Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpt en begagnad värmare.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-26 21:10:45    Rubrik: Köpt en begagnad värmare. Svara med citat

Hittade en värmare komplett med pumpar och diverse på blocket.

Fick hem den idag och satte genast igång att plocka isär. Det mesta ser helt ok ut. Dock är det som i dokumentationen kallas turbulator rejält sotigt. Samt en del sot här och där. Vad rekomenderas för rengöringsmetod? Diskmedel och vatten? Eller stålborste och högtryckstvätt?

Har provkört fläkten. Jag tycker den går lite trögt. (Gnisslar en aning.) Kan man smörja med tillexempel någon "fin" olja? Ville ta bort fläkten från motorn. Men vågade inte ta i på muttern. Är den gängad som vanligt eller "bakvänt"? Hur hårt vågar man ta i?

Lilla tunna bränsleröret verkar vara ok. Det är inte mycket luft som går igenom men man känner när man blåser att det kommer luft.

Bränsle och vattenpump. Vågar men testa dom "i tomme" eller bör man ha vatten och bensin i vid provkörning? Har hittills bara meckat på skrivbordet. Lite för kallt ute i garaget just nu. (-10grader) Får vänta tills det blir varmare.

Tacksam för tips om vad jag bör kolla innan första provkörningen med bränsle.

Har iof läst igenom allt som skrivits om värmaren. Så en del kunskap har jag. Detta är en likadan värmare som sitter i era Clio. Men den har en separat styrenhet och tidur. Verkar som sagt (ännu) som ett bra köp.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-01-26 22:34:07    Rubrik: Svara med citat

Kommer inte ihåg vad någon hade testat o rengöra värmaren med men jag körde kokande vatten och avfettning samt citronsyra

Och sen angående bränslepumpen koppla den till 12V och då ska den säga klonk och sen bli helt tyst.
Gör den detta så är den Ok enligt "första testen"
angående vattenpumpen så skulle jag rekomendera dig att oavsett om den snurrar eller inte så plocka sönder den och kolla dels att där ointe är en massa skit i elhuset (där lindningarna sitter) samt kolla så där är 1-3mm mellan impellern(heter de så) och själva bakstycket.

om nu dessa saker funkar / är fixade så montera ihop allt och testkör den utan vatten och så fort den tänder till och börjar mullra så stäng av den. då är den färdig för att monteras och testas på riktigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-27 08:38:52    Rubrik: Svara med citat

Jag gjorde en noggrann okulärbesikting av vattenpumpen. Och som du säger är det nog klokt att plocka isär och kontrollera. Den ser inte lika bra ut som resten av grejjorna. Lite rost och glykolavlagringar här och där. Det blir kvällens uppgift att kontrollera vattenpumpen.

Jag läste i medföljande dokumentation att värmaren ska monteras med avgasröret lägst. Hade sett ut en plats som var helt horisontell men får kanske tänka om lite. Ska tydligen luta minst 20grader från horisontalplanet. Gissar att det är för att eventuell överskottsbensin inte ska rinna åt fel håll.

Får prova med lite mekanisk rengöring till att börja med. Och sedan något lösningsmedel. Vill ju att den ska vara tipptopp såhär till en början.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-01-27 09:28:04    Rubrik: Svara med citat

Va jag kan se så sitter alla värmare horisontellt i elbilarna... o andra sidan så är dem inte direkt underhållsfria heller Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 12:15:06    Rubrik: Svara med citat

Jag fick tipset av Julle att stoppa ned hela värmeväxlardelen i lutblandning. Helst ganska varm blandning. Eller om man vill göra lite lättare, blanda lutblandning och cirkulera den i vattenkretsen.

Men tydligen kan effekten på brännaren bli ganska mycket bättre om man tvättar ur värmeväxlaren ordentligt.

Annars för att tvätta resten av delarna typ blandare osv så är ju Aceton effektivt eller fotogen.

Jag använde tenol när jag rengjorde. Funkade sådär.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-27 13:00:31    Rubrik: Svara med citat

Att cirkulera en lutblandning i värmeväxlaren är kanske en bra idé. Finns det inte något medel man kan köra i sin kaffebryggare som gör rent? Men det är kanske något liknande.

Men du menar alltså att man kan rengöra värmeväxlaren på "eldsidan" med lutblandning också Question

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-01-27 14:18:29    Rubrik: Svara med citat

Ja precis. på den sidan kan ju sot faktiskt fastna och sot isolerar jävligt bra. Kanske en högtryckstvätt fungerar lika bra på den delen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-27 20:01:58    Rubrik: Svara med citat

Monterade isär vattenpumpen. Såg finfin ut. En ordentlig rengöring av ingående delar (utom rotor och kol/borstar) med diskmedel ,vatten och diskborste så blev grejjorna som nya. Och vilken sprutt det var på pumpen. Provkörde i köket. Fick torka överallt efter provet. (Trodde inte det skulle vara så bra snurr på den.)

