Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ny vinter, nytt projekt.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-05-19 14:24:36    Rubrik: Svara med citat

Den ser faktiskt ut att tappa vridmoment lite väl tidigt. Har du kollat om spänningen faller så lågt under gaspådrag att motorstyrningen håller tillbaka? Kan vara värt att kolla vilken lägsta spänning du valt och hur batterispänningen beter sig under gaspådrag.

Apropå startbeteendet så låter det lite som symptomen man får när man har en hallsensor i gashandtaget och motorstyrningen förväntar sig en potentiometer...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-05-19 20:32:35    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag bytt trottelkurva. Det blev en helt annan hoj.
Det finns 4-5 st. att välja på i programmet från Alltrax.
"S-curve" var installerad från början.
"Linear" gav fortfarande ett ryck vid start men något mindre än "S-curve".
" Progressive" gav en alltför försiktig start och all effekt på slutet.
Den "Brammo"-kurva jag fått från EVdrives var ganska lika "S-curve" och inget för mej.

"Inductive" blir mitt val.
Minimalt ryck vid start. Istället ett jämt och kraftigt vrid över hela registret.
Väldigt stor skillnad, vilket resulterade i den första rundslagningen.
Det hände när jag körde ganska fort dessutom, jag var ju van att inget hände när jag gav fullt i övre varvtalsregistret.
Pinsamt.
Och inför åskådare dessutom. Dubbelt pinsamt.
Men både jag och hojen klarade oss utan större skador.

Nu är den faktiskt riktigt giftig. Slår runt lätt. Jag vågar nog inte låta vem som helst ta en provtur. Det kan bli negativ reklam för eldrift.
Jag vet att det låter som en larvig jämförelse, men jag upplever den ungefär som min gamla CR250, på ettan, men med bättre bottendrag.

crap skrev:
Den ser faktiskt ut att tappa vridmoment lite väl tidigt. Har du kollat om spänningen faller så lågt under gaspådrag att motorstyrningen håller tillbaka? Kan vara värt att kolla vilken lägsta spänning du valt och hur batterispänningen beter sig under gaspådrag.

Apropå startbeteendet så låter det lite som symptomen man får när man har en hallsensor i gashandtaget och motorstyrningen förväntar sig en potentiometer...

Jag kopplade en voltmeter på batteriet, och tejpade fast den på styret.
Spänningen sjönk från 44V till 42,5V vid fullgasax (bara nästan fullgas, jag kan inte gasa fullt längre om den har fäste, då slår den runt.....Om jag inte lutar mej långt fram, men då ser jag inte voltmetern).
Inte så farligt spänningstapp tycker jag, då batteriet var på väg att bli urladdat.
Jag har satt kontrollern att bryta då spänningen sjunker under 37V.
Jag har faktiskt 0-5k-pot i hantaget, och även kontrollern inställd på detta.
Kurvan ser ut att ha löst problemet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-05-20 23:53:43    Rubrik: Svara med citat

Låter fint, ladda gärna upp en ny film så man får se hur den beter sig. Jag är också nyfiken på hur batteritiden visat sig vara.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-05-23 05:58:28    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
ser trevligt ut berätta gärna mer om du gör ett "långfärdstest"

crap skrev:
Jag är också nyfiken på hur batteritiden visat sig vara.


I går kväll tog jag en mer eller mindre olaglig (helt olaglig!) tur i den ljumma försommarkvällen.
Turen gick på småvägar, och det var en upplevelse att bara höra däckens frasande mot gruset där man for fram. Och fågelsång.
219-kedjan går väldigt tyst, och motorn viner bara lågt när man kör på jämn belastning.

Jag körde ganska precis en mil, och på den sträckan hade cellspänningen sjunkit från 4,17V på alla celler, till 3,86V.
Eftersom man kan ladda ur LiPO ner till tre volt så fanns det en hel del kvar att hämta.
Så ytterligare en mil tror jag säkert att batterierna klarat av.
Inte illa av ett batteripack som har måtten 13x14x17cm!

Den som har mera erfarenhet av LiPO får gärna rätta mej i mitt antagande.

Nu var inte det primära målet med bygget att få lång räckvidd.
Jag hade siktat på halva den kapacitet som jag nu monterat.
Dvs. 48V10Ah i stället för de 45V20Ah som sitter i nu.
Men då tänkte jag LiFePO4, som är bulkigare och dyrare och har lägre maximalt strömuttag.
Sen fick jag tipset här på forumet (tack pm_dawn) att använda LiPO, vilket både förbilligat, sparat utrymme och möjliggjort ökat strömuttag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 239
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-23 08:12:37    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
AleX skrev:
ser trevligt ut berätta gärna mer om du gör ett "långfärdstest"

crap skrev:
Jag är också nyfiken på hur batteritiden visat sig vara.


