Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Värmaren

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2010-11-28 14:13:15    Rubrik: Värmaren Svara med citat

Är ny i ev-branschen och har sedan ett par veckor en Express -95.

Från början började bränslepumpen knacka när uppvärmningsknappen trycktes ner. Brännaren startade aldrig och knackadet upphörde efter en stund. Förhoppningsfullt tryckte jag på knappen med samma resultat. Utan att jag gjorde några vidare ingrepp så förändrade sig reaktionen på knapptryckningarna; Nu blinkar bara brännarsymbolen till ett kort ögonblick, precis så att man ser symbolen tändas upp för att sedan höra pipljudet och texten "Värmare avstängd".
Plockade bort och isär brännaren och upptäckte inget konstigt. Det som jag är osäker på är överhättningsskyddet; Den är sluten, dvs 0 ohm. Är det rätt?
Efter att ha gått bakåt i bilen så upptäckte jag att det inte pumpade bränsle (trots manuell knack). Det visade sig att bränsleröret rostat av precis vid tanken, så det var ju föga förvånande att det inte funkade från början...

En sak jag upptäckte när jag såg bilen underifrån var två kontakter som kom ut från samma stam, precis vid höger hjulhus, baktill. Det är en hona och en hane med två poler. Det är precis som om de ska sitta ihop, vilket de inte gör just nu. Och jag har inte riktigt modet att koppla ihop dem heller.

Någon som får några idéer?
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-28 15:06:28    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Jag tror att UCL går in i ett "meningslöst att prova igen läge" efter att man gjort tillräckligt många misslyckade starter.

Se till att fixa röret och tvångskör pumpen manuellt till dess att du får soppa ur pumpen. Sätt gärna ett litet mopedbränslefilter på slangen inna pumpen. Det hjälper en del.

Sedan skall du göra UCL strömlös i typ tio minuter. Då tror jag att ditt "lockup" läge rättar till sig och UCL gör riktiga startförsök igen.

Överhettningsskyddet skall nog vara NC (Normally Closed) Jag har för mig att strömmen till fläkt och bränslepump går via skyddet och det skall då normalt leda och vid fel öppna för att inte få in mer bränsle.

Ang kontakterna så fota och lägg upp bild. Det skulle kunna kontakten till tanknivå varningen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2010-11-28 18:30:32    Rubrik: Svara med citat

Ska testa att koppla bort UCL:en och se om det löser sig.

Ang de mystiska kontakterna så var jag lite otydlig. De sitter baktill av högra, FRÄMRE hjulhuset.
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2010-11-29 20:59:44    Rubrik: Svara med citat

Nej, värmaren funkar inte i alla fall. Kopplade bort 12v-batteriet, de båda multikontakterna till UCLen och även laddaren. Lät vara så i 20 timmar.
Fortfarande samma symptom: Värmesymbolen blinkar till för ett ögonblick, pip och sedan VÄRME AVSTÄNGD i displayen.
Behövs nog en mjukvaru-reset om det inte är något annat fel...
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-11-29 21:18:18    Rubrik: Svara med citat

Kontrollera att cirkulationspumpen är OK.
Att den snurrar och inte kärvat fast, vilket
är mycket vanligt, magneterna brukar oxå lossna.
Värmaren startar inte om den ej godkänns
av UCL. Jag höll på i månader och försökte
få igång min värmare fast allt verkade funka
sen visade det sig att någon satt dit en 24V pump
istället för 12V. Det tyckte UCL 8.5 inte om.
Med den äldre 7 funkade det men då var det
annat som inte gick.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-11-29 22:14:44    Rubrik: Svara med citat

jag har 4 expreser o alla har samma fel som du... jag gav upp o kördxe separat styrning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-12-03 15:14:53    Rubrik: Svara med citat

Låter som vattenpumpen inte vill. Då gör symbolen ofta så på displayen när du trycker knappen.
Vet inte på kontakterna. Men jag har på en bil, -96, en lös slad med kontakt hängande löst. Verkar som den varit till en extra vattenpump. Varför kan jag inte begripa.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-01-14 19:07:15    Rubrik: Fortfarande inte igång Svara med citat

Jag har nu testat alla ingående komponenter:
- Tempgivaren mäter 30 kohm vid 8 minusgrader, vilket borde vara rimligt.
- Cirkpumpen drar 0,5 A
- Glödspiralen glöder
- Övervärmeskyddet sluter
- Brännarfläkten går
- Bränslepumpen "slår" fram typ ett kattnys varje gång
- Bränsle finns...

Så de lösa delarna verkar funka, men UCL:en reagerar bara med "Värme avstängd".
OCH jag har provat med två andra UCL:er med samma resultat.

AleX eller någon annan! Var hittar jag en separat styrning?

Ps Här hittade jag en NTC-kalkylerare: http://www.giangrandi.ch/electronics/ntc/ntc.shtml
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-01-15 11:31:28    Rubrik: Svara med citat

Du skall ha typ en sån här: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=28488345&bilkod=5012&delkod=7437
fast just denna såg ju inte så rolig ut.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-01-19 00:13:34    Rubrik: Svara med citat

Har en del sånt hemma, pma om du e intresserad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.