Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrifiering av minicross
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-05-07 08:46:08    Rubrik: Elektrifiering av minicross Svara med citat

Jag tänkte dra igång en liten byggtråd för min elkonvertering av en liten minicross till barnen.
(En av anledningarna är att sätta lite extra press på mig själv så det blir klart nån gång Rolling Eyes )

I höstas köpte jag en elmotor med laddare och reglage av Jesper här på forumet. Det var egentligen tänkt till ett litet bilbygge, men då reglaget var i form av ett gashandtag så kom tankarna att fara åt ett annat håll...

I förra veckan råkade jag surfa lite mc-annonser och sprang på en liten minicross där motorn gett upp. Den råkade befinna sig i samma stad som min far så jag skickade honom att undersöka. Senare på kvällen ringde han tillbaka och meddelade "nu har jag köpt den, den står i bilen". Så då var det försent att tänka om.

I fredags var det leverans, och jag har bara hunnit med en snabbkoll då helgens jobb bestod av att plocka av all eternit från huset...
Det jag hunnit konstatera, till min glädje, är att kedjan på mcmotorns primärtransmission verkar vara samma som drevet på elmotorn, så det lär ju underlätta sammankopplingen enormt (hoppas jag). Bara att slakta primärtransmissionen och sätta dit elmotorn där bensinbrännaren satt.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-05-09 09:24:59    Rubrik: Svara med citat

Tog isär lite till igår och konstaterade vad som var fel med bensinmotorn. Centrifugalkopplingen hade gått sönder och delar av den låste hela motorn. När de pillats loss gick motorn runt hur fint som helst.
Känns nästan lite synd att slakta den när så lite krävs för att fixa den.

Ytterliggare bryderier fick jag när jag provklippte med den batteridrivna gräsklippare jag tagit omhand för att ta batterierna ifrån. Den gick hur fint som helst och känns också lite synd att slakta...

Det välkända problemet med att både äta kakan och ha den kvar... Confused
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-09 14:52:46    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:
Tog isär lite till igår och konstaterade vad som var fel med bensinmotorn. Centrifugalkopplingen hade gått sönder och delar av den låste hela motorn. När de pillats loss gick motorn runt hur fint som helst.
Känns nästan lite synd att slakta den när så lite krävs för att fixa den.

Ytterliggare bryderier fick jag när jag provklippte med den batteridrivna gräsklippare jag tagit omhand för att ta batterierna ifrån. Den gick hur fint som helst och känns också lite synd att slakta...

Det välkända problemet med att både äta kakan och ha den kvar... Confused

Vad är det för spänning samt effekt på motorn?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-05-09 15:24:08    Rubrik: Svara med citat

Inget märkvärdigt alls, en liten 24V-motor på 250W.

Det är ju bara tänkt att barnen ska kunna leka lite, inte köra ihjäl sig...

Gräsklipparen har en 24V-motor på 900W, om man vill uppgradera så småningom!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-05-09 22:45:19    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:
Tog isär lite till igår och konstaterade vad som var fel med bensinmotorn. Centrifugalkopplingen hade gått sönder och delar av den låste hela motorn. När de pillats loss gick motorn runt hur fint som helst.
Känns nästan lite synd att slakta den när så lite krävs för att fixa den.

Ytterliggare bryderier fick jag när jag provklippte med den batteridrivna gräsklippare jag tagit omhand för att ta batterierna ifrån. Den gick hur fint som helst och känns också lite synd att slakta...

Det välkända problemet med att både äta kakan och ha den kvar... Confused


Batterier kan du alltid hitta på annat håll. Gräsklipparen kan väl få klippa gräset om den funkar?

Till minikrossen krävs tydligen reservdelar för att laga den så det kostar både pengar och arbetstid, om än kanske inte så mycket. Själv skulle jag vara ivrig att komma igång istället...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-05-10 11:45:29    Rubrik: Svara med citat

Först måste jag ju lägga in en bild, för det måste alla trådar ha, eller hur?
Det är en sån här, dock inte exakt denna:


Sen, jag har nog bestämt mig för att göra en så "ickeförstörande" konvertering som möjligt. Så att den ska kunna återställas när barnen växt ur den eller tycker att farten inte räcker. En ny centrifugalkoppling går bara på drygt 200:-.

Det innebär att jag kommer inte att sätta kapskivan i primärtransmissionen, utan tar bara drev och kedja därifrån och kompletterar med två nya stödlager och ett hemmasnickrat fäste för dem. Med lite tur går det sedan att montera motorn framför och batterierna i sin tur ovanför motorn, upp mellan ramrören där tanken sitter idag.
Troligen blir det nya fästen för sadeln som jag tror sitter ihop med tanken, samt lite förstärkningar vid motorfästet, det är bara en plåt idag och använder bensinmotorn som bärande del.

