Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur många Ah/mil gör ni åt?
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-03 00:23:36    Rubrik: Hur många Ah/mil gör ni åt? Svara med citat

Jag har sedan jag köpte bilen i Januari förbrukat ca 17-18 Ah/mil i genomsnitt. - ibland 15 och ibland 22... det kostar ca 2.4 kwh per mil. Körsträckan har legat mellan 56 och 62 km

Och det är när jag kör försiktigt (jag har blivit extremt medveten om energiförbrukningen sen jag köpte clion)

men så gjorde jag en extra överladdning efter att ha fyllt på vatten i batterierna och... nu är den som ny! det går åt ca 9-11 ah/mil och under flera laddningar i rad har jag kommit ner i 1.6-1.7 kwh/mil... när jag provade en gång kom jag upp i 72 km innan det började gå lite för långsamt.

Men nu till det märkliga. Vid vissa turer så slukar bilen energi precis som innan. upp till 17-18 Ah/mil och jag märker att energin tickar bort i hög takt även när jag står stilla på garageuppfarten. Kan det vara 12V accen som stjäl energi i sådana lägen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-03 06:17:24    Rubrik: Svara med citat

Båda mina bilar visar runt 11,5Ah/10km i snitt om jag inte nollar vid varje tur.
Kan komma ner runt 10 om jag kör snålt.
Dom gångerna som den visat över 12-13 även om man kör snålt, så har jag haft dåliga batterier. (Lägre spänning och högre ström med dåligt batteri för att få ut samma effekt.)

Att den slukar energi är ju konstigt. Var blir det av?
Något borde ju bli varmt i så fall.
Kanske du kan testa att ta säkringen till kontaktorerna (nr10).
I så fall så kommer ju inte 12V batteriet gå in och stöd-laddas. Nackdelen är ju att du får ett dött 12V batteri, men du ser ju kanske att det är kass.

När mitt 12V batteri la av, så var bilen i princip helt död en morgon. Man kunde hör kupefläkte snurra väldigt sakta.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2006-07-03 20:03:05    Rubrik: 13.2 Ah/mil Svara med citat

Jag ligger konstant på 13.2 Ah/mil, men då kör vi bilen i princip som en vanlig bil, ibland med två vuxna och två barn, i bland en vuxen, senast tre vuxna. Jag försöker laddbromsa, men min hustru har inget emot att använda bromsen... Mellan vellinge och Malmö är det 15-20 km, blandat 50, 70 och 90 km/h, och det är väl rätt typisk körning för vår del, även om vi oftast inte kör 90 i andra fall.

Batterierna laddas till 80-83 Ah, men det verkar normalt med de nya batterierna ('01 eller '02).

Magiska panelen räknar ut att jag kan köra c:a 60 km (oftast 63 km) innan batterierna är slut, och det verkar stämma rätt bra. Jag tror att jag kan komma ytterligare c:a 5 km, men då börjar det gå långsamt.

Jag tror att en fulladdning drar c:a 13 kWh (skall försöka komma ihåg att kolla vid nästa fulladdning) från nätet, dvs 2.2 kWh/mil.

Av era uppgifter att döma skulle mina batterier vara dåliga, men samtidigt tycker jag att räckvidden är ok, speciellt med tanke på att vi kör bilen som en helt vanlig bil. När jag köpte bilen så var enligt uppgift batterierna slut, men jag börjar tro att det bara berodde på att laddaren var defekt.

Kan de olika uppgifterna bero på att strömmätningen skiljer mycket från bil till bil?
Ett sätt att kolla batterierna är givetvis räckvidden, men ett annat sätt är att kolla toppfarten. Min bil 'toppar' på 97-98 km/h, men det är med två vuxna.
Ett annat sätt är att titta på batteriernas spänning, både i vila och vid drift, under hela urladdningscykeln, men det verkar svårt, speciellt under körning. Kanske skall vi jämföra spänningen vid 50% 'tank', efter 10 minuter vila?
Jag har ett instrument anslutet som ine i kupén visar spänningen där batterikablarna ansluts i motorrummet. Skall kolla nästa gång vid 50% (±5%) urladdning. Vore intressant att höra samma värde från er, samt hur era batterier är märka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-07-04 01:21:53    Rubrik: Svara med citat

Jag förbrukar 12.4Ah/mil
Kör normalt ca. 5 mil per dag, och kan med försiktig körning komma under 10Ah.
personligt rekord är 9,2ah plan väg (inga stopp 75-85km/h)
Men normalt följer jag trafiken och kör på i 80-95 därav 12,4 Ah/mil bortsett från när det är varmt ute(som nu), då blir det lite lugnare körning.
längsta körsträcka på en laddning är nu sedan några dagar 9,2mil
Kanske ska nämna att jag har den gamla batteri typen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-04 10:09:09    Rubrik: Svara med citat

