Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotorcykelbygge - Cagiva Mito 125
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-05-28 06:48:57    Rubrik: Svara med citat

En bild på transmissionen. Anledningen till stort framdrev, 21t, är delvis för frigång till vaggan. Drevämne har jag köpt av Mölndals Industriprodukter och sedan lämnat till mekanisk verkstad för omarbetning.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-05-28 09:05:53    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Hoppar nog "10%" laddningen. Låter BMSen styra av/på istället.

Tänkte mest att om cellerna är perfekt (mycket bra) ballanserade och laddaren laddar ca: 1.5kWh så är laddspänningen hög och BMSen triggas tidigt av HVC. Men om laddaren precis innan HVC går över till 10% laddning så skulle man få in lite mer energi i batteriet. Vet inte hur jag skall räkna på det men det är troligen en försummbar mängd energi.


Det borde bero på cellernas inre resistans. Om 30A*IR blir en betydande spänning finns det nytta med att ladda med 3A sista biten. Antagligen kommer BMS tillfälligt sluta rapportera HVC när laddaren går ner från 30A till 3A. Senare, när cellspänningen stigit motsvarande IR * (30A - 3A), kommer BMS rapportera HVC igen. Detta beteende skulle kunna utnyttjas av extern logikkrets för att välja när 10% eller avstängning ska ske.

Mängden energi som spänningsfallet IR * (30A - 3A) motsvarar, beror på vid vilken spänning BMS sänder HVC. Om HVC är låg (typ 3,6V) kommer spänningsfallet motsvara betydligt mer energi, än om HVC är hög (typ 3,8V).

Se denna kurva. Vid 3.6V HVC och IR-förlust på 0,1V vid 30A, blir cellen laddad till bara runt 70%, ifall HVC stänger av laddningen direkt. Vid 3.8V och IR-förlust på 0.1V, blir cellen fullt laddad, trots att HVC stänger av direkt. Men om IR-förlusten vore 0,3V, blir inte batteriet fullt, trots 3,8V HVC.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-05-30 06:27:53    Rubrik: Svara med citat

Tack för bra svar bjn!

Behöver få reda på IR för Winston 100Ah celler så jag kan få en uppfattning om förlusten med endast 30A laddning.

En nackdel med miniBMS är att den endast rapporterar HVC en gång per laddtillfälle, för att sedan vänta på LVC istället. Så NO/NC lopen stänger/öppnar para en gång - tills tändningen har aktiverats då den går tillbaka igen.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-05-30 09:07:46    Rubrik: Svara med citat

Enligt detta dokument <0,6mOhm.
http://www.ev-power.eu/docs/pdf/Winston-InternalResistance.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-05-30 10:48:57    Rubrik: Svara med citat

Ja det är väldigt lågt iR om man jämför med NiCd som sitter i Clion
Det har diskuterats tidigare i forumet men kan såklart inte hitta med
sökfunktionen. Dom sjunker rejält vid belastning.

0.6 mohm skulle alltså betyda 0.02V vid 30A (rätt?) mer eller mindre
försumbart med tanke på andra mätfel i kablar och anslutningar.

Till mitt snabbladdningsprojekt "Blue electric" med NiCd har
jag en funktion som stoppar snabbladdningen 45A strax innan
de uppnår omslagspunkten för fas2 för att de skall få tillräcklig
laddning. Med LiFe celler är det inte lika nödvändigt.

tror för övrigt att iR varierar en hel del mellan cellerna
pm_dawn har mätt upp en del och kan mer.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-01 07:04:18    Rubrik: Svara med citat

Har provkört provisoriskt ihoppsatt Mc 2ggr . Allt verkar bra förutom att contactorn blir väldigt varm, ca. 80grader efter mycket gas och broms i 10-15min. Den skall klara 200A kont. och 800A 2sec.
Står inget om arbetstemp i produkt infon. Känns dumt att saker skal bli så varma, energi på fel ställe...

Någon som vet?

Länk:
http://www.alltraxinc.com/files/sol200spec.pdf

Mvh
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-06-01 07:21:07    Rubrik: Svara med citat

Det låter inte okej någonstans
Blir den varm har du förluster.
Du kan juh köra med 2 paralellt

Men fortsätter du köra med den så kommer du få problem( lite smuts mellan kontaktorerna så kommer den att grillas)


Senast ändrad av AleX den 2012-06-01 07:34:03, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-06-01 07:22:07    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Har provkört provisoriskt ihoppsatt Mc 2ggr . Allt verkar bra förutom att contactorn blir väldigt varm, ca. 80grader efter mycket gas och broms i 10-15min. Den skall klara 200A kont. och 800A 2sec.
Står inget om arbetstemp i produkt infon. Känns dumt att saker skal bli så varma, energi på fel ställe...

Någon som vet?

Länk:
http://www.alltraxinc.com/files/sol200spec.pdf

Mvh
Marcus


Kolla så kontaktblecken inte är ärgade.. brukar ju vara koppar på dom där.. och har den förvarats på nått lager med hög luftfuktighet , transport etc så... prova å putsa dom med lite fin smärgelduk. Dålig kontakt brukar resultera i värmeutveckling... Wink
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-06-01 09:50:19    Rubrik: Svara med citat

Om man tittar på deras spec så är jag inte förvånade om den blir varm. Men specen gäller antagligen "worst case", så det kan hända att kontaktorerna inte brukar bli särskilt varma vid allmänt bruk, jag har inte någon erfarenhet.