I går kväll tog jag en mer eller mindre olaglig (helt olaglig!) tur i den ljumma försommarkvällen.
Turen gick på småvägar, och det var en upplevelse att bara höra däckens frasande mot gruset där man for fram. Och fågelsång.
219-kedjan går väldigt tyst, och motorn viner bara lågt när man kör på jämn belastning.

Jag körde ganska precis en mil, och på den sträckan hade cellspänningen sjunkit från 4,17V på alla celler, till 3,86V.
Eftersom man kan ladda ur LiPO ner till tre volt så fanns det en hel del kvar att hämta.
Så ytterligare en mil tror jag säkert att batterierna klarat av.
Inte illa av ett batteripack som har måtten 13x14x17cm!

Den som har mera erfarenhet av LiPO får gärna rätta mej i mitt antagande.

Nu var inte det primära målet med bygget att få lång räckvidd.
Jag hade siktat på halva den kapacitet som jag nu monterat.
Dvs. 48V10Ah i stället för de 45V20Ah som sitter i nu.
Men då tänkte jag LiFePO4, som är bulkigare och dyrare och har lägre maximalt strömuttag.
Sen fick jag tipset här på forumet (tack pm_dawn) att använda LiPO, vilket både förbilligat, sparat utrymme och möjliggjort ökat strömuttag.


Du glömde det viktigaste. Hur fort körde du? Very Happy

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-05-23 20:04:13    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Du glömde det viktigaste. Hur fort körde du? Very Happy

/Ola


Jag vet inte precis, eftersom jag inte har någon hastighetsmätare på crossen.
Men som jag tidigare skrev så är den teoretiskt drevad för 48 km/h på maxvarv.
Möjligen upplever jag att den går lite långsammare, men jag är osäker.
Jag körde inte riktigt på maxvarv, så medelhastigheten låg väl runt 40 gissar jag.
Jag ska låna en GPS någon gång så får vi se hur fort det går.


På turen önskade jag verkligen att jag hade haft ett par växlar till att peta i.
Eller en högre utväxling, eftersom den inte alls verkade ansträngd. Men då kanske den tappar temperament i låga hastigheter.


Senast ändrad av lasse1955 den 2012-05-26 09:34:35, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-25 08:22:31    Rubrik: Svara med citat

kul bygge måste jag säga! riktigt intressant! Man kanske skulle våga sig på något liknande.. jag har bra elkunskap men mekanik och svetsteknik är ringrostigt.. det var 15 år sedan jag svetsade sist Very Happy

Passade på att kolla nästan alla dina klipp på youtube. Gillade dina gräsklipparbyggen!! Cylinder klippare är ju mycket bättre mot gräset än en hederlig rotorklippare som jag har..

Jag kör en Bosch elgräsklippare med lithium batteripackar (ca 92Wh/batteri) .. Går åt 3-4 batteripackar för att klippa min gräsmatta på ca 600kwm ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-05-26 06:54:48    Rubrik: Svara med citat

Roligt att du gillar mina Youtubeklipp!
Jag är heller ingen utbildad svetsare, men jag tycker att det går riktigt bra sedan jag köpt en liten behändig invertersvets (Kemppi 150A).
Mycket lättsvetsad, till skillnad från min gamla tvåfas transformatorsvets.......

Ja, cylinderklippare ger fina gräsmattor. Dessutom förbrukar dom mycket mindre energi.
Med tjockt gräs, fullt varv och uppförbacke förbrukar min stora elklippare ca 2,2 kW.
Min gamla Husqvarna Raider bensinklippare, som dessutom bara har ungefär halva klippbredden mot elklipparen, behöver alla sina 10Hp för samma uppgift.
Batterierna (48V 72 Ah) räcker gott till mina 6000kvm gräsmatta.
Med så mycket gräsmatta spar jag in 1500-2000:-/år i bensinkostnad (miljöbensin är dyr)
För övrigt laddar jag klipparen med solceller (450W).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-26 16:11:37    Rubrik: Svara med citat

Ja, svetsa är nog inget man glömmer av. Får man bara träna lite så går det nog fint Smile

Det var en stor gräsmatta ja! Måste gå snabbare att klippa med elklipparn också i och med att du har mycket större klippbredd och gräset borde bli finare också.