Självklart skiljer det sig, beroende på körsätt.
När någon menar lugnkörning, så är det kanske raskt tempo för en annan.
Men för mig så är det ett bra riktmärke.
Har haft bilen i 6 år nu, och den snittar 11,6Ah/10km. Om jag nollar den vid varje tur, så varierar den mer beroende på körstil.
Den andra bilen snittar 11,8Ah/10km om jag inte nollar den.
När den gick upp mot 13Ah/10km så var det 2 batterier som var dåliga.
Efter att bytat dessa så gick snittet ner.
Sen gick det upp mot 13Ah/10km igen, och jag hittade ytterliggare 1 batteri som var kass.

För mig så är Ah/10km och voltmetern i bilen, tillsammans med att kontrollera hur många Kwh som går i vid laddning tillsammans med räckvidd det bästa sättet att kontrollera hur batterierna mår.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2006-07-04 19:51:28    Rubrik: Kraftigt fallande förbrukning... Svara med citat

Jag förstår nog inte riktigt hur Ah/10km-räknaren fungerar... Kanske integrerar total strömförbrukning över samtliga körda mil. Idag nollade jag den och körde drygt en km. till macken i 50 och 70. Först stod mätaren på --- men efter en km slog den om till c:a 20 Ah/10 km. De sista hundra metarna föll den till runt 17 Ah/10 km. Handlade gräddfil och körde en omväg hem i blandat 50 och 70. När jag kom hem stod räknaren på drygt 11 Ah/km efter en totalt c:a 7 (?) km lång runda.
Efter 1-2 timmar körde jag en ny runda på c:a 11 km, blandad ganska platt 50- och 70-väg. När jag kom hem stod räknaren på 10.4 Ah/10 km (efter totalt c:a 18 km).

Jag körde rätt mjukt, men inte extremt, och jag höll de tillåtna hasttigheterna rätt väl.

För det första så drar jag slutsatsen att mina batterier är helt ok. Laughing
För det andra så undrar jag hur Ah/10km-räknaren räknar.

Kanske kan jag ta elbilen istället för bussen och fossilbilen till jobbet (c:a 75 km t.o.r.).

Synpunkter på ovanstående?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-07-04 20:11:53    Rubrik: Svara med citat

Min ligger runt 12 Ah/10 km men det är ju en Express så det är inte riktigt jämförbart, jag har ju annan drivspänning. Jämförbart är däremot inmatad effekt vilken ligger på ca 2,3kWh/10km.

Jens skrev
Citat:
men så gjorde jag en extra överladdning efter att ha fyllt på vatten i batterierna

Vad betyder extra överladdning ?
Jag råkade nämligen ut för följande : Köpte bilen för halvannan månad sedan och mekade en del i början. Laddade några gånger och den tillgängliga strömmen låg runt 135-140 Ah vilket vid ett tillfälle tog mig 100 km ! Sen för en dryg vecka sedan tändes lampan för påfyllning av vatten och i samband med detta minskade laddkapaciteten till ca 85 Ah och där har den legat sen dess (under 2-3 laddningar) efter fyllning av batterierna. Inte gick det på några hysteriska mängder vatten heller, ca 8 liter.
Är detta ett vanligt fenomen ?
Kommer jag att återfå något av kapaciteten i batterierna ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-04 21:49:29    Rubrik: Svara med citat

poppe skrev:
Vad betyder extra överladdning ?

Min "extra överladdning" var väl ett experiment. Jag hade just laddat batterierna fullt. Någon timme senare kopplade jag in laddkabeln igen. Normalt så upptäcker ju laddaren snabbt att maxspänning är uppnådd (eller UCL räknar ut att överladdning inte behövs) och kopplar av. Av någon anledning hände inte detta, utan laddningen fortsatte med 5 A (fas2 - snabbt blinkande) kanske 30-60 minuter. Det stormkokade i batterierna, och jag lät förloppet fortgå med kalla nerver Rolling Eyes tills den slog av. Efteråt trodde jag kanske att jag hade förtstört alla batterier - några droppar lut hade kokat över och runnit ut (jag hade fyllt på vatten före den förra laddningen). Men efteråt har bilen alltså blivit mycket bättre. (Jag hade läst på gamla forumet hur folk kopplade förbi laddaren med egen laddare och körde i rejält med ampere i flera timmar som "rekonditionering" vilket visst haft god effekt - kanske jag fick liknande effekt trots den korta tiden)


Nu till dagens utflykt: Hela familjen har varit på semester med elbilen idag - runt till diverse badplatser och orter på landsbygden. Vi körde 45 km, kanske hälften i ca 50 km/h grusväg eller asfalt, bitvis kraftigt kuperat, resten i ca 70 km/h landsväg. Jag körde väldigt försiktigt och väl hemma igen stod ah mätaren på 10.6 Ah/10km.

