Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur många Ah/mil gör ni åt?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-06-05 19:57:46    Rubrik: Svara med citat

Såååå då var en lite längre landsvägs tripp avverkad.

Det resulterade i från floby till trollhättan 10 ah/mil eller till och med liiiite mindre eftersom det gick åt 77ah på 78,4km och då återstod 30ah i packet som höll 18-20 grader hela resan (ja mina block laddar 107ah)
Denna sträcka avverkades på förbluffande nära 60minuter (-20sek.) en sträcka som brukar ta 55min med fossil bil, men då går det nog lite fortare än vad skyltarna gör gällande.
En snitthastighet på 78km/h är inte så tokigt med en bil som enligt mätaren toppar 97km/h och dessutom kör man igenom grästorp

Resan hem stannade på 11,2ah/mil och 68minuter
Detvar runt25grader ute och batterierna höll 26-28grader
jag hamnade bakom en lastbil vid ett tillfälle och då gick batt. tempen upp till 30grader och momentanförbrukningen sjönk till 40-50ah vid runt 85km/h men lastbilen körde rakt fram och jag svängde vänster vid "tre älgar"
Det var lika vindstilla som på morgonen men betydligt mer trafik och traktorer till förbannelse.

Att komma ner till Julle´s förbruknings nivåer ser inte jag som nån omöjlighet i synnerhet inte med ett extra block. (kanske lite lurigt i storstads områden)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-07-07 22:04:52    Rubrik: Svara med citat

Jeg har efter 20 block modifikationen 2 på hinanden følgende opladninger præsteret at køre længere end 100 km Very Happy
Helt præcist 103 0g 107 km Exclamation
På turen hvor jeg kørte 107 km på en opladning kørte jeg en 10 km strækning på motorvej med 95 km/t hvor jeg holdt et snit på under 9 Ah/mil - det er første gang jeg har vovet mig ud på motorvejen men bestemt ikke sidste Wink
jeg lader efter at have monteret den 20 block 102 Ah, men kan efter at bilen har meldt "Energien snart slut" sagtens køre 10-15 km, inden den begynder at "regulere" Wink
det skal siges at da jeg kørte 103 km foregik det i styrtende regn ved 15-17 graders varme - Jeg tør slet ikke tænke på hvor langt jeg kan køre når varmen igen vender tilbage galen
Min tidligere rekord med 19 block konfiguration er 88 km på en opladning og det var ved 30 graders varme i tørvejr Wink

Se at få monteret en ekstra block i en fart Exclamation

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-07-08 14:15:39    Rubrik: Svara med citat

Att köra på 20 block fungerar utmärkt!

Exclamation Exclamation
En varning bara... larmet för "Energi snart slut" fungerar som det ska men regleringen börjar för sent, blocken blir djupt urladdade och kan ta skada, undvik att köra längre än larmet.
Exclamation Exclamation

Jag kör nu regelbundet 120km innan "Energi snart slut" dyker upp, det är mycket trevligt Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-07-11 16:01:01    Rubrik: Svara med citat

Nu får ni något att sträva efter, bilden är tagen 8,4km från mitt hus (full laddning efter vattenfyllning) inga nedförsbackar eller annat fusk... Smile



Tyvärr lyckades jag inte hålla den trevligt låga förbrukningen hela vägen till jobbet, men någon gång ska jag lyckas, skam den som ger sig!
Kanske lite mer luft i hjulen?? skruva av antennen? eller kanske skruva bort dragkroken, den väger ju ca 8kg... galen
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-07-11 16:58:25    Rubrik: Svara med citat

Jag som är nöjd med att ha kört 9 mil igår med min express och ändå inte fått lågbatterinivå...

(inhandlade en eldriven gräsklippare) galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-07-11 22:41:52    Rubrik: Svara med citat

Det måste vara jättebra att lyckas med det i en Express! den är ju lika aerodynamisk som en ladugårdsvägg... Laughing

Du har min fulla respekt!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-07-12 08:14:20    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Det måste vara jättebra att lyckas med det i en Express! den är ju lika aerodynamisk som en ladugårdsvägg... Laughing

Du har min fulla respekt!


Man tackar, man tackar Cool
att klara 10 mils gränsen på displayen är inte jätte svårt däremot 12mil...
normalt sett så brukar man på displayen klara 8 mil vid lite hastigare körning.
Och displayen stämmer väldigt bra överens med verkligheten Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-09-14 05:21:39    Rubrik: Svara med citat

Intressant det här med energiförbrukningen. Körde en av döttrarna till hennes träning tidigt på morgonen. I vanliga fall brukar jag ta det lugnt med en snittfart på 85 på 90 väg. Idag låg jag på närmare 100.
Låg en eller två klick högre än vanligt. Ändå blev slut förbrukningen i Ah endast marginellt högre än vad jag vanligen får??

