Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ny vinter, nytt projekt.
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-09-23 18:59:43    Rubrik: Ny vinter, nytt projekt. Svara med citat

Jag vill bara berätta att jag inhandlat råmaterial till vinterns pyssel i garaget.
Då alla projekt hittills gått mer eller mindre i nyttans tecken, så vill jag prova ett bygge mer åt nöjeshållet.
Jag fick tag på en lätt och höghjulig crosshoj utan motor (en Honda cr85 –04) för 1200:-.
Elmotorn hade jag sedan förut. 4,8kW kontinuerligt och 15kW i 30 sek......300A ....

Eftersom jag behöver en nedväxling på 1:10 är det svårt att hitta ett så pass stort (och litet) drev.
420- och 428- och #40-kedja ger ett bakdrev nästan lika stort som fälgen.
Valet har till slut fallit på 219-kedja (3/8”-delning) med en speciallösning för att få fast ett litet drev på motorns 7/8”-axel.
Drevet ska svetsas eller hårdlödas på ett 7/8”-nav som jag köper från staterna.
(besvärligt med alla tum-mått men ETEK-motorerna har ju engelska anor….)
219-kedjan används på gokarts så den borde hålla bra (135cc gokartmotorer är väl på ca 40hk om dom är lika trimmade som crossmotorer).
Dessutom finns det 100-kuggars bakdrev som är ca 30cm i diameter, vilket är rimligt.
Också priset är rimligt ca 70:- för ett bakdrev, mot 1400:- för ett drev specialfrästs i sverige.
Visserligen får jag svarva en adapterplatta men det är inget större problem.

Nedväxlingen1:10 ger ca 45km/h vilket är lagom för en cross-och-bushoj.
Jag vill testa denna motor eftersom samma motor ger rejäl knuff i den flakmoped jag elkonverterat, trots att den bara körs på 24 volt (2.4 kW).
Eftersom crosshojen är ca 100kg lättare och ska köras på 48 V (72V?) borde den få tillräcklig prestanda för bus.
Jag har läst att 1:10 är maxgränsen vad gäller kedjeutväxlingar, så jag har funderat en hel del på mellanaxel.
Med kuggrem mellan motor och mellanaxel.
Det största problemet är att det stora kuggremsdrevet blir lite för stort.
Den minsta diameter jag hittat till drevet som ska sitta på motoraxeln(7/8"= ca 22 mm) är 60 mm, det stora drevet blir då ca 15 cm. (med original kedjeutväxling 1:4).
Godset i svingarmen är 20 mm + 5mm behövs för frigång och skydd. Det gör att mellanaxeln hamnar minst 17,5 cm från svingarmens centrum vilket gör att kedjan slackar och späns väldigt mycket när fjädringen trycks ihop och fjädrar ut.
Jag kan heller inte sätta det stora drevet så att det hamnar “utanför” ramen, för att placera mellanaxeln närmare svingarmscentrum, eftersom det då tar i foten och benet på föraren.
Men det vore definitivt en bättre lösning med mellanaxel, än bara en kedja.
Jag har även funderat på två mellanaxlar, så att jag kan placera axeln med stora drevet där det får plats och en annan axel utan utväxling och med små drev nära svingaxeln.
En annan nackdel är att det blir DYRT med kuggremstransmission (ca 2000:- för en enkel transmission från hyllan).
En annan nackdel är att jag behöver allt utrymme jag kan få till batterier, inte till axlar.
Flera axlar stjäl effekt och kräver underhåll.
Jag har också kollat många elkonverterade hojar på nätet och de allra flesta kör med direktdrift till bakhjulet. De som har mellanaxel har ingen större utväxling på den. De har den bara då motorn har så stor diameter att den kommer för långt från svingarmscentrum.
Å andra sidan har de sällan lika högvarviga motorer som min (4000varv) och kräver så låg toppfart (en cross behöver inte gå fortare än 50 km/h) = hög utväxling.
Jag ägnar detta mycket huvudbry.






Senast ändrad av lasse1955 den 2011-09-24 08:29:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-23 21:16:42    Rubrik: Svara med citat

varför inte behålla delar av crossmotorn och fästa Mars motorn istf vevaxel direkt mot kopplingskorgen. och sedan köra med vanliga lådan i motorn....
Det borde väl vara enklast.
Eller ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2011-09-23 21:45:04    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag har själv tänkt tanken. Och sett youtubeklipp på andra som gjort det. Problemet är bara att jag köpte ramen utan motor (förra ägaren satte den på sin crosscart) + att en sådan konstruktion stjäl batteriutrymme.

