Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera till SP-LFP200Ah Lithium-ion
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-06-07 07:37:47    Rubrik: Konvertera till SP-LFP200Ah Lithium-ion Svara med citat

Har nu äntligen kommit i gång med ombyggnaden till SP-LFP200Ah batteri i en av mina Clio. Har inget varmgarage så den kalla våren har försenat jobbet. Lådor och batteri köpta av Håkan. Satsar på 40 celler, originalladdaren och BMS från Jens. Termiskt isolerade batterilådor. Resistiv batteri-värme under batterierna 12V.
Vill undvika att skära upp karossen för batterilådorna.
Bakre lådan var inget problem får plats utan åtgärd.
Främre låda har jag justerat lite, skurit av bakre kanten på ca. 20mm. popnitat fast ca.15 mm. lägre. Det bar emot lite att skära i Håkans finna lådor, men nu får den plats utan karossbearbetning.
De fyra batterierna som kommer att stå längs den sänkta kanten får troligtvis hyvlas lite i botten för att inte gå mot toppen i kaross lådan.


Batteri värmen är bygd från ett utklippt mönster i rostfri sträckmetall från Sintab som spännings matas från två trans. för halogen lampor 150 respektive 210W 11,6V ca. 20kHz från ClaesOlsson , 125W främre låda och 175W bakre låda. I botten 10mm Polyurethan (skiva från Biltema) aluminium folie, 10mm. Polyurethan med värmeslingan som limmats fast med Polyester.



Värmeplatt främrebatterilåda


Värmeplatt främrebatterilåda


Värmeplatt bakrebatterilåda

Hur noga är det att batterierna packas hårt mot varandra? Detta är nästa problem som måste lösas.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2013-12-23 15:19:25, ändrad totalt 9 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-06-07 12:31:32    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant värmelösning, bra gjort!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lissborg
Passiv


Registreringsdatum: 25 juni 2011
Inlägg: 1
Ort: Staffanstorp

InläggPostat: 2012-06-09 23:58:23    Rubrik: Räckvidd? Svara med citat

Vad räknar du med för räckvidd på 200Ah, 160 km kanske?
/Hans
_________________
Kör Nissan LEAF, Clio EL 97, emax110S (elmoppe), Ecoride (elcykel)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-06-10 01:48:25    Rubrik: Svara med citat

Vilken grovlek är det på sträckmetallen?


_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-06-10 21:07:19    Rubrik: Svara med citat

Här kommer lite skisser på hur jag byggt upp värmeslingan i batterilådorna.
Sidorna i lådorna är isolerade med 10mm. polyurethanskivor.
Överst kommer jag att lägga en skiva av polycarbonat som elektrisk isolering samt ett liggunderlag allra överst om det lyckas få plats.
Har kollat på temperaturstegringen i främre lådan med 125W och efter 5 timmar hade temperaturen stigit med ca. 20 grd. och då med ett liggunderlag ovan på som isolering.







Hans undrade: Räckvidden blir runt 200km
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2012-06-11 18:09:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat på om inte värmefördelningen blir väldigt ojämn om man värmer i botten och packet håller minus tjugo grader? Att man istället skulle lägga ett "ark" med värmeslingor mellan cellerna istället? (och även i ytterkanterna)... om det inte blir allt för mycket jobb med det? Då kommer cellerna att värmas från sina två största sidoytor, inte bara i bottenytan som är ganska liten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-06-12 19:28:52    Rubrik: Svara med citat

Jo det är nog riktigt men det blir mer komplicerat bygga upp och tar utrymme. Jag har inte mer plats mellan batterierna. Batteriernas ytor är skapade för att luften skall kunna cirkulera mellan. Tanken är att lägga på effekten som värmer i form av korta spänningsintervaller som då stor i proportion till omgivningstemperaturen.
Men det är klart har bilen stått ut i -30grd utan värme och man tänker värma upp batterierna kan man kanske inte brassa på för fullt, det får ta sin tid.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-08-19 19:44:49    Rubrik: Svara med citat

Funderade lite på pol-anslutningarna på batterierna som är av aluminium och koppar. Arbetade en gång i tiden som elektriker och när vi anslut aluminium mot koppar användes ett skyddsfett som fortfarande finns att köpa, kolla här
http://storelshop.storel.se/productInformationActionaddtoBasket.action;jsessionid=4B62AECDF5301A99ACE315810FF27CE4.hybris2
Är det någon som provat detta och är det meningsfyllt att gör det?
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-08-19 22:47:10    Rubrik: Svara med citat

Riktigt fiffig värmelösning!! ... tänkt köpa självreglerande golvvärmekabel, men kortaste slingan jag hittat är 20 m... lite för mycket... så försöker nog mig på din lösning... har typ 4 mm tillgodo på varje sida om batteripacken, så får hitta nån tunn "isolering" Wink
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-10-07 12:06:33    Rubrik: Svara med citat

stampe skrev:
Riktigt fiffig värmelösning!! ... tänkt köpa självreglerande golvvärmekabel, men kortaste slingan jag hittat är 20 m... lite för mycket... så försöker nog mig på din lösning... har typ 4 mm tillgodo på varje sida om batteripacken, så får hitta nån tunn "isolering" Wink


om du menar vanlig 230v värmekabel så går den att anpassa mellan 0,1-100meter om jag inte minns fel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-10-08 07:20:51    Rubrik: Svara med citat

