Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ford Fiesta "electric" blybatterier till lithium.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kmartins
Aktiv


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 85

InläggPostat: 2012-03-27 17:06:31    Rubrik: Svara med citat

Jag rekommenderar att du känner på skarvarna ibland efter en runda med hög effekt. Sådana här skarvar ska egentligen göras med hydraulverktyg och trycket ska bli så högt att hylsa och ledare flyter ihop. Det klarar man inte med skruvstäd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-28 09:52:41    Rubrik: Svara med citat

Det var ett tänkvärt tips. Det ska jag kolla.

Punka på vänster fram idag. Sad Mitt på Ölandsbron. Ingen vägren. Och man har ju inget med sig. Fick ringa sambon så hon kom med allt som behövdes. Tur hon var hemma.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-05-19 20:05:43    Rubrik: Svara med citat

Jag har upptäckt en intressant sak vid mina senaste räckviddstestrundor. Om jag håller mig på Öland och kör ca 5mil rakt norrut på i första hand 80-90km/h vägar stannar förbrukningen från batteriet på ca 0.7Ah/km.

Om jag däremot ger mig iväg rakt västerut på till största delen vägar i 100km/h klass verkar förbrukningen sjunka något till runt 0.67-0.68Ah/km. Ännu så länge har jag inget statistiskt underlag men ska åka lite flera rundor för mera underlag för detta. Tycker det verkar konstigt. Men det kan ju vara möjligt.

Någon annan med liknande erfarenheter av elbilar?

I vilket fall ger detta att mina 90Ah celler på 80% DOD tar mig 100km på en laddning. Känns bra att veta att bilen klarar 100km "nästan" oberoende av körstil.

Dags att komplettera bilen med en elektrisk värmare då jag mycket sällan kör mer än 6-7 mil per dag. Ger ju några kWh i marginal att värma med.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-06-09 21:14:10    Rubrik: Svara med citat

Måste ha gjort någon felaktig beräkning. Alla mätningar sedan den ovanstående visar att förbrukningen stiger till ca 0.72 - 0.7Ah/km vid hastighet runt 95-100km/h

Så mitt svammel ovan kan man bortse ifrån. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-07-29 21:15:42    Rubrik: Svara med citat

Har påbörjat installation av MiniBMS.
Blir många kabelskor att pressa för komunikationslänken. En bild på arbetet "in progress".



Blir ju trots allt lite fräsigt med en liten "lampa" på varje cell.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-08-17 10:12:34    Rubrik: Svara med citat

Min bil har för sig att rycka vid vissa hastigheter med ett visst "gaspådrag".

Tillexempel:
Jag står stilla och kör iväg. Jag håller gaspedalen stilla på kanske 50% och vid en viss hastighet säg 20km/h börjar bilen att rycka. Ganska kraftigt. Jag kan då välja att trycka ner pedalen lite till och då upphör ryckandet. Men om jag trycker ner den för långt kommer ryckandet tillbaka men mycket värre.

Över en viss hastighet ca 45-50km/h upphör detta ryckande helt. Oavsett gaspådrag. Jag har luskat fram att det kraftigare ryckandet uppstår (oftast) när batteriströmmen går över ett visst värde. ca200A.

Jag har ett ac-system i bilen.

Jag har funderat på om detta problem kan bero på att sensorn i motorn som talar om läget på rotorn för kontrollern kanske inte sitter helt rätt. Kanske det beror på störningar på samma sensor?

Är det någon här som har koll på AC-system och vad som kan ge dessa ryckningar?
Är det helt enkelt ett fel i motor/kontroller?

Felet fanns innan jag bytte från blybatterier till lithium och beteendet är exakt lika.

Bilen är fullt körbar och funkar fint men för en förare som är ovan är detta ett ganska stort problem då det kräver lite övning för att undvikas.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2584
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-08-17 10:53:49    Rubrik: Svara med citat

Oftast är det hallsensorn som spöar… men ännu oftare är det gaspedal som har ojämn potentiometer/givare… och sist men inte minst kabal dimensionering/kontakter/black från batteri igenom alla enheter till motor…

Jag skulle börja med gaspedal och sluta med hallsensorn och motor glapp mätning.

/Admir
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-08-17 14:25:36    Rubrik: Svara med citat

Att gaspedalpotentiometern skulle kunna vara felet har jag inte tänkt på. Men jag tror inte det är fel på den då jag håller pedalen helt stilla (så stilla man nu kan hålla den) och fenomenet uppstår vid en viss hastighet. Det verkar som om kontrollern ökar strömmen när varvtalet ökar även när gaspedelen inte ändrar läge. Det är väl för att man ska känna igen beteeendet från en ICE? Det finns inga växlar (bara en enda.) så jag antar att man kan säga: vid ett visst varvtal.

Men jag ska kolla på hallsensorn och se om jag blir något klokare av det. Får kolla dokumentationen och se vad som eventuellt kan vara fel.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-01 20:57:03    Rubrik: Svara med citat

En intressant sak hände idag...

Elbilen på laddning i garaget. Har ännu inget elsystem i garaget och laddar därför från ett uttag på fasaden från huset.