Bensinpumpen verkar också fungera som det är tänkt. Så jag är just nu Very Happy


/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-31 12:46:38    Rubrik: Svara med citat

Genomgången går vidare.

Har nu rengjort alla delar och monterat ihop värmaren igen. Alla delar är gjorda av rostfritt stål så jag körde på hårt med svinto och vatten för rengöringen. Oj vad rena och fina delarna blev. Smile (Polerade utsidan med Autosol. Den blev så blank att jag funderar på att tälla den i bokhyllan. Smile )

Testkört glödstiftet. Bra drag i den grejjen. Vacker orange färg.

Ihopmonterat och provkört utan vatten/bensin. Men allt verkar fungera som det är tänkt. Så nu behöver det bara bli lite varmare. (Skulle uppskatta om det blev över -5 grader så att jag kan vara ute i garaget för första riktiga provkörning.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-02-01 21:05:19    Rubrik: Svara med citat

Provkört idag...

Vilket drag det var i den grunkan. Smile

10liter vatten uppvärmt till 90grader. oh så kul har jag inte haft när jag värmt vatten någon gång tidigare. Smile

Ett par bilder: (Med mobiltelefon.)
Vid isärmontering såg det ut såhär
Sotigt...


Vattenpump i molekyler.


Bensinpump.


Och innan återmontering:


Och såhär blev det när det var klart. (torr provkörning)


Edit:
Här kommer en bild på provkörningen. Vattnet i hinken närmar sig 90 grader vid fototillfället. ca 0grader i luften ger mycket ånga.


/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-26 08:37:03    Rubrik: Svara med citat

Värmarproblem.

Har en ny vattenpump som är tät. Smile Värmaren går fint. Eller, gick fint fram till i fredags.
Har gjort en del felsökning. Det lilla tunna bränsleröret är inte igensatt. Det är ju intressant att den delen som behöver mest service är den del som sitter längst in i värmaren. Man får plocka sönder precis hela för att komma åt. Som tur monterade jag värmaren så att man kommer åt innehållet utan att demontera hela "termosen" från bilen.

Värmaren tänder och går i fasen där glödstiftet är igång men den går aldrig över i driftfasen. Den stannar och startar sedan igen med en ordentlig knall. (lite läskigt) Igår blev det även en fin eldkastareffekt ur avgasröret. (ännu läskigare)

Jag provade att lysa på flamvakten med en ficklampa och då går den över i driftfas som den ska.

Rensat hålet som flamvakten "tittar" igenom. Och flamvakten verkar ju vara hel då det funkar med ficklampa.

Jag kör på en blandning av bensin/E85. 50/50. Kan det ha med det att göra? Har förbrukat ca 4liter av blandningen och så börjar det krångla nu? Kanske ska testa med ren bensin innan jag börjar byta grejjor. Men den luktar så mycket bättre på blandningen med E85. Framförallt vid stopp.

Någon som har några tips på fortsatt felsökning?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-11-26 09:28:06    Rubrik: Svara med citat

På förbränningsljudet att döma, brinner den stabilt då?

Senaste problemet med min vara att sugröret i tankarmaturen var tät pga. rost, ett annat problem brukar vara att röret som går ur tankarmaturen rostat söder och den tar in luft där. Vid dessa problem brukar man kunna hör detta på pumpljudet ett "metalliskt ljud" precis som när bränslet är slut.

UCL-n pulsar spänningen till glödstift detta har jag kopplat bort med en extern enhet och då har i princip alla problem som kan hänföras till brännaren försvunnit. Brännaren tänder i princip direkt då bränslet kommer fram

Finns skrivit om detta i forumet.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-11-26 09:39:19    Rubrik: Svara med citat

Problemet kan bero på att spritinblandning
ger för blå låga så att flamvakten inte "ser".

Jag har tidigare (när värmaren fungerade)
kört med E85-blandning och det tog alltid
längre tid att starta värmaren än med ren bensin.