Jag har 10st 180w paneler liggande här som skall upp på garagetaket. Just nu är 2st inkopplade och ligger på altanen med en 1000w grid-tie inverter tillkopplad. De har producerat 10kWh på bara några dagar nu Smile El som jag inte använder matas ut på nätet och säljs till fortum. För det mesta använder jag dock allt då kylskåp, frys och fläkten i värmepumpen går dygnet runt men ibland blir det lite överskott.. Kul med solel! Smile

Väntar spänt på fler uppdateringar i denna tråden! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-05-30 15:38:44    Rubrik: Svara med citat

Ja, solpaneler är intressanta, och det finns mycket att säga.
Men då hamnar vi OT.
Här är i alla fall en länk till mitt senaste projekt: http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/193859-bipv-solelanlaggning.html

När det gäller elcrossen så har jag bränt huvudbrytaren.
Den pallade inte med de höga strömmarna, utan svetsades ihop.
Det var kanske bara att vänta, då det var en billig OK/Biltema-brytare.
Den enda prylen jag snålat på, på bygget.
Nu har jag istället beställt en EV-kontaktor som ska klara 200A kont. och 800A momentant.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-06-02 17:46:09    Rubrik: Svara med citat

Nu är kontaktorn hemkommen och monterad. Full fart igen.
Jag har kollat att den klarar av att bryta vid fullax.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-06-23 20:07:09    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:


Du glömde det viktigaste. Hur fort körde du? Very Happy

/Ola


Nu har jag skaffat en GPS så att jag kan mäta hastigheten.
I styv motvind gjorde den 49 km/h och i lika styv medvind gjorde den 51 km/h.
Kanske man av detta kan dra slutsatsen att motorn inte verkar överbelastad direkt, eftersom den orkar varva ut i lika mycket i med och motvind, och skulle klara en lägre utväxling?

Den drar ca 70A vid fullgas på jämn väg. Vilket betyder att den teoretiskt skulle gå att köra 17 min på fullgas. Lika teoretiskt skulle jag då ta mej 14 km.
Men om jag slår av gasen bara något så sjunker strömförbrukningen radikalt. Och vid 30 km/h drar den bara 20A, och jag skulle då ta mej ca tre mil.
Men det är bara i teorin...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-08-10 11:13:50    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag bytt till ett mindre bakdrev, för att testa. 73 tänder istället för 97.
Toppfarten ökade till 64 km/h, enligt GPS:en, och då låg strömmen på 95A.
Med det gamla drevet var maxfarten 50 km/h och strömmen då 70A.
Hojen blev betydligt snällare. Tråkigare om man så vill. Visst går den på bakhjulet om jag vill, men inte hur som helst och när som helst.
Ja, det går att köra på bredsladd, men inte lika lätt som förut.
Visst blev hojen mer körbar. Och absolut lätthanterligare i skogen. Det går säkert fortare också, när man inte behöver passa gasen hela tiden. Det blir mer flyt i körningen.
Men mycket av explosiviteten är borta.

Slutsats: Om man både vill ha kakan och äta den (ha lekfullt roligt och åka fort) behövs en växellåda!
Jag kan tänka mej att tre växlar vore lagom. Det känns som om den skulle orka med ännu högre utväxling då den lätt varvar ur till 64 km/h.

Trots min ålder är jag av det lekfulla slaget. Därför har jag redan bytt tillbaka till det gamla drevet.
Det är verkligen roligt att kunna ta hojen och leka runt på gärden och i skogen när man känner för det, utan att störa grannar eller familj.
Gumman har helt accepterat att jag tar mej en hojrunda då och då. Det verkar antagligen inte så farligt när det inte vrålar…….


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-08-28 20:38:46    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag gjort något riktigt kul!
Jag fick ett förslag från en kompis (som elkonverterat en Suzuki RG125) att vi skulle åka till Sala Racing Park och testa våra hojar på bana. www.salaracingpark.se
Ett sådant upptåg kan jag inte säga nej till.
Trots att där normalt åker hojar och bilar med tiodubbla effekten. Men här bangar man inte ur!
Mina crossdäck och 65km/h maxfart (och min körförmåga) skulle nog vara skrattretande i sammanhanget, men det bjuder jag på tänkte jag.
Dock skrattade ingen.
Tvärtom ville alla kolla på hojarna, och frågade massor. Alla tittade när vi körde. Till och med ledaren i Supermotard Cup, som var där och tränade, frågade intresserat. Mycket trevlig kille. Och som han körde hoj, milde tid!
Banägaren var också väldigt intresserad och sa att de nog skulle köra ett race för elfordon nästa år.

