Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första bygge El-flaka
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-10 10:32:15    Rubrik: Första bygge El-flaka Svara med citat

Hej

Efter att ha läst en del (långt från tillräckligt) så känner jag mig sugen att börja testa lite med elmotorer. Är främst sugen att bygga en lite El-ATV till min grabb men har inte hittat något lämpligt objekt ännu. Dock så har jag en kortad flakmoped i garaget som skulle kunna användas som testrigg så länge. Ingen skönhet i dagsläget och det sitter just nu en trimmad gammal DT-motor på den. Jag hittade på rull.se ett färdig kit, 1000W och 48V (se bild nedan). Kanske lite i minsta laget då jag gillar att åka fort men kanske lagom. Finns det andra färdig kit att smälla ihop där ute som är prisvärda. Skulle gärna ha en något kraftigare motor (2-3 kW) till ATV där man kan begränsa effekten så att junior har något att växa i. Sen till frågan vad man ska satsa på för batterier, ATV kommer att vara liten och inte erbjuda mycket plats. Så typ RC-batterier kan vara ett alternativ vad jag har förstått sett till pris och plats. Så förslag och kommentarer mottages gärna.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-11 14:44:12    Rubrik: Svara med citat

Fan det är inte bra med internet för plånboken. Verkar finnas många kit som skulle passa på gamla gocarten som man har står, skulle vara kul att försöka att få igång något som kan gå lika bra som en bränsledriven. Mottar gärna kommentarer på kittet från rull.se innan jag beställer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-01-11 18:32:48    Rubrik: Svara med citat

Det beror på vad det är för en gokart.

Asiatiska BLDC-motorer avsedda för RC-flyg verkar funka för omkring 10 hk toppeffekt, enligt det jag läst. Räkna med 5000kr för motor+elektronik och 5000kr för ett mindre Lipo-batteripack. (+e.v. moms och tull)
www.hobbycity.com

För att få riktigt bra drag i en gokart behövs nog en Agni 95R eller liknande.
www.agnimotors.com
Räkna med 20000kr för motor+elektronik och 20000kr för LiPo-batteripack (+e.v. moms och tull).
Detta verkar ge ca 40 hk på raksträckorna och jag tror att motorn räcker för att slå varvrekordet för sexväxlade 125cc.

Sedan behövs batteriladdare m.m, vilket jag inte tagit med i prisuppskattning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-11 22:26:09    Rubrik: Lagom Svara med citat

Jag har en gammal 100cc kvar vilket skulle kunna vara bra då den är lite lättare. Har själv kört lite Sport 2000 och dessa skulle man vilja åka ifrån och ge 125cc växlat en utmaning. Med eldrift så kan jag tänka mig vridet kan hjälpa till en del. Men skillnaden på de flesta cartarna märks på rakorna, i kurvorna kan alla köra tillräckligt fort för att snurra. Batterier skulle man behöva för ca 10-12min hård körning. Har ingen aning vad det innebär i storlek, man vill gärna inte ligga med massor av övervikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-01-12 00:02:08    Rubrik: Svara med citat

Jag har tidigare räknat på en mindre roadracinghoj på ca 130kg med förare, som ska kunna köra 10-20 minuter på gokartbanor. Det är därför jag har lite koll på siffrorna.

Agni 95R väger 11kg, elektroniken kanske 5 kg. Lipo från Hobbycity väger ungefär 7 kg per kWh. Tror ca 3kWh är lagom, d.v.s runt 20kg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-12 10:32:59    Rubrik: Svara med citat

Om jag inte minns fel så låg sport 2000 på 165kg för de som endast hade bakbroms och 170kg om du även körde med frambroms. Min är endast bromsad i bak och som sagt ganska lätt från början. Men detta får komma i ett senare skede. Först måste det börja att testas med flakan för att sedan bygga något åt grabben. Det är mycket projekt samtidigt, ska även få fort på min fossilräser för att köra lite på bana i år, fast det kanske man inte vågar nämna här....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-13 00:06:11    Rubrik: Mera förslag på kit Svara med citat

Har hittat ett nytt kit nu som verkar lite intressant, det första på denna sidan http://www.evdrives.com/kits_conversion.html

Men hur ska man tänka när det gäller batterier. Jag är lite ruda när det gäller batterier och hur mycket batterier man behöver för att säkerställa att man får ut den effekten som finns? Seriekoppla dem för att få ut rätt volt är inte några konstigheter. Men hur mycket amp behöver de ligga på? Givetvis bör det vara en fråga hur långt vill man åka. Men om man utgår på att man köper en motor till flakan på 4,8KW, det säger då behovet/h men hur räknar man ut W/h på ett batteripack?

