Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EL-Mito elhojsprojekt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-03-20 22:07:22    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Fy fan va bra det blev, grattis!


Tackar! Eldrift e för jävla roligt, hoppas bara jag får många problemfria mil nu =) besiktningen e ju ett litet orosmoment men jag e positiv..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-03-21 06:58:14    Rubrik: Svara med citat

Imponerande bygge! Riktigt snyggt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-03-21 10:45:03    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Hur löste du det med dreven? Vart köpte du det? 428 kedja?

Har ju samma problem med min Mars 0709 motor.

Många frågor Smile

Tack
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-03-26 21:54:38    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Hej.
Hur löste du det med dreven? Vart köpte du det? 428 kedja?

Har ju samma problem med min Mars 0709 motor.

Många frågor Smile

Tack
Marcus


1 ANSI41# 11T to fit 420 chain
1 ANSI41# 12T to fit 420 chain

These sprockets will cost $23.00 each, and $15.00 for shipping to Sweden

Beställde från Thunderstruck-ev, frakten kostar mindre än inrikes Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-03-29 20:22:55    Rubrik: Svara med citat

Så nu har jag hunnit köra ett par mil, verkligen skitkul maskin =)

5,5 mil kom jag när jag körde småväg och bara massa accelerationer.
6,5 mil när jag låg o sträckkörde i 70 kmh.

Toppfart 85, 90 i medvind o laddat batteri. kanske drevar den till 100 kmh men inte mer.

Man märker att batteriet tar slut när bms stänger av hojen under belastning, (någon av cellerna är under 2 volt.) Sen kan man smygköra nån kilometer, antagligen mer men jag har inte lust o plåga batterierna i onödan.

Så den dör ganska ganska tvärt men man har hyfsad koll på voltmätarn.

Skickar med en film från i söndags.
http://youtu.be/R4hEvA-Ys2M

Det som inte fick hända hände dock typ 5 minuter efter filmen.
Jag står o fotar min elskade nylackade elhoj när jag märker att den verkar börja rulla lite, jag stirrar fram och tar tag i gashandtaget, (glömt tändningen på?!?)
och vrider till gasen o hojen flyger iväg åt helvete! som resulterar i spräckt vindkåpa, brutet styre, o en jävla massa repor.

Men det e snart ihoplappat o så får jag väl lacka om det senare.

Allt annat har funkat såpass bra så jag orkar inte va bitter nu =)

http://youtu.be/R4hEvA-Ys2M







Stäng ALLTID av tändningen på din elhoj!





[/code]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-03-30 00:08:07    Rubrik: Svara med citat

Hmm, tråkigt att man måste lära sig den läxan själv (tändningen)Wink

Blev väldigt fundersam när du skriver att BMSen klipper vid 2V, är du säker på detta? Normalt är ABSOLUTA minimum på NiFePo2-celler 2,5V och helst skall man inte dra ner dem så långt heller...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-03-31 20:02:51    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Hmm, tråkigt att man måste lära sig den läxan själv (tändningen)Wink

Blev väldigt fundersam när du skriver att BMSen klipper vid 2V, är du säker på detta? Normalt är ABSOLUTA minimum på NiFePo2-celler 2,5V och helst skall man inte dra ner dem så långt heller...


hehe jag vet, men jag borde haft lite bättre koll på tändnignen då peter linden varnade mej för detta på mcmässan i vintras..
sen fick ja veta på sporthoj att morrismotorcyclesteamet hade hänt samma grej fast i nyhetsmorgon på tv4 Razz

Så nu sitter det ett dödmansgrepp på hojen!

Såhär svarade Han på gbsystem när jag mejlade om BMS för nån månad sen.

The cell protection voltage of BMS is 2.0V. So for 48V pack, it is 32V to reach the lower voltage protection. The reason we set it so lower is because it is very easy to trigger the Lower voltage protection to start up a e-bike when the total voltage is lower.

I don't know which controller you are using. Last time, the protection voltage of Kelly's controller we tested is about 36V. So you don't need worry about the total voltage. Cell protection will be done by BMS.