Till körningen: HUR KUL SOM HELST! Trots låg effekt, crossdäck, risig toppfart (men jag hade naturligtvis monterat lilla bakdrevet) var det skitkul!
Jag har lagt upp ett Youtubeklipp. Tyvärr står filmaren där banan är som rakast (före och efter en hårnål), och dom "vanliga" hojarna och bilarna kör 140 km/h. Där får jag sitta och vänta i mina 65km/h......
Dom roliga, kurviga och trixiga delarna av banan är längre bort, dit kameran inte når.
http://youtu.be/qqDJtD5KmDw

Naturligtvis hände det en rejäl malör. Jag har bara väntat på att jag skulle göra den tabbe som alla elhojsägare gör, förr eller senare (var så säkra).
Vi hade testat varandras hojar (min var snabbare trots att han hade starkare motor, jag tror det är mina LIPO som gör att den axar så bra, han har LiFePO4).
Vi skulle bara byta tillbaks. Jag ställde hans hoj på stödet och gick för att ta emot min hoj (som inte har stöd). Obetänksamt tar jag emot den i gashandtaget. Hojen drar iväg.
Reflexmässigt försöker jag hålla emot, men det gör att det blir fullgas och hojen gör blixtsnabbt en saltomortal över våra huvuden!
Jag fattar inte hur den kunde komma upp så högt.
Pang ner i asfalten och jag tänker att nu är det färdigåkt för lång tid framöver. Sagolikt nog är det bara min lilla plastkapsling med strömbrytare och kontrollampor som blivit mos + en repad bromsvätskebehållare med krokiga fästskruvar. Tur att crosshojar är byggda för vådliga vurpor. Batterierna höll sej också på plats.
”Vilket jävla krut det är i den hojen” sa banägaren när han sett Hondan flyga högt i luften.
När jag samlat mej från chocken (så dum man känner sej!) var det bara att tvinna ihop strömbrytarens trådar och åka igen.
Jag kunde faktiskt åka 11 varv på den 1000m långa banan. Mest fullgas. Mer än jag trott.

Dock finns en chans att jag sabbat några batterier. Hojen tappade kraft på sista varvet. Jag stannade direkt och kollade celloggarna.
En cell var nere på 2,9V och resten på 3,0-3,1V. Celloggarna borde ha brutit kontrollern för länge sedan. Det visade sej att de reläer som celloggarna styr, hade lossnat i krashen. Jag såg dom inte eftersom jag monterat dom i tanken.
Cellspänningen hade ökat till 3,2 V när jag gått till depån, vilket ingav hopp.
Det verkar som om dom nu tar laddning, så jag hoppas.

Detta ska jag göra om (dvs. helst inte den flygande hojsaltomortalen…..)!

PS.
Jag stannade länge vid banan och såg BMW:er, Porche:ar, Camaros och Motarder som kämpade.
Underhållande. Men avgaserna låg tunga, och jag tänkte ”1900-tal……”
DS.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-12-09 21:06:51    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja leka runt lite i snön med hojen.
Men hur klarar LiPO-batterierna av att jobba i -10C. Tar dom skada?
Jag har läst att man värmer batteripack i elbilar, men jag vet inte om det gäller LiPO.
Jag undrar också om man kan ladda vid minusgrader?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-02-06 21:55:53    Rubrik: Svara med citat

För att svara på min egen fråga om LiPO och minusgrader har jag testat lite.

Fulladdat batteripack (4,19V) har fått stå i en och en halv månad i 10 minusgraders medeltemp (varierat mellan 0 och -20).
Cellspänningen hade sjunkit till 3,9V, vilket indikerar att det borde vara långt över halva kapaciteten kvar .
Provkörning i 10 minusgrader, på skare som bar hojen.
Den var nästan helt orkeslös.
Celloggarna bröt för låg cellspänning (3,4V) direkt jag gav fullt.

Tog in packet i värmen över natten. Provkörning dagen efter. Lika orkeslös.

Laddade till 4,1V i 7 minusgrader (hann inte ladda mer eftersom jag ville provköra innan det blev mörkt).
Nästan lika orkeslös och celloggarna bröt hela tiden för låg cellspänning.

Laddade helt fullt (4,19V) över natten i 5 minusgrader. Provkörning.
Den bröt inte på celloggarna för lågspänning, men jag upplevde den som tydligt svagare än i höstas. Dock grävde den sej raskt ner genom skaren då jag gav fullt i låg fart så det är lite svårt att avgöra axet från stillastående.

Jag skulle förstås vilja ladda packet fullt inne i värmen, och sedan prova. Men man ska ju inte ladda LiPO inne eftersom de kan ta eld och explodera underladdning.

