Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Den bara stannade
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-01 17:11:26    Rubrik: Den bara stannade Svara med citat

Jag skulle åka iväg från en parkering och kom ca 5 meter, sedan stannade bara bilen. "Tomgång" gick fortfarande, så jag bara stängde av bilen och försökte starta igen, men det gick inte att köra bilen.

"Vänta med att köra"-lampan slocknar som den ska efter några sekunder, men det händer ändå ingenting när man trycker på gaspedalen. Växel läggs i som den ska, men bilen rör sig inte...

När jag kikar i "hemliga menyn" ser jag att den får över 110 volt, så antagligen är ju kontaktorer hela.

Laddning fungerar om man kopplar in sladden.

Några idéer?
- Hackare ?
- Gasreglage (http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-18724.html) ?
- ... ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-03-01 17:50:15    Rubrik: Svara med citat

Var det under eller precis efter backningen som problemet uppstod?

Lars Nilsson
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-01 17:58:08    Rubrik: Svara med citat

Hmmm... jag tror det var under tiden som jag backade... men jag är inte 100...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-03-01 18:04:30    Rubrik: Svara med citat

Det vanligaste är ju att hakkaren havererar under backningen, detta på grund av en konstruktions miss.
Tänker du bogsera bilen så koppla bort magnetiseringskabeln den klena 2-poliga på hakkaren, detta för att förhindra ytterligare skador.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-01 18:21:54    Rubrik: Svara med citat

Är någon av de tre stora säkringarna under den vita kåpan till hakkaren?
- Bilen står just nu kvar på parkeringen så jag kan inte kolla om de är hela Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-03-01 18:59:26    Rubrik: Svara med citat

Nej det finns bara en säkring i serie med felstället och det är den som sitter under bilen mellan batterierna och är på 355Amp. Denna skyddar inget kanske en direkt kortslutning på de grova kablarna.
Möjligheten är ju om någon kompletterat din hakkare med en extra 10Amp. säkring som du kan läsa om här på forumet, brukar placeras under den vita kåpan.
Säkringen begränsar skadan vid feltillfället men förhindrar inte att det sker.
Kolla om du kan finna denna i så fall är hakkaren säkert repererbar.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-27 08:06:56    Rubrik: Svara med citat

Nu har det varit såpass varmt att jag kunnat greja lite med bilen Smile

Jag har plockat loss gasreglaget och har det nu inomhus - inte lika kallt...

Är det någon som vet ett enkelt sätt att kolla om det är helt? Jag tänker mig typ mäta med multimeter mellan de olika stiften vid olika gasreglage...
- typ, ingen resistans i visst läge, mycket resistans i ett annat...

Jag har inte lyckats få tag på en så djup och samtidigt smal 10-hylsa för att kunna lossa lilla lådan med potten och microbrytaren i, men jag tänkte att det kanske går att mäta sig till definitiva fel/rätt?

Om några dagar kunde Pertti skaka fram ett testreglage till mig, så det är ju givetvis ett bra sätt att testa på. Men tills dess är det svårt att vänta så det vore kul att kunna testa/öppna gasreglaget innan dess Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-03-27 08:42:39    Rubrik: Svara med citat

Här kommer kopplingen på en bild.
Kom problemet i samband med backning är det med 99% säkerhet hakkaren som bråkar detta av lång erfarenhet.



Lars Nilsson
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-27 13:20:27    Rubrik: Svara med citat

Tack för den skissen, Lars.

Nu kunde jag verifiera att de båda microbrytarna fungerar:
1) ingen resistans mellan övre 2 och 3 när armen lämnat ursprungsläget
2) ingen resistans mellan övre 1 och 2 när armen är i max gas-läge

När jag däremot försöker mäta resistansen mellan vänstra 1 och 2 får jag konstant värde oavsett läge på armen... går det inte att mäta så (det kanske inte bara är en vridpot inuti), eller skulle det kunna tyda på att vridpotten är trasig?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-03-27 13:27:41    Rubrik: Svara med citat

Givaren är en halleffektgivare den går inte att mäte resistivt.
Du måste spänningssätta och mäta.

