Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Problem med 12V batterit

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1587
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-25 10:22:50    Rubrik: Problem med 12V batterit Svara med citat

Jag har fått lite problem med mitt 12V batteri nu när det är så kallt och jag, skam till sägandes, väljer andra bilar med bättre värme än elbilen. De få gånger jag senaste månaden tänkt ta elbilen har den , nästan utan undantag, haft urladdat 12V-batteri. Vid något tillfälle har detta berott på en dåligt stängd dörr men ofta har den "självurladdat". Redan tidigare har jag haft två 12V-batterier med ett i reserv då jag vid något tillfälle drabbats av att när driftbatteriernas laddning närmar sig noll så lägger DCDC av först (för att spara batteri ?) med resultatet att 12V ger upp före driftbatterierna.

Vid senaste försöket att använda bilen var batteriet givetvis tomt och jag tog in det för att ladda.

Två "intelligenta" laddare gick bet att ladda batteriet. Den ena laddar ca 5 minuter och säger sedan att batteriet är färdigladdat. Den andra ställer sig i "reparations mode" och där står den sedan i ett dygn eller två (jag avbröt sedan).
En CTEK-laddare däremot ställer sig omedelbart l läge "laddar" och redan efter nån timme är batteriets kapacitet sådan att när man testar med en belastande mätare ( http://www.verktygsboden.se/?id=77880 ) får man svaret att batterispänningen är OK och att kapacitetet är bra (ca 450 CCA) vid testning under 15-20 sekunder (så att spiralerna börjar glöda).

Tyvärr mätte jag aldrig med belastning före laddning med CTEK utan konstaterade bara att spänningen inte var tillräcklig för att starta elbilen och att innerbelysningslampan bara glödde.

Det känns ju helt orimligt att CTEK-laddaren kan ladda batteriet från noll till fullgott på en timme (även om man hört att dom är bra) men vad kan alternativet vara ? Det kan ju inte gärna vara glappkontakt inne i batteriet, eller ?
Alla laddarna har klämmor modell större krokodil och det känns inte troligt att dom gör dålig kontakt till polskorna.

Varför vägrar mina två gamla laddare starta laddning av batteriet när CTEK gör det ?

Hur kan batteriet få så bra laddning på så kort tid med CTEK ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-25 10:55:07    Rubrik: Svara med citat

Funderat på att sälja inlägget till CTEK Wink

ersättningen kanske räcker tll ett nytt Very Happy
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1587
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-25 12:00:03    Rubrik: Svara med citat

Ha ha

Bra förslag.
Som tekniker vill man ju alltid ha en förklaring innan man köper ett resultat.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 207
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-25 12:55:28    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag inte kapaciteten på batteriet men om vi gissar på ett standardbatteri på 60Ah så för att ladda det fullt på 1h behöver laddaren kräma på med minst 60A. En hel del ström! Skulle tro att en ctec av vanligaste typen laddar med ca 3A. Vilket borde ge att det tar ca 20h att ladda fullt. (Men man brukar väl säga att det behövs ca 30% mer på grund av laddningsverkningsgraden. Så minst ett dygn (24h))

Så batteriet är i vilket fall inte fullladdat efter 1h. Men det har kanske fått en tillräckligt stor knuff för att orka ge 450CCA under 20sek.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1587
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-25 16:35:19    Rubrik: Svara med citat

Bra gissningar och synpunkter Knut.

45 Ah är batteriet på. CTEK'en laddar enligt uppgift 3,6 A.

Om batteriet inte är fullt eller iaf halvfullt så brukar det krokna rätt snart när man testar under belastning men här var det 450 CCA under hela testperioden.
Min tolkning är att det är något annat som är vaj, inte batteriets kapacitet.

Hmm ! Vid närmare eftertanke så kanske laddare nr 1 i första inlägget har rätt när den säger att batteriet är fullt efter 5 minuter och laddare nr 2 kanske är defekt ?

Kan det vara så att polskorna i bilen är defekt och det är där problemet ligger ? Det är ju svårt när batteriet sitter anslutet i bilen att inte gå via bilens egna polskor.

Frågorna hopar sig !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 207
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2010-01-25 19:09:58    Rubrik: Svara med citat

Jo det kan ju såklart vara något annat än batteriet som är dåligt. Tänkte inte så långt. Trodde du hade konstaterat att batteriet verkligen var tomt.

Och på det ämnet vill jag säga: "Att mäta är att veta."

Jag har ju dålig koll på Clion men det tas väl igentligen inte ut så väldigt stora strömmar ut 12v batteriet. Jämfört med startströmmen på en "vanlig" bil. Så det måste vara ordentligt dålig kontakt eller liknande om ett relativt välladdat batteri ger sådana symptom på bilen.

Så fram med multimetern och mät. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-25 19:44:36    Rubrik: Svara med citat

Citat:
en andra ställer sig i "reparations mode" och där står den sedan i ett dygn eller två

Vad gjorde den då??
laddade kanske Idea Very Happy
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1587
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-25 20:27:15    Rubrik: Svara med citat

Knut skrev:
Citat:
Trodde du hade konstaterat att batteriet verkligen var tomt.
Jo, man inbillar ju sig gärna att batteriet är tomt när innerbelysningen bara glöder och kontaktorerna vägrar dra. I just det läget kändes det inte givande att börja mäta om batteriet verkligen var tomt. Speciellt inte om det samtidigt är -10 utomhus.

