Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Monsterladdaren är hemma men fungerar inte!!!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-10 11:42:17    Rubrik: Monsterladdaren är hemma men fungerar inte!!! Svara med citat

Hej!
Vissa komuner köpte in snabbladdare (stor burk ca 40kg) som kunde ladda batterierna på en timme.

Någon som vet om dessa fungerade bra och är att rekommendera?

De går på 3 Fas (oklart om 16 Amp).

Tänk att ha en sådan utställd i Sthlm, Rimbo och Södertälje!!!

Jag har fått hem laddaren men den startar men går direkt över till end of charge när den ansluts till en halvladdad Clio.

Någon som har mer information?
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-26 17:39:14    Rubrik: Re: Monsterladdaren är hemma men fungerar inte!!! Svara med citat

Laddaren visar Ready i displayfönstret. Vid anslutning börjar kontaktorerna dra och den verkar kommunicera/mäta men går efter några sekunder ner i "END OF CHARGE".

Är det någon som har en fungerande eller vet hur det skall fungera?

Hälsningar/Lars E Magnusson
070 572 00 00
lem(at)telia.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-03-26 19:52:05    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte ens sett en sådan på bild
Vart hittade du den??
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-26 20:51:55    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Jag har inte ens sett en sådan på bild
Vart hittade du den??


Den har stått på Vattenfall och servat deras Clio (när de hade sådana). Den skall ha fungerat.

Den väger nog ca 60 kg och ser ut som en liten tvättmaskin som tvättar golv (sådan man kör i större varuhus). Kabeln ut till Clio handsken ser ut som den kabel som man ansluter forsmark till elnätet....

Jag skall lägga upp en bild.

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-03-27 20:17:31    Rubrik: Svara med citat

Jag har för mej att laddaren kollar om man har fel på isoleringen

och då laddar den inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-27 20:34:22    Rubrik: Intressant! Svara med citat

Benny skrev:
Jag har för mej att laddaren kollar om man har fel på isoleringen

och då laddar den inte.


Ok, intressant. I och med att nästan alla Clio i fuktig väderlek (torr med för den delen) har isolationsfel så kan det vara en förklaring!!!

Har Du ngn mer info hur den fungerar? Har Du själv en laddare?

Hur får man bort isoleringsfel? Jag diskade alla batterier och då fick jag bort isoleringsfel under en dag.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-27 21:34:13    Rubrik: Svara med citat

Det så kallade isoleringsfelet dras vi alla med. Troligen är det en form av "slask" indikation.
Alla får det vid fuktig väderlek.
På den ena bilen kan det lysa när som helst. På den andra lyser den inte när jag kör. Däremot lyser den om jag försöker kolla laddningsstatus under pågående laddning??
Jag tror att isolationsfel kräver en helt egen rubrik, för att vi ska kunna spalta upp allt inom det området.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-03-27 22:39:27    Rubrik: Svara med citat

Nej jag har ingen sådan laddare dom togs bort i Göteborg
vid samma tid som jag köpte min clio

Isoleringsfelet tror jag inte sitter vid batterierna utan vid ucl'n
Idiotiskt att lägga en dator där torkarna släpper sitt vatten
När jag har haft isoleringsfel har det varit fuktigt i kontakterna
på ucl'n och i verkstadshandboken står det har jag för mej
att driftbatteriets minus inte får komma i kontakt med bilens
jord
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-04-26 21:31:25    Rubrik: Svara med citat

Har du fått igång laddaren?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-04-27 06:00:00    Rubrik: Svara med citat

Benny skrev:
Har du fått igång laddaren?


Nej, tyvärr. Den står hos Julle och han har inte hunnit (min bils isoleringfel har försvunnit men nu kan jag inte testa)...

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-04-27 12:30:21    Rubrik: Svara med citat

Jag ska titta på laddaren i helgen, min bil har inte isoleringsfel ens i intensivt regn så det borde fungera.
Innan batterigenomgången/bilrenoveringen hade jag isoleringsfel ofta.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gunnar.r
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 maj 2007
Inlägg: 8
Ort: Spånga

InläggPostat: 2007-05-15 18:13:18    Rubrik: Svara med citat

Lite fakta kring laddaren
Snabbladdaren Charly, Renaults namn på monsterladdaren, är uppbyggd kring tre stycken vanliga (men modifierade) clio/expressladdare, en på varje fas, vilket i princip skulle korta laddningstiden till en tredjedel. En av modifieringarna består av att processorkorten i laddarna tagits bort, och att laddarna i stället skarvats ut med flatkabel till ett gemensamt processorkort, dit även displayen kopplas.
Jag har träffat på flera olika felkällor:
Charly tål inte fukt!
För att få ut flatkablarna ur laddarna har man satt distanser mellan laddarens kapsling och lock vilket innebär att fukt har fritt tillträde till laddarens innandöme och även till det externa processorkortet. Det förekom ibland att Carlyn ställdes utomhus, nära bilarna, med bara något litet tak som droppskydd, och det är ingen bra ide. Förutom de vanliga felen som drabbar laddarna i bilarna (sprängda kondensatorer och brända kretskort) så är risken stor att det blir glapp mellan laddarna och processorkortet samt glapp kring processorn. Sådana Charly fungerar ibland, ibland inte. Man kan alltid prova kontaktspray i kontakterna.

Charlyn har en annan egenhet: när den släpptes i Svergie var den inte färdigutvecklad. Trots att det är förberett i handsken var kommunikationen mellan bil och laddare bristfällig, laddaren kunde i stort sett bara övervaka slutspänningen för att styra laddförloppet, ingen kontakt med UCL. Jag tror aldrig detta rättades till, vilket innebär att när laddningsövervakningen behövs som bäst, vid stora laddströmmar, fungerar den som sämst. Jag är inte säker på att jag vill satsa mina dyra batterier på detta.
Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-05-15 18:42:50    Rubrik: Svara med citat

Den här laddaren ser inte ut att ha varit utsatt för fukt i någon större utsträckning, dock fungerar inte kommunikationen...

Jag har kontrollerat de flesta kontakter, även de som är mycket amatörmässigt skarvade med hjälp av smältlim, ser tyvärr ut att vara original Shocked
Laddaren ser vid en första anblick ut att kunna tåla en kortare utomhusvistelse men en noggrannare undersökning visar att den troligtvis tål mindre än en normal dator Rolling Eyes

Det står för övrigt "prototyp" lite överallt i denna "burk" så den kommer att donera fungerande "organ" till ombyggnad till vanliga laddare.

Är det någon som har en trasig originalladdare liggande i något hörn är jag intresserad av processorkortet, det borde överleva ett haveri på kraftdelen, kontakta mig gärna!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-05-17 18:21:11    Rubrik: Svara med citat

Det kanske går att bygga om laddaren
och använda bilens laddarhjärna
Här är en länk till en dansk som har byggt flera snabbladdare
Tiden för laddningen reducerat till 1-2 timmar.

http://evguide.nu/fastcharger.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.36 sekunder att ladda.