Nu heter batterierna LiFeMnPO4 om det har nån sexuell betydelse?

Men jag behöver ju inte köra en extra runda o köra batterierna tokslut bara för att. hehe

BMS är gbsystems egna. O det ser verkligen gediget ut iaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-03-31 20:07:05    Rubrik: Svara med citat

jag skulle prova o köra slut en gång o sen mäta varje cell direkt efter för skojs skull...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-03-31 23:31:33    Rubrik: Svara med citat

Ja ta och kontrollmät för säkerhets skull, men 2,5V är nedre gränsen, även vid belastning, inte viloläge. Skrev fel förut skulle vara LiFePo2, men det är typ samma som dina.

Peter Lindén är förresten en himla go kille, jag har ju varit med en del i tävlingsmcprojektet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-01 17:27:58    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Ja ta och kontrollmät för säkerhets skull, men 2,5V är nedre gränsen, även vid belastning, inte viloläge. Skrev fel förut skulle vara LiFePo2, men det är typ samma som dina.

Peter Lindén är förresten en himla go kille, jag har ju varit med en del i tävlingsmcprojektet.


Får göra det sen, men nu verkar våren försvunnit helt här i kalmartrakten..

Blir det nån nysatsning i TTXGP i år? det verkade inte som det då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-04-01 17:42:36    Rubrik: Svara med citat

Tveksamt om det blir något, vår initiativtagare/sponsor har varit allvarligt sjuk och jag vet inte hur det går för honom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-05 15:03:49    Rubrik: GODKÄND!! Svara med citat

Blev godkänd igår på regbesiktnigen =D Helt underbart!

Väntar bara på dom nya papprena nu för godkänt o betalt är det Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-04-05 15:49:05    Rubrik: Re: GODKÄND!! Svara med citat

spekarn skrev:
Blev godkänd igår på regbesiktnigen =D Helt underbart!

Väntar bara på dom nya papprena nu för godkänt o betalt är det Smile


GRATULERAR! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-04-05 17:14:41    Rubrik: Re: GODKÄND!! Svara med citat

spekarn skrev:
Blev godkänd igår på regbesiktnigen =D Helt underbart!

Väntar bara på dom nya papprena nu för godkänt o betalt är det Smile

Bilprovningen i Kalmar eller?
Jag ska själv besikta el City-El om någon vecka så det kan vara bra att veta.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-04-05 17:19:55    Rubrik: Svara med citat

*STORT* Grattis!!
Du har all heder av detta proffsiga bygge!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-04-05 17:47:12    Rubrik: Svara med citat

Ja. Mycket fint bygge! Very Happy
Gratulerar!
Glad påsk!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-04-05 18:16:45    Rubrik: Svara med citat

Underbart! (Turgubbe....) Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-06 16:32:40    Rubrik: Re: GODKÄND!! Svara med citat

OlaE skrev:
spekarn skrev:
Blev godkänd igår på regbesiktnigen =D Helt underbart!

Väntar bara på dom nya papprena nu för godkänt o betalt är det Smile

Bilprovningen i Kalmar eller?
Jag ska själv besikta el City-El om någon vecka så det kan vara bra att veta.

/Ola


japp i kalmar var det, lars almqvist hade jag.

o jag har sett ditt pm så jag får ta en tur ner till halltorp nån dag o titta på elbilen med, hinner inte med det i helgen dock.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-06 16:34:52    Rubrik: Svara med citat

Vägde in på 10 kilo mer än original =)

Tjänstevikt, kg: 145
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

O tackar för gratulationerna;)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-11 21:55:54    Rubrik: Svara med citat

jag vill ha en kabelvinda typ modell mindre som sitter i dammsugare att montera på hojen.
Jag hade en fin vinda som jag monterade för att sedan inse att den bara var för 2 kablar.. Det sitter ju en gulgrön skyddsjord på laddarn.

Har kollat 4 dammsugare men inte någon har haft skyddsjord.

TIPS på liten kabelvinda? =)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.