Forumindex ELBIL
för elbilsfantaster och andra intresserade
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering av Toyota Prius till laddhybrid
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-01-17 20:38:23    Rubrik: Konvertering av Toyota Prius till laddhybrid Svara med citat

Då vårt förra projekt ElPolon är nästan klart har vi börjat med nästa...konvertera en Prius till laddhybrid.

Fakta

Standard Prius :

Förbrukning ca 0.4 l /mil
Körsträcka i EV läge ca 2 km
Toppfart i EV läge 49 km/h

Laddhybrid :

Förbrukning ca 0,2 l/mil vid hybriddrift
Körsträcka i EV läge ca 50-60 km
Toppfart i EV läge 82 km/h

Batteripack Thundersky Kina 76 st 40ah
BMS Elithion
Styrelektronik,hårdvara mm Plug In Supply USA

All info om bygget finns på vår hemsida :

http://www.automek.com/prius.php

Alla frågor/funderingar är välkomna

/Peter
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontiac
intresserad


Registreringsdatum: 20 april 2009
Inlägg: 33
Ort: Varberg

InläggPostat: 2010-01-18 19:51:36    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant projekt! Hur mycket kostar denna konvertering?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-01-18 21:06:05    Rubrik: Svara med citat

Får man fråga vad som ska halvera bränsleförbrukningen i hybridläge? Lät intressant...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1467
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-18 22:34:06    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Det har ju stått mycket om hur man skall göra detta i USA tidigare och jättekul att Ni gör detta på hemmaplan. Vi har precis fått hem en batch om LiJon Thundersky från Kina och håller på med förtullning.

Några frågor:
- Hur går det med elmotorn och kylning. Tål den att köra i 70-80 i fem mil?
- Toyota torde ta sin hand från detta men systemet Ni köper verkar halvfäfdigt. Verkar det fungera bra (har inte uppdaterat mig från USA sidorna) och har Ni hittills stött på mkt problem?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-01-19 15:19:29    Rubrik: Svara med citat

Kostnad ca 90 000 kr tyvärr ,men det är bra prylar : )

Men man ska räkna in att här får vi en elbil med räckvidd på 5-6 mil med AC servo mm för 90k+bil ,som ändå är en hybrid,förhållande till Polon är detta billigt.

I hybridläget tror bilens dator att det egna batteriet är fulladdad och prioriterar eldrift före bensindrift även när bägge motorerna går,dock bara ca 6 mil sen återgår den till normalläge.

Ang kylning,känner till problemet, killen som jag köpt delarna från (+ ca 100 till) åker i soliga Californien utan överhettning så vi chansar och hoppas..

Tycker att det verkar funka väldigt bra,en säkring gick i laddaren under cellbalanseringen annars inget

Det är alltid kul med nya prylar,lycka till med cellerna .
btw vilken storlek har du köpt ?
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-01-19 15:23:10    Rubrik: Svara med citat

Här är en kanonlänk för att prova hybridsystemet

http://eahart.com/prius/psd/

(ja, vi kommer att nästan övervarva MG1...)
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 227
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-23 16:08:59    Rubrik: Svara med citat

Det här är ju ett mycket intressant projekt! Hur blir bilen med de extra kilona i bak - blir det problem hos bilprovningen? Enligt hemsidan funderar ni på att sälja konverteringskittet här i sverige, vad skulle det kosta tullat, momsat och hämtat?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1467
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-23 18:53:41    Rubrik: Svara med citat

Peter skrev:
---Det är alltid kul med nya prylar,lycka till med cellerna .
btw vilken storlek har du köpt ?


Hej!
Det är ca 25KWh till MB A klass och även block till Clio om 90 resp 160 Ah.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-01-24 11:12:47    Rubrik: Svara med citat

Vi byter fjädrarna bak till förstärkta så jag hoppas att köregenskaperna blir ungefär detsamma.

Jag har talat med bilprovningen och eftersom vi inte ökar effekten bör det inte bli några problem,dock ska vi väga bakänden efter monteringen så att vi inte överskrider axelbelastningen.

Vi kommer troligen sälja både denna satsen med 10kw eller 5kw storlek
och den billigare Enginer satsen med 2kw och 4kw(konverteringsbilder kommer på den om ca 3 veckor)

Jag har tyvärr inga priser än,men det kommer.

Nästa vecka kommer nästa "offer" , en helt ny Lexus RX450h som ska få 100st 40ah celler.....dock kommer det dröja ett par månader innan vi har alla delarna,men jag lovar att ta många bilder
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 227
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-02-15 22:18:04    Rubrik: Svara med citat

Hur går det? Jag kollar dagligen efter nya bilder på eran hemsida Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-02-16 07:30:32    Rubrik: Svara med citat

slundell skrev:
Hur går det? Jag kollar dagligen efter nya bilder på eran hemsida Smile


Det var roligt att höra....vi har kört fast lite,laddaren gick sönder och ny kommer inte förren slutet på denna veckan eller början på nästa.
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2010-03-28 12:28:30    Rubrik: Svara med citat

Blir det inte väldigt högt varv på elmotorn om man ökar hastigheten på det sättet. Funkar det? eller har jag missförstått hur det funkar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-03-28 16:12:05    Rubrik: Svara med citat

Det är riktigt,det blir högt varv på MG1 ,ca 8000 rpm vid 82 km/h.
Vid 10000 rpm ska skadan vara ett faktum sägs det.....

