Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Värmaren vill inte

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-01-02 18:23:51    Rubrik: Värmaren vill inte Svara med citat

Hej o gott nytt år!

Idag fungade min bensinvärmare inte. Jag trycka på knappen och ingeting händer respektive ingen symbol stå i displayen.

Kontrollera säkringen, => OK
Kontrollera 12V spänningen om jag har under eller överspänning, Batteri har 12,48 V => OK

Nu vill jag "nollställa" UCLen med att tar bort 12V batteri för en stund. Måsta jag beakta något vid denna proceduren?

Jag har läst här i forum att några har problemer med sin värmaren som starta kort och stängt av väldigt snabbt. Men som sagt, min reagera absolut inte.

Nu fundera jag om fel ligger på UCLen igen. Min backljus och min dimbackljus fungar inte fasten relä och säkringer är ok. Ström ligger i relä men i säkringslåda finns ingen ström respektive ingen ström kommer fram. Men det är ett annat problem.

Vilken UCL jag har vet jag inte. Efter Pertti beskrivningen i en annan tread har jag en gamla menu. Men hur jag kan se detta eller hur jag kommer fram till den dolda menu har jag inte förståd än... Embarassed

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---


Senast ändrad av Hobbyschwede den 2012-01-03 22:35:24, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-01-02 19:08:08    Rubrik: Svara med citat

Tack det samma !

Det finns inget speciellt att tänka på när du "nollar " UCL.

Kan du inte få tag i en XR 25 så att du kan komma in i hemliga menyn ? Då kan du se precis vilken fas brännaren är i och få ledtrådar därifrån.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2012-01-02 21:11:46    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade 'allt' i mina strävanden att få igång värmaren. Upptäkten jag till slut gjorde var att spänningen in till UCLen inte längre var 12 volt när kontakten var ansluten. Kabelbrott någonstans så det fick bli en by-pass. En indikation på detta är att batterilådornas fläktar inte heller fungerar. De ska gå hela tiden vid laddning.

Mvh Per
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-01-03 22:34:43    Rubrik: Svara med citat

Hej...

Vad ska jag säga??? Tack för era inlägg!

Idag hämtade jag min verktyg för att kontrollera systemet. Och innan jag började tryckte jag på knappen och värmare startade som vanlig... Shocked

Jag testade detta flera gånger idag och få samma resultad. Värme i kupén inom 5 till 10 minuter. Vilken glädje... nu få snön kommer. Razz

@Halldin
Fläktar går utmärkt.

@Poppe
Tyvärr har jag ingen tillgång till en XR25. Bara verkstaden har en och efter min första erfarenhet med faktpersonalen vill jag gärna prova själv något innan bilen stanna flera veckor hos de. Kanske ska man köpa något för datorn... XR25 för PC men det finns redan olika inlägg som har detta som innehåll.

Tack en gång till!
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-10-30 21:29:03    Rubrik: I´ll be back... Svara med citat

Hej (igen).

Efter 10 månader kommer jag tillbaka med samma problem.

För två veckor sen funkande värmaren utan problem. Nu vill det inte längre. Jag ringde bilverkstaden men de har de nästan 2 veckor ingen tid för min begär. Sad

Jag trycka knappen ner och ingeting händer. Även med programmeringen starta värmare inte.

Kan jag nånstans hos värmaren ansluta en sladd direkt för att starta värmaren? Jag misstänka nämligen nånstans en kabelbrott eller löskontakt och vill gärna kontrollera om värmare starta och värma kupén upp ner man ansluta den direkt med 12V.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2012-11-01 20:45:00    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Som jag forstår det, är "hemliga menu'n" källan til lösningen.
Kolla temp-mätningen - om tempgivaren er trasig - starter inte värmaren up!
-hoppas på en ny tempgivara åt min cilo innan vintern.
Hälsninger OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-11-02 15:22:40    Rubrik: Svara med citat

Går inte att nå hemliga menyn med gamla UCL, om inte med/genom XR25 diagnosinstrument.
Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-02 19:51:10    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Hur kan jag kolla vilken UCL jag har? Vid vilken modell har man bytat den.

Har hittat här in inlägg hur man förklarar på engelska hur man kommer till hemlig menun. Men jag har inte forstått vilken knappar man ska trycka ner.

Första position med nyckeln. Trycka knappen 15 sekunder av värmare + undre knappen vid displayen till ett ljud.

Stämmer det?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-02 21:55:13    Rubrik: Svara med citat

Enklast är att plocka loss UCLen.
Står det UCL på den är det version 7..
Står det UCL 2 är det version 8.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-06 21:41:56    Rubrik: UCL sönder? Svara med citat

Hej igen.

