Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrifiering av minicross
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-10-12 08:39:16    Rubrik: Svara med citat

har du kollat in Oset Bikes.

http://www.osetbikes.com/

Jag har sneglat länge på en sån till barnen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-10-12 09:39:45    Rubrik: Svara med citat

Japp, de verkar kul, ungefär samma koncept som den Mecatecno som barnen testade för nån månad sen. Och den funkade ju klockrent enligt min begränsade erfarenhet av trialhojar. Tyst och fint, så ska det vara i skogen.
Men priset avskräcker än så länge.

Det här får väl vara en fattigmansvariant på't...
Om konceptet verkar hålla så blir det nog att bygga nåt liknande i nästa projekt. Troligen behåller jag motor och kontroller och ökar dimensionerna på ram och hjul så det passar lite större barn (6-10 år ungefär).
Eller så kanske det går att leva med de mindre hjulen och bara modifiera ramen lite så allt blir lite större och batterierna får bättre plats.

(Och sen är ju byggandet halva nöjet, så köpa färdigt lockar inte) Mr. Green
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-10-28 17:30:54    Rubrik: Svara med citat

Det tog några dagar mer än beräknat.
När jag väl tog isär det gamla motorfästet så kom jag ihåg att jag bara punktat dit grejorna för att kunna justera, så nu beslöt jag att göra det ordentligt.
Jag helsvetsade alla skarvar och passade samtidigt på att lägga på lite färg för att om möjligt fördröja rosten lite.
Men idag blev den klar för ny provkörning. Jag satte tillbaka det stora drevet då jag räknade med att effekten skulle räcka till för högre utväxling.
En liten skrämselhicka fick jag då allt var ihopkopplat och allt var totaldött då jag första gången vred på trotteln... Det visade sig att nödstoppet var omvänt mot förra kontrollern, så byglingen jag satt dit gjorde att allt stod still. Med den borta snurrade det på fint. Det passar också bra då det är samma funktion som dödmansgreppet på bensinmotorn, så då kan jag koppla in den för ökad säkerhet!

Provkörningen då? Jodå, den gick alldeles utmärkt. Betydligt piggare än tidigare variant, trots högre utväxling. Den orkade till och med mig ute på asfalten... Dottern var helnöjd och åkte runt tills frusna fingrar sade stopp. Hon tyckte till och med att den kändes starkare än vad hon mindes att Mecatechnon var som de provade tidigare i höstas, men det kanske ska tas med en nypa salt. Jag får väl ta dit vår cross och jämföra på plats!

Återstår att fixa till fäste för sadel och att täcka in kontroller och kablar på ett betryggande sätt.
Men otroligt kul att ha rott iland detta!
Redo för nya utmaningar? Undrar vad det kan bli... galen
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-04-02 10:24:22    Rubrik: Svara med citat

Dags att snart uppgradera projektet.
Ungarna körde med den några gånger innan det blev för kallt, men batterierna kändes väldigt trötta. Det dröjde inte många varv innan farten minskade och på slutet började man känna en svag doft av överhettning...
Knepigt, jag trodde inte trötta batterier skulle orsaka överhettning, men kan det vara så att det går för mycket ström när spänningen minskar, på nåt vis?

Nåväl, årets tanke är att handla LiPo-packar från HobbyKing och se vad det gör för skillnad. Jag har laddare för upp till 6 celler, men då blir det bara 22V. Motorn är visserligen bara på 24V men ska enligt andra på nätet gå bra även på 36V, så jag funderar på att slå till på 7 eller 8 celler, men då måste jag dessutom köpa en ny laddare. Vad behöver jag mer? Jag antar att jag behöver nån form av cellövervakning som varnar eller bryter när spänningen sjunkit i nån cell.

Kanske återställer jag crossen i orginalskick och flyttar motorpaketet till en lite större hoj, den är redan i minsta laget för barnen.

Tips och råd mottages tacksamt!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-04-02 11:19:53    Rubrik: Svara med citat

Om du vill köra med 8 celler så kan du ju köra med 2 st 4cells pack och ladda dom separat eller i parallell för att sedan koppla dom i serie vid körning.
Använd en Cellog8 för övervakning .
koppla gassignalen via Cellog8:ans alarm port så har du LVC.

