Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera till SP-LFP200Ah Lithium-ion
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-03-11 09:19:00    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte hjullagren deras status kan påverkar mycket.

Hade sedan köpet på min clio ett framjhjulslager som lät lite och efter bytet gick den 5km längre.
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-11 09:58:53    Rubrik: Svara med citat

Ja, jeg har fokus på hjullejerne.
Synes mine baghjulslejer larmer lidt.

I går kørte jeg på værkstedet for at skifte gearolie.
På den 25 km lange hjemtur ad motorvejen nåede jeg ned på 8,9Ah/ 10km @ ca. 80 km/t
Det var 16 gr. i Danmark i går og jeg tror varmen har haft en stor indflydelse på batteriernes performance, det er i hvert fald min erfaring med de golfbiler jeg arbejder med til dagligt.

Nå men jeg må hellere undgå at hijacke Lars' tråd mere Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-11 10:30:11    Rubrik: Svara med citat

Lars E skrev:
Glöm inte hjullagren deras status kan påverkar mycket.

Hade sedan köpet på min clio ett framjhjulslager som lät lite och efter bytet gick den 5km längre.


Och massa andra faktorer, så som däck... efter däck byte fick min laddhybrid 5km extra. Så här demonstrerar Nokian:

http://youtu.be/40TpAB818_8

Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-11 11:10:13    Rubrik: Svara med citat

Præcis..
Kører med 3 bar i 155/65-14 Continental ECO Contact fra en Lupo 3DL

Jeg mangler lige at få tjekket sporingen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-03-12 10:15:06    Rubrik: Svara med citat

Körde till Halmstad i helgen 140km på 122minuter, med hastighetsbeg. 50, 70, 80 och 90 km/h, ej motorväg. 8,9Ah/10km. Ladda 5 tim. 10Amp. åter på kvällen med belysningen tänd samma tid 9,1Ah/10km. Räknade ned med ca. 112 Ah per sträcka.
Detta gav då en medelhastighet på 70Km/h.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2014-03-12 19:28:46, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-12 10:37:14    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
Körde till Halmstad i helgen 140km på 122minuter, med hastighetsbeg. 50, 70, 80 och 90 km/h, ej motorväg. 8,9Ah/10km. Ladda 5 tim. 10Amp. åter på kvällen med belysningen tänd samma tid 9,1Ah/10km.
Detta gav då en medelhastighet på 70Km/h.


Flot!
Så var der vist heller ikke meget strøm tilbage da du kom hjem ? Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-04-21 08:25:51    Rubrik: Svara med citat

Vilken minimum temp rekommenderas på batterierna under vintern då bilen brukas lite då o då? Har ställt den på ca. 11-12grd.
Tycks ha lite problem med för hög spänning på någon enskild cell vid motorbromsning och för låg vid acceleration.
Problemet mindre vid högre temp.

Vilken slutspänning på en enskild cell för stopp av laddning?
Har legat på 3,500V under vintern kanske för snålt?
Är försiktig och rädd för överladdning.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2014-04-21 21:09:41    Rubrik: Svara med citat

Enligt Winston bör man normalt ladda upp till 3.60 volt, maximalt upp till 3.65 volt. Efter det får man inte i så mycket mer energi. Hur detta varierar med temperatur är väl mer oklart. +12 låter "lagom" som lägsta batteritemperatur. Lägsta tillåtna temperatur vid laddning: 0 grader. Lägsta tillåtna temperatur vid körning: -10 grader. Overksam en längre tid: ej under minus 10.

Om en cell ger för hög spänning / för läg spänning beror det oftast på en dålig anslutning, kanske oxid. Ett nytt och riktigt batteri beter sig inte så annars.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ducken
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 juli 2013
Inlägg: 5
Ort: Simlångsdalen

InläggPostat: 2014-07-02 23:24:00    Rubrik: Svara med citat

Hur styr du värmeplattorna? Får du ut någon styrsignal någonstans ifrån?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-07-03 06:42:52    Rubrik: Svara med citat

Jens BMS har digital utgång som styr via temp. givarna.
Fungerar utmärkt.
Har numera ingen fossilmonsterbil, klarar alla transporter med el.Clion.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-07-06 07:47:18    Rubrik: Svara med citat

Kommer att avveckla min el-Clio.
Kommer att sälja allt bil med alla reservdelar till någon hugad spekulant.
Senast körde jag 170km utan laddning så bilen är i ett fantastiskt skick fast den är 20 år.
Har beställt en BMWi3 BEV.
Finns intresse så skicka PM
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2017-09-06 15:21:50    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Har du avvecklat din clio?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-09-17 14:45:55    Rubrik: Svara med citat

Såld!!! Har fått ett nytt hem!
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.