Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Garagepyssel.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-02-27 15:46:55    Rubrik: Garagepyssel. Svara med citat

Så var vinterns pysselprojekt färdigt.

Jag har länge velat bygga en eldriven gräsklippare modell större.
Jag har mycket gräs som ska klippas (ca 6000kvm) och många träd, buskar rabatter och annat som det ska snurras omkring.
Med min gamla åkklippare känns det som om jag sitter i ett avgasmoln hela tiden. Avgasmolnet är den största anledningen till att jag vill köra eldrivet. Dessutom blir det dyrt att köpa miljöbensin (ca 2000:-/år).

Jag började i våras med att bygga om en handjagare till eldrift. Detta var ett prov för att jag ville se ungefär hur stor motoreffekt som behövdes till mitt kommande bygge, samt hur mycket batterikapacitet jag skulle sikta på. http://www.youtube.com/watch?v=bKElTvXbShA
Denna provklippare ser nu ut att bli permanent, eftersom gumman provade den och tyckte att den var väldigt lätthanterlig, tyst och lättstartad. Hon har inte startat vår gamla Klippo sedan dess. Hon har den att klippa i vår blomsterträdgård där hon aldrig i livet släpper in mej med en stor klippare…..

Jag bestämde tidigt att det skulle vara en cylinderklippare, eftersom en sådan kräver mycket mindre effekt en rotorklippare (ca en tredjedel).
Så jag satte igång att leta ett lämpligt ombyggnadsobjekt. Jag bestämde att det skulle vara en mekaniskt driven klippare, vilket var svårt att hitta eftersom alla större cylinderklippare sedan länge är hydrauliska (vilket är tungdrivet).
Toro hade en mekanisk modell som fanns fram till 1980. På Blocket hittade jag en för 1000: - bara någon mil bort.
Den var dock i dåligt skick och jag har fått nytillverka många delar. Vissa svårtillverkade delar har jag hittat på Ebay. Toro har inga delar kvar till denna modell.
Jag köpte den i höstas när det ännu fanns gräs kvar. Jag hängde dit motorn och några batterier och gjorde en riktig ”fulprovkörning” http://www.youtube.com/watch?v=R2CNARs10rU

Det var ett riktigt skitjobb att slipa all rost. Varenda skruv har jag lossat och allt har monterats isär och slipats och målats (jag gillar inte att måla, jag vill bara bygga).
Motorn är en ETEK Mars ME0909 på 4,8kW, vilket är i mesta laget (det går åt ca 2kW när jag kör på fullgas i tjockt gräs i uppförsbacke) men jag har genom åren lärt mej att man alltid har igen att dimensionera elmotorer i överkant. Bensinmotorn var på 5 hp.
Kontrollern är en programmerbar Alltrax AXE 4844 som jag imponeras stort av.
Turligt nog var dollarkursen låg när jag importerade motor och kontroller från USA, så det räckte med 5500: - tullat och momsat.
Batterierna är 4 st. Varta 72 Ah vilka jag valde efter frekventa kontakter med Nokia (stort tack till Hans Nykvist). De räcker gott och väl till all gräsmatta på en laddning.
Ett stort plus upptäckte jag i efterhand. Den klipper otroligt fint! Jag var van med min gamla åkklippare (Husqvarna Rider) och ser nu hur förfärligt dåligt den klippte. Lämnar ojämnt, liggande gräs efter sej, tufsar, klumpar, liggande gräs i hjulspåren, klipper ojämnt i sluttningar och kuperad mark.
Men med Toron ser gräsmattan ut som en golfbana!
Det går dessutom mycket fortare. Toron är visserligen bara dubbelt så bred som min gamla åkklippare, men i praktiken blir den tre gånger bredare eftersom jag med åkklipparen måste köra omlott ca två dm för att den skulle klippa något sånär. Klockan visar också på en tredjedel av tiden (40 minuter mot tidigare dryga 2 tim).
Jag har valt att ta bort förarsätet. Jag har ingenting emot att gå, och dessutom passade det bra att sätta batterierna där. Mina gräsmattor är också ganska ojämna, så det är ett väldigt hoppande att sitta på åkklipparen.
Jag ska ladda klipparen med mina solpaneler som under sommaren ger ett stort överskott.

Nu väntar jag bara på våren (det är minsann inte ofta man längtat till gräsklippningen.....)!











Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2020
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-02-27 16:53:03    Rubrik: Svara med citat

Sa..n va snygg den blev. Grattis!
Jag är riktigt avis. Har iofs inte
någon tomt som har tillräckligt
stora gräsytor.
Känns nästan som man skulle vilja
gå ner till golfbanan en bit bort
bara för att få köra. Very Happy

Vad har du för säkerhet? Nån
typ av död mans grepp eller
ilar den glatt iväg och klipper
grannens katt i 10 delar Mr. Green

Hur orkar den i uppförsbackar
finns det växeljustering på drivningen
eller sitter det ihop med klippdelen

Helt underbart handjagat monster.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-02-27 23:32:30, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-02-27 17:23:55    Rubrik: Svara med citat

Tack för dom uppmuntrande orden!