Men som Lars ganska tydligt har påpekat så är det nog förmodligen inget fel på ditt gasreglage.

Det är mest troligt din motorstyrning som pajjat.
Har du tur så är det bara fältmosfet som gått sönder, har du otur kan den ha gjort en lite lavin till resten av mosfetarna.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-03-27 14:28:46    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag fattar att det antagligen är något annat än gasreglaget... men det var enkelt att kolla så jag ville börja med det Smile

Hur meckigt är det att kolla motorstyrningen (hackaren?) om det är mosfeten?
- kan jag göra det själv?
- kan någon i närheten av Skövde det?
- i Sverige antar jag Smile
- vad kostar respektive lagning/hantering?
- någon som är intresserad av en reparationsbil?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-03-27 15:00:22    Rubrik: Svara med citat

Du skall kunna mäta med en multimeter helt utanpå hackaren och med stor nogrannhet säga om fältmosfet är paj eller ej.

- Lars i Skåne har lagat otaliga hackare och är den som kan dom bäst i sverige vad jag vet.
- Jag har själv bara lagat två än så länge.
- runt tusen kronor om det bara är fälttrissan. Dyrare om det är mer komponenter. Största delen av kostnaden är tiden som går åt att plockat isär hela hackaren och sedan montera ihop. Fälttrissan är inte så dyr, typ 70kr kanske.

Finns säkert folk här på forumet som är intresserade av bilen om du hellre vill sälja den.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-04-06 08:34:57    Rubrik: Svara med citat

Tackar för all hjälp!

Jag har nu plockat ur hackaren och öppnat upp den. Det område Pertti visade mig när jag var ute hos honom var fräsutsatt (motståndet och skruven vid trissan var brända).

Nu är t.ex. motståndet så bränt att jag inte ser vad det ska vara för färger/motstånd... Kan någon välvillig själ upplysa mig om eller peka mig till information som kan vara bra när jag river runt i hackaren?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-04-06 09:11:30    Rubrik: Svara med citat

Hej Nicklas!
Har haft god hjälp från, Lars i Skåne, kan klart rekomanderas at få monterad en säkring der begränsar felet en annan gång det går lite fort med at sätta i främläge medan bilen ruller bakåt.
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-04-08 06:26:22    Rubrik: Svara med citat

Ok, var hittar jag nödvändig information?
- motstånd (ohm)?
- trisstyp?
- ritning / sprängskiss / schema /... ?
- ...?

Finns detta att få tag på elektroniskt, eller sitter det bara i huvudet på Lars?
- Jag är ganska långt ifrån Skåne...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-04-08 11:06:59    Rubrik: Svara med citat

Börja med att slänga upp lite bilder på förödelsen.

sedan skickar du mig ett PM med en Mailadress i så skall jag skicka dig kretsschema osv för hackaren.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-04-08 20:31:52    Rubrik: Svara med citat

Nedanstående bild är det hörn Pertti trodde skulle vara fräst...


Följande vet jag inte om det är trasigt, men det är så svart att jag inte kan se vad det ska vara för värde på det lilla motståndet och därför vet jag inte om den är trasig Smile

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-07 18:17:42    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Finns säkert folk här på forumet som är intresserade av bilen om du hellre vill sälja den.

Jag har inte ännu funnit varken tiden eller orken att laga den trots mycket bra hjälp från flera personer här på forumet... Det bär helt enkelt emot för mycket Sad

I väntan på orken / tiden kan jag ju åtminstone fråga om det finns någon som för en rimlig peng vill bli ve bilen som den står?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-08-08 05:49:51    Rubrik: Svara med citat

annars kan du ju köpa en hackare istället och byta...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-08 08:10:46    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag har frågat runt efter en hackare men ännu inte fått något svar... Vet du kanske var det finns någon?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.9 sekunder att ladda.