I testskedet får nog gräsklipparen låna ut batterierna, men om konceptet funkar bra köper jag nog nya som har full kapacitet. Gräsklipparen ska ha 18Ah, men jag gissar att mindre än hälften är kvar.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-05-11 13:28:27    Rubrik: Svara med citat

Då var bensinmotorn, tanken, gashandtag och avgassystemet bortmonterat.
Som synes ganska gott om plats för den lilla elmotorn. Jag kommer att göra elmotor med ny primärtransmission som en lös enhet. Då kan jag göra det på bänk och provköra, och vet att det blir rätt avstånd och vinklar i förhållande till varandra utan att behöva blanda in crossen.
Sen kan man "lätt" måtta in och bulta fast det i plåten där den andra motorn suttit. Åtminstone är det planen så här långt...



_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-06-04 12:53:28    Rubrik: Svara med citat

Det rullar på så smått när tiden tillåter.

Det mesta är klart för en första provkörning. Hållare för motor, lager och drev är i princip klart. Återstår att måtta in motorns placering så kedjorna linjerar och inte hoppar av.
Gjorde också ett lätt överslag på teoretisk maxfart och den hamnade på ca 25km/h om motorn håller de 2650rpm den utlovar. Känns ganska lagom med föräldrars ögon, säkert för långsamt om barnen fick bestämma...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-06-15 09:07:46    Rubrik: Svara med citat

Det är väl klart att alla byggen ska råka ut för bakslag?

Allt har gått fint fram tills nu. Motormontering med primärtransmission är klara och verkar fungera fin-fint.
Nästa pilsner var att placera den enheten så att bakhjul-kedja-framdrev linjerar och hamnar på rätt avstånd.
Detta var första svängen då motorn skulle provas ihop med controller och reglage (tidigare provkörningar var bara med motor rätt av på batterierna) och det var då bakslaget kom. Trots controller och reglage så snurrade motorn på i full fart, oavsett hur man vred reglaget.
Hmmm...

Lite eftertanke ger att kanske reglaget ger full spänning ut hela tiden. Detta ska kontrollmätas i helgen. Om det verkar helt får jag väl försöka öppna skalet på controllern för att se om nåt är uppenbart fel.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-06-15 11:49:02    Rubrik: Intressant läsning Svara med citat

Jag har inte så mycket hjälp att bidra med men det är intressant läsning och det är bra att du postar då man vill bygga liknande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-06-17 20:32:00    Rubrik: Svara med citat

Då kör vi en liten uppdatering till.

Först felsökningen av kontrollboxen. Inget fel på gasreglaget, så då blev det att ge sig in i kontrollboxen och mäta istället. Turligt nog verkade den uppbyggd av dubblerade kretsar så ganska snart konstaterade jag att en mosfet var kortsluten. Efter lite funderande beslutade jag att löda loss bägge och flytta den hela. Jag resonerade så att den kanske var dubblerad för att hantera regenerering och i så fall behövdes ju inte den andra halvan alls.
Det funkade fint och plötsligt var allt frid och fröjd igen. I ungefär 10 minuter... Vid provkörning nr2 så hände plötsligt samma sak igen, så nu är troligen även mosfet nr 2 stekt.
Men nu har jag läst på lite till om mosfetar och motorstyrning, och det ska tydligen sitta nån skyddsdiod parallellt med motorn för att skydda mosfeten mot backspänning när man motorbromsar. Den är just nu i högsta grad misstänkt. Mera mätningar följer...

Sen har jag slutfört motormonteringen och börjat fundera över placering av batterierna. Batterierna visade sig vara både större och tyngre än vad jag trodde i den här minimala ramen. På bilden ser ni en tänkbar montering, men det är rejält framtungt så, helst skulle jag vilja ha det andra batteriet längre bak. Jag får fundera lite om det går att ordna...







_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-06-24 18:10:32    Rubrik: Svara med citat

Just mosfet blockerar inte backspänningar, så den agerar själv som skyddsdiod. Men någon typ av snubber/skyddskrets brukar man väl ha.

anledningen till de dubbla mosfetarna låter mer som att dom är parallelkopplade för att hantera mer ström. Det är ganska vanligt på just mosfet-baserade motorstyrningar. Det skulle också förklara varför den andra brändes när den behövde hantera all ström ensam. När du bekräftat detta kan du ju bara beställa några nya, kanske passa på att köpa några som klarar högre ström men har samma fotavtryck...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-06-24 19:27:44    Rubrik: Svara med citat

De mosfetar som bränts upp var specade till 60V och 60A, så man tycker de borde klara 24V och 250W, och inte behöva dubbleras heller.
Ja, jag vet inte vad jag ska tro...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-06-25 10:27:32    Rubrik: Svara med citat

Motor på 24V 250W kan ge intrycket av att förbruka ca 10A, vilket inte borde vara några problem för en transistor som ska klara 60A, kan man tro.

Men en motor som har 80-90% verkningsgrad vid märkeffekt är kapabel att förbruka 5-10ggr mer än märkström vid full gas från stillastående. En MOSFET som är märkt 60A klarar det bara kortvarigt. Jag brukar räkna med att MOSFETs klarar 1/4 av märkströmmen, och det kan nog vara i överkant.

