Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Thundersky konvertering av Clio
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-16 13:59:51    Rubrik: Thundersky konvertering av Clio Svara med citat

Nu börjar projektet att komma igång. Batterier är hemma och lådor ska tillverkas.



Batterier TS160Ah




Ut med allt gammalt. Äntligen slut på glykoldrällande.




Baklådan skrotar jag ut helt. Blir nog enklast så.




Montering av provlådor i OSB, det blir trångt.
Batteriplacering är under utredning, men jag gör lådorna så stora som det är möjligt. Sen får man se hur det blir, ev får jag isolera på utsidan på några ställen.
Återkommer när lådorna i plåt är tillverkade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-16 14:42:06    Rubrik: Svara med citat

Äntligen en kompis. !!!!!!

Go big Dude !!!

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-16 14:47:21    Rubrik: Svara med citat

Hoppsan 3
Det kallar jag radikalbeskärning.
Ja då får du plats med lådorna
utan att ha problem med höjden Very Happy

Bara nu inte besiktningen tycker att
du varit lite väl hård mot den
självbärande karossen Embarassed
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-16 15:21:20    Rubrik: Svara med citat

Höjdmässigt går det ju inte att höja mer än ca 5mm innan det blir problem med nivån i bakkant.

Hörnen i framkant var tvungna att sågas upp/bort för att höja upp lådan tillräckligt, med det borta så såg jag ingen anledning att ha kvar en massa plåt utan syfte. Bärigheten var ju redan borta. Jag tror heller inte att lådan har någon stabiliserande verkan på karossen. Under golvet runt lådan är det ju balkar.
Jag tror isåfall att det påverkar mer att byta ut dom rejäla lådorna i vinkeljärn mot klena lådor i plåt.

Edit: baklådan inne i bilen var bara punktsvetsad var ~8e cm så jag tror inte den tillför någon bärighet.

Bilprovningen har aldrig kollat under bagagerumsmattan tidigare och jag tvivlar på att dom någonsin kommer göra det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-16 19:59:57    Rubrik: Svara med citat

Mest intressant tycker jag ,pris, modifiering av laddare och hur många kw man får i den nu/hur långt man kan köra.
Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-02-16 20:44:23    Rubrik: Svara med citat

Pris just nu ca 110ksek inkl moms för 44 st LFP 200. Det ger ca 25 kWh om man kör med 40 celler i bilen och har 4 i reserv. Laddaren går att använda med lite modifieringar plus ett bms.

Du kan ju kolla min tråd så ser du ju vad jag har fått till. Det som är nytt nu är att TS har 200ah i samma formfaktor som mina 160ah, bara vikten som skiljer. Plus att dom nu har en ny kemi med yttrium i.


MVH
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-03-02 15:15:20    Rubrik: Svara med citat



Baklåda under tillverkning. Rostfri 1,5mm plåt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-03-02 22:51:33    Rubrik: Svara med citat

Jag blir alltid lika imponerad när folk svetsar rostfritt. Är det inte dj-igt svårt att få bra eller är jag bara mesig?

Vad använder du för svets? TIG? Matar du den då med spill från plåten för att få samma legering, eller hur gör man?!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-03-03 09:15:20    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Jag blir alltid lika imponerad när folk svetsar rostfritt. Är det inte dj-igt svårt att få bra eller är jag bara mesig?

Vad använder du för svets? TIG? Matar du den då med spill från plåten för att få samma legering, eller hur gör man?!



Bara en inflikning från min sida.

Du är inte den första jag hört säga detta men själv är jag uppvuxen med o svetsa rostfritt och tycker det är ett underbart material.
Och nu när man försöker lära andra så verkar det vara så att folk inte vågar ha elektroden tillräckligt nära materialet och kan då inte styra var man vill ha svetsen.

och det som är så underbart med tig är att du kan värma... tillsätta lite material, värma lite till... migsvets får du bara en chans..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-03-03 21:57:43    Rubrik: Svara med citat

Det ser inte så svårt ut, men jag vill inte prova själv på lådorna. Det är en som kan som får äran.
Vet inte om han använde elektroder på gavlarna eller om dom bara värmdes ihop. Skulle tro att det behövs elektrod till vinkeljärnen som lådan ska hänga i för att det ska bli bra.
Ska titta lite mer nästa gång.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-03-03 22:05:33    Rubrik: Svara med citat

Mmmm. Får se om det går att sätta TIG-munstycke på min MIG då, alternativt se om jag ska uppgradera. Det vore onekligen praktiskt att kunna svetsa i rostfritt med.

F'låt om jag spårade ur tråden lite, jag är bra på sånt... Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-03-03 23:12:31    Rubrik: Svara med citat

Jag har själv gått länge i TIG-tankar....
Har tittat på denna: http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=1&artnr=012&visa=1-12&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Har hittat tillverkaren i Kina, tjejen är där nu och jag kan be henne kolla priset, nån som är intresserad?

Ska jag flytta till ny tråd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-04 00:23:49    Rubrik: Svara med citat

Ja det kanske är dags att börja en TIG-tråd
Kolla priset, är intresserad men? pengarpengar Rolling Eyes
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-31 21:24:07    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta bildkvaliten, min telefon är skit. Det står faktiskt ett batteri i baklådan som knappt syns.

Rören i framlådan är för handbromswirarna.