Enkelt och billigt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-04-02 17:47:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, det låter ju som en förträfflig budgetlösning!
Jag funderar t.o.m. på att beställa deras B-Grade-packar. Då får jag två 4S 4000MAh för $27. Det kunde ju vara nåt att testa konceptet med, eller är det dumsnålt?
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-04-02 18:17:33    Rubrik: Svara med citat

Skulle nog inte ge mig på deras B-grade.
Det är nog bättre att satsa på några 20C eller 15C pack med lagom storlek.
Dom har nog tillräckligt lågt pris......

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-04-03 08:57:29    Rubrik: Svara med citat

Nej, det kanske är dumsnålt.
Jag ser att de även har LiFePo4-packar med liknande kapacitet. Vad är skillnaden mellan LiPo och LiFePo4 när det gäller livslängd, antal laddcykler osv? Priset skiljde inte så mycket mellan dem.
Kan jag ansluta två packar till en Cell-Log eller behöver jag två separata?
Mina erfarenheter när det gäller batteridrivna RC-prylar är noll, så när som på smågrejor/leksaker som barnen kör med inomhus. När jag höll på var det metanol och ricinolja som gällde...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-04-03 11:35:34    Rubrik: Svara med citat

En cellog klarar ju 8st celler i serie så du skall kunna koppla in båda 4s packarna i en Cellog. Men du kanske måste knåpa ihop en egen adapterkabel mellan Cellogen och packarna. Varje 4s kommer ju att ha en balanseringskontakt med 5 ledare i. Men eftersom du kommer att koppla dom i serie så kommer ju den mest positiva ledaren i det ena packet att vara samma som den mest negativa i nästa pack.
Detta skall sedan in på 9 pinnar i Cellog.

Det jag läst är att LifePo4 packen från HK har större spänningsfall vid belastning än motsvarande LiPo Packar.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-07 08:45:23    Rubrik: Svara med citat

Snart dax för årets första provtur!

Igår kom nya batterier, två st 5000mAh 4s 20C Turnigy LiPo från Hobbyking. Det bidde ingen cellog då jag inte hittade nåt färdigt kablage för att koppla ihop två packar mot en cellog (jo det borde inte vara svårt att fixa själv, men men). Det blev två separata småpryttlar med lysdioder och ilsket tjutande summer istället. Jag får väl utbilda barnen ordentligt.
Ska bli väldigt spännande att se hur det funkar och vad lång åktid det blir.
Hur som helst är nog totalvikten mer än halverad när de stora blyackarna kastas till förmån för de här små rackarna!

Och sen måste jag lära mig att ladda såna batterier. Det stod max laddström 5C, men det skulle ju bli 25A, det låter väldigt mycket. Men min laddare ger nog inte mer än några ampere (imax B6) så det är förhoppningsvis lugnt.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-09 17:06:38    Rubrik: Svara med citat

Och nu är första lilla provturen avklarad.
Barnen körde några varv utanför huset tills batteriövervakningen pep.
Sen kom dagens motgång, när jag skulle ladda batterierna, min batteriladdare verkar inte helt kry, den vägrade ladda nån av packarna och klagade på att det var för låg spänning i en av cellerna. Först trodde jag att det kanske var fel på batterierna, men när det blev samma fel på bägge så hamnade misstankarna mer mot laddaren.
Det bekräftade jag också då jag ganska lätt kunde mäta cellspänningen för varje cell i övervakningskontakten, och den låg fint på 3.8V på alla åtta cellerna, inte 2,2V på första cellen i varje pack som laddaren hävdade.

Tråkigt, för då blir det inget mer kört för barnen i helgen, och jag måste väl öppna plånboken och köpa en ny laddare antar jag. Ja, ja, den gamla var en billig kinakopia från DX, så inte så många kronor i sjön, men hemskt frustrerande... Jag får väl handla på Hobbyking igen antar jag, förmodligen bättre garantier där än hos DX.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-05-10 05:50:16    Rubrik: Svara med citat

varför inte handla i sverige ?