Rent eldsäkerhetsmässigt är det en säkrare lösning med en lågvolts lösning.
Isolationsbarriären mellan elnätet och bilen ligger nu den CE godkända transformatorn.
Det känns bättre och säkrare att inte ha nätspänning ned i batterilådorna.
Återkommer med bilder på fortsättningen på projektet inom kort.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-10-11 19:31:40    Rubrik: Svara med citat

Efter solcellsinstallation och en hel del bärplockning har jag satt fart på projektet, här kommer uppdaterad info.
Bilens underrede är nu rostskyddsbehandlad så gott det har gått med Hagmans T03 och batterierna är på plats. Antal celler 43!

Batteripack främre låda, antal. 7+7+1


Batteripack bakre låda 4X7 28st, bild felaktig har packat om från 26 till 28 batterier


Så här lyfte jag ned batterierna , träskiva med hål för batteribultarna


Främre låda med ned lyfta batterier


Handbroms genomföring 20mm VP rör, kontaktdon för BMS


Kapsling med kontaktor höger sida.






Bakre låda med ned lyfta batterier och kablage för BMS


kabelgenomföring bakre låda dubbelisolerad 50mm2 genom 18mm koppar böj.


Främre låda på väg upp under bilen.


Här ses batterierna genom den borttagne luckan under baksätet.


Kablaget för Jens BMS är nästa del i projektet, som placeras under förar sätet.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-03-18 20:24:37    Rubrik: Svara med citat

Riktigt snyggt!
Rullar bilen nu?

Styr du värmen separat i fram och baklåda eller går dom samtidigt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-03-18 22:26:39    Rubrik: Svara med citat

Nej ännu inte klar!
Är ett kall garage som jag håller på i så det händer inte så mycket nu på vintern
Har ytterligare en körbar El-Clio så det brådskar inte.
BMS-et är igång och styr värmen, endast en styr funktion för hela paketet.
Har ställt börvärdet på 15grd. och ser att i genomsnitt användes 1 kWh/dygn.
Har haft problem med andra leder och axlar än de som tillhör bilen! nämligen min egen högra axel så efter en operation får jag ta det lite lugnt tror att jag kommer igång i slutet av april igen.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-05-21 17:32:32    Rubrik: Svara med citat

Så var det besiktigat och klart för att kunna åka Öresundsrallyt.

Var på bildemonteringen för några dagar sedan och letade efter innerskärmar till Kango eller Kubistar, fått en känsla av dessa skulle kunna passa Clion, senare modeller har innerskärmar även där bak men hittade inte nyare än 2008 som då saknade dessa innerskärmar. Kolla då på övriga märken och hittade på en MB A160 köpte båda, de passade förvånansvärt bra i Clion, lite tillpassning bara.
Har även kompletterat med LED varselljus köpta på Jula, så nu minimalt med el till belysning dagtid.
Har test kört lite 50km och provladdat till ca. 3,500V/cell.
Har en del arbeten med att fräscha upp bilen i övrigt innan rallyt.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-05-22 07:56:36    Rubrik: Svara med citat

Fint !

Fler Lithium på vägarna.
Skall bli kul och höra om räckvidden senare.
Kanske snart blir intressant med ett trimkit också då ?
Wink 500A kanske skulle smaka ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-08-11 19:20:05    Rubrik: Svara med citat

Har inte varit så flitig med uppdateringar om hur det gått fortsättningsvis!
Men här kommer lite info.
Åkte Öresundsrallyt den 1-2 juni, vi var lite trötta och okoncentrerad, bilen funkade bra och vi hamnade totalt på 27-de plats av 60 startande.
Har inte haft tillfälle att testa räckvidden ännu.
Under ett dygn åktes det 320km men då stödladdade jag vid två tillfällen. Så nackdelen med konverteringen är att nu åks det mera bil i onödan.

Bild på displayn infälld ovanför övriga instrument.


Bild på BMS monterat under förarsätet, har monterat fasta muttrar och lösa skruvar för att lätt kunna lyfta ut sättet.


Ipaq med blåtand till BMS som loggar valda storheter.


BMS utan skyddsgaller.

_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-08-23 09:36:12    Rubrik: Svara med citat

Hej...

Jeg er ved at færdiggøre designet af mine batteri låda og har et par spørgsmål til dem af jer som allerede har installeret andre låda.

-Hvor meget frihøjde har I mellem forreste låda og jorden ?

-Er frihøjden tilfredsstillende eller er der problemer ?

Mvh.
Rasmus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-08-23 09:38:24    Rubrik: Svara med citat

dobbelt post


Senast ändrad av Hippie Djohn den 2013-09-08 19:57:10, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-09-07 23:56:20    Rubrik: Svara med citat

Snyggt!
Hur har du fått till loggningen? Är det bara standardgrejor eller har du fixat något program själv? Det blir inte så ofta som man kanske skulle önska att man släpar ut dator till bilen för att logga.

Funkar 0-100% batterimätaren i bilen? Min funkade inte bra så jag skrotade den och monterade bmsen där isället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.