Lådorna har äntligen hamnat i bilen nu. Efter lite svordomar och omborrning av endast 1 infästningshål så är dom nu ditskruvade. Baklådan är så tight så jag vet inte om jag ens behöver sätta en vinkelplåt runt den som jag först tänkt. Tror jag nöjer mig med något silicone aktigt som blir hårt, ev underredsmassa eller liknande.
Kanske duger med silicone och sedan nån ljuddämparmatta på insidan. Funderade i slött ögonblick på fogskum men det känns lite väl B.

Pga osäkerhet om bms-montering eller nått så blev det ganska gott om utrymme i lådorna på höjden. Jag får plats att lägga 14mm liggunderlag i botten av lådorna. På den limmar jag självbegränsande värmekabel och ett 8mm liggunderlag som jag spårat ur för värmekabeln i.
Sidoväggarna i lådorna är osäkert hur mycket isolering jag kan få dit, måste bunta batterierna innan jag är säker. Har gått så lång tid så jag kommer inte ihåg hur placeringen är tänkt, bara att mäta igen.

Nu har det hänt så mycket dom senaste dagarna så man blir nästan chockad, nu kan det ju inte vara mer än ett halvår-år kvar tills den är körbar galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ErkMa
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 september 2010
Inlägg: 8
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2010-10-15 13:41:31    Rubrik: Svara med citat

Coolt byggande. love

Har jag räknat rätt så kommer du 20 mil per laddning?

Dessutom blir det väl break-even redan vid...
X * 14(kr/lit) * 0,67 (lit/mil) = X * 2 + 110'
...13'550 mil. Shocked

(Eller 9 år vid 1'500 mil per år.)

Något måste till så det blir gladare att köra elbil. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-10-15 17:58:18    Rubrik: Svara med citat

Efter bara något år kostar inte bensinen bara 14 kr. Redan då blir det roligare med elbil Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-10-15 20:07:44    Rubrik: Svara med citat

ErkMa skrev:
Coolt byggande. love

Har jag räknat rätt så kommer du 20 mil per laddning?

Dessutom blir det väl break-even redan vid...
X * 14(kr/lit) * 0,67 (lit/mil) = X * 2 + 110'
...13'550 mil. Shocked

(Eller 9 år vid 1'500 mil per år.)

Något måste till så det blir gladare att köra elbil. Rolling Eyes


Du har nog räknat lite högt på räckvidden tror jag.
Jag tar mig ca 13-15 mil på mitt pack som är likadant.
Några 20 mil kommer jag inte.

Sedan har du inte tagit med skatten på per år i skillnad på en bensinare och en elbil. Kanske inte gör så stor skillnad, men jag tror att det är det som är grejjen.
För mig som renoverare av elbil så var det inte primärt en ekonomisk sak utan lite mera fråga om miljö och intresse. Jag valde att investera i min framtid. Jag valde att köpa LiFePo4 och stoppa i min Clio för att det verkade vettigt i jämförelse med Bly eller NiCd. Bilen köpte jag för att investera i mitt eget kunnande.

Nu har jag en elbil som går drygt 13 mil per laddning och jag har lärt mig mycket på kuppen. Dyrt Ja visst. Men man kan ju jämföra med Peugeot Ion som släpps snart. 366ksek räckvidd ca 14 -15 mil. Det är ju inte mycket bättre än min bil. OK att det är en 2011 års modell. Clio känns ju faktiskt att det är en 97, trots allt. Jag räknar lite lågt att jag lagt ut ca 130-140ksek på min bil. Det är fortfarande 220ksek mindre än en Ion.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ErkMa
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 september 2010
Inlägg: 8
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2010-10-16 10:10:03    Rubrik: Svara med citat

Ah, skatten. Det är en given. Very Happy

Och visst är det grejen som är saken med elbil.
Åtminstone för oss som vill framåt på ett bra sätt.

Men jag tror det är viktigt få med ekonomin för att få upp fler på banan.
För att inte tala om att pusha för elbilshybrider. Dvs el vid 0~50 km/h och för accelerationsstöd.

Jag tror det är svårt få folk inse att de under tiden de ägde en viss bil så körde de över 20 mil EN gång.... Men kanske det går att sälja in fördelen med att inte betala bränsle för att stå i kö?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2010-10-16 21:37:29    Rubrik: Svara med citat

Ett av det större problemet man har i dag är priset på el-bilen, mycket beroende att inte massproducera och tillverkarna tar ut över priser så att de vet säker att det ska håll ekonomisk.

Exempel:
En egen konverterad bil som är "ny" (delvis helt ny bil man tar ut motorn och stoppar in en elmotor och batterier)

Mitsubishi colt 5-dörrars kostar ca 125kkr
Batterier 110kkr
Motor & kontroller ca 40kkr
diverse ca 10kkr

summa 285kkr

Så kostnaden för att "bygga" en "ny" hamnar under priset för en ny el-bil plus att du får en helt ny förbrännings motor på köpet.

så skillnad mellan en iOn blir ca (366kkr-285kkr) 81kkr + "ny förbrännings motor" Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2010-10-19 09:30:49    Rubrik: Svara med citat

Men då har inte arbetet kostat ett öre.
Det lär ta ett antal timmars mekande (och bråkande med myndigheter?) och om man inte har detta som sitt högsta nöje på fritiden så måste den tiden tas från sin ordinära arbetstid och då äter man snabbt upp mellanskillnaden även om man har låg timpenning...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.