Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotorcykelbygge - Cagiva Mito 125
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2011-11-10 20:04:22    Rubrik: Elmotorcykelbygge - Cagiva Mito 125 Svara med citat

Starar en tråd om min Cagiva från 96 som skall bli en snygg och funktionell pendlar Mc.
Köpte en elflakmoppe från KVD som jag tog delar ifrån. Men har kommit fram till att jag skall bygga något snabbare istället.

Så när jag väl bestämt mig för vilka delar jag skall ha samt fått sålt min Triumph så åker flakmoped komponenterna av Cagiva och Agni motorn på, kanske Wink

Lite bilder på hur det ser ut nu:





Ha det gött!
Holm


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2012-05-22 08:12:36, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2011-12-22 16:51:47    Rubrik: Svara med citat

Kul!

Den är snygg den där Cagiva-modellen.

Har du något mer att berätta om cykeln? Fungerar den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2011-12-26 13:51:38    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Har inte mycket att tillägga tyvärr...
Står i valet och kvalet om jag skall försöka regga den som EU-moppe med komponenterna som den har.
Eller köpa en större motor och regga den som lätt MC.
(kommer i båda fallen plocka ner Mc i beståndsdelar och göra det snyggt)

Men så fort man börjar titta på lite "roligare" motorer och batterier så skenar priset iväg. Och el-motorcyklar är ju på frammars, Johans-mc säljer till och med en El-mc för 80-90 tusen.

Mvh
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-12-26 20:25:50    Rubrik: Svara med citat

Är ganska säker på att den inte går att regga som EU-moppe....finns förresten ingen anledning, de är ju oftast dyrare i försäkring än en lätt motorcykel.

Är det en -96:a är den förhoppningsvis inte EEC-typad vilket gör att den går att registreringsbesiktiga som "ändrat fordon", BETYDLIGT enklare än "ombyggt fordon" som är ett krav med EEC-typade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klas2k
Aktiv


Registreringsdatum: 30 mars 2010
Inlägg: 51

InläggPostat: 2012-01-29 18:08:55    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Är ganska säker på att den inte går att regga som EU-moppe....finns förresten ingen anledning, de är ju oftast dyrare i försäkring än en lätt motorcykel.

Är det en -96:a är den förhoppningsvis inte EEC-typad vilket gör att den går att registreringsbesiktiga som "ändrat fordon", BETYDLIGT enklare än "ombyggt fordon" som är ett krav med EEC-typade.


EU-moped kan du nog slå ur hågen tror jag - det kräver ett intyg från tillverkaren om att den uppfyller den klassen (inkl strypningar osv). Jag är rätt säker på att det i sin tur, förutom att du måste starta en firma, måste typtesta den.

Bättre du reggar den som lätt-mc om du har Akort då...även om den skulle vara slö.

/K
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-02-20 08:03:11    Rubrik: Svara med citat

Mc har fått ståtill sig i garaget ett tag nu. Och nu när jag kollar in detta forum så har en till El Cagiva Mito dykit upp! Skoj Smile

Lutar åt att jag beställer en Mars ME0709 motor med 400amp AXE controller (billigt och verkar fungera).

Har ju redan 2st AGM batterier från biltema. Funderar på om man skulle köpa 2st till så det blir 48v eller om det är att kasta pengarna i sjön, någon som vet? Det blir tungt jag vet men man slipper dyr BMS iaf.

//Holm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-02-20 09:04:54    Rubrik: Svara med citat

Citat:
det är att kasta pengarna i sjön
Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-02-20 13:27:57    Rubrik: Svara med citat

Hade jätte gärna lagt massvis med pengar på detta projektet men man vet ju inte ens om det kommer gå att registrera mc när jag är klar.

Senast jag pratade med bilprovningen så tyckte "specialisten" jag blev kopplad till att man skall ha ett intyg från behörig rellevant el-firma som säger att el-installationen uppfyller alla krav.