Har fått min nya laddare och har provkört en del, och är väldigt nöjd med funktionen,framför allt med alla funktioner i Elithions BMS system då jag kan styra/övervaka allt med en vanlig PC

Lite tidiga testfakta :

Körning i hybridläge ger en bränsleförbrukning på ca 0,22-0,24 (förutsatt att packen är laddad)

Körning i forcerat EV läge gav en räckvidd på 65 km innan cellerena börjar närma sig 2,85v.

Dessa tester är gjorda vid 5+ ,med vinterdäck,ca 80 km /h och nedbromsning till 0 var 5 km
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-03-28 16:13:59    Rubrik: Svara med citat

Har även i veckan byggt om en Prius till med ett mindre kit från Enginer på 4 kw.

Bilder och info kommer på hemsidan
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-03-28 17:46:40    Rubrik: Svara med citat

Kul, använde du Mott eller TS celler och BMS 8 eller 16 eller andra? Är de "parade/buddy cell" eller normalt hoppkopplade? Några problem med balansering av packar? Några kul larm? Vill bara lära innan jag kastar mig ut i något liknande. Hittat varför metriska bilar bara går till 48km/h på EV? Olov
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-03-28 18:35:39    Rubrik: Svara med citat

I Prius 10kw använder vi 76 st TS 40ah seriekopplade och i Prius 4kw sitter det Mott celler i som är "buddy"kopplade med BMS 8 2st.

Det tog 10 övervakade cykler + omflyttning celler innan jag var nöjd med 4kw satsen,10kw satsen med 76 celler har en mer avancerad BMS vilket underlättar balanceringen avservärt.

Prius I gör 82 km/h i EV läge....men med MG1 på 8000rpm,och har inga problem att hänga med i trafiken helt utan bensinmotorn igång.

Jag kan få din Prius att göra 82 km/h i EV läge men utan ett riktigt batterikit kommer det inte vara lönt,jag säljer både 4kw satsen och 10kw satsen och skillanden är stor (och priset..)

4kw satsen (Enginer)är inte tänkt att åka bara EV läge utan sänka bränsleförbrukningen vid normal hybriddrift ( ca 15-30%)Kittet har möjlighet att överföra max 16a till hybridbatteriet medans 10kw satsen ca 120a om det skulle knipa

Har du mer frågor så ställ dom här eller maila så ska jag hjälpa dig så gott jag kan
_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inlägg: 102
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2010-03-28 18:38:10    Rubrik: Svara med citat

Körde nyss en provrunda till .....



_________________
Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1467
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-28 19:15:57    Rubrik: Svara med citat

Peter skrev:
Körde nyss en provrunda till .....---


Hej Peter!
Är det Er det stod om i Aftonbladet eller är det ett annat gäng som gör ungefär samma sak?
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-03-28 19:19:33    Rubrik: Svara med citat

Tack, jo jag har kort väg till jobbet genom stan så därför tittar jag på 4k lösningen men skulle iaf. vilja komma över 50 då det är en del 70 sträckor men bara kort. De balanserade paren "buddies", monterade du 2 lika batteri ihop vilket jag tycker är logiskt? Jag har sett i någon US text att de monterat ett svagt och ett starkt block ihop. Hur gjorde du för att ladda ur lampor eller köra?
Jo jag har insett att DC/DC omvandlare som tål lite kostar. Har du något mer enginer paket hemma? Det tar tydligen 20 dagar från Shanghai.
AB texten är ett NiMh paket i samarbete med hybridinterfaces ca, en av dom som nämndes råkar bo här i stan och är med i samma förening som mina söner så jag frågade honom i eftermiddags. Världen är liten, så då har vi Priusar med 3 olika varianter av batteri expansion. Olov
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2010-03-28 19:34:50    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Peter skrev:
Körde nyss en provrunda till .....---


Hej Peter!
Är det Er det stod om i Aftonbladet eller är det ett annat gäng som gör ungefär samma sak?
Hälsningar/Lars


Nej,det är ett annat företag,vi gör det mest för det är kul.. Very Happy


4kw satsen ger 245v lik ut så vi lastade den med 2 st halogenlampor på 500w/st medans vi mätte cellspänningen.

Man blir tvungen att para ihop svaga celler med starka för att få en balancerad packe tyvärr,om man inte har ett bättre BMS system,min TS packe med 76 celler är väldigt bra balancerad,alla celler ligger på 3,41v vid bulkladdning och 3,68-3,78 vid laddslut
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.