Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lillen bråkar och är svårstartad

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-21 07:32:48    Rubrik: Lillen bråkar och är svårstartad Svara med citat

Denna fråga skulle jag givetvis dryfta på det norska forat men det är nere för tillfället och uppe igen senast kl 12 den 20/9 Rolling Eyes

Senaste dagarna har jag haft problem med den lille. När jag var och handlade härom dagen ville den den inte komma igång. Jag vrider på tändningen, avvaktar någon sekund och vrider sedan till startläget. Den gröna bilen kommer upp. Trycker på bromsen och lägger i en växel. Normalt tar det ju sedan någon sekund innan växellåset klickar ur och sedan ytterligare någon sekund innan man har drivning men nu dröjer det ca 5 sekunder och så kommer meddelandet om "System fault. Service required" (eller vad det nu står) upp och utropstecknet lyser.
Detta upprepade sig ca 4-5 ggr innan jag kom på att Nikometern kunde läsa ut felkoder och bad den därför att göra det. Bara nollor kommer upp mao inga felkoder satta. Vid påföljande startförsök går den därefter igång.

Igår skulle jag hem från jobbet när exakt samma scenario upprepas. Sen var jag dum nog att stanna för att handla och då blev det verkligt besvärligt att få igång den. Ca 20-30 startförsök kom jag nog upp i innan den ville igång. Inga felkoder denna gången heller.

När jag kom hem lät jag den vara igång så att jag kunde dra säkring 13 så att växellåset inte skulle gå i, man vill ju helst inte ha en en tons klump i trädgården som bara går att flytta med gaffeltruck. När jag dragit säkringen och stänger av tändningen börjar ett svagt pip att höras, för lågt för att vara en larmsignal.
Kan sen konstatera att växellåset iaf är öppet.

Någon som har några teorier om detta ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes J
Elektrisk


Registreringsdatum: 07 januari 2009
Inlägg: 116
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-09-21 17:14:47    Rubrik: Växellås Svara med citat

Hej,
Jag har skruvat bort hela makanismen och ersatt med en strömbrytare.

Mvh Claes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-22 06:39:43    Rubrik: Svara med citat

Vad gör strömbrytaren ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-09-23 05:08:37    Rubrik: Svara med citat

Har inte sett tidigare vad du skrev förs nu.
Min bil tex fungerar så att man måste ha när tryckt broms när man vrider på nyckel och inte släppa bromsen tills bilen är i D eller R läge, annars så släpper inte el-bromsar.
Pep som varnar att man har stängt nyckel utan att bilen står i P läge är säkerhets programmerad att varna folk om faran, inget mer!
Jag hade samma meddelande i display 2-3ggr utan förklaring eller orsak, aldrig upprepade, bara kom så där och ingen fel på bilen. Jag har läst felkoder vid varje tillfälle och rensat felkoderna. Som sagt det har hänt 2-3 ggr, sista gång i juni kanske…
Det som jag har märkt är att original batteri blir trott efter 3-4 veckor, och jag har fixat en adapter mellan 12V uttag och en Ctek (Imax) laddare och laddar på så sett 12V batteri en gång per månad. 12V batteri hade svårt tidigare håla spänning över 12V under start sekvens tills DC-DC hoppar in, samma fenomen har vi med Linde el-truckar om 12V pilot spänning sjunker längre än 1sec under 12V. Jag skulle börja där…

/Admir
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Claes J
Elektrisk


Registreringsdatum: 07 januari 2009
Inlägg: 116
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-09-23 08:00:57    Rubrik: Har kollat på det norska forumet Svara med citat

Poppe skrev:
Vad gör strömbrytaren ?


Har kollat på det norska forumet och läst att flera Thinkägare har haft problem med låsningen av lådan. Troligtvis kärvar elmotorn som ändrar läget på låsarmen in i lådan eller de små brytarna som indikerar respektive läge.

Jag har demonterat hela enheten och ersatt änlägesbrytarna med en tvålägesbrytare som jag har monterat på instrumentbrädan.

Mvh Claes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-23 11:35:53    Rubrik: Svara med citat

När jag kom hem igår tog jag loss "pansaret", som norrmännen säger och hittade spärren. Skruvade loss locket och studerade konstruktionen. Hade en medhjälpare som manövrerade nyckel och växelväljare men spärren vägrade flytta sig ur låsläget. Lossade k-don och kontrollmätte microswitcharna som visade sig fungera och kunde också mäta att jag hade spänning fram till motorn när man försökte lägga i en växel.
Då måste ju motorn vara kass, tänkte jag. Skruvade loss hela spärren och tog in på bänken. Fixade fram 12V och kopplade till motorn som snurrade för fullt, både framåt och bakåt.
Alltihop skruvades ihop igen och provades 10-20 ggr utan bekymmer.

Skall nu försöka komma ihåg att lägga lådan i neutral när jag parkerar då tror jag p-läget ej går i så kan man iaf bogsera bilen när den bråkar nästa gång.

Borde man inte kunna ersätta brytaren du kopplat in med ett relä så man slipper komma ihåg att slå om den ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Claes J
Elektrisk


Registreringsdatum: 07 januari 2009
Inlägg: 116
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-09-23 16:29:31    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
När jag kom hem igår tog jag loss "pansaret", som norrmännen säger och hittade spärren. Skruvade loss locket och studerade konstruktionen. Hade en medhjälpare som manövrerade nyckel och växelväljare men spärren vägrade flytta sig ur låsläget. Lossade k-don och kontrollmätte microswitcharna som visade sig fungera och kunde också mäta att jag hade spänning fram till motorn när man försökte lägga i en växel.
Då måste ju motorn vara kass, tänkte jag. Skruvade loss hela spärren och tog in på bänken. Fixade fram 12V och kopplade till motorn som snurrade för fullt, både framåt och bakåt.
Alltihop skruvades ihop igen och provades 10-20 ggr utan bekymmer.

Skall nu försöka komma ihåg att lägga lådan i neutral när jag parkerar då tror jag p-läget ej går i så kan man iaf bogsera bilen när den bråkar nästa gång.

Borde man inte kunna ersätta brytaren du kopplat in med ett relä så man slipper komma ihåg att slå om den ?



Hej igen,
Jo jag ska ersätta min strömbrytare med ett / två relän så snart jag får tid.

Tror inte att det går att slå av tändningen med neutralläge.

Mvh Claes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 503
Ort: Malmö

InläggPostat: 2011-09-23 21:44:52    Rubrik: länkar Svara med citat

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3654.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3366.30.html
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-09-24 08:15:05    Rubrik: Svara med citat

Claes J skrev
Citat:
Tror inte att det går att slå av tändningen med neutralläge.

Jodå, det går alldeles utmärkt.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.39 sekunder att ladda.