Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Modifiering av vattenpåfyllningen
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-19 12:09:39    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte riktigt med om påfyllning av batterierna, om man som du laddar fullt och omedelbart fyller dem innan de kallnar kan det kanske fungera men att fylla ett halvladdat kallt block fungerar inte, det kommer att rinna ut ganska mycket elektrolyt och det är garanterat skadligt i längden.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-12-19 12:12:12    Rubrik: Svara med citat

Där håller jag absolut med.

Ett halvladdat och kallt batteri är nog ingen bra idé
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-12-19 17:52:26    Rubrik: Svara med citat

OK, jag förstår.

Nu får jag lite bättre motivation till att gå och skaffa PVC-slangar och börja pyssla...

Kenneth: dina länkar går inte att läsa om man inte är registrerad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-13 12:38:40    Rubrik: Vad är in och ut? Svara med citat

Jag håller på att modifiera påfyllningssystemet i min Express enligt Julles princip ovan. Plötsligt slår mig tanken -är det skillnad på på- och avtappningsrören på blocken? Eller kan man välja vilket som helst som in resp ut? Det står ju inget på blocken så jag antar att det inte spelar någon roll. Har jag rätt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-13 14:02:16    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte att det är någon skillnad det går i allafall
inte att se någonstans enligt bild nedan:



Enligt texten är höger inlet och vänster outlet, men det ser mest
ut som det är spegelvänt med celler 2v + 3h.

Jag började oxå med PVC-slangar enligt förslag, men de visade sig
bli otroligt stela när vintern kommer, och eftersom jag ägnat den mesta
tiden vid bilen med att byta batteier så har jag nu övergått till
silikonslang som är underbart trevligt att jobba med.
Den är även väldigt trevlig att limma med vanligt silikonlim.
Lite dyr kanske men bra. 8/12 30:-/m + 5/8 15:-/m

Som ändproppar använder jag fortfarande PVC som smälts ihop i ändan.
Jag gör en kort som propp och en ca 12cm lång med en skåra
några cm ner, för gasutsläpp den funkar som en blindtarm om det
pöser över lite elyt.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-13 14:17:59    Rubrik: Svara med citat

Påfyllningen är symmetrisk på batterierna.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-13 14:32:53    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar! Jag såg samma bild i batterimanualen men kunde heller inte förstå att det är ngn skillnad.

Det är tämligen pyssligt att göra denna modifiering på Expressen. Jag drar ut 24 slangar ur samma hål som originalnipplarna satt i i den stora lådan och det blir ett ordentligt ormbo. Sedan ska ju slangarna gå utan vattenfickor och T-nippelns öppna ände ska peka rakt upp. Tålamod krävs...

Hur det blir i den lilla lådan vet jag ännu inte, där är mycket mindre plats för slangdragning. Mer tålamod krävs troligen...

Jag har ju redan köpt PVC-slangar så jag får stå ut med dem för tillfället. Jag hoppas kunna stå inomhus och fylla batterierna i vinter.

Jag får ta silikon nästa år om lådorna kommer ned då
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-13 18:22:26    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
eftersom jag ägnat den mesta
tiden vid bilen med att byta batteier så har jag nu övergått till
silikonslang som är underbart trevligt att jobba med.
Den är även väldigt trevlig att limma med vanligt silikonlim.
Lite dyr kanske men bra. 8/12 30:-/m + 5/8 15:-/m

Var köper du silikonslangen? Jag har precis köpt på mig PVCslang, men det är ju ingen större förmögenhet utlagd på det.

/Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-13 21:54:25    Rubrik: Svara med citat

Du kan kolla denna sida, se silikonslang oarmerad
http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=27&ProduktOmrade=Slangar


Du får ringa om pris. Kanske är billigare än jag angav.
Jag har köpt där förut, vet ej vilket pris som gäller nu.
Mina nuvarande slangar köpte jag på annat ställe, endast
för företag tyvärr, men närmare mig.

Till mina batterier har jag ganska korta slangar eftersom det
är en "sågad bil" jag kommer åt att fylla uppifrån, så det blir
inte så stor kostnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-20 11:58:59    Rubrik: Svara med citat

Nu är min stora batterilåda klar (tror jag). Nya slangar har dragits som framgår av bilden nedan. Det gick att få ut 24 PVC-slangar genom de befintliga 6 hålen där påfyllningsnipplarna satt förut.