Säkerheten är tyvärr lika med noll. Men kattorna lär sej väl springa undan med tiden.....
Mycket värre blir det dock om någon av gummans rabatter kommer ivägen. Jag vågar inte tänka tanken...
Jag får väl besöka motorcykelhandlaren och höra om dom har någon speedway/isracing-brytare med ett snöre att knyta om magen, om jag skulle stå på örona.
Något måste jag hitta på.

Motororken är det inget fel på. Jag har programmerat ner effekten till 50% och varvtalet till 60% så här i början ( för att inget ska gå sönder ). Ändå tar den riktigt tjockt gräs, även i branta uppförsbackar. Även när farten är så pass att jag får småspringa lite för att hinna med.
Jag har ingen växeljustering på drivningen. Valet var svårt mellan att sätta en separat motor för klippningen och en för drivningen. Ekonomin, och enkelheten fick avgöra.
Det hela fungerar dock bra, men på golfklubben, där man var snäll och slipade mina klippaggregat, så ville man prova en elklippare som hade skilda motorer för att kunna optimera fart och klippresultat beroende på grästyp och noggrannhet på klippning där man var för tillfället.
Hade jag vetat det så kanske jag byggt så. Och kanske hade jag fått sälja den till dom med vinst och byggt en till......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1742
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-02-27 18:55:11    Rubrik: Svara med citat

Riktigt snyggt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
xrlasse
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2010
Inlägg: 27
Ort: Jämshög

InläggPostat: 2011-02-27 19:16:34    Rubrik: El-Toro Svara med citat

Helt fantastiskt !!

Är djupt imponerad av denna fina kreation.
Bara namnet "EL TORO" Hur ballt som helst.
Åker själv Toro 118 Proline. Den är inte så bränsle-ekonomisk,
men det lär din vara.
Du har verkligen fått till det enkelt med drivningen, alla axlar horisontalt.
Hur har du löst det med frikopplingen av klippbordet?

MVH. XRLasse

Våran Lekstuga: http://forum.soe.se/showthread.php?t=46471
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-02-27 21:44:44    Rubrik: Svara med citat

Tack igen för fina ord!

Drivningen till klippcylindrarna sker via en poly-v-rem från motoraxeln. En spännrulle gör att den drar runt en mellanaxel som sedan driver klippcylindrarna via "moppe"-kedjor.
Genom att slacka spännrullen, med en av spakarna som sticker upp, så stannar klippcylindrarna. Det mesta sitter där i original men jag har fått svarva en ny remskiva (se bild, remskivan är en tvåstegsskiva eftersom den också ska driva hjulen)) och modifiera lite infästningar.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-08-02 19:44:16    Rubrik: Svara med citat

För de som är intresserade av att se klipparen i aktion, och resultatet efteråt, så finns denna länk:
http://www.youtube.com/watch?v=CJRJPX_p1cs&feature=related
Jag har använt klipparen hela säsongen, och den fungerar mycket bra.

Även lillklipparen har fått en uppdatering.
Det är kedjespänning/kedjestyrning som jag byggt om.
Men främsta förändringen är det LIFePO4-batteri som ersatt de gamla blyackarna.
Jag skulle testa hur länge det räckte, tänkte jag.
Jag klippte och klippte......
När det gått 1,5 timme så tröttnade jag.
Men batteriet gav fortfarande full kraft.
Bilder och film på:
http://www.youtube.com/watch?v=6djk7LmVzek&feature=related
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2237
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-08-03 08:28:12    Rubrik: Svara med citat

Ser mycket trevligt ut
var köpte du li batteriet och vad kostade det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-08-03 17:49:04    Rubrik: Svara med citat

Batteriet köpte jag från Kina.
Om man söker på LiFePO4 på alibaba.com så får man massor av träffar. Jag valde ut ett tiotal som jag skickade förfrågan till.
En "Shirley" på "OPTIMUM BATTERY CO.,LTD" hade bäst pris.
1720:- med frakt.
Jag har ännu inte fått något momskrav från tullen......

Leveranstiden var ca 5 veckor (dom skulle bygga ihop batteriet och hade mycket att göra....).
När jag berättade om att jag hört att BMS:er tagit eld och erbjöd mej att betala mer för högre kvalité, så försäkrade hon att den inbyggda BMS:en var helt säker och allt redan var av högsta kvallité.....

Hennes mail är:optimum7@optimum-china.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-08-03 23:14:47    Rubrik: Svara med citat

Vad är det för spänning och kapacitet på batteriet?

Grattis till moms-jackpoten! Var det posten som levererade paketet? De flesta andra speditionsföretagen verkar själva tulla/momsa alla paket de levererar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2011-08-04 06:44:35    Rubrik: Svara med citat

Batteriet är på 24V 15Ah.