Jag hade tänkt pussla in såna här batterier här lite varstans.
http://www.aliexpress.com/product-fm/403187555-lifepo4-headway-40160-16ah-lithium-ion-battery-wholesalers.html
Men hela batterifrågan hänger i luften tills jag fått bänka den, och ser vad motorn kan ge och vad den då drar, och vad det då finns för batterier.
Jag vill få så hög ström som möjligt (100-200A) ur liten kapacitet. Räckvidden är underordnad. Är det LiFePO4 som gäller, eller finns det celler med högre C-värde?
Till överst på sidan
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-23 22:04:08    Rubrik: Svara med citat

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9176__Turnigy_5000mAh_6S_20C_Lipo_Pack.html

Två sånna pack i serie och sedan kanske två i parallell så har du 12s2p Lipo 44v 10ah och 300A peakström.

vikt under 4kg totalt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2011-09-23 22:43:12    Rubrik: Svara med citat

MYCKET intressant. Tack för den länken. Jag får plats med många sådana. Billiga var dom också.
För det priset lär den väl knappast ha inbyggd BMS. Återstår att finna en sådan för 2-300A. Vet du också var man kan finna en sådan?
Till överst på sidan
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-24 01:22:00    Rubrik: Svara med citat

Enklast är om du skaffar en MiniBMS headend.
http://minibms.mybigcommerce.com/products/MiniBMS-Head-End-Board.html

Och två Cellog 8s eller 8m
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10952__Cell_Log_8M_Cell_Voltage_Monitor_2_8S_Lipo.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9282__Cell_Log_Cell_Voltage_Monitor_2_8S_Lipo.html

Koppla ihop dessa och då kommer du att kunna strypa signalen från gasreglaget via headend kortet utifrån de alarmnivåer som du ställer in i Cellogarna. DVS din Controller kommer att göra det strömbegränsande jobbet som ett BMS aldrig skall göra.

Du kan även använda det vid laddning för att bryta strömmen till laddaren om någon cell kommer upp i vald nivå.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2011-09-24 08:23:51    Rubrik: Svara med citat

Jag tackar och bockar!
Mycket värdefull kunskap för mej som låst mej vid tanken på LiFePO4 med inbyggd BMS.
Hade jag tänkt lite längre borde jag insett att om jag redan har en saftig controller (Alltrax AXE 4844 på 400A) som begränsar strömmen på ett bra sätt, så behöver jag ju inte göra det en gång till i en BMS.
Bara mäta ström och spänning och be controllern begränsa.

Nu känns det som projektet blir mycket lättare (och billigare) att slutföra.
Heder!
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2011-11-01 19:57:40    Rubrik: Svara med citat

Liten Lägesrapport:

Jag har yxat till adaptern mellan ramens motorfästen och elmotorn.

Efter hur mycket funderande som helst har jag valt transmission.
Det blev 219-kedja och drev (gokartprylar), utan mellanaxel.
Då kunde jag få 1:9 utväxling, utan att bakdrevet blir lika stort som fälgen, och dessutom till en bråkdel av kostnaden (bakdrevet kostade 70:-).
Kedjan ser vek ut, men håller den för en 135cc gokart på 35-40 hk så håller den väl till min elmotor som peak:ar 15kW.
Eftersom motordrevet hamnade längre från swingarmscentrum än originalet (det blev bara 4 cm längre till slut) hade jag tänkt att använda en spännrulle på returkedjan då jag befarade stort slack vid ihopfjädring.
Men efter provkörning på pallbocken, med stötdämparen bortmonterad, löpte kedjan väldigt fint, utan större slack när jag lyfte upp swingen.
Dessutom hade jag tur och fick till kedjestyraren riktigt bra, så jag provar utan spännrullen till en början.
Gokartdrevet passade förstås inte på Hondans baknav, så en adapterring svarvades.
Framdrevsinfästningen är special, special.... ett 11-kuggars 219-drev passar inte på elmotorns 7/8" axel. Långt ifrån.
Ett 7/8"-nav inhandlades från USA (120:- med frakt...)
Ett Rotax original 11-kuggars inhandlades från UK (250:- med frakt). Detta passar inte alls på navet eller motoraxeln, så det blev en hel del svarvjobb.
Då jag inte ville att drevet skulle hamna utanför axeländen(med mycket bryt som följd, samt att motorn skulle titta ut för långt på motsatta sidan, vid fotpinnen) så svarvade jag istället ner motoraxeln så att drevet gick på.
Då försvann även kilspåret, så därför satte jag 7/8”-navet innanför.
Tanken var att borra några hål i det lilla drevet, och skruva fast det i navet.
Men det kunde jag bara glömma. Rotaxdrevet var superhårt, och att borra i det var omöjligt.
Så det fick bli ett par svetspunkter…