Strax över 100 varnar "övervarvsskyddet" i vanliga fall. Det kan man ju förstå, men hur pass skadligt är det egentligen för bilen att ha en tung högerfot?? Vad är det som rimligen tar styk? Batterierna? Motorn?
Är det kanske så att det huvudsakligen är mellan rödljusen, som den tunga högerfoten är skadlig?
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-09-14 07:05:26    Rubrik: Svara med citat

El Dottore skrev:
Intressant det här med energiförbrukningen. Körde en av döttrarna till hennes träning tidigt på morgonen. I vanliga fall brukar jag ta det lugnt med en snittfart på 85 på 90 väg. Idag låg jag på närmare 100.
Låg en eller två klick högre än vanligt. Ändå blev slut förbrukningen i Ah endast marginellt högre än vad jag vanligen får??

Strax över 100 varnar "övervarvsskyddet" i vanliga fall. Det kan man ju förstå, men hur pass skadligt är det egentligen för bilen att ha en tung högerfot?? Vad är det som rimligen tar styk? Batterierna? Motorn?
Är det kanske så att det huvudsakligen är mellan rödljusen, som den tunga högerfoten är skadlig?


Jag tror att det är elektroniken som inte är gjort för de hastigheterna eftersom det går mer ström och det är konstant.
När du gasar vid ett rödljus så är det bara tillfälligt.... galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-12-05 16:45:07    Rubrik: Svara med citat

Min Clio ligger oftast på 12-14Ah/mil (70 och 90-vägar)

Ibland om man legat på mestadels 70-vägar visar den drygt 11Ah/mil

då den drog över 15Ah/mil hade 2 batterier blivit dåliga.

Jag använder också Ah/mil samt magiska displayen (Totalt antal Volt och hur 12V batteriet mår) som riktmärke på hur mina batterier mår.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
langen
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 februari 2008
Inlägg: 8
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-03 21:41:30    Rubrik: rekond av batterier Svara med citat

Julle skrev för snart två år sen:
Citat:
Ni är inne lite på rekonditionering av batterierna, i Saft's instruktioner står det att när kapaciteten har sjunkit eller man av en eller annan anledning har obalans i sina block ska man utföra en "Comissioning charge", jag tror att det på Renault språk heter fabriksladdning.
Det är en laddning med en fast tid och ström som ger 150% laddning.
Om man laddar ur batterierna fullständigt med en låg ström samt efter detta utför en "comissioning charge" kan batterier som tappat i kapacitet rekonditioneras och lämnar efter behandlingen nästan 100% av sin nominella kapacitet.

Hur gör man?? Jag är nybörjare på bilar (Clio-stor batterier) men har pysslat med småbatterier (1.2V).
Som jag tänker mig det så ska man ladda ur batterierna var och en för sig - stort jobb. Om man laddar ur hel packe blir det ju ojämt. Det blir i alla fall ojämt mellan cellerna, men det kan man väl inte göra något åt?Urladdning med låg ström - någon måtlig lampa (15-21W??) Kanske flera gånger? - de återhämtar sig ju - Hur många gånger? eller bara en gång? Hur gör man sen en 150% laddning? Gör UCL och inbyggda laddaren det? eller hur göra?
_________________
Langen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-12 23:57:25    Rubrik: Svara med citat

mr magoo skev i blåögd lättlurad:
Citat:
Min bil laddar mellan 13-15kWh från vägguttaget när batteri packet är helt tomt, (eftermätaren jag har är ingen skräpmätare för 200:-sek)

Så 2kWh/mil från vägguttaget nää (och clio är nog en rätt energihungrig bil)
möjligtvis ryckig stadstrafik men som sagt räkna gärna.


Jag tycker svaret hör hemma här

Jag medger att det var ett bra tag sen jag mätte energiuttag vid laddning.
Jag skall göra några nya beräkningar nu när jag bytt ut en del kassa
batterier och mitt batteripack börjar bli jämnt. Fast jag har inte lyckats komma upp i mer än 86Ah. Kanske är det PakTrakr varningarna som gör att man inte tömmer batterierna så djupt som annars.

Har aldrig kommit i närheten av vad som näms som regleringen, vilken
spänning ligger man på då. 90V ? Med 20st är det väl antagligen döden för batterierna om man kör så långt. Man måste ju ha batterier som är helt identiska.