Akeshog skrev:
Kanske skall vi jämföra spänningen vid 50% 'tank', efter 10 minuter vila?



Spänningen var nog ca 124 V vid starten (minns ej . bilen hade stått över ett dygn efter senaste laddning). Efter 45 km och 15 min vila hade jag ca 117.5 Volt utan belastning. (Min energimätare står alltid på noll, så jag vet aldrig när jag är på 50% - jag använder trippmätaren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-07-05 09:43:10    Rubrik: Svara med citat

Ni är inne lite på rekonditionering av batterierna, i Saft's instruktioner står det att när kapaciteten har sjunkit eller man av en eller annan anledning har obalans i sina block ska man utföra en "Comissioning charge", jag tror att det på Renault språk heter fabriksladdning.
Det är en laddning med en fast tid och ström som ger 150% laddning.
Om man laddar ur batterierna fullständigt med en låg ström samt efter detta utför en "comissioning charge" kan batterier som tappat i kapacitet rekonditioneras och lämnar efter behandlingen nästan 100% av sin nominella kapacitet. Det kan vara stor skillnad före och efter, jag har mätt upp 54Ah före samt 88Ah efter. Smile
Jag har utrustning för att utföra service på block och hela paket.

Diskussionen med vad "Magiska displayens" värden är väldigt beroende av körstil och batteriernas status, det är dock en utmärkt varning, om förbrukningen ökar vid samma sträcka och körstil, tex till jobbet, då har man nästan garanterat något eller några defekta batterier.
Lägger man sedan till en förändring i laddade Ah blir diagnosen självklar :cry:

En annan orsak till ökad förbrukning är kärvande bromsar, men det är lätt att åtgärda.

I min konverterade Clio har jag svårt att komma över 12Ah/10km, normalt ligger jag runt 9,5Ah/10km med ett lägsta rekord på 6,9Ah/10km.
Det är värden mätta över 36+36km (t.o.r jobbet), jag har dock en batterispänning på 132V.
Det intressanta värdet på förbrukningen är det som man kan mäta vid stickkontakten, det är ju trots allt det som man betalar för.

Jag håller nu på med att ta fram en USB ansluten mätutrustning som man enkelt kan koppla in i Clio/Express, komplett kommer det att kosta ca 1800kr, det enda som behövs är en bärbar dator för att logga mätdata i realtid. Den loggar spänning, ström samt 2 temperaturer.
Finns intresse Question
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-05 18:54:01    Rubrik: Svara med citat

Kollade idag.
Efter 41km körning visade mätaren 50% och 50Ah kvar.
Hade då en spänning på 124V obelastad efter ca 15min.
Glömde kolla vad spänningen var när jag startade.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2006-07-06 18:24:08    Rubrik: Svara med citat

Otroligt vilka skillnader vi har..!
Erik har 124 V vid 50% laddning, Jens har 117.5 V. Jag har vid c:a 46% (dvs strax över 45%) energi 117.5 V jag med.

Urladdningskurvan är som flackast runt 50 % urladdning, så det är en rätt hyfsad jämförelse. Vid 50 % urladdning bör skadade celler ge sig till känna.

Jag har för mig att mina batterier ligger runt 126-130 V efter avslutad fulladdning. (Skall kolla i kväll var spänningen hamnar.)

Tänk på att många mätinstrument ligger runt 1% onoggrannhet, vilket egentligen inte påverkar speciellt mycket, men det finns betydligt onoggrannare instrument.