Nu väntar jag på gashandtag och kontroller från USA.
Sen vidtar batteriutprovningen.
Jag ska få låna 2 st 22V 5Ah 30C LIPO-batterier, av en kompis som kör mycket RC, för att prova.
Faller det väl ut så köper jag prylarna som pm_dawn föreslår.







Till överst på sidan
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-01 21:16:12    Rubrik: Svara med citat

Hej !

trevlift att se ett bygge på en riktig ram.
JAg skulle själv vilja göra något liknande, men jag har andra projekt som går före.
Men jag vill höjja ett varningens finger.
Kedjan spänns normalt sett när man fjädrar ihop hojjen dvs lyfter upp svingen mot skärmmen. om du har kedjan ganska spänd när den hänger på pallbocken kommer kedjan eventuellt att spännas ganska hårt när du fjädrar ihop. Det kan belasta både kedja och drev och även motorlager och bakhjulslagret på ett oönskat sätt.

Mao om drevet hamnar längre fram än orginal så borde du alltså behöva ha ett större slack i kedjan än normalt.

Skillnaden med denna 219kedjan är att du aldrig kommer att ha dessa fjädringstöjningarna i en Gokart. Kan vara något att se upp med.

Finns många som hoppat av kedjor på crossen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-02 04:27:54    Rubrik: Svara med citat

Snyggt bygge! Spännande tråd!
Ja, oj vad kedjan sträcker på bilden. Tror inte det går. Jag har tävlat endro i typ 10 år Wink. Kan behövas någon spännrulle. Särskilt med det lilla hjulet fram.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2011-11-02 14:38:35    Rubrik: Svara med citat

Kedjan, det ser ut som att den sitter i sitt mest sträckta läge på bilden, så den blir nog bara slakare när den fjädrar ihop. Men då kanske en sträckare behövs för att den inte ska kugga över.

Sen, en fundering till, en nit jag gått på på ett projekt jag pysslat med. Jag utgick från en RM80-höghjuling, men kan konstatera att fjädringen på en sån är avpassad efter nån som väger ungefär hälften av min vikt. Så åtminstone bak slår den igenom alltför lätt. Det är inte så kul att lägga ner massor med tid och möda och sen konstatera att konceptet visserligen funkar, men körbarheten är usel pga att man satsat på för klen hoj från början av ren snålhet. Den roliga kör-fasen av projektet försvinner liksom...
(I mitt fall ska jag försöka kompensera genom att montera en stötdämpare till, dvs en monoshock med dubbla dämpare!)
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-02 15:08:36    Rubrik: Svara med citat

Det kanske är enklare att skaffa en fjäder som är anpassad till din vikt.
Borde gå att hitta.

Ang huruvida kedjan kommer att slacka eller spännas är svårt att säga iom att man inte sett maskinen irl.
Men normalt brukar kedjan på en Cross/enduro ALLTID sträckas när man fjädrar ihop.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2011-11-02 15:17:50    Rubrik: Svara med citat

Kedjan är i sitt mest spända läge när bakfjädringen är ihopfjädrad ca 1/3 (drev, svingcentrum och nav i rät linje).
I det läget har jag ett kedjaslack på ca 3cm.
Helt utfjädrad ( och 2/3 ihopfjädrad) är slacket ca 4,5 cm och helt hopfjädrad ca5,5 cm. Detta är lätt att mäta när jag plockar bort stötdämparen.
Detta slack kan man leva med på en vanlig cross. Men anledningen till att jag funderar på kedjespännare är, som Pertti mycket riktigt påpekar, det lilla drevet på motorn.
Det är inte så mycket jobb att sätta dit en spännrulle med hård fjäder, så jag ändrar mej nog och bygger en sådan.