Så antagligen har det gått 50-100A genom en MOSFET som inte klarar mer än 15A längre stunder.

Det kan hända att controllern har en strömshunt används för att begränsa strömmen till en nivå som transistorerna klarar av, och i så fall borde controllern inte gå sönder av för hög ström, i teorin. Men de här enkla elektronikboxarna är nog inte så sofistikerade att de hinner begränsa strömmen vid varje tillfälle den blir för hög.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-02 16:37:51    Rubrik: Svara med citat

Ja, dags för en liten uppdatering.

Ny kontroller har anlänt och igår kopplade jag in den för ett första test och nu snurrar bakhjulet som det ska.

Idag var det dags att låta en av barnen provköra en stund och jag måste säga att jag är lite besviken på resultatet.
På gräsmattan så orkar den inte mycket alls, knappt styrfart om det dessutom går svagt uppför. Så sakta borde den inte gå tycker jag. Teoretiska toppfarten räknade jag ju ut tidigare och även om det bara är 250W så borde den väl klara åtminstone halva den farten kan man tycka.
Efter att ha kört några varv på tomten så orkade den knappt ta sig fram ens utan nån på.

Frågan är om effekten på motorn är för dålig eller om batterierna är kass?
Jag mätte på batterierna och spänningen sjönk från 25V ner till 22V (ungefär) då man stillastående drog gasen i bott och satte foten framför framhjulet som stopp. Kontrollern ska koppla från vid 20V men det gjorde den aldrig, så så lågt sjönk det inte.
Efter provturen var den lilla motorn duktigt varm och det fanns tendenser till att lukta bränt.

Vad tror expertisen? Jag har ingen lust att lägga pengar på bättre batterier om resultatet är detsamma, då lägger jag hellre dem på starkare motor.
Jag får kanske ta med batterierna till Mekonomen och be dem belastningstesta dem.

Jag hade hoppats att få en billigare variant av www.osetbikes.com
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-02 19:38:03    Rubrik: Svara med citat

På en elcykel så är ju 250w tillräckligt för att accellera rätt ok.. kan inte tänka mig att minicrossen är så mycket mer trögdriven? .. Har du räknat rätt på drevningen då? Har du fler drev du kan testa med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-08-02 21:14:54    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att 250W är för lite, har pillat med ett par "lekfordon" med sådana motorer det senast och de orkar knappt dra mig framåt om det är det minsta motlut (väger 75kg).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-03 20:37:48    Rubrik: Svara med citat

Lite mera tester idag...

Jag tog med batterierna till Mekonomen och lät de köra dem i sin batteriprovare, lite svårt att veta vad man skulle ange för strömstyrka, men på både 50A och 100A svarade den att det var mer än 100% kapacitet.
Det antar jag får räknas som att batterierna borde orka ge 10A ganska länge utan att krokna.

Det är nog helt enkelt så att effekten på motorn är i minsta laget och att utväxlingen är för hög. Jag skulle nog behöva halvera utväxlingen för att ha en chans att få den att orka med.
Idag sitter 11/27 i primärtransmissionen och 17/54 till bakhjulet.
Jag funderar på att slakta lite cykeldelar och se om jag kan få ut nån vettig utväxling av det. Om inte annat är delarna billiga.
Annars hittade jag en gammal utväxling från en tvättmaskin som ger ungefär 13/1, men den är rätt klumpig.

Förutom det så kastar jag just nu lystna blickar på gräsklipparens 900W-motor...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-08-05 10:07:18    Rubrik: Svara med citat

Hade/har "exakt" lika dan(a) motorer på förra årets bygge.. två 250w.. med orginal utväxling ca 2.5:1... en till varje bakhjul.. lyckades få bra fart (30 km/h) och ork.. ca 150 kg (mig ink. fordon och batterier). Hade också blyackar... av betydligt sämre kvalitet.
Däremot tål dessa motorer inte mycke, kolen slits ner på nolltid, och lyckades bränna uppen motor (kom antagligen skit i den)
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-07 17:46:20    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag en plan framåt!

Barnen har åkt omkring på den ute på gatan, på asfalten, och där funkar det riktigt ok. Men fortfarande orkeslös på gräs inne på tomten, och det är ju där de borde vara.

Jag har kollat på nätet och hittat andra drev, så planen är att byta från 17 kugg till 11 på främre kedjedrevet. Det ger ca 30% minskning i utväxling och borde märkas ordentligt. Eventuellt även ett större bakdrev så man hamnar på 50% totalt, men frågan är om det behövs...
Troligen beställer jag även en ny koppling till bensinmotorn, så man har den klar om man vill byta tillbaka nån gång.

Jag har hittat drev både på superbilligt.se och på motorsweden.se. Säkert finns det fler ställen, men vet inte om jag orkar leta nåt mer.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.


Senast ändrad av FreThor den 2012-08-07 19:15:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.