En sak till:
Jag har c:a 38 km till jobbet. Oftast åker jag buss, men när jag skall lämna och hämta på dagis tar jag fossil-bilen (2 ggr/vecka).
från Vellinge till Lund är det en rätt mycket uppför sista 5 km, det får man i och för sig igen på hemvägen - inte genom laddning men genom lägre strömförbrukning - men det är inte säkert att det jämnar ut sig.
Jag är väldigt sugen på att ta bilen till jobbet, men jag vet inte om jag skall chansa eller köra med följebil en gång först. Nedanför jobbet (SonyEricsson i Lund) ligger det ett villaområde. Jag funderar på om man kan ordna laddning där (mot generös betalning förstås). Erik - har du några bra idéer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-06 21:48:42    Rubrik: Svara med citat

Det borde ju gå att köra till jobb, men det kan kanske vara drygt att köra på motorvägen.
Jag kan inte tänka mig att du kan hålla 90km/h uppför backen innan du svänger av till Sony Ericsson på motorvägen och köra 38km x 2.
Jag kör aldrig den vägen med elbilen, försöker alltid hitta en annan väg. (Det går bra utför).
Jag jobbade på Ideon innan, och laddade ibland. (Sladd ut genom fönstret).
Akademiska hus håller ju till på Ideon, och dom kör ju själv elbilar.
Sony Ericsson har väl lite miljö tänkande. Dom kan väl erbjuda dig ett uttag.
Jag har försökt få min arbetsgivare att sätta upp ett uttag, men dom började prata om förmåns beskattning. Jag har dock hittat ett uttag som jag använder ibland.
Kolla runt lastbryggorna på ditt jobb, så kan du säkert hitta ett uttag.

Angående dom olika spänningarna som vi uppmätt, så var det 30 grader igår när jag mätte mina. Det kan kanske påverka en del.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2006-07-07 05:50:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har laddat på jobbet en gång, tekniskt är det inget problem, och hade det varit upp till SonyEricsson (SEMC) så hade det säkert gått bra. Det är fastighetsägaren som inte kan tänka sig att tillåta sådana 'tokigheter'.

Jag har funderat att försöka dra det genom SEMC som får säga till fastighetsägaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-07 23:30:06    Rubrik: Svara med citat

(DISKUSSIONEN OM ÖVERLADDNING HAR FLYTTATS TILL NY TRÅD)

vad är extra överladdning ?

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-08 22:12:08    Rubrik: Svara med citat

Akeshog skrev:
Otroligt vilka skillnader vi har..!
Erik har 124 V vid 50% laddning, Jens har 117.5 V. Jag har vid c:a 46% (dvs strax över 45%) energi 117.5 V jag med.

Urladdningskurvan är som flackast runt 50 % urladdning, så det är en rätt hyfsad jämförelse. Vid 50 % urladdning bör skadade celler ge sig till känna.

Jag har för mig att mina batterier ligger runt 126-130 V efter avslutad fulladdning. (Skall kolla i kväll var spänningen hamnar.)

Tänk på att många mätinstrument ligger runt 1% onoggrannhet, vilket egentligen inte påverkar speciellt mycket, men det finns betydligt onoggrannare instrument.



Jag kollade idag när bilen var "tom".
Efter 89km körning och 15min vila, visade voltmetern 112V.

Jag ska kolla den andra bilen och jämföra när tillfälle ges.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-07-09 08:41:21    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Hoppas att jag inte uppfattas som överdrivet petig men skillnaderna som ni mäter har många källor till osäkerhet, tex temperatur och instrument.

Om man ska försöka hitta skadade celler måste man kunna detektera en spänningsskillnad på ca 1volt, att göra det "i fält" har jag provat utan framgång trots instrument i 20000kr klassen.

Ett sätt att "tvinga" en skadad cell att ge sig till känna utan att behöva använda dyra specialinstrument är att mäta skillnaden i spänning efter ett stopp, det första med maximal motorbromsning/regenerering samt mätning under det att spänningen stabiliserats samt det andra efter ett stopp utan motorbroms/regenerering, lägg i neutral och bromsa normalt.
Viktigt är att omedelbart efter stopp stänga av bilen så att inte övriga belastningar påverkar mätningen.
Bakgrunden till detta förfarande är att en trasig cell normalt fortfarande har en "kapacitet" och laddas upp vid motorbromsningen/regenereringen men gör det inte vid ett stopp utan regenerering.
Då man använder samma instrument har noggranheten ingen större roll, man mäter bara en skillnad, inte ett absolutvärde, skriv ned mätvärdena var 5 sekund tills de stabiliserats, ca 1-3 minuter.
Jämför mätvärdena så kanske man ser något avvikande.
Detta sätt att mäta fungerar inte alltid beroende på cellens fel, det kan vara mer eller mindre kapacitet och det påverkar tiderna för stabilisation kraftigt.

Mvh
Robert
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2006-07-10 12:24:24    Rubrik: Svara med citat

Mycket bra Julle!