Att kedjan ser spänd ut på bilden beror på att det i kedjestyraren sitter en liten ”plastläpp” som i helt utfjädrat läge spänner kedjan ytterst svagt, men det räcker för att sträcka den i stillastående.
Att jag valde en höghjulig CR80 beror inte på snålhet (jag hade fått en KX125 billigare).
Det beror på att den är ca 40 kg lättare än en 125:a.
Men FreThor har rätt i att bakfjädringen är för mjuk. Dock har jag redan tagit tag i detta då vi har en erfaren stötdämparfirma här i Sala (Kumlins motor) som fixar en lagom styv fjäder, och kan även fixa dämpningen.

Tack för tipsen.
Till överst på sidan
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-07 11:03:58    Rubrik: Svara med citat

Hehe. Nu får du kamma dig o logga in! (Vart gäst i många inlägg;) Very Happy Wink Annars har du nog bättre koll på bågen än jag. Tror du att spännrulle ovanför svingen vore bättre? Spänna uppåt?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-11-09 17:04:12    Rubrik: Svara med citat

Här finns inte mycket hår att kamma längre……Sad .
Dock har jag loggat in. Jag har ju alltid haft autoinlogg på forumet, men efter en ominstallation försvann det förstås och jag grämer mej varje gång jag ser att jag är gäst i min tråd.

En kedjespännare på översidan måste vara väldigt stark. Starkare än motorns dragkraft, för att den ska orka ta upp slacket som alltid blir på undersidan. Det är nog inte realistiskt.

Jag har yxat till en prototyp till kedjespännare som fungerar godtagbart.
Lätthål ska borras i anordningen, eftersom det handlar om ofjädrad vikt . Dessutom vinner designen på detta.

Eftersom jag inte fick tag på någon lämplig vridfjäder, tog jag en dragfjäder och spände mellan svingen och spännrullen.
Jag ville inte borra hål i svingen, så en högst provisorisk fästpunkt i form av ett buntband är nuvarande fästpunkt.
Jag vill absolut inte ha det så. Så jag letar vridfjädrar på nätet, eftersom lokala järnaffären har ett minst sagt dåligt sortiment av vridfjädrar.
Men det är svårt.
Visst finns vridfjädrar att beställa på nätet, men jag måste ange tråddiameter, antal varv, moment mm. Jag har då ingen aning om hur stark den i verkligheten blir.
Visst kan jag beställa en fjäder till, om den första blev för stark eller svag.
Och en till efter det, om jag ändå inte träffat rätt. Men med tanke på att dom kostar 350:-/st så verkar det helt enkelt för dyrt med en tusenlapp för att få en simpel vridfjäder.
Jag vill helst klämma och känna.
Vet någon var man kan hitta vridfjädrar?
Vridfjädrar, för den som inte vet, är typ klädnypa eller råttfälla men med färre varv och kraftigare tråd.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2011-11-10 08:30:07    Rubrik: Svara med citat

Några tips på fjädrar:

Mitt första försök bestod helt enkelt av kedjespännaren från en cykel, dvs den delen som sitter vid kedjekransen bak.
Jag tog hela den sista biten med båda spännhjulen, modifierade bredden så kedjan passade och förstås även fästet. Det funkade ganska bra men hade en tendens att samla på sig en massa lera och gräs när man åkte.

Nästa tips är att köpa en färdig kedjespännare, billiga finns till t ex Yamaha DT50 eller Hond MT/MB, antingen använda som de är eller modifiera. Men de har fjädern du är ute efter och kostar bara en dryg hundring.

Tredje tipset är att leta i skrotlådorna (elektronikinsamlingen på den lokala soptippen t ex) efter en ratt med pedaler till tv-spel/dator. I pedalerna finns vridfjädrar! Och såna brukar man kunna få i det närmaste gratis på loppisar, särskilt de som inte är för USB!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-11 17:02:11    Rubrik: Svara med citat

Citat:
En kedjespännare på översidan måste vara väldigt stark. Starkare än motorns dragkraft, för att den ska orka ta upp slacket som alltid blir på undersidan. Det är nog inte realistiskt.