Satt och glodde på tv:n. Plötsligt säger det POFF i köket och allt blir mörkt. Jordfelsbrytaren och säkringen till belysning i köket hade löst ut. Efter lite felsökning kom jag även fram till att huvudsäkringen på den fasen hade gått. (20A)

Efter ytterligare felsökning visade det sig att det var ordentlig varmgång i ett vägguttag där det inte satt någon stickpropp i.

Strömmen till uttaget på fasaden var kopplat genom det vägguttaget. Och dålig kontakt hade gett värmeutveckling. När isoleringen smälte på kablarna blev det jordfel/kortslutning och hela huset slocknade. Strömmen till uttaget går genom flera vägguttag innan det kommer till utsidan av fasaden. Jag har kollat dom alla nu och det är inget fel på dom andra. Måste vara lite otur i just detta fallet. Sad

Säkringen är på 10A. Uttagen godkända för 16A. Men att ta ut 10A under flera timmar varje kväll kostar tydligen på. Får ge mig iväg till affären i morgon och köpa ett nytt uttag. Byta uttag får man ju göra själv.

Jag vill med detta inlägg skicka ut en liten varning. Elbilsladdning är krävande för elsystem i hus/garage. Även om det bara är 10A.


Det är allt lite konstigt att det har varit varmt på båda sidorna. Både fasen och nollan. Samma ström går genom båda punkterna men att det skulle vara dålig kontakt på båda sidorna samtidigt? Måndagsexemplar?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-11-01 22:26:58    Rubrik: Svara med citat

Ojdå. Var det ett uttag av kvalité eller inte?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2584
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-11-02 06:33:16    Rubrik: Svara med citat

I fredegs föra veckan samma scenario på motorvärmaruttaget på jobbet som är ombyggd med 16A för min behöv, och så blev det:




”shit happens”! Shocked
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-02 06:42:28    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Ojdå. Var det ett uttag av kvalité eller inte?

/Ola


Jodå, det är ett uttag av typen Elio Trend. Huset är för övrigt ca 5år gammalt. Så det är inte ålder som är anledningen heller.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-02 09:00:22    Rubrik: Svara med citat

Schuko uttag är ganska dåliga faktiskt. Försök att använda cee don, speciellt vid 16a laddning. Själv skall jag få hit en elektriker och dra ny trefas till garaget, med ny central och riktigt avsäkrat och trefas uttag.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-02 09:05:04    Rubrik: Svara med citat

Det roliga är ju att det inte är det uttaget som kontakten sitter i. Det sitter liksom "på vägen fram" till uttaget som kontakten sitter i.

Men jag håller med dig. Schuko uttag är skitdåliga. Har smält ett flertal redan. Hur kan dom vara godkända för 16A? Det kan jag faktiskt inte förstå. Dom blir ju riktigt varma redan vid 10A.

Elektriker ska tillkallas och det ska dras fram riktiga doningar till garaget när det är så pass färdigt att det är dags för det. Nuvarande lösning är tillfällig.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-14 14:02:31    Rubrik: Svara med citat

Nästa grej nu när det blivit lite kallt ute är att jag på ett "enkelt sätt" vill reglera temperaturen i bilen. Har en bensinvärmare som värmekälla.
Den är nu helt oreglerad och det blir väldigt varmt efter ett tag. Fullt flås från början tills jag stänger av den.

Funderar på om jag skulle kunna reglera vattenpumpen så att den bara pumpar så mycket varmvatten som behövs för tillfället. Typ PWM reglering. Värmaren stannar när den blir x grader. (x=60-80) Den startar när den kallnat lite igen. Kan röra sig om 10-15 graders skillnad.
Vad händer om man minskar vatten cirkulationen i värmaren? Kommer det att fungera? Värmaren har ingen kontroll på om det finns en pump inkopplad eller inte. Värmaren startar snällt utan att kontakten sitter i pumpen. Den stannar inte heller om jag rycker ur kontakten till pumpen när värmaren är igång.

Det finns ju även ett överhettningsskydd som stannar värmaren om första regleringen (60-80grader) av någon anledning slutar fungera. Tror andra skyddet ligger på runt 90grader och ska alltså förhindra kokning.

Så... Är det korkat att reglera värmen med pumpen eller kommer det fungera?

Värmaren är alltså väldigt lik den som sitter i Clio men den har inte lika många skyddsfunktioner.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2013-05-13 07:49:16    Rubrik: Svara med citat

Idag blev det väldigt tydligt att man i bilkö ska ha regenerativ bromsning. Ny beläggning håller på att läggas på Ölandsbron. Detta innebär att den i normala fall 4filiga bron. (2+2) idag var 2filig (1+1). Utav någon anledning innebar detta totalt igenkorkad trafik. Hade en snitthastighet någonstans runt 10km/h.

Men vad fint det är att bara lyfta på högerdojjan och bilen bromsar in. Inget flytta till bromspedalen. Bilarna framför hade ett väldigt pyssel med att reglera hastigheten med broms/gas. Jag körde med "en" fot. Smile Om man har mycket köer och sådant i sin dagliga körning, satsa på en elbil med regenerativ broms!