Jag skall testa detta snarast. För att kunna göra testen två gånger behöver man ju accellerera en gång emellan, vilket kommer att påverka laddningsnivån och därmed spänningen något. Skulle du säga att man skall ha runt 50% laddning (eftersom kurvan är rätt flack där), eller spelar det ingen roll? Kanske skall man göra tre tester, där den sista är samma som den första eller den andra, så att man ser hur mycket battererna förändras mellan testerna.
Behöver man köra några mil först så att temperaturen stabileras?
Räcker dett att man kör två gånger på samma sträcka och mäter, eller skall man ha accellererat 'långt' innan (2-3) km så att cellerna hunnit återhämta sig något?

Vad jag förstår är de nya batterierna 'sämre' (kapacitetsmässigt) men bättre (hållbarhetsmässigt). Har du några erfarenheter som man bör ta hänsyn till om man jämför gamla mot nya batterer?

Vad jag är ute efter är att utifrån dina erfarenheter hitta en jämförelse som är så likvärdig som möjligt, oavsett var man bor (backiga Aplared/Lund eller platta Vellinge)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-07-10 13:41:12    Rubrik: Svara med citat

Hej igen!

Man behöver inte accelerera till någon högre hastighet, det räcker att man får "3 staplar" på regenereringen en kort stund, det är mycket riktigt att urladdningskurvan är som flackast runt 50% så det är nog en bra idé.
Att göra om försöken ett antal gånger är alltid bra, det är trots allt mycket små förändringar som skall upptäckas!
Temperaturmässigt borde det inte märkas, vid upprepade test kanske man kan se ett temperaturberoende men knappast på t.ex. 4st prov.
Ni/Cd visar inget utpräglat "återhämtande" förrän de är nästan urladdade, då kan man låta dem vila en liten stund och sedan få ut ytterligare lite energi, vi 50% är det mest belastningen/inre motståndet som påverkar blockspänningen.
Jag har faktiskt ingen erfarenhet av block tillverkade efter år2000, de verkar vara av betydligt bättre kvalitet.

Mvh
Robert
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-17 22:16:23    Rubrik: Svara med citat

tänkte återgå till ämnet - ah per km

jag har räknat lite på min långa lista med laddanteckningar.

jag har skrivit upp antal körda km, genomsnittlig ah/10km samt kwh laddad energi.

i genomsnitt får jag 0.20 kwh per km - den siffran är ganska jämn - från 0.18 till 0.21 vanligtvis

men när jag multiplicerar ah/10km med antal km - och därmed får en siffra på hur många ah jag gör åt före varje laddning så kommer en överraskning: det borde ju avvikit mindre från medelvärdet - istället varierar antalet ah per kwh betydligt - och kvoten ökar proportionerligt med det uppmätta värdet på Ah/10km inför laddningen.

min slutsats är att jag inte kan lita på min ah/10km mätare. Dess variation har inte med den verkliga förbrukningen att göra.

exempel:

jag har kört:

45km, 18 ah/10km laddat 8.85 kwh
---> 0.20 kwh/km --- 9.15 ah/kwh
38 km, 10.5 ah/10km , laddat 7.12 kwh
---> 0.19 kwh/km --- 5.60 ah/kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-23 11:25:50    Rubrik: Svara med citat

Detta är ju en gammal tråd, men det är ganske nån som läser här ändå ?

Electrique Erik skrev:
Citat:
Båda mina bilar visar runt 11,5Ah/10km i snitt om jag inte nollar vid varje tur.

Vad betyder det ?
I min bil, som visserligen är en Express, vissas Ah/10km som någon slags momentanmedelvärde.
Efter en fulladdning visas alltid --.- utan inblandning av mig.
Sen dröjer det ca 2-3 km innan första värdet visas. Detta varierar då mellan 3-30 Ah/10km. Sen varierar värdet beroende på hur jag kör men ligger vanligtvis på runt 12 Ah/10km. Varje mätning är (eller känns i alla fall) som ett momentanvärde helt utan koppling till tidigare värden.
Man kan jämföra med en fossilbil som visar antingen momentanförbrukning eller medelförbrukning. Momentanförbrukningen kan ju variera väldigt om man kör uppför en backe eller plötsligt drabbas av blyfot men medelförbrukningen tenderar oftast att variera ganska lite efter den inledande milen. Värdet stabiliseras ganska raskt och kräver att man ändrar körstil markant för att få en märkbar förändring.
Jag får en känsla av att era ( Electrique Erik m.fl.) Ah/10km-mätare motsvarar medelförbrukningsmätaren i mitt exempel medan min mätare mer motsvarar momentanförbrukningsmätaren.
Dessutom kan dom nollas !?

Kan man ändra på om man vill ha momentan eller medelvärdesvisning ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.