Autopartner har bra grejjor och till vettiga priser.
en sånhär tex.
http://www.autopartner.se/icharger-206b-300w-20a-16-lipo-p-12485-c-213.aspx

Ladda packarna i parallell på 18A så kan du ladda på ca 40min

eller en billg med inbyggt nätagg.
http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-213.aspx

Autopartner har leverat snabbt och problemfritt för mig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-13 09:13:13    Rubrik: Svara med citat

Efter ett nödrop här på jobbet så får jag låna en laddare tills jag skaffat en ny.
Dessutom fanns det en trevlig affär här i Örebro som har sånt jag kan behöva, www.fullkontroll.se!
Så snart är det dags att provköra på riktigt!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-05-20 07:33:41    Rubrik: Svara med citat

Och i helgen gjordes första provkörningen också.
Jag drevade ner den igen för att minska belastningen på motorn, men trots det pinnade den på riktigt bra.
Körtiden var inte så dålig den heller, de körde fram och tillbaka på gatan utanför i nära en halvtimme innan de tröttnade och då hade inte batterierna larmat ännu.
Jag lutar ändå åt att komplettera med en till uppsättning accar samtidigt som jag köper en ny laddare. Jag gissar att batterierna drar ur snabbare när man kommer av asfalten och testar terräng istället.
Och sen är jag riktigt sugen på att göra v2 och då utgå från en 20-tums barnmtb, och göra en hemmavariant av en ozethoj. Det kanske får bli sommarens projekt...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-07-11 14:13:27    Rubrik: Svara med citat

Och nu har den körts ett antal gånger i sommar, av våra barn och av släkt och kompisar. Efter ett antal besök i häckar och staket och nu senast två blödande knän mot asfalt så inser jag att jag måste begränsa effekten på något vis när ovana kamrater vill testa.
Om man inte är van vid gashandtag, och inte vid elmotorns moment så är det lätt hänt att det skenar iväg...

Hur gör jag detta enklast? Jag trodde i min enfald att gashandtaget var nån form av vridpot och då skulle jag enkelt kunnat koppla en till vridpot och på så vis ha begränsat max utspänning. Men det verkar vara nån annan variant, hallgivare kanske, och då är jag inte riktigt lika bevandrad med hur det ska göras.



Det här var min tanke om handtaget är en vridpot, och då skulle översta poten vara handtaget och den undre vara min begränsning.
Men med hallgivare så kanske den är beroende av rätt inspänning, skulle principskissen fungera om jag istället har den undre som handtag och den övre som min begränsning? Vad är i så fall lämpliga värden på trimpoten?
Det skulle också kunna lösas med fasta steg, behöver ju i och för sig inte vara steglöst. Men det vore ju trevligt om det är det.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-07-11 22:44:35    Rubrik: Svara med citat

http://minibms.mybigcommerce.com/template/files/MiniBMS%20User%20Manual%20-%20Distributed.pdf

På sidan 8 ser man en princip skiss på hur du kan lösa det.

i stort kan man väl säga att koppla en 10k vridpot med ändarna mellan minus till reglaget och utgången av reglaget.
Tag sedan din inkopplade pots löpare eller vad man kallardet som utgång.
Då kan du justera gasen från noll till full respons av gashandtaget.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-07-12 09:23:16    Rubrik: Svara med citat

Perfekt!

Det var ju precis så jag tänkte, och nu vet jag lämpligt värde på poten också!

Jag har även lite funderingar på att man kanske kunde sätta nån form av lågpassfilter på signalen för att minska den värsta strömrusningen då de vrider fullt från stillastående. Men det blir förstås en avvägning så inte responsen känns seg och konstig.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-08-14 10:30:17    Rubrik: Svara med citat

Så, nu känns det som att det börjar bli dags att avsluta den här tråden. Jag har testat effektbegränsning mha pot och det funkar, men värdena har inte varit optimala, så det är väl det enda som åtrestår att experimentera med. I övrigt känns det som att jag inte kommer längre med det här bygget, så nu kommer förmodligen crossen att återställas till bensindrift och säljas. Delarna får leva vidare i nästa bygge, GDS-Oset, i en helt egen tråd.

Det har varit mitt första elfordonsbygge och jag har samlat på mig en hög med erfarenheter.
Jag har bränt en kontroller och en motor...
Jag har testat olika drevningar.
Jag har dömt ut blyackar och testat LiPo istället.
Jag har konstaterat att min LiPo-laddare inte funkar och fått investera i en ny, mycket dyrare historia.
Jag har fixat med effektregleringen

Kort och gott, mycket nöjd med erfarenheterna och sugen på mer! Och sen även nåt för egen del förstås, inte bara att roa barnen... Mr. Green
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.