Skall även sätta dit välpumpade sommardäck och se om jag kan komma ner i förbrukning. Det känns dock oerhört avlägset att komma till julles 120 km/laddning.

Det verkar ibland som clio bilarna är väldigt olika vad gäller förbrukning,
om det beror på motor och elektronik, körsätt eller batterierna är svårt
att veta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-13 00:30:54    Rubrik: Dygnsvariationer.... Svara med citat

Hej!

Här är några nyckeltal från samma bil under längre tid med nya batterier typen av batterier ca 90 Ah uttagsmöjlighet från batterierna vid varsam körning.

Körning med:
- mycket snö på bilen och ca -5 grader på motorväg (till Arlanda) och energy michelin sommardäck (nya, ej riktigt inkörda): 17 Ah
- med torr bil och varm packe dagen efter samma väg: 13,5Ah
- Vinterdäck med dubb: ca +2 Ah
- Vatten på vägen: ca +1-2 Ah
- Sommardäck nya michelin energy, Täby Farsta, + 10: 12Ah
- -"- men 0 gradigt: 13Ah
- Generator påkopplad ca 30 A laddning, landsväg: 6-7 Ah o 14 mils aktionsradie

Så nog varierar det....

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-07-06 21:18:50    Rubrik: Svara med citat

Jag lyckades köra min clio 91km på en laddning, det gick åt 89Ah och jag fick verkligen smygköra på hemvägen. Jag hade åkt 46km och kom på att jag inte orkade stanna för att ladda innan hemresan, hade jag snålat lite mer på utresan så hade jag inte behövt krypköra den sista kilometern.
Snittförbrukningen landade på 9,7.
I vanliga fall så ligger förbrukningen runt 12Ah/km men det beror på att 70-80% av alla km är på 110väg och påfarten börjar med uppförsbacke. Det går åt en hel del energi att komma upp i 90 snabbt för att inte förarga lastbilsförarna.
Åker man den alternativa 70-vägen så är det inga problem att ligga runt 11Ah/km.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-08-15 13:10:46    Rubrik: Svara med citat

Gammal tråd men ändå en av de mest intressanta då alla pratar om hur långt en elbil kan gå.
Jag har på senaste tiden kört betydligt mer långa sträckor än tidigare och det verkar bilen tycka om. Jag har som mest tidigare tagit mig 104 km men igår på väg hem från jobbet verkade det som om det gick väldigt lätt. Jag körde visserligen inte tills batterierna var tomma men det brukar alltid stämma bra överens med förbrukningen under hela cykeln.

Nu är det inte långt kvar till Julles siffror...

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-16 09:51:40    Rubrik: Svara med citat

Det tycks som om jag "triggat" en inofficiell tävling om längsta räckvidd, trevligt!
Jag kör samma väg 37km t.o.r varje dag så det blir många möjligheter att prova annorlunda körsätt.
Nu har jag dock inte varit uppe i mina tidigare siffror och det beror på däcken, nu har jag 165/60-14 Bridgestone (samma som sitter original på Think), de var inte så bra...
De bästa hittills är en omgång Continental Contrans (Clio original) som var helt slut, med ca 4,5kg rullade de väldigt lätt, i alla fall tills ett av dem fick en bula. Kanske beroende på för högt tryck Rolling Eyes
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-08-16 10:46:13    Rubrik: Svara med citat

Citat:
med ca 4,5kg rullade de väldigt lätt

Ökade du 1kg till?
Har för mig att du körde med 3.5kg.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-08-16 14:06:39    Rubrik: Svara med citat

Jodå, jag provade med 4,5kg också, men det var ingen större skillnad.
Jag hade ganska många torra och utslitna contrans ett tag, ungefär i samma veva som det fanns ca 8-10st ledsna Clio's på gården...
Med 3,5kg håller de betydligt längre.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-08-16 22:00:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har också utslitna cotrans med cordsläpp på de flesta och ca 3 bar (bara) så vi får väl se vad som händer när nya däck kommer på. Jag har inte bestämt än vad det blir men min bror sänkte sin fossilbil med ca 8% när han satte på lättrullande Michelin 155/80 x 13. Hans civic -88 gick ner från 0.51 till 0.47 l/mil.

Skriv gärna om erfarenheter av olika däck. Eller fanns det redan en tråd specifikt om detta...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-08-19 22:05:08    Rubrik: Svara med citat

Japp! Kordsläpp här med (2 däck nu)! Contrans med 3 kg och torrsprickor får bulle i höga farter Laughing
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.41 sekunder att ladda.