Ja, såklart! Jag kom på det när jag loggat ut. Ibland skriver jag snabbare än jag hinner tänka. så har jag otur ibland också Wink Mad Very Happy
Har en fjäder (i huvvet) som kan passa. Men vet inte vart fan jag sett den.
UH! Mr. Green galen
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-11-12 20:55:54    Rubrik: Svara med citat

Jag väntar på att du får ut fjädern ur huvet, under tiden letar jag efter ett par tvspelspedaler.
Jag har fått hem kontroller och gashandtag från staterna. Jag har inte beställt batterier än (ska göra några mätningar först) men jag kunde förstås inte låta bli att seriekoppla de båda gamla bilbatterierna som är stående i garaget. Jag kopplade dom till hojen med två meter långa sladdar, klev på och vred försiktigt på gashandtaget.
Med ett ryck åkte framhjulet en meter upp i luften! På bara 24 volt (ska köra på 48v sedan).
Visserligen stod gasresponsen på Max i kontrollern (den blev lugnare när jag ställde ner den) men det lovar gott.
Jag har blivit lovad att låna två st LiPO 22V 4,5 Ah av min RC-flygande kompis. Jag måste se till att få det realiserat, så att jag kan göra en rullande provkörning. Inte bara göra burnouter på garagegolvet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-11-19 23:17:46    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag provkört med 2 st. 4,5Ah 6s LiPO (44V).
För att skona min kompis batterier sattes strömbegränsningen till 100A (batterierna är märkta med 20C och de kostade 1500:-/st så jag ville inte chansa.....).

Det märktes redan i garaget att strömbegränsningen hade effekt. Det blev inte lika snabbt gassvar när den stod på pallen och bakhjulet snurrade fritt.
När jag lyfte ner den på golvet och gasade så åkte visserligen framhjulet upp i luften, men explosiviteten som fanns utan strömbegränsning, med blybatterierna, var borta.
Att det beror på strömbegränsningen till 100A är säkert, eftersom hojen var precis lika tam när jag kopplade in blybatterierna igen, med begränsningen kvar.
Med strömbegränsningen borttagen och blybatterierna inkopplade så ser jag, via kontrollerns interface, en strömtopp som går upp till 150 A vid hastig gas trots att bakhjulet snurrar fritt.
Så 300A går nog åt vid maxax på bana.
Sen kopplade jag förstås in LiPO-batterierna igen och tog ut den på en provtur.
Då upplevde jag den inte som slö. Den var riktigt rolig att köra.
Den gick på bakhjulet och sprutade grus, om jag ville.
Jag uppskattar att den gjorde ca 50 kmh på asfalt, vid fullgas. Då drog den ca 75A.

Men jag skulle verkligen vilja köra den utan strömbegränsning!
Batterierna var dock rejält varma efter 5 min körning så jag behöver jag minst 4 LiPO till (2 seriekopplade x 2) för att fördela lasten och ge högre ström (300A).
Jag har lagt upp en video på Youtube, men den är lika tråkig som alla andra EV-nördar som kopplat in sin elmotor för första gången och bara står och varvar och det bara viner och inget mer händer.....
Inte ser man siffrorna på laptopen heller......
http://www.youtube.com/watch?v=sMjffhBHw8o
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-12-05 22:13:52    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag beställt 12 st LiPO 4s 5Ah Turnigy från HobbyKing.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16655
Tre i serie x fyra, för att få ner strömmen till 15C vid maxlast och därmed sänka temperaturen i cellerna.

Jag får 44V 20Ah vilket är lite mer kapacitet än jag tänkt mej.
Men ett lågt pris, låg vikt, plus ett lämpligt mått på cellerna som gör att jag kan montera dom så skyddat att dom klarar vurporna (som alltid blir på en cross), gjorde så att det blev 20Ah.

Jag köpte från deras tyska filial för att slippa momsen. Visserligen lite dyrare styckepris men lönar sej ändå. Dessutom dök det upp en rabattruta (10%) så dom kostade 2500:- med frakt.
Restnoterade förstås. Mellan 7 och 30 dagars leveranstid stod det innan jag beställde.
När jag lagt beställningen stod det minst 14 dagar.......
Jag förbereder mej på en lång väntan.

Laddaren beställde jag samtidigt. Också den restad....
Resten av prylarna måste beställas från USA men det gör jag först när jag verkligen fått mina batterier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.