Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Thundersky konvertering av Clio
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-11-21 16:17:09    Rubrik: Svara med citat

Baklådan är nu klar för batterier. Liggunderlaget sitter inte bra med dubbelhäftande biltematejp, ska kompletera med smältlim tror jag.



Framlådan är inte färdigisolerad, här blir det smältlim och pl400 på en gång.
Hållare till kontaktorerna monteras mellan rören till handbromswirarna.
Skrotar det gamla locket till baksätet. Det blir nya lock till lådorna av durkaluminium. På framlocket får jag bygga upp lite med liggunderlag för att efterlikna det gamla lockets form, det blir förmodligen en komforthöjning. Lite mjukare än den tidigare parkbänkskänslan.



BMS monteras på en makrolonskiva eller aluplåt mellan rören i framlådan.
Hade tänkt att trycka in 14 batterier i framlådan för att få lite ledigt utrymme i baklådorna för bmskorten där. Men det är max 12 batt per kort så jag går nog ner till 4x3 batterier fram. Blir lite bättre för ryggen än 2x7pack också. Vet inte hur det blir med utrymmet i lådan bak för bms, anske får jag montera allt i framlådan.
Ska packa batterierna i veckan och lägga i dom så får jag se hur det ser ut.

Jag rev ur allt som har med den gamla batterikylningen att göra, blev riktigt tomt där framme. Där påfyllningsburken satt tänker jag montera en låda för bms, värme+laddstyrning och troligen en elmätare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-11-21 19:23:01    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar limma med vattenbaserat kontaktlim
typ golvlim våtrumstapetlim el likn.
Stryck ut på båda ytor med tandspackel
låt torka och tryck ihop. Funkar kanon.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-21 21:24:48    Rubrik: Svara med citat

Det ser ju kanonfint ut.

Vilket BMS är det du smackar i ?
Är det Jens modell?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-11-22 18:26:08    Rubrik: Svara med citat

Japp det är Jens här på forumet som byggt bmsen. Ser väldigt bra ut även om det fortfarande är i kartong. Moduluppbyggt med ett kort per 12batterier så jag ska försöka undvika kabeltrassel. Har uträkning av soc, jag har varit lite orolig hur clion ska klara av det. Hur funkar det för dej Per?
BMSen verkar vara väldigt kompetent med värme och fläktstyrning samt temperaturövervakning. Finns så många parametrar att ändra så det borde gå att få det precis som man vill.
Ska försöka koppla upp allt i helgen eller som senast nästa helg.

Jag hoppas på lite snö framöver så jag inte tvinga skotta istället för att skruva elbil.

Per: styr du laddaren on/off eller har du en finare strömstyrning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-22 20:34:47    Rubrik: Svara med citat

Clion klarar inte av Lifepo4 räkning något vidare. Ucl drar liksom bort lite mycket hela tiden. Det verkar liksom skeva iväg några ah för varje laddning.
Jag är mycket sugen på det där BMS:et. Jag kan direkt säga att om Jens och Julle hade haft det klart när jag behövde det så hde jag helt klart köpt det då. Men jag har ju en bil till nu som jag skall ställa iordning och sälja av. Jag har inte bestämt om det blir LifePo4 eller NiCad, och det där BMS:et är ju helt klart en pusselbit i en konvertering om jag skall kunna sälja en bil med LiFePo4 i utan att vara allt för übernervös.
Jag skulle vilja ha lite mer shuntning ström bara, men det lär nog räcka.
Skulle kunna tro att Jens även skulle kunna slänga ihop en ny FW med bottenbalanseringsrutin om man vill det. (Jag tror att jag vill det.)
Värmestyrning och fläktstyrning skulle jag helt klart vilja ha......

Ang MIN laddning så använder jag laddarens egna spänningsbegränsning, den träder in vid 172v, över det kommer inte laddaren att gå, men det som är så smart är att det laddaren utgår ifrån när det gäller 172v är det som UCL säger åt den att spänningen är, därför lurar jag UCL att spänningen på huvudpacket är 25-26v högre än det egentligen är, jag har en liten 1w isolerad DC/DC som jag kopplar in på UCL mätledningen, så när jag laddar så ser UCL 172v när packen har 146v. Då reglerar laddaren ned till som minst 1A och om spänningen stiger över 172v så stänger laddaren av och meddelar "laddning avbruten". När spänningen sjunker igen så trycker laddaren på igen tills man kommer till 172 igen.

Man får iom det en spänningsreglering på ca 3,65v per cell vilket passar TS cellerna väldigt bra.

Du får väl plöjja igenom min tråd så får du se.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-11-23 21:32:22    Rubrik: Svara med citat

Jag har skummat igenom din tråd ett par gånger, men det är ju så många inlägg.
Jag misstänkte att clio börjar räkna fel efter ett tag, bra att det finns i bmsen.
Vet inte hur shuntningen kommer räcka, går att ställa när den ska börja göra det. Så jag tror den startar ganska tidigt på de höga cellerna. Enligt Julle så funkar det bra i a-klassen. Tror det är ganska bra inställningsmöjligheter.