Nu kunde jag kolla. Jag har den gamla UCLen. Sad

Idag har jag lite snackat med en renaultmekaniker. Tyvärr hade de ingen diagnostool i verkstaden. Med lite tur nästa veckan... Sad

Men enligt honom har jag ett allvar problem med UCLen. Egentligen måste i alla fall lyser för ett kort stund kontrolltecken i displayen ner man har tryckt ner knappen. Skulle det vara ett problem med något (pump, värmare) skulle komma en felmedelande i displayen. Men det händer inte hos mig.

Kan ni bekräfta detta? Måste i alla fall lyser för ett kort stund kontrolltecken i displayen?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-06 22:43:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har för mig att UCL kan plocka bort värmarfunktionen om den misslyckat med att köra värmaren tillräckligt många gånger.

Då kan det nog behövas att man använder xr25 för att rensa bort det felet.

Men jag kan inte svära på att det är så.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2012-11-06 23:22:52    Rubrik: Svara med citat

Får du upp värmesymbolen på datorns display i någon sekund eller händer inget alls?

Titta efter på vattenpumpen till värmaren. Är allt som det ska så ska det flöda kylarvärska in i expansionskärlek till värmaren när du slår på tändningen.

Händer inget så måste du förmodligen byta vattenpump.

http://www.autokatalogen.se/afw/malmo/view_article_info.do?articleNo=5699&nodeIdNo=297951

Där har du en bra vattenpump ifall det är det som är fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-07 22:09:55    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Som sagt, Per, om jag har tur har bilverkstaden en xr25 hemma. Då kan man i alla fall nämnes detta. Tack för tipset!

dataMM skrev:
Får du upp värmesymbolen på datorns display i någon sekund eller händer inget alls?

Det händer inget alls i displayen...

Kontrollera pumpen så snart som möjligt och hör av mig igen. Tack för länken!

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-07 22:23:17    Rubrik: Svara med citat

Om dom har xr25 på verkstaden så kan du ju få dom att byta språk åt dig också på samma gång så att du kan få fram hemliga menyn på UCL 7.
Då kan du se vilket state värmaren är i. Och du kan se tempen på värmaren.
Plus en massa annat. Men resterande menyer kommer att vara franska. Men det funkar ganska bra. Har haft det så i över tre år!

Med vänlig hälsning,
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2012-11-08 08:06:49    Rubrik: Svara med citat

Häng inte upp allt på XR25. Om värmarsymbolen inte mer än blinkar till efter knapptryckning så kommer inte XR25 att säga något annat än "phase 0".
Fördelen med XR25 är att det går att slå på bränslepump, cirkpump, fläkt och glödstift.

Min gissning är fortfarande att spänningen AVC inte finns/inte är tillräckigt robust på ingången till UCL-en. AVC används till flera icke "livsviktiga" funktioner för bilen. Späningen APC är i sammanhanget "livsviktig" för framdriften.
I min felsökning så slutade det hela med att jag mätte på spänningarna under drift. Det är trångt och eländigt att göra men resulterade i en ny kabel mellan batteri och UCL.
XR25 var till noll hjälp innan eftersom alla försök att slå på de olika komponterna slutade med att APC sjönk till nära noll. Under 10,5 volt slår UCL-en av allt som har med värmaren att göra för att skydda 12v batteriet.

Men jag håller med om att hemliga menyn är bra att slå igång. Den ger mer infomration om hur bilen mår och gör.

Som sagt: Mät APC "live"
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 431
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-11-08 21:17:27    Rubrik: Svara med citat

Halldin skrev:

... I min felsökning så slutade det hela med att jag mätte på spänningarna under drift. Det är trångt och eländigt att göra men resulterade i en ny kabel mellan batteri och UCL. ...

Som sagt: Mät APC "live"


Hej.

Hur och var gör jag det? Kan du tipsa mig?

pm_dawn skrev:

Om dom har xr25 på verkstaden så kan du ju få dom att byta språk åt dig också på samma gång så att du kan få fram hemliga menyn på UCL 7.


Ska jag ångrar mig lite? När jag fått bilen förra året bytt jag direkt från franska till svenska... galen

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2012-11-08 22:38:55    Rubrik: Svara med citat

Öppna multikontakten som sitter närmast torpedväggen och mäta 12 volten till jord med kontakten ansluten i UCLen.
Eftersom jag inte hittar schemat just nu så kan jag inte riktigt med säkerhet säga vilket stift som är APC. Som jag minns så är det en något fetare röd kabel.
Slå på tändningen anslut multimetern och slå på värmaren. Om spänningen sjunker flera volt under det ögonblicket innan UCLen stänger av värmaren så är det samma fel som jag hade. Enklaste åtgärden är en avsäkrad bypassledning mellan 12v-batteriet och kontakten.
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.