Är det rimligt senare att bestycka en liten 90cc-110cc ATV med batterier för att köra en timme? Tror inte att den kommer att få gå för fullt hela tiden men om man utgår från det. Hur stort pack krävs för det?

Tacksam för svar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-01-13 12:48:21    Rubrik: Svara med citat

T.ex. 4st 12V batterier á 50Ah seriekopplade blir 48V - 50Ah.
48x50= 2400Wh (2,4kWh) vilket teoretisk skulle kunna driva en 4,8kW motor i fullt blås i en halvtimme.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-13 18:40:48    Rubrik: Svara med citat

Bara inte blybatterier.

Vi har kommit fram till att
bly passar bäst som sänke
när man metar.

nä det skall vara ngt lätt grundämne
- Lithium tex Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-13 20:26:48    Rubrik: Frågan är vad man ska satsa på då Svara med citat

Vad och vart ska man beställa ifrån. Har kikat lite på länkarna som finns på forumet men det finns mycket att välja på. Initialt så komme det inte behövas mer än 2KW på atv för grabben så ett pack på 60Ah (Thundersky kanske) bör räcka långt. 12*4,2=50,4V vilket jag antar är tillräckligt nära 48V för att det ska vara ok. Vikten på 12*2,5kg=30Kg är dock det som jag oroar mig mest för. Batteri 30kg + motor 12kg + styrning på ca 5kg. Det som ryker på ATV i slutändan är ca 10kg max 15kg antar jag bensinmotorn. Det skulle innebära 30kg+ på en liten ATV. Så det innebär att jag lär leta efter en något större ATV typ 90cc eller 110cc som inte är kina skräp.

Men testobjektet flakan kommer det inte vara några problem för. Frågan är bara hur man ska hindra sig från att ge på fullt med 15kw med risk för att flakan går i 2 bitar.

Mina frågor:
Vart rekomenderar ni att man ska leta efter batterier (icke bly)?
Behöver jag BMS? och isf vad ska man tänka på?
Var ska man hitta snabb laddare?
Dumt att köra med snabbladdare?
En 15A laddare tar 4h för att ladda ett 60Ah pack?
Vart kan man hitta drev till dessa motor som passar eller måste man modda själv?

Många frågor som jag tacksamt tar emot svar på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-01-13 20:56:16    Rubrik: Svara med citat

ThunderSky och liknande LiFePo2-celler har en nominell spänning på 3,2V, inte 4,2... och normalt räknar man med 16 celler för ett 48V-system.

Denna typ kan max laddas ur med 3C vilket innebär 180A med 60Ah celler.
Då kan man får ut maximalt 16x3,2V=51,2V x 180A =9,2kW kontinuerligt.

15A laddare funkar fint, som du säger ca: 4h laddtid max.

BMS är att föredra och man vill ha lång livslängd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-13 21:09:34    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
ThunderSky och liknande LiFePo2-celler har en nominell spänning på 3,2V, inte 4,2... och normalt räknar man med 16 celler för ett 48V-system.

BMS är att föredra och man vill ha lång livslängd.


BMS ska se till så att samtliga celler har samma spänning vad jag har förstått, eller? Har förstått att miniBMS verkar vara pålitiliga grejer.

Titta på denna sidan (http://www.alliancerenewableenergy.com) men då antar jag att max och nominell spänning inte är samma sak. Då blev det genast lite flera batterier som behövdes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-01-14 10:59:08    Rubrik: Svara med citat

4,2V är vad cellerna skall klara max att laddas till innan de går sönder, normalt brukar man avsluta laddningen runt 3,7V för att vara på den säkra sidan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2012-01-29 18:12:06    Rubrik: Svara med citat

Värt att tänka på är också kurvan för LiFePo4-batterier - även om dom skulle hålla för 4.2 v så får man inte mkt extra kapacitet över ca 3.4 - 3.6 v så kurvan är rätt brant där. Så ännu ett skäl att avsluta vid 3.6 är just att de sista 0.6 bara riskerar att skada cellen och inte ger mkt tillskott alls...