Borde väl finnas moderna detektorer för
E85 brännare. Jag kan inte så mycket om
brännaren tyvärr men blir nog tvungen att
lära mig rätt snart Sad
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-11-26 09:52:09    Rubrik: Svara med citat

Den stora skillnaden när man kör på E85 måste man justera pumpen så att den ger på mer bränsle för att kompensera för det minskade energiinnehållet. Det jag har märkt är att flamsensorn verkar ha lite svårare att se lågan. Det skulle kanske kunna bero på att lågan eventuellt ligger lite längre in i brännaren. Men prova att justera pumpen så att den ger mer och se till att putsa av flamsensorn.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-11-29 21:25:34    Rubrik: Svara med citat

Jag tittade noga på flamsensorn tidigare, innan jag skrev mitt första "probleminlägg", och tyckte den såg ren och fin ut.

Idag bestämde jag att innan jag tar isär något mera kan jag ju testa att rengöra sensorn "bara för att ha gjort det".

Polerade av den med en trasa och lite bensin. Oj, vad den blev blank. Och tro det eller ej. Brännaren går som den ska. Smile

Så imorgon slipper jag frysa. Smile Nu ska det ju dessutom bli kallare så det var på tiden att jag fick igång skrället.

Tack för tipsen! Om det är någon som undrar något om dessa brännare så finns kunskapen här!

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-12-06 02:36:18    Rubrik: Svara med citat

Jag plockade bort värmarens topp med brännare från sidan
av bilen vid hjulhuset. Det var ett redigt pillande för att få
loss alla skruvar. Plockade isär och blästrade rent samt satte
ihop allt och plockade tillbaks brännaren.
Embarassed kollade jag lite bilder i datorn från bla pertti.
Såg att propellern på hans bild satt åt andra hållet mot som
jag satt den. Tänkte vai h-vete får jag plocka bort allt igen
imorgon och vända på propellerjvln. Rotade runt på forumet
för att se fler bilder och hittade då Perttis inlägg. Wink
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-4432.html#4432
Ser nu på knuts bilder ovan att han har distansen närmast
motoraxeln. Jag hade den nämast lilla fläkten.
ordning på min:
bullt-fläkt-distans-ytterkåpa-bricka-innerkåpa -bricka-motoraxel
Någon som vet hur allt skall sitta. det fanns 2 brickor och en
distans 4-5mm Får kanske plocka isär brännarfan ändå Sad
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-12-06 09:11:49    Rubrik: Svara med citat

Tack Lars (drivmedel)
Underbara forum 2:36 ställer man en fråga
och 8:18 får man mail med servicehandbok Very Happy
Jag hade gjort rätt! hurra Laughing
Misstänker att knuts värmare är av annan modell
distansen behövs antagligen där på den.
så här skall det alltså vara:

verkar som distansen från
början sitter fast på turbulatorn.

om någon behöver servicehanbok, pm:a
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-12-06 10:48:20    Rubrik: Svara med citat

Min Turbulator ser ut sådär. Dvs ingen lös distans. Och jag tycker det ser ut som om bilden från handboken som du lagt in har en distans närmast motoraxeln. Men det ser inte ut så på grund av dålig bild. Men jag ser inte någon distans någon annan stans på bilden.

Men jag skulle vilja säga: Funkar det så grejja inte.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-12-06 15:06:35    Rubrik: Svara med citat

Nej jag skall inte greja och snart får jag se om det funkar.
Måste bara skruva dit tanken och fylla i bränsle.

Det är små brickor bara mellan kopparna och motoraxel.

på din bild ser det ut som distansen sitter närmast motoraxeln
men du har alltså en distans på turbulatorn som sitter fast.


att jag frågar detta beror på att jag tror att det är viktigt var
munstycket sprider ut soppan för att få bra förbränning samt
att ögat skall se lågan.
Att fixa så glödstiftet glöder mer enligt Lars recept blir nog
näst steg om inte rengöringen funkar bra.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-12-06 15:44:02    Rubrik: Svara med citat

Ja på den skissen ser det lite annorlunda ut än på min brännare. Jag har en liknande skiss i min manual. Men den ser inte exakt lika ut så det är nog inte samma "version" av bränslespridaren. I övrigt verkar det vara samma. Kanske är en produktutveckling. Vilken värmare är den senare versionen?

Jag ska försöka fixa fram en bild från min manual. Så kan vi jämföra. Även om det inte spelar så stor roll... Men kanske det hjälper någon.

hawk skrev:
...på din bild ser det ut som distansen sitter närmast motoraxeln
men du har alltså en distans på turbulatorn som sitter fast.

Båda dessa sakerna stämmer. I alla fall om mitt minne inte är helkass.

Och jag håller med dig. Tror också att det är viktigt att alla brickorna hamnar på rätt ställe. Man vill ju ha så nära 100% driftsäkerhet som det bara går.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.