Min slutsats, som säkert kan diskuteras, blir att LiPO presterar betydlig sämre i minusgrader. Att ladda verkar däremot fungera i kyla. Laddtiderna och strömarna verkade normala, likaså balanseringen.
Om mitt experimenterande i kylan har skadat batterierna vet jag inte. Men jag tror inte det. Det visar sej i vår/sommarvärmen. Jag återkommer i så fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-05 09:04:35    Rubrik: Svara med citat

Jag hade en viss oro för att mina LiPO hade tagit skada av att laddas och användas i stark kyla (tidigare inlägg).
Nu i efterhand kan jag se att LiPO är STARKT temperaturberoende.

Vid 2-3 minusgrader började effekten komma tillbaka, och loggarna behövde inte bryta för låg cellspänning längre.
Dock var egergin (kapaciteten) mycket dålig och jag måste ladda efter bara någon minut.

Vid 4-5 plusgrader var nästan hela effekten tillbaka (subjektiv bedömning) men energin kanske halv (subjektiv bedömning igen).

Men nu, vid 13 plusgrader, är jag säker på att hela effekten och all energi är tillbaka.
Effekten är fortfarande subjektivt bedömd (i brist på amperetång med minnesfunktion), men energin mätte jag mer objektivt:
Jag tog en landsvägstur i denna soliga söndagmorgon. Samma tur som jag tog för snart ett år sedan. Den är ganska precis en mil och jag försökte hålla samma hastighet.
Precis som i fjol hade cellspänningen sjunkit från 4,17-4,18V på alla celler, till 3,86-3,87V.

Jag kan lugnt andas ut i frågan om kylan skadat batterierna.
Jag vet inte vad LiFePO4 tycker om kyla, men LiPO gör det definitivt inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-05-05 11:19:25    Rubrik: Svara med citat

LiFePO4 gillar inte heller kyla så mycket.
Dom sjunker en hel del i spänning vid
belastning när de är kalla. Det är säkert
inte lika illa som lipo men betydligt mer
än de NiCd som vi som kör Clio original
är vana vid.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-05-10 07:23:36    Rubrik: Svara med citat

Jag har också upptäckt en annan sak som jag tror har med kyla att göra.
Mina LiPO har, trots balansering vid varje laddning, varit väldigt obalanserade efter varje urladdning.
När det var som värst (i vintras) har cell 11 och 12 legat 0,6V över genomsnittet (som också diffat ca 0,15V).
Min laddare har haft svårt att balansera detta och har hållit på flera dygn. Jag har testat med en annan laddare, och det är lika urladdningsström (0.1A) på båda och tar lika lång tid.
Jag har därför balanserat manuellt över ett 500W vridmotstånd.
Jag har monterat isär mitt batteripack och mätt varje acks urladdningsström över ett saftigt motstånd, i hopp om att finna en trasig cell, men alla ackar har jämna och fina urladdningsströmmar (jag trodde mej hitta en eller fler celler med högre inre resistans)

Men nu när värmen återvänt laddar alla celler ur jämt och fint.
Balanseringen tar bara några minuter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-02-16 19:02:54    Rubrik: Svara med citat

Elände! Jag kör inte så mycket på vintern eftersom effekten hos LiPO-batterierna sjunker högst rejält. Däremot kollar jag batterierna var fjortonde dag, ungefär, för att se att de inte sjunker för lågt i spänningen.
Den har legat stabilt runt 3,7-3,8v, men när jag kollade för en vecka sedan låg åtta av de tolv batterierna på 0V, på alla celler! Resterande fyra låg på 3.7V
Jag såg tusenlapparna flyga bort. Laddaren vägrade att försöka ladda dom ens. I halv desperation kopplade jag labbaggregatet på batterierna i hopp om att få upp dom i spänning så pass att laddaren ville försöka. Jag vet att det inte ska gå att rädda en LiPO-cell som gått ner till noll, men jag var som sagt desperat.
Otroligt nog fick jag upp alla cellerna så pass att de gick att ladda. Jag laddade alla fullt och lät dom stå över natten. På morgonen hade alla batterier, utom två, full spänning på alla celler. De nio som höll laddningen testade jag sedan att belasta, och alla kunde ge över 150A.
Jag misstänkte dock att de hade mistat i energiinnehållet, så jag laddade dom fullt igen och monterade de nio (3s,3p) i hojen och gav mej ut på en halvmilstur. När jag kom tillbaka låg alla celler jämt och fint på 3,9V. Så det verkar som dom klarat att återställa både effekt och energiinnehåll.
Detta ska ju egentligen inte fungera, så jag får väl se framöver.......
På de två batterier som inte höll spänningen är det bara en cell på varje som tappar i spänning (mätt på balanseringskontakten) men de är ju ändå värdelösa.
Två nya batterier är beställda.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.