Citat:
Jag har ju dålig koll på Clion men det tas väl igentligen inte ut så väldigt stora strömmar ut 12v batterie

Väldigt stora strömmar är ju en definitionsfråga, men utan DCDC som jag körde ett tag, då räcker ett nyladdat 45 Ah batteri ca 30-40 minuter.

hawk skrev:
Citat:
Vad gjorde den då??
laddade kanske

Det är ju en bra fråga, men varför skulle den "reparera" batteriet i flera dagar ? Det är ju inte så att det är normalläget för laddning av ett vanligt batteri. Då lyser ju laddlampan.

Kvällsuppdatering:
CTEK visar fulladdat.
Belastningstest visar att kapaciteten är ca 550 CCA (det var den nog förut också, det var nog jag som mindes fel). Kan också meddela att belastningsströmmen med just denna mätare (se länken ovan) är ca 45A. Detta står ingenstans i papprena från vare sig V-boden eller Biltema.
Strömmen sjunker endast några ampere ända tills mätaren lyser vackert och börjar skicka röksignaler.

Efter testet ansluts laddare nr 2 som genast går i laddmode.

Batteriet som förresten är ett Biltemabatteri har en liten indikator som "lyser" grönt och indikerar "good condition". Vad menas egentligen med det ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-25 20:33:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har en CTEK från förra millenniet eller början på detta. Den har ett boost-läge som gör något magi med batteriet. Detta läge används efter man har fulladdat. Det kan ju hända att CTEK nu har uppgraderat boost-läget till att först fulladda och sen boosta.

Jag har biltemas belastningsmätare och den drar 44-45A på 12V.

Ögat på batterierna är vad jag kan förstå en densitetsmätare för syran. Jag vet inte hur den skiljer på de laddningsgrad och "replace".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-01-25 20:52:14    Rubrik: Svara med citat

Åter till det ursprungliga frågetecknet. Varför är 12 V batteriet urladdat??
Jag har haft samma problem med en av mina bilar.
Tror att jag börjar närma mig varför.
Om jag tar bort laddhandsken direkt efter att laddningen är avslutad, så är 12 V batteriet OK även om jag inte kör bilen på en vecka (-10C).
Glömmer jag laddhandsken över natt (fulladdad bil kvällen innan), så är 12 V total slut nästa dag. Således bör det ha med laddhandsken att göra, men vad? Tacksam ideer, tips.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2010-01-25 20:55:00    Rubrik: Svara med citat

UCL-version?
Visst hanterar de 12 volten ganska olika?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-01-25 21:01:48    Rubrik: Svara med citat

Bägge bilarna har samma 8.XX (tidig version). Kan inte få fram de gömda "sidorna".
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-25 21:04:46    Rubrik: Svara med citat

Inga fläktar eller pump som går när du har laddhansken i?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-01-25 21:07:35    Rubrik: Svara med citat

Nej! Bilen är helt tyst. Det är enbart den röda lysdioden som skiner.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1587
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-01-25 21:08:13    Rubrik: Svara med citat

Å min UCL är 7.x
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-01-25 22:29:49    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att 12V batteriet brukar ladda ur sig med laddkabeln i, fick förklarat av nån (Julle tror jag) att ucln ligger och drar ström då. Men jag har inte varit med om att det gått så fort.

Det är bara att ta fram tångamperemetern och börja mäta sig fram, jobbigt men det brukar gå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-02-26 20:45:21    Rubrik: Svara med citat

Har också råkat ut för detta några gånger, min uppfattning är att stödladdningen av 12V batteriet upphör efter en laddningscykel med laddhansken kvar. Så det gäller tydligen att ta ut laddhandsken då bilen står några dagar.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-03-28 23:47:52    Rubrik: Svara med citat

Personligen så tror jag att felet ligger i biltema batterit. Har erfarenhet av liknade bekymmer med deras batterier, alt från 1 månad till 3 år. Batterit tappar ladninge kraftigt och snabbt, kopplar på laddare (ctec får igång själv medans de andra kräver en viss spänning för att starta vilket man kan lura igång med två) som på mycket kort tid visar fullt. Belastnings prov visar ok. Sedan faller de snabbt för att helt haverera relativt snart. Då har jag redan bytt på garantin, pengarna tillbaka och köp av nytt batteri med 3 nya års garanti. Har inte betalat ett nytt batteri på 7 år i de 4 bilar vi hade biltema batteri, de två vi har kvar har 1 resp 0.5 år gammla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Freakspoon
intresserad


Registreringsdatum: 17 september 2012
Inlägg: 13
Ort: Hedemora

InläggPostat: 2013-04-07 13:18:06    Rubrik: Svara med citat

Jag har märkt att många batteriladdare av nyare typ med intelligent laddning ofta kan ha svårt att starta laddning när batteriet är helt tomt. De kräver en liten spänning för att "känna" av batteriet.
Ett sätt att komma runt detta är att antingen ställa laddaren i "supply"-läge (vet att C-tek har det på vissa modeller) eller med ett annat batteri för att få i lite ström med hjälp av startkablar, aixam nämde detta tidigare också.

Biltemas batterier innehåller mindre bly än många andra märken och jag har upplevt här på jobbet att vi får ofta byta ut Biltemas batterier trots att de inte har många år på nacken. Jag jobbar med att handikappanpassa bilar och då monterar vi ofta bensin-/dieselvärmare och detta orsakar ofta batterirelaterade problem.

Ett annat bekymmer man kan få med batterier som är helt urdragna när det är köldgrader är att de helt enkelt går sönder, fryser sönder eller tappar kapacitet.

Batteriet du har kan även självurladda om du har en intern kortslutning, detta märks inte vid belastningsprovning eller laddning. Ända sättet att ta reda på om så är fallet är att ladda upp det och låta det stå utan något inkopplat och mäta spänningen efter några dagar/veckor.
_________________
- Per Aspera Ad Astra -
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.