Vad är det som inte skulle fungera med AGM batterier? Vet att det blir en inre resistans/värmeutväckling vid hård belastning som gör att man inte får ut hela effekten. Plus vikten...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-02-20 14:02:26    Rubrik: Svara med citat

Allmänt med blybatterier är att du kan räkna med att kunna använda runt halva det teoretiska energiinnehållet p.g.a. "Peukerts effekt" vid höga effektuttag.
Sen är jag ganska säker på att Biltemas AGM-batterier inte är av "high rate" typ (inte gjorda för höga effektuttag) vilket gör att de pajar rätt fort om man pressar dem...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kmartins
Aktiv


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 85

InläggPostat: 2012-02-20 15:17:13    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Senast jag pratade med bilprovningen så tyckte "specialisten" jag blev kopplad till att man skall ha ett intyg från behörig rellevant el-firma som säger att el-installationen uppfyller alla krav.

Hjälp! Det blir ju jättedyrt! Dessutom måste man först undervisa elfirman om vad ett elfordon är och hur det fungerar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-02-20 15:34:54    Rubrik: Svara med citat

Skall inte behövas vid lågspänningsinstallationer, när det gäller fordon har jag uppfattat att det är under 100V som gäller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kmartins
Aktiv


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 85

InläggPostat: 2012-02-20 16:20:48    Rubrik: Svara med citat

Elsäkerhetsverket borde veta vilka föreskrifter som gäller.

http://www.elsakerhetsverket.se/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-02-20 20:03:05    Rubrik: Svara med citat

Man kan tycka vad man vill om vad som gäller för 48v spänning men för mig så handlar det om att kunna regga Mc, och då är det Bilprovningen som håller i klubban (kunde iof ringa till ett bandylag och frågat vad dem tycker, för killen jag pratade med på bilprovningen hade inte mycket koll).

Nu har jag köpt ett motorkit iaf:
• Mars ME0709 Motor
• New AXE 4844 400 amp Controller with fuse

Smile

Frågan återstår om jag skall köpa ett lithium packe med BMS eller snålevarianten med biltema bös...

Så mycket frågetäcken när det gäller lithium. Vilket märke är bäst, bästa stället att köpa dem, billigast?
Skall man försöka pressa in 16 x 90ah eller köra med 16 x 60ah...

Nu skall jag ut och blästra lite detaljer på Mc med nya blästerskåpet från Jula.

Mvh
Holm


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2012-05-22 08:14:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-02-20 20:22:43    Rubrik: Svara med citat

Jag skall ta hem ett gäng Winston 100Ah och
40Ah snart om du vill hänga på.
Väntar på några som skall ge besked bara.

Vad räknar du med att ta ut för strömstyrka
från cellerna?
Vid 48V 6kW verkar ME0709 dra ca 140A enl PDF.
Då är nog 40Ah i klenaste laget men 60 borde räcka
3C =180A 15-16st á 2,3kg st runt 36kg
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-02-20 20:45:17    Rubrik: Svara med citat

Mm, tänkte köra på 60Ah isf. Hänger gärna på om det går att få 16x60Ah batterier i den beställningen.

Tack!
Holm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-03-21 10:46:28    Rubrik: Svara med citat

16 x 100Ah beställt!
Skall bli spännande och se om det får plats.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-03-21 14:37:13    Rubrik: Svara med citat

Någon som kan tipsa om en laddare?
48v.
Min 1,5kw.
Skall fungera med Mini BMS.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-03-22 13:13:00    Rubrik: Svara med citat

Jag säljer ju en, som borde vara klockren: Wink
http://elbil.forum24.se/elbil-about3458.html

Har Enable signal för (mini)BMS
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-04-22 19:54:00    Rubrik: Svara med citat

Här kommer en bild på hur svingen ser ut med det på svetsade motorfästet.



Anledningen till att jag har valt att sätta motorfästet på svingen är, konstant kedjespänning samt möjligheten till att ha remdrift i framtiden utan remspännare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-05-09 18:46:58    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Här kommer en bild på hur svingen ser ut med det på svetsade motorfästet.



Anledningen till att jag har valt att sätta motorfästet på svingen är, konstant kedjespänning samt möjligheten till att ha remdrift i framtiden utan remspännare.


SNYGGT!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.37 sekunder att ladda.