Jag skulle naturligtvis ha satsat på silikonslang, det hade blivit betydligt enklare, men detta gick också. Slangarna skyddas av en gammal reläbox i plast. Slangarna är märkta med nummer och en grön ring på inloppet.

Jag skulle vilja provfylla lite nu men jag har förstått att man endast får fylla på vatten 45 minuter efter laddning. Är det korrekt?

Lådan komplett:



Påfyllningsboxen:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-20 16:56:47    Rubrik: Svara med citat

Det är viktigt att det har skett en utjämningsladdning (overcharge)
det är när spänningen är över 8,2V och det bubblar i batterierna.
Det står i instruktionen att man skall vänta i 30 min så att gasningen
lagt sig en del, annars går det inte i tillräckligt mycket. Men det är
mycket värra att fylla när batterierna inte är fulladdade, då går
det i för mycket som sen pyser ut när man överladdar nästa gång.

I min bil har batterierna varit väldigt ojämna så alla batterier kom
inte upp i gasfasen samtidigt, Jag efterladdade de som inte gasade
innan jag fyllde. om man fyller tidigare än en halvtimme kanske det
går i lite för lite men jag tror att det är marginellt om man inte har
centralfyllning, och bättre för lite än för mycket!

Jag tycker att Safts instruktion är lite förvirrande, hur lång tid
har man på sig att fylla tex efter de 30 minuterna.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-20 20:18:07    Rubrik: Svara med citat

OK Hawk,

Då ska jag i alla fall avhålla mig från att fylla på just nu eftersom batterierna är helt urladdade. Jag har blåst lite försiktigt i alla slangarna och kollat att det inte är stopp. Det stora provet får vänta tills allt är på plats i bilen igen.

Jag har börjat med modifiering av den lilla batterilådan nu. Det blir MYCKET besvärligare pga att den är så trång och att det inte finns någon naturlig plats att placera en avslutningsbox för slangarna.

Ska fortsätta imorgon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-09-21 09:31:24    Rubrik: Svara med citat

När jag fyllde vatten för ca 100 mil sedan så gjorde jag en "dramatisk" omkostruktion. Istället för att hissa upp bilen och fylla på vatten underifrån så tog jag upp bakre/främre luckan, tog bort plastskyddet med de sågade balkarna och klippte helt enkelt slangarna och fyller batterierna ovanför nu istället.

Vad vinner jag på detta?
1. Slipper stressa på "Gör det själv hallen". Samt vänta på att en hiss blir ledig.
2. Jag mäter igenom batterierna samtidigt.
3. Jag ser när batteriet börjar bli fullt så slipper man slösa på att vatten rinner ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-21 09:55:18    Rubrik: Svara med citat

För att minska på antalet slangar, borde man inte kunna koppla dom med gemensam "jord" (utlopp) och därmed bara ha en slang till varje batteri plus en utlopp ?

Är det nån som kan förklara för mig exakt vad som går fel med orginal slangningen (seriekopplingen) av påfyllningen ? Blir det smuts i ledningarna och därmed stopp eller vad händer ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-09-21 16:39:32    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte drabbats, då jag omgående modifierade mina system, men det jag hört är följande:
När ett batteri "exploderar" lär tryckvågen (via vattenpåfyllningen) kunna skada intill liggande batterier.
Får Du en mindre skada på en cell, så läcker det över glykol. Vid påföljande bevattning riskerar glykolen att föras vidare till nästa batteri (glykolsmitta).
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-21 17:37:44    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara tryckvågen som är problemet, eftersom
det finns vätgas och syrgas mer eller mindre i alla celler,
tänder det även i intilligande celler så att dessa exploderar,
och kan spricka.
Så här kan det se ut:


Jag testade (vansinigt dumt gjort) att kortsluta ett
batteri där en cell just hade get upp och börjat urladda
häftigt, efter ca 3 sek small det till utav h-vete. Som tur var
sprack inte batteriet och dränkte mig i lut, men det går
väldigt fort att framkalla en gasexplosion.
Jag försökte filma förloppet då jag trodde att det bara skulle
börja brinna lite fredligt, men tappade nästan kameran
när det small.

