Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Från bly till LIFEPO4 i elmoppen

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Odox
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 oktober 2010
Inlägg: 5
Ort: Mariehamn

InläggPostat: 2011-05-02 14:49:17    Rubrik: Från bly till LIFEPO4 i elmoppen Svara med citat

Tänkte här i min första tråd dokumentera och få tips om min konvertering från bly accar till LiFePo4or till min elmoppe.
Efter flera nätter av googling och forumläsning fick jag rådet från detta forum om Foxx Power på ebay.
16st 20Ah beställdes. Eftersom jag inte kunde hitta information om BMS till dem så beställde jag en plus en laddare på 4A från http://www.evassemble.com. Det hela gick på ca 850€ (vi har € på Åland) och några veckors väntan.
Nu har jag installerat paketet dock lite provisoriskt till en början. Jag har sedan förra säsongen bytt kontrollern till en Kelly mest för att komma åt programmeringsegenskaperna vilket visade sig var bra för anpassningen till de nya batteriet.
Det första jag märkte efter bytet var då jag skulle sätta upp moppen på stödet. Förr var det lite brottande med en fot på stödet, en hand under ett stag och några svordommar. Nu tog jag i lika mycket och det kändes som jag kunde slå runt ekipaget. Smile
Nästa steg var att glida iväg. Då jag vred gasreglaget för första gången knäppte det bara till och allt dog. Kallsvettigt?...Ja! Eftersom jag programmerat kellyn för ganska mycket batteriström så tror jag det var BMSen som sa ifrån. Efter omstart av moppen kom batteriet igång igen och vid lite mildare gaspådrag denna gång rullade moppen iväg. Jag programmerade kellyn tills att den inte överlastar BMSen så nu går det att vrida på fullt vid start. Dock är accelerationen långt ifrån vad den var med blyet.
Har googlat lite om hur Lifepo4or är som nya. Om de efter några laddningar balanserar sig så att jag kan ta ut mer kräm ur dem. Någon som vet?
Anyway, jag tog en (mild) tur på ca 20 km och packet hade då sjunkit med 1.5V. Jag har 17 km till jobbet men tänker avvakta med till-jobbet-körningar, med lite nära-hem-körningar innan jag litar på installationen. Morgontemperaturen får gärna stiga lite också. Det är kalla vårar på Åland.





_________________
Elmoppe Tisong TM300
(dyrare att skicka ett SMS än att köra till jobbet!)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Odox
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 oktober 2010
Inlägg: 5
Ort: Mariehamn

InläggPostat: 2011-07-19 15:31:30    Rubrik: Svara med citat

Har nu kört ca 25 mil med nya batteripaketet och kan inte säga att jag är nöjd på något sätt. Allt snack om lifepo4s fördelar har inte infallit hos mig i alla fall. Att ett 20Ah pack lifepo4 skulle vara någorlunda jämförbart med ett 40Ah blypack (efter som man inte kan/ska utnyttja alla Ah i blyet) är för mig nonsens.
Med blypacket kom jag fram och tillbaka till jobbet utan mellanladdning på jobbet, nu får jag ibland leda moppen de sista 100-400m (och ta gliringar från jobbarpolarna -"det är bara skit det där") och då har jag bara kört ena vägen.
Ok, ska inte se ner på lifepo4or. Det är helt klart fel på mina, frågan är bara vad? Då de är nyladdade håller de en spänning på 53,9V (3,36-3,39V/cell). Efter turen till jobbet har jag 50,2V (3,11-3,14V/cell).
Vid ett uttag på 1,5C (30A) så dippar spänningen till ca 39-41V vid nyladdat. Mycket i min mening. Håller nu på att logga spänningen på varje cell, dock en cell åt gången. Hittills har de jag mätt upp (3st) visat samma karaktär och går ner till ca2,4V vid acceleration/uppförsbacke.
Min BMS är inkopplad så att den bryter tvärt om något skulle fela som totala spänningen, cellspänningen, strömmen o.s.v. Om den nu skulle ligga och äta effekt tror jag att den skulle bli varm, den blir bara lätt ljummen.
Men, för att va säker, vågar man ladda/köra en cykel utan BMS? Packet är ju hyfsat i balans och kontrollern är inställd på att max dra 30A och gå som lägst 35,5V.
_________________
Elmoppe Tisong TM300
(dyrare att skicka ett SMS än att köra till jobbet!)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-07-19 16:45:55    Rubrik: Svara med citat

Nog har du fått tokiga celler.
Vad är det för fabrikat på dessa?

En bra LiFePO4 skall klart tåla 1,5C
dvs 30A på ett 20Ah batteri.

att gå ner till 2,4V nyladdade, vid
belastning är inte acceptabelt.

Men bra batterier tex headway
kostar skjortan men då kan du
ta ut 10C utan problem.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Odox
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 oktober 2010
Inlägg: 5
Ort: Mariehamn

InläggPostat: 2011-07-19 19:22:52    Rubrik: Svara med citat

Tack för medlidande hawk...
Cellerna är Foxx Power köpta via ebay.
Kliade mig länge i huvudet för om jag skulle köpa headway eller Foxx. Valet gick på att Foxx passade bättre i min batteribox.
Men det är väl så att man ska gå den breda vägen (headway) och inte bli lurad av den listiga räven (Foxx). Rolling Eyes

Just nu laddar jag direkt på batteriet, utan att BMSen kan koppla ifrån. Den är dock inkopplad per cell för balanseringens skull. Får se om det ger något.
_________________
Elmoppe Tisong TM300
(dyrare att skicka ett SMS än att köra till jobbet!)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.38 sekunder att ladda.