Att få din bil2 att rulla så får du förmodligen ligga i om du ska försöka samla ihop NiCd. Vet iof inte om en Lifepo4-clio skulle vara svårsåld pga priset.

Ang balanseringen så har jag inte satt mig in i alla möjligheter ännu, spontant så låter bottenbalansering besvärligare. Men som sagt så vet jag inget om det.

Sitter och funderar på batteriplaceringen om jag inte ska ha 14 batterier fram. Men jag inser nu att jag får ju in 42 batterier i bilen så det finns ju ingen anledning att krångla till det med 7-pack.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2010-11-25 09:57:27    Rubrik: Svara med citat

Hej.

PMDawn: Jag är intresserad av din DC/DC lösning. Jag ska hjälpa till att montera BMS i två stycken Clio i helgen och vill ansluta en DC/DC som du gjort i din - fast jag har tillverkat DC/DC:n själv och den har reglerbar utspänning från 10 - 30 volt, så det går att ställa in precis när man vill att den ska börja strypa. De blir inte så dyra i tillverkning hoppas jag. Jag ska försöka hinna tillverka ett kort på prov idag. (jag har gjort en testuppkoppling på kopplingsplatta som fungerar utmärkt).

Men jag skulle vilja ha lite detaljerad information var du anser är bästa stället att gå in med spänningen? Den ska alltså till en ingång på UCL? FInns det tillgängligt på något smidigt sätt?

Henrik: hur går det? Monterat BMS än? Hojta till om du är osäker på något. Du vet att du kan ansluta mellan 4 och 12 celler per modul. Och det kan kombineras som man vill: 12 + 4 + 12 + 12 eller 10 + 10 + 10 + 10 eller 12 + 8 + 12 + 8 eller hur du nu vill. Bara du ser till att kortsluta de oanvända skruvarna (om du t.ex kopplar 10 celler ska du koppla ihop skruvarna nr 10,11 och 12 (första skruven numrerad som nolla).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-11-27 11:21:42    Rubrik: Svara med citat

Spänningsmätning till UCL sitter väl på polplattan uppe på hackaren. Lättillgängligt. Tror det var den lite grövre röda tåten.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2010-11-30 17:53:43    Rubrik: Svara med citat

Ja, det var ju väldigt lätt tillgängligt - bara att skruva loss kabeln till yttersta säkringen och koppla in sig där. Fungerade hur fint som helst. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-11-30 22:16:42    Rubrik: Svara med citat

Har inte monterat bms ännu. Vet inte riktigt hur jag tänk men insåg att jag planerat för 2 batterier för lite. Höll på och buntade batterierna och märkte att för många skulle bli över. Självklart hade jag packat 2st 6pack, så för att slippa jobba dubbelt blir det lite ändringar.
Så det blir att isolera framlådan utifrån för att få i 14 batterier där. Det blir då ganska mycket utrymme över i baklådan för att bms ska få rum bra.

Jens: Jag funderar på att säkra av ledningarna till bmsen med en miniatyrsäkring (elfa 33-301-80), är det att överdriva eller hur brukar du göra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-12-01 21:16:58    Rubrik: Svara med citat

Fick lite tid över ikväll och lyckades packa alla batterier.



Närmast på att göra listan är ett nytt fäste för kontaktorerna, lyckades tillverka ett som inte går mellan handbromswirarna. Förbannat att man inte kan mäta innan, speciellt när jag visste att det var trångt. Sen blir det lite modifiering på framlådan (återigen mätfel).
Men det är lite för kallt att vara ute vid bilen nu så jag hoppas på varmare väder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2010-12-03 20:03:37    Rubrik: Svara med citat

Du skulle behöva ett varmgarage under tiden du jobbar med detta. Minus 12 är ju inte skönt direkt!

Vi har inga säkringar. Det är egentligen bara om man skulle råka tappa en sladd eller koppla den fel som det kan gå större strömmar. Men elektroniken hinner nog brinna upp före säkringen om det skulle hända så den är nog onödig.

Tänk också på ESD (statisk elektricitet): ta aldrig direkt på kretskortet (håll dem i kanten) och se till att du alltid är jordad via handledsband eller liknande. (Det går bra att jorda sig i chassit direkt, men eftersom du jobbar med högspänning så är det farligt).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-02-21 11:19:22    Rubrik: Svara med citat

Hur går det med bilen?
Ute och provkört än Question
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-06-20 06:59:27    Rubrik: Svara med citat

testkört nu då?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-06-30 22:00:52    Rubrik: Svara med citat

Nej jag har inte provkört än. Däremot har vi fått ett barn till, jag får skylla på det. Jag har varken haft tid, ork eller lust.