Vad gäller fyllning så antar jag att de flesta med sågade
bilar fyller batterierna uppifrån, det var väl en av anledningarna
att såga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-21 19:02:30    Rubrik: Släng ordinarie systemet i soptunnan! Svara med citat

Som vi tidigare påtalat är just seriesprängningen en stor anledning till att överge centralsystemet.

Vi (Julle och jag) har väl plockat ner 10 -15 bilar tillsammans och den klassiska seriesprängningen är jättevanlig (missade föra bok men gissningvis 70%?). Min första Clio sprängde 5 batterier och jag tror Julle gjorde samma erfarenhet med sin första. ElDottore hade en liknande mer ner eldfängt upplevelse. De flesta av oss på forumet har tyvärr fått lära sig den hårda vägen och fick inte info eller missade ta del (jag lyssnade inte på Julle tillräckligt).

Se ABSOLUT till att inte serieansluta vattenpåfyllningen! Det finns i praktiken bara ett sätt att hantera Clion och det är att såga den. Att ett batteri kan vara besvärligt men går 5-6 stycken blir Du stående ca 6 månader....

Se också till att ha koll på batterierna så man inte får en sk 5 voltare utan att märka det. När dessa bildas så ökar resistansen ofta till ca 0,1 ohm. Räknar man lite på strömmar så inser man att det blir en förfärlig värmeutveckling på liten yta (ca 4-6 kW på ngn liters volym).

Lycka till!/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-21 22:16:31    Rubrik: Svara med citat

kopierad från annan rubrik:

Jag har, tyvärr måste jag säga, fått under min tid som clioägare
en hel del erfarenhet av dåliga batterier. Ingen har exploderat
utom när jag själv experimenterat med kortslutning och sånt kul,
men många har bränt hål i höljet när en cell gett upp och kortslutits.

Ibland kan det vara en vass sticklåga som skär några
mm stort hål genom cellväggen. En gång genom botten då all
elektrolyt rann ut och PakTrakr registreade en 5-voltare.
Andra gånger genom kortsidan när jag separatladdat några
slöa batterier.
Om man tänker sig att cellen skär ett hål in i sidoväggen till
kylvattnet så kommer det när pumpen går att tryckas in kylvatten
i cellen och vidare till de andra cellerna i samma batteri.
Det är ju inte så farligt eftersom det batteriet redan är förlorat
men vad händer om man har centralfyllninge kvar, och man kanske
har otur att få en gasexplotion i det trasiga batteriet.
Man får då glykol i samtliga batterier i samma slinga, alla blir
förstörda direkt.

Jag plockade isär en batteriuppsättning från en exploderad bil
när jag återställde min clio. Av de 16 batterier som inte var
sprängda fick Julle fram 12 som fick godkänt med viss tvekan.
Nu ett halvår senare finns endast 2 av dessa 12 kvar i livet.
De andra har gett upp efterhand, faktiskt i tur och ordning som
dom satt i bilen. Hur de har smittats mellan grupperna vet jag inte
men kanske man försökt fylla och återanvänt vattnet som rann ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-09-25 21:46:51    Rubrik: Svara med citat

Jag har fått uppfattningen här på forat att det är vesäntligt oftare som Clions batterier havererar än Expressens. Det kan ju iofs bero på att Clion är väldigt mycket vanligare (om man nu kan uttrycka sig så i detta sammanhang) än Expressen, men i alla fall ! Det finns ju trots allt vissa skillnader, vattenkylning och inte minst kapacitet.
Vad har ni som brukar plocka med batterier för uppfattning om det ?

Om man nu bygger individuella påfyllningar som Stefan gjort, vad skall man då använda för påfyllningsmetod ? Funkar det fortfarande med dammsugare och dunk på taket eller skall man gå över till något annat sätt ? Skär man upp hål så kan man ju se när batteriet är fyllt men det går ju inte om man drar ut slangarna.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-25 22:24:55    Rubrik: Svara med citat

Nä det behövs inga hål, det är mycket enkelt.
Man bara fyller i ena slangen med tex en sportflaska
med slang, och när det börjar rinna från andra anslutningen
är det fullt. Man kan avsluta med att blåsa rent, genom att
vända flaskan och trycka till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.