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-26 08:22:36    Rubrik: Svara med citat

Bygger elvärme till bilen för att komplettera (och till viss del ersätta) bensinvärmaren.

Första testet gjordes i går kväll.

Jag köpte en sådanhär: kontaktor Tyvärr lade jag inte någon vidare energi på att kolla spänningståligheten på den. Sad Eftersom det inte stod något i databladet så tänkte jag: "Det funkar nog". Efteråt har jag med Googles hjälp konstaterat att det verkar vara max 80V över kontakterna som gäller.

Så vid slutet av första testet (bryta strömmen) blev det en hyfsad ljusbåge mellan kontakterna... Och då öppnar den ändå minst 5mm. Läskigt. Såg inte, hörde. Ryckte kontakten. Värme skadade grejjorna och en fin liten rökslinga slapp ut. Luktar inte hallon. Funkar så att säga inte längre... Sad Och skaplig förödelse inuti.

Glädjande nog så steg temperaturen på vattnet som jag hade tänkt med ett par grader. Smile Så det är inte helt kört ännu.

Så nu behöver jag er hjälp att finna en "riktig" kontaktor för detta. 200V och ca 50A.
Jag har lokaliserat Gigavac p105. Den verkar uppfylla mina "krav". Och den verkar kosta ca $50-$60. Men jag hittar ingen leverantör i "närheten". Verkar knasigt att beställa från USA med frakt och allt skit som tillkommer. tex: http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=miniTactor

Tar även emot förslag på andra lämpliga kontaktorer. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-03-26 11:21:04    Rubrik: Svara med citat

Jag har själv erfarenhet av ljusbågar i relän och kontaktorer. Problemet, enligt mig, kommer när att det går ström när kontaktorn ska bryta. Kontaktorerna till motorstyrningar slår när det inte går någon ström, och klarar sig därför. Men om din kontaktor styr värmeelementet direkt kommer det alltid gå ström när kontaktor bryter.

Jag tycker att du ska använda en transistor, en N-kanal MOSFET istället för kontaktor. Om du väljer någon i TO-220 eller TO-247 kapsel med stor marginal på ström och spänning, samt använder "frihjulsdiod" kommer det gå fint. Detta ger även möjlighet att styra värmen med PWM. Ett problem med denna lösning kan vara att om 12V-systemet är isolerat från drivbatteriet behövs en spänningsomvandlare för att driva gaten på transistorn.


Senast ändrad av bjn den 2015-03-26 16:01:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-03-26 12:17:32    Rubrik: Svara med citat

Köp hellre en riktig SolidState för likström.

Och om du känner för det så kan du dessutom ha en vanlig kontaktor som extra säkerhet.

Hur hög effekt skall du köra över den ?

Det du kan testa också är att använda en trepolig AC kontaktor typ 25A
där du bara bryter den ena ledaren men att du låter den passera genom alla tre brytarna i serie.

typ så här
Kod:

 in|
   |   __
   |  |  |
  ---------
   |  |  |
   /  /  /    Relä trefas AC 25A
   |  |  |
  ---------
   |__|  |
         |
         | ut



Det borde ge ett tillräckligt gap och brytpunkter för att fungera.

Vilken typ av last är det du försöker använda som värmare ?

Du ligger uppe på nästan 200v i din bil eller hur.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-26 13:10:42    Rubrik: Svara med citat

Som vanligt i forum så var jag lite otydlig. Embarassed

Jag har en kontaktor som säkerhet och sedan 2 solidstate reläer som släpper på strömmen genom en helt vanlig 3fas elpatron. Alltså en resistiv last ca 16ohm per fas). Jag har kopplat 1 elpatron fas till den ena ssr och dom två andra faserna i elpatronen parallellt till den andra ssr. På det sättet får jag tre steg med två ssr. (1, 2, 1+2)

Jag driver alltihopa med en arduino micro.

Har inte hunnit testa så mycket. Fick haveri ju... Och vid tiden för haveriet gick det ca 30A igenom vid ca 180V. Grundfelet var att jag hade gjort en programmeringsmiss. Tanken var att bryta utan ström igenom. Men hade förväxlat dom digitala pinnarna i programmet. Därför bröt jag kontaktorn före ssr.

Men den måste ju klara att bryta full ström om jag ska ha den som säkerhet för "hängda" ssr:er.

Så det var ju iof bra att det hände nu. Och inte sedan när det är "skarp drift".

Fick en prisuppgift från www.scn.se. Dom handlar egentligen inte med privatpersoner men kunde tänka sig att sälja mig en gigavac p105 för 1200kr + frakt. Kanske lite dyrt. Då jag kan köpa en ifrån usa för $48. Vilket är under 500:- visserligen plus frakt och tull och moms men det blir ju inte 1200kr + frakt.

En bild på värmarlådan tidigt i "projektet". Japp det är en säkring som är specad för 12V. Men jag hoppas att det är bättre med fel säkring än ingen alls.



/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.32 sekunder att ladda.