/K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-01-31 14:54:17    Rubrik: 72V istället för 48V Svara med citat

Jag sitter och funderar på om man ska satsa på en 72V motor istället för 48. Det jag undrar över är om man kan köra en 72V på 48 eller om det blir skit. Min tanke är omjag skaffar ett batteripack på 48V 60ah och sedan senare kan lägga till flera celler för att öka räckvidden.

Eller kan mata kontrollern med 72V och så tar den ner volten till 48?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-02-01 09:26:12    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon mer data om motorerna än 72V respektive 48V?
Om du menar ME0709/ME0909 så kan man se att ME0909 har hög verkningsgrad vid låg belastning, och därmed lämpar sig bäst för lättare fordon i lägre hastighet. ME0709 har sin högsta verkningsgrad vid högre belastning och spänning, och är därför bättre för högre massa/acceleration och fart, men drar lite mer energi vid låg belastning.

Elektronikboxar som är programmerbara via dator brukar kunna ställas in att begränsa spänningen till motorn. Om elektronikboxen inte är programmerbar borde ungefär samma sak kunna åstadkommas genom att sätta ett mekaniskt stopp på gasreglaget, eller en spänningsdelare mellan gasreglage och elektronikbox.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-02-01 20:36:45    Rubrik: Svara med citat

Precis dem som jag har som jag har tittat på:

Kit # 4C - 72 Volt System Series w/ PM Motor Mars ME0709 Motor New AXE 7234 72 V 300 amp Controller with fuse JCA-200 72 volt Solenoid 3 amp Diode with Spade Connectors 1k ohm Pre-charge Resistor w/ 5/16 " terminal

Och

Kit # 02C - 24 to 48 Volt System Series w/ PM Motor Mars ME0909 Motor New AXE 4834 300 amp Controller with fuse MZJ-200D Solenoid 3 amp Diode 220 or 470 ohm Pre-charge Resistor w/ 5/16"

Vad räknas som lite tyngre? Kommer att sitta på en atv ca 90-110cc storlek. Men om jag bygger ett batteripack på 50V och 60ah så kan jag alltså montera flera celler på det men begränsa volten till motorn via kontrollern men ändå få ett batteripack med mera watt timmar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-02-02 08:51:57    Rubrik: Svara med citat



AXE 7234 verkar programmerbar. Max spänning till motorn ställs in med "Top Speed".

Jag tycker att ME0909 ser bra ut. Motorn har låg vikt, samt bättre verkningsgrad och prestanda än ME0709 vid lägre spänningar.

Lite lustigt tycker jag är att de skriver: "We recommend that you use an AXE4844 that is turned down to 80% power output. Because the ME00909 has such a low inductance, the controller sees the motor as if it was a short circuit. By having this large controller, it can withstand this low inductance."
Men samtidigt skickar de med AXE7234 i paketet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-08 21:15:43    Rubrik: Lite framsteg Svara med citat

Nu har jag lessnat på att mopeden läcker bensin och olja i garaget, har därför beställt en 1 kW elmotor till den med styrning och gashantag. Anledningen till att det bara blev en kW var att den skulle vara laglig som klass 2 moped. Läste dock inte allt vad som gäller kring just klass 2 med jag håller mig iaf till delen som rör effekt och hastighet.

Ska bli intressant att börja montera och testa har dock inte beställt något batteripack än. Tar gärna emot tips på färdiga pack för 48v, slipper gärna bygga själv första gången. Vill ha lipo givetvis och minst ett pack på 20 ah för att få någon räckvidd.

Tacksam för input under bygget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-09 19:30:46    Rubrik: Grejer Svara med citat

Beställde igår och hämtade paketet idag. Var lite Kina feeling över det men inte så konstigt när det kommer där ifrån. Som jag misstänkte så satt det ett väldigt klent drev på den. Ska se över möjligheten att sätta på en typ adapter på axeln så jag använda moped drev och kedja istället.

Men hur gör man för att räkna ut hastigheten beroende på drev, hajar så mycket att det handlar om, varvtal, storlek på dreven och storlek på hjulet. Men hur ser uträkningen ut. Kommer satsa på 30 km/h då jag annars tror att accet annars blir kasst.

Så tacksam för hjälp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.