,2l/100km! När jag såg det tryckte jag bort Save och när ca 30%var kvar tryckte jag in save och då drev den med bensinaren. Någon som har samma erfarenhet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aerobert
Aktiv


Registreringsdatum: 13 december 2013
Inlägg: 60

InläggPostat: 2014-12-29 12:45:07    Rubrik: Svara med citat

Intressant, jag har inte fått notifiering om uppdatering av appen ännu. Fortfarande samma gamla version. Kanske måste uppdatera till senaste iOS (8.1.2)?

Vad gäller save-läget har jag för mig att den övergår till att köra på bensin direkt och spara el på den nivån du har vid tillfället. Har inte testat med olika laddnivåer av batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
keberos07
intresserad


Registreringsdatum: 16 mars 2014
Inlägg: 26

InläggPostat: 2014-12-30 10:07:25    Rubrik: Svara med citat

aerobert skrev:
Intressant, jag har inte fått notifiering om uppdatering av appen ännu. Fortfarande samma gamla version. Kanske måste uppdatera till senaste iOS (8.1.2)?

Vad gäller save-läget har jag för mig att den övergår till att köra på bensin direkt och spara el på den nivån du har vid tillfället. Har inte testat med olika laddnivåer av batteriet.


Jag kör Android så de kanske inte fått ut det till iphone ännu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-28 09:51:22    Rubrik: Svara med citat

Vad drar PHEV nu på vintern? Kan man undvika att bensinmotorn startar innan elen är slut? Jag har nu provkört en och är kluven inför eventuellt köp. Bilen drog 0,4l/ mil utöver elförbrukningen, med super Ingrid Marie körning (80km/h på 100väg). Bra för en 4wd SUV, dåligt för en elbil körningen var 4,5mil motorn gick mycket mer än jag förväntat mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mckfalkudsaööllkj
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2014
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-01-28 21:51:27    Rubrik: Svara med citat

Har haft min i drygt tre veckor och uppfattningen är att förbrukning beror helt på längderna på turerna samt körstil.
Min erfarenhet är att om du håller dig inom EV radie och stänger av ventilationen så är det ren el hela vägen.

Just ventilationen upplever jag som lite lurig. Har läst att om man bara stänger av AC:n (snöflingan) så ska inte ICE (bensinmotorn) dra igång men om jag kör utan AC och trycker på lite värme så startar ICE och matar batteriet.
Det går inte att bara köra fläktarna utan att temp-knapparna tänds. Om de står på lägsta dvs 15 grader och sensorn i kupén mäter lägre än 15 så kommer ICE dra igång tills kupén är uppe i 15. Det är iaf min teori och erfarenhet.
Har märkt att om jag kör värme via remote appen så tempen i bilen är över 15 så går inte ICE igång.
Men men. Måste läsa mer och testa mer.

Oavsett så går det att köra hyfsat bensinfritt även på vintern om man gör lite avkall på komforten.

Tips. Stolsvärmen drar inte mycket el och kan till viss del ersätta AC.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-28 22:55:20    Rubrik: Svara med citat

Jag är lite förvånad att bilen drog så pass mycket bensin och el. Den amerikanska elbilen hade med samma körning och kupétemperatur dragit 190w/km, dvs samma som PHEV men utan 4dl bensin/mil.
Tror att det kanske hade varit bättre om PHEV använt sig av en bensinvärmare med hög verkningsgrad, istället för att värma upp 200kg? motor med verkningsgrad 30%
Dom gamla franska elbilarna var nog inte helt fel ute med sina bensinvärmare.
Vill jag späka mig med kall kupé så kan jag åka min luftkylda vw buss.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mckfalkudsaööllkj
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2014
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-01-29 06:50:17    Rubrik: Svara med citat

De flesta bilar drar mer bränsle på vintern. Problemet försvinner eller blir mindre så fort dygnstempen är runt 10 grader och uppåt.

Om man förvärmer med appen i 20 minuter så är bilen varm och go och bensinmotorn håller sig hyfsad lugn. Men det kostar 1,5kW (mina egna mätningar).
Ett annat alternativ är varmgarage med 15 grader om man har det.

Ett tredje alternativ är att skita i att räkna och nöja sig med att man har en 2,2 tons SUV som i genomsnitt drar 0,4l per mil. Smile
Ok, åsså elen då förstås.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aerobert
Aktiv


Registreringsdatum: 13 december 2013
Inlägg: 60

InläggPostat: 2015-01-29 10:12:07    Rubrik: Svara med citat

Har gjort liknande observationer. 15 graders skillnad nånstans mellan yttertemperatur och kupétemperatur tycks vara någon slags magisk siffra.

Folk inser nog inte egentligen hur mycket energi det går åt för AC och värmning av en kupé. Det blir många droppar bensin i en vanlig bil. Notera att effektmätaren för AC går upp till 6kw, jag har vart uppe på 4kw. 6kw kan du värma ett mindre hus med! Jag kör ofta med kall kupé och endast stolsvärme men i fuktig miljö som det var i dag måste jag ju slå på fläkten för att få bort imma. Och ingen fläkt går att köra utan värme.

Jag kör oftast utan AC (ej snöflinga) och bara värmer. I dag hade jag bilen inställd på 19 grader. När den uppnått temperaturen så slog den av ICE, stannade då på 0,23 l/100. Tyckte dock att det inte riktigt räckte till så jag ökade temperaturen till 20. Då gick ICE igång igen en kort stund.