Spolen värmer: 48V * 0,26A = 12.5W
Kontaktresistansen värmer: 200A*0,16V = 32W.

Totalt ca 45W vid kontinuerlig drift 200A, alltså, och det borde kunna värma till 80°C. Vid start-/stopbruk på din motorcykel blir det antagligen mindre värme. Svårt att bedöma om kontaktorn den borde bli 80°C när du kör hårt. Jag tycker rådet om att kika efter oxid är bra.

"Mounting direction: Horizontal" - har det någon betydelse? hur är den monterad nu? verkar G-kraften vid broms/gas så att kontaktytan "dras isär"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-01 11:47:11    Rubrik: Svara med citat

Hmm, känns som man bör jämföra kontaktorer innan man väljer en. Med den värmeutväcklingn så behövs det kylflänsar eller att den sitter väldigt luftigt.
Nu sitter den vertikalt under ett av batteripaketen, tyckte att det inte kunde spela roll att den inte satt horizontellt. Får uppdatera det samt flytta den ifrån batteripacket.

Bra svar bjn (som vanligt). Var fick du 0,16v ifrån?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-06-01 13:06:20    Rubrik: Svara med citat

Sevcon styrningen jag ska använda har en funktion som sänker hållspänningen till kontaktorn x sekunder efter den dragits. En kontaktor / relä (behöver) dra mest ström vid slutögonblicket, sen kan kan den hålla kvar slutningen med betydligt mindre hållspänning, och därmed lägre (förlust) effekt.
Kanske finns i din styrning med?
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-06-04 12:27:02    Rubrik: Svara med citat

0,16V kom från 200A * (80mV / 100A).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Exelera
intresserad


Registreringsdatum: 20 juli 2011
Inlägg: 27
Ort: Oslo

InläggPostat: 2012-06-04 12:37:27    Rubrik: Svara med citat

Grymt projekt! Mer bilder! Særskilt på motorinstallationen.

Har du vægt grejerna? Vet du ungefær hur mkt vikt du har i hojen? Vad væger org ICE-grejerna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-11 21:17:56    Rubrik: Svara med citat

Har varit mycket att göra på sistone (Familj, El-mc och hus...). Men nu kommer en update.

Stampe:
Låter som en bra funktion som jag inte har. Jag har en 48v/48v kontaktor som jag lägger 48v på konstant under tiden den skall vara stängd.

bjn:
Tack, bra att veta.

Exelera:
Har inte vägt några saker alls faktiskt, tyvärr. Utan har ressonerat att jag skall plocka bort så mycket jag kan och allt jag lägger till skall vara så lätt som möjligt.

Faktum är att jag arbetar som konstruktör och har även jobbat med 3d-grafik. Så i en drömvärld så hade jag gärna caddat upp allt och gjort 3d-modeller och bilder på hur det skulle se ut färdigt.
Men tiden räcker inte till så allt måste gå fort Smile (Plus att jag är inte så sugen på att sitta framför Catia efter att ha suttit med det en hel dag på jobbet, om jag skall vara ärlig)

/Marcus


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2012-06-11 21:24:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-11 21:24:14    Rubrik: Svara med citat

Här kommer en bild på instrumenteringen.
Har tolkat reglerna som att jag endast behöver en lampa för att indikera helljus (blå) samt en för blinkers (grön)(om man inte ser själva blinkersen tydligt när man kör), dessa sitter brevid hastighetsmätaren.

Sen så gjorde jag en liten plåt där volt-visaren sitter. Kommer troligen någon mer lampa där, något som visar att tänningen är på tex.

Plåten ser lite "moppe-jonny" ut men det ser sjystare ut i verkligheten.



/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-06-11 22:11:09    Rubrik: Svara med citat

ett tips är att montera en cycleanalyst med desamma, jag tycker den är guld.
Sen om voltmätarn är en sån från ebay så visar min 2V för mkt och ebay amperemätarn som skulle tåla 500A gick sönder nästan direkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-06-11 22:20:03    Rubrik: Svara med citat

Jag har faktiskt motorcykel också Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-18 13:19:59    Rubrik: Svara med citat

Ja du har rätt Spekarn. Det blir säkert en CA senare... Voltmätaren är ebay skräp för 10$ som visar 2v förmycket Smile

Citat:
Jag har faktiskt motorcykel också
Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-18 13:22:49    Rubrik: Svara med citat

En bild på hur ett av batteripacken ser ut. Sitter 5A säkring på varje pluspol för kabeln til BMS.
Har tagit polycarbonat (plexi) och format med värme för skydd över polerna.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-22 08:33:34    Rubrik: Besiktigad! Svara med citat

Skulle boka tid för reg.bes. förra veckan och den ända tiden dom hade kvar var igår (torsdag) så jag bokade den på vinst och förlust.
Har spenderat all ledig tid i garaget för att få den så klar som möjligt. Hann på minuten sätta ihop den innan kl 13.00 igår.

Min inställning var att den inte kommer gå igenom men att jag iaf vet vad jag behöver göra efter det.

Men till grand finale: Den gick rakt igenom!!! Skall justera framlampan bara Smile

Besiktigade den på Dekra i Tagene.
Vägde in på 18kg tyngre än orginal.

Och en bild på hur den såg ut:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.