Helt rätt, det var Posten som levererade.
Kineserna valde Fedex, som sedan anlitar Posten i Sverige.
Dock vill jag inte ropa hej än, när det gäller momsen.
När jag beställde en kamera från USA så kom momskravet efter en dryg månad.
Men jag håller tummarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2237
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-06-01 07:33:04    Rubrik: Svara med citat

har du provat hur den beter sig i högt gräs?
Var går gränsen för hur högt den klarar
Jag funderar nämligen på att bygga något liknande då jag vill ha större klippbredd än min eldrivna åkgräsklippare (rotor)
Men är osäker på om det kommer funka för mig 1ha gräs som klipps oregelbundet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-06-01 16:09:14    Rubrik: Svara med citat

Det varierar lite beroende på hur mjukt gräset är.
Hårda strån som tex. maskrosstjälkar och timotejstrån får inte vara högre än 16-17 cm. Mätt från hårda botten i gräsmattan.
"Vanligt" gräs kan vara runt 20 cm.

Men det kan nog variera något beroende på diametern på klippcylindrarna
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2237
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-06-01 19:56:05    Rubrik: Svara med citat

vilken diameter har du på din cylinder?

Samt har du koll på energiåtgången mellan slåtterbalk, rotorklippare och cylinderklippare`?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-06-02 10:00:20    Rubrik: Svara med citat

Mina klippcylindrar är ca 16cm i diameter.

När det gäller skillnad i energiåtgång cylinderklippare/rotorklippare så är mina erfarenheter följande:
Med tjockt gräs, full fart och uppförbacke förbrukar min stora elklippare ca 2,2 kW.
Min gamla Husqvarna Raider bensinklippare (rotorklippare), som dessutom bara har ungefär halva klippbredden mot elklipparen, behöver alla sina 10Hp (det räcker knappt) för samma uppgift.

Slåtterbalkar har jag dålig koll på, men jag gissar att dom drar mycket mindre än en rotorklippare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-02 10:30:48    Rubrik: Fint Svara med citat

Väldigt fin maskin!
Imponerande!

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-06-05 10:31:31    Rubrik: Svara med citat

Snyggt!!
Tyvärr lite farligt för nu kan jag inte släppa tanken på att bygga en egen galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hogge
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 mars 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-06-10 20:39:31    Rubrik: Svara med citat

Väldigt snyggt bygge ! !

vart köpte du ETEK Mars ME0909 och kontrollern?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-06-11 20:45:01    Rubrik: Svara med citat

Tack för att ni talar om att ni gillar den. Det glädjer mej.

Motor och kontroller har jag köpt från http://evdrives.com
Jag har handlat av dom till fyra olika projekt, och det har aldrig varit något krångel.
Dom är kompetenta och kan ge råd.

Motorn kommer ursprungligen från Kina (ETEK kopia). Men trots att jag hittat säljare där så blir det billigare att köpa från USA.
Motorn är visserligen billigare i Kina men frakten kostar flerfalt mer. Varför vet jag inte.

Nu har jag ersatt kontrollern med en icke programmerbar variant, med samma data.
Anledningen var att dom hade fått in ett parti av denna, till mycket bra pris (1100:- med frakt). Vilket gjorde att jag kunde få loss klipparens programmerbara kontroller till mitt senaste projekt istället, där jag har större nytta av programmerbarheten.
http://www.youtube.com/watch?v=Wj_OjgApCEo
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about3329-0-asc-20.html

På klipparen räcker det med ett vanligt motstånd, i serie med vridpotentiometern för fartregleringen, för att förhindra att man av misstag övervarvar klippaggregaten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-11-14 19:37:43    Rubrik: Svara med citat

Efter fem säsonger, ca 200 laddcykler och nära 1000000 kvadratmeter klippt gräsmatta, var det dags att byta ut blyackarna.
De har klarat att klippa mina 6000 kvadratmeter gräsmatta, på en laddning, i ca 3,5 år. Sedan fick jag ladda två gånger för att den skulle orka hela gräsmattan. Men på slutet av årets säsong fick jag ladda den tre gånger.
Bly är ju numera helt uteslutet, så det fick bli Headwayceller, 48V 30Ah (2P 16S av 15Ah-celler).
Dessa har högre kapacitet än blybatterierna när de var nya (48V 72Ah), sett till hur mycket gräsmatta jag kan klippa.
Klipparen är ca 60kg lättare, vilket är positivt. Men det finns negativa saker med minskad vikt också. Den driver nämligen sämre i branta uppförsbackar och på fuktigt gräs, samt den styr sämre. Men detta gick ganska lätt att åtgärda med att sänka lufttrycket i däcken rejält.
Jag är inte helt nöjd med utseendet. Den var snyggare förut....





_________________
Ful och hopplös Kia e-soul 2020.
Nissan Leaf 2012 såld och saknad
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.