Bilen är konstruerad så att ICE hoppar igång när ett stort effektuttag görs. Oavsett om det handlar om AC eller kraftig acceleration. Det finns självklart gränsvärden och parametrar för detta, med en djupgående com-analys hade man säkert kunna göra en man in the middle och inserta egna inställningar och öka gränserna. Men det kan väl knappast rekommenderas om man vill behålla sina garantier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-01-29 14:18:07    Rubrik: Svara med citat

Känns som nästa generations PHEV blir super
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PRIUS
intresserad


Registreringsdatum: 03 december 2007
Inlägg: 12

InläggPostat: 2015-11-07 22:10:10    Rubrik: Svara med citat

Tomas2 skrev:
aerobert skrev:
...då motorn primärt ska generera kraft till elmotorerna och då blir effektiviteten bättre än när ottomotorn går in och driver direkt på hjulen.


Nä, det tror jag inte en sekund på.

Att gå omvägen från en ottomotor, via en generator, laddare, batteri, växelriktare och elmotor till hjulen innebär extra förluster. Även om dessa komponenter i sig har bra verkningsgrad blir de samlade förlusterna större än om man använder vridmomentet från ottomotorn och via en mekanisk växellåda kopplar sig direkt till hjulen.

När Chevrolet introducerade Volt försökte man differentiera sig från gamla Prius, genom att påstå just det du säger. Nämligen att otton driver en generator som laddar batteriet som driver elmotorn. Det visade sig dock snart att detta var bara en marknadsföringsbluff. Visst finns denna överföringsväg, men KRAFTEN överförs mekaniskt från otton direkt till hjulen. Det ger mycket lägre förluster.

Anledningen att otton upplevs gå på "konstant varvtal" är att man, precis som Prius, använder en planetväxel, en CVT, där elmotorns varvtal avgör utväxlingen från otton till hjulen. Utväxlingen är alltså inte konstant som i en manuell eller automatlåda, utan den ändrar sig hela tiden. Volt/Amperas drivlina är inte exakt identisk med Prius, men principen är densamma.

Jag är övertygad att Outlander använder en liknande drivlina. Mig veterligen är det bara i3 REX (och fartyg och bussar) som är seriehybrider. Men i3'an använder ju bara otton som nödgenerator, och bränsleekonomin kan nog vara usel. (Jag har inte sett några oberoende testdata på REXens bränsleekonomi).

Rätta mig om jag har fel.

Fler seriehybrider är diesellok större hjullastare och grävmaskiner och dumprar och motorvagnståg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-12-03 12:07:35    Rubrik: Svara med citat

Jag hörde idag om en arg Outlander-ägare som har begärt pengarna tillbaka för enligt vad han anser vara falsk marknadsföring.

Hans Outlander startar alltid bensinmotorn så snart utetemperaturen närmar sig nollan. Kan inte köra en enda meter med eldrift på vintern.

Är det verkligen så illa? Går bensinmotorn alltid igång vid färd på vintern? Shocked

Hur är det med andra laddhybrider?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-03 13:43:02    Rubrik: Svara med citat

Det skall vara så. Bensinmotorn måste jobba upp lite temperatur och oljetryck så att den är redo att ta över när den behövs.

Antar att de inte vågar låta en helt kallstartad bensinmotor gå upp direkt på fullast för att ta över vid t.ex. en omkörning. Ett alternativ kanske vore elektrisk oljepump och en elektrisk oljevärmare, men det är ju trots allt ett beprövat koncept att varmköra en förbränningsmotor genom att starta den och låta den gå på låg belastning en stund.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-12-03 14:13:22    Rubrik: Svara med citat

Men det innebär att då kan man inte använda elmotorn till tex pendling till jobbet på vintern? Räckvidd på X mil på el gäller endast sommar?

Hur länge körs bensinmotorn trots att den inte behövs? Några km? Några mil?

Hur är det på andra laddhybrider? Gör alla så?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-03 16:54:12    Rubrik: Svara med citat

Har du sett denna? http://insideoutlander.boards.net/thread/400/starting-more-despite-full-battery

Andra PHEV går att köra på batteri när det är kallt. Men tydligen inte mitsubishis. Om man inte slangar ur bensinen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-03 18:00:58    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Om man inte slangar ur bensinen.


Jag fick samma idé som sista inlägget i tråden. Att "lura bilen" på något vis. Typ sätta en strömbrytare på sladden till sensorn i tanken. Eller, som han skriver, rycka någon lämplig säkring, t.ex. bränslepumpens.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nordman
intresserad


Registreringsdatum: 08 augusti 2014
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-12-05 21:34:27    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar köra värmaren i 30 minuter innan jag ska iväg. Sedan är jag snabb när jag startar bilen att stänga jag av klimatanläggningen genom att trycka på off. Då går inte motorn igång.
Nackdelen är att det inte kommer någon mer värme i kupén och att det är risk för imma om man är fler i bilen som flåsar...
Men för mig funkar det ypperligt då jag har ca 2 mil och knappt 20 minuters resväg.
Men visst vore det bra med ett "tvingande" system för att kunna köra på enbart el.
_________________
Mvh Jörgen
PHEV -14
Reserverat en Tesla model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 8 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.