Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Snittar 18 ah/milen, rimligt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2012-12-09 00:58:35    Rubrik: Snittar 18 ah/milen, rimligt? Svara med citat

Som topic lyder, är det rimligt att jag snittar 18 ah/milen vid lugn körning?

När packet är nere på 50% så har jag en spänning (vid körning) på ca 100-110v.

Jag misstänker att något är fel på bromsarna, eftersom en bilmeck sa till mig att mina trummor är ojämt slitna. Kan det vara det eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-12-11 07:04:24    Rubrik: Svara med citat

Kan inte riktigt uttala mig om förbrukningen men tycker nog att det låter lite mycket, men om du har problem med bromsarna är det sannolikt fram. Det enklaste är att du bara känner på fälgen där den sitter fast mot trumma/disken ifall det är något varmt efter några mils körning. Är det varmt har du en broms som ligger på hela tiden och det är med 99% sannolikhet fram. Orsaken till detta är att man med en elbil försöker bromsa så lite som möjligt med fotbromsen och att bromsoken därför rör sig alldeles för lite och beckar ihop så att dom till sist vägrar släppa från bromsskivan.
Min erfarenhet från elbil med skivbroms är att dom behöver tas ner och motioneras manuellt minst en gång per år. Jag brukade göra detta inför besiktningen.
Ett annat säkert tecken på anliggande bromsar är lukten, den är speciell och inget man glömmer.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-12-28 22:30:37    Rubrik: Svara med citat

Det är inte rimligt med 18 ah/mil.
Ta en domkraft och hissa upp bilen och prova att snurra däcken, jag har bara haft problem med att bakhjulen tjärvat. En gång gick det inte att rubba ena bakhjulet för hand, men det kändes även på lukten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-01-19 16:15:11    Rubrik: Svara med citat

Idag snittade jag 21.5 ah/milen. Kan det vara kylan som ställer till det? Har just nu 3 kgs däcktryck, borde jag pumpa i mer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-01-20 08:29:18    Rubrik: Svara med citat

Kolla vad du har för totalspänning på batteriet under körning, har du batterier som inte hänger med får du givetvis större ström vid en given hastighet.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-01-21 01:21:03    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Kolla vad du har för totalspänning på batteriet under körning, har du batterier som inte hänger med får du givetvis större ström vid en given hastighet.


Jag ligger på 111v vid 50% laddning och en konstant fart på 60 km/h.

Vid acceleration (full gas för att hänga med i trafiken) så kan det ibland går ner mot 90v. Accelererar jag med "3 pinnar" om vissa rekommenderar börjar folk blinka med helljusen och tuta på mig Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-21 23:05:57    Rubrik: Svara med citat

Kolla statusen på alla batterier. Har du packtrkr?
Har du kollat bromsarna än?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-01-24 22:38:43    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Kolla statusen på alla batterier. Har du packtrkr?
Har du kollat bromsarna än?


Lokaliserade felet. Ett batteri ligger på 5,6v tillskillnad från resterande 7,2v vid full laddning (-5 grader ute).

Ska försöka ladda upp detta "manuellt" om det går. I värsta fall får jag byta mot ett reservbatteri som jag håller på att laddar upp nu med min Hightech biltema 6v laddare Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2013-01-25 18:52:58    Rubrik: Svara med citat

5,6V vid full laddning så är garanterat en cell trasig i detta batteri.

Håll noggrant koll på reservbatteriet, när du har satt i det i bilen.
Eftersom det tar ett tag innan det kommer i fas med de andra batterierna.

Av erfarenhet kan jag rekommendera att köra ner batterierna något i bilen innan du sätter i reservbatteriet, då kommer de snabbare i fas.

Lycka till Smile
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-01-31 17:53:56    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
5,6V vid full laddning så är garanterat en cell trasig i detta batteri.

Håll noggrant koll på reservbatteriet, när du har satt i det i bilen.
Eftersom det tar ett tag innan det kommer i fas med de andra batterierna.

Av erfarenhet kan jag rekommendera att köra ner batterierna något i bilen innan du sätter i reservbatteriet, då kommer de snabbare i fas.

Lycka till Smile


Bra ide! Det jag gör nu är att jag laddar reservbatteriet med en sådan:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-A-37724/

Eftersom den bara laddar 5A så kommer det ta en dag eller två innan det är laddat. Frågan är då, hur ser jag när det är fulladdat? Ska indikatorn på laddaren gå ner till 0A eller ska batteriet hålla en viss spänning vid full laddning?

När batteriet är fulladdat kommer jag ladda bilen till fullt och sen helt enkelt byta batteri. Förmodligen sämre än att bottenbalansera men ärligt talat så giter jag inte sitta i en bil tills den är helt död Rolling Eyes

Ursäkta min bristande kunskap, man lär sig något nytt varje dag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2013-02-01 10:26:36    Rubrik: Svara med citat

Full-laddat brukar de ligga på 7,2 V (Under slutfasen av laddningen i bilen går det dock över 8V)

Inte säkert att externa laddaren orkar trycka upp batteriet till denna nivå, så om bilen är 80% laddad, kan du sätta i batteriet och fortsätta laddningen i bilen (Håll bara koll på batteriet de första laddningarna, tills det är i fas med övriga batterier)
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-02-02 10:03:38    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
Full-laddat brukar de ligga på 7,2 V (Under slutfasen av laddningen i bilen går det dock över 8V)

Inte säkert att externa laddaren orkar trycka upp batteriet till denna nivå, så om bilen är 80% laddad, kan du sätta i batteriet och fortsätta laddningen i bilen (Håll bara koll på batteriet de första laddningarna, tills det är i fas med övriga batterier)


Mina båda reservbatterier visade sig vara trasiga. Det ena klarade inte ens att få upp spänningen i 6v... medans mitt andra laddade fint och behöll spänningen på 7,2v. Efter att det fick stå en natt inomhus så föll spänningen till 5,6v igen. Suck, blir till att köra dessa två till soptippen då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2013-02-04 08:17:29    Rubrik: Svara med citat

Ett reservbatteri som stått länge tar ett tag innan det "kommer igång".

Man brukar få ladda och ladda ur några gånger innan det är i bruk igen.

Så vänta med tippen, tills du laddat några gånger och kanske kört ur dessa med en glödlampa eller liknade.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2013-02-09 18:10:48    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
Ett reservbatteri som stått länge tar ett tag innan det "kommer igång".

Man brukar få ladda och ladda ur några gånger innan det är i bruk igen.

Så vänta med tippen, tills du laddat några gånger och kanske kört ur dessa med en glödlampa eller liknade.


Tror med stor säkerhet att dessa två batterier har en eller två celler som är döda. Har försökt att ladda dessa batterier dagligen. Hur mycket kräm jag än stoppar i dem så är de likväl tillbaka på 5,6v dagen efter.

Lyckades få upp ett batteri att hålla 5,8v efter 24h laddning med 5A. Detta sitter nu i bilen tills någon kan sälja mig ett fullt fungerande block (eller laga det nuvarande).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.