Men nu har jag semester och bensinbilen får körförbud på tisdag om ja inte lagar den så jag känner mig sporrad att få igång clion. Tanken var kombinerad långtest/semester men det sprack. Jag tittade till den idag men det kändes som att det blev mer frågor än svar. Jag måste läsa in mig på pmdawns tråd igen.
Det verkar som att jag har tänkt galet ang batteriplaceringen iförhållande till bmsen. Jag har packat för 7+7 fram och 7+7+6+6 bak, i bakhuvet har jag för mig att jag tänkte köra på 38 batterier men jag mins kanske fel.
Isolering i framlådan ryker om jag ska köra med 7 batterier fram, men jag tror jag isolerar den på utsidan istället. Det känns bättre att pressa fullt i framlådan och få lite utrymme över där bak. Även om det blir lite sådär att dra trådar mellan lådorna till bmsen.

I teorin så är det inte många dagars arbete kvar nu, men så har det ju varit ett tag nu.
212 nya inlägg sedan jag senast var här tyder på för dålig aktivitet... Jag ska försöka rycka upp mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-17 00:49:08    Rubrik: Svara med citat

Efter en dag i garaget så har det hänt en hel del.
Efter lite mätande konstaterade jag att "någon" mätt eller tänkt fel , så det blev att ta fram rondellen och börja kapa ur kanterna i framlådan. Inte roligt, jag fick såga det mesta med bågfil för att inte stänka inne i bilen. Efter lite justering med slägga så kommer jag förhoppningsvis få i batterierna i framlådan.
Det blir så trångt att jag inte skulle ha behövt banda dom, det blir spännande att se hur det passar. Men jag måste dra klart lite ledningar innan jag vågar trycka ner batterierna. När dom väl är nere så vill man nog inte ta upp dom.

Baklådan är fylld med batterier nu, även här trångt. Tänkte stuva om dom för att få plats med bms bättre men det var bara att glömma. Blir motorlyft om man ska ha ut dom stora (7pack) + isoleringen skadas förmodligen.
Det hade varit klokare att inte använda gavlarna från thundersky utan gjort egna av slätplåt för att skona isoleringen. Man hade även sparat ett par millimeter.

BMS var tänkt att placeras mellan raderna av batterier i baklåddan men teori överenstämde inte med verklighet visade det sig. Det fattas 5-10 mm för att jag skulle bli nöjd så allt får flytta till framlådan istället.

I framlådan kommer varje millimeter räknas, det blir problematiskt att få plats med allt. Spikade placering på kontaktorer idag. Ska fixa lite platt böjbar kopparskena på måndag om inte alla har semester, det behövs lite trolleri för att få plats med både kontaktorer, strömkännare och säkring på högspänningsledningen.

När jag började nysta i kabelhärvan idag så hittade jag ett problem, jag har glömt att märka upp en kontakt och vet inte vad den är till.
Det går en grön+vit till kontakten och den grenar av från stammen på samma ställe som tempgivaren till bakre lådan.
Eller är det så att det finns 3 tempgivare?

De jag vet vilka dom är om jag kommer ihåg rätt:
2 tempgivare
2 kontaktorer
2 fläktar
1 tankmätare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-18 21:57:58    Rubrik: Svara med citat



BMS monterat, äntligen kom leksakspärlorna till annan nytta än att hamna under fötterna.




Inpassning mellan handbromswirarna.
Det blir lite bök att skruva fast bmsen, det gäller att ha långa fingrar för att nå ner.




Batterier bak på plats, saknar kabel för att ansluta fram och baklåda. Ska köpa det imorn. Kopparskena verkar jag få vara utan pga semester, ska prova att böja en kabelsko och se hur långt det går. Skulle helst behöva 90grader vinkel, minst.
Den orange härvan är ledarna till bms.




Såg en ny elbil på stan i helgen, är tvungen att lägga upp en bild.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-07-19 12:20:03    Rubrik: Svara med citat

Ja, Det finns 3 tempgivare! Gröna o vita tåtar.
en fram o två i bak. På UCL2 (8.5) räcker det med den främre kopplad. Tror att också en i bak behövs på UCL 7. Den tredje givartåten brukar ha en röd krympslang över kopplingen. Den brukar gå till uteteperatur.
Snyggt bygge!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-19 20:21:31    Rubrik: Svara med citat

Tack!
Kan vara så att jag alltid saknat den tredje, utetemp har aldrig visat sig i displayen.
Besiktning är bokad till fredag, men jag flyttar nog fram till nästa vecka för att hinna testa allt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-26 01:42:12    Rubrik: Svara med citat

Besiktning tisdag kväll men det ser ut att bli knappt. Har kopplat ihop i princip allt, men måste fixa några kopplingar som inte blev standard.
BMs uppkopplad men inte igångkörd.

Någon som vet åtdragningsmomentet på thundersky? Har letat som en galning men hittar det inte.
Edit: per thundersky:The suggested torque for the terminals with M8 bolts on 100AH cells is 20--22Nm. Tack diyelectriccar 100Ah är tillräckligt nära.


Vilken säkring är det som uclen spänningsmäter på?

Kan inte ta bilder just nu, mobilen har pajat. Kommer när den är lagad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 3 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.