Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elden är lös!!!!!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-09 09:32:01    Rubrik: Elden är lös!!!!! Svara med citat

För ca två månader sedan drabbades jag av ett intressant missöde.
På väg hem från jobbet (ca 15 km) stannade jag utanför den lokala Ica handeln.
Noterade att det luktade lite märkligt och upptäckte till min förvåning/förskräckelse att det rök om bilen.
Insåg att det var främre batterilådan som brann!!!!!!!
Min första tanke var att det slocknar nog snart. Det gjorde det inte.
En granne tyckte att vi skulle ringa brandkåren. Fick dock ett tips om att ”vatten” går nog bra.
Det följde jag. Körde de sista 500 metrarna hem med kraftig rökutveckling bakom mig.
Dessutom var kup’en fylld av rök (vilket jag inte förstod då). Vevade ner rutorna.
Väl hemma körde jag in trädgårdsslangen under bilen. Det fräste till rejält.
Tog bort slangen för att sprut på från andra sidan också. Medan jag bytte sida började det pga värmen att brinna igen.
Efter ett visst lirkande fick jag in slangen på ett bra sätt. Det fräste till igen, men jag lät vattnet spola på och till slut var batteripaketet och karossen så pass nedkylda att det inte började brinna igen.
Morgonen efter körde (!) jag in bilen i garaget för att inspektera skadorna.

Jag känner till en tidigare Clio som brunnit. Det stod om den i Stängnäs tidningar. Brandkåren sågade upp den och gjorde i stort sett skrot av den.

Det var ingen vacker syn. Orsaken till röken i kupen var att värmen hade smällt ner baksätet (vg se första bilden).
Underredet var svart och den främre batteri lådan (andra bilden) ska vi inte tala om.
Brandens origo verkade vara vid polerna mellan 3 och 4 batteriet från vänster (bild tre).
Julle och jag har diskuterat flera olika mekanismer som kan ha orsakat branden.

1. Korrosion vid polerna, vilket har skapat hög resistans och indirekt en hög temperatur vid polen som har tänt på plasten.
2. Inre kortslutning i batteriet
3. Dåligt fungerande kylpump

Även om jag har haft problem med kylpumpen, så kan det inte förklara den höga temperaturen.
Batterierna hade servats nyligen och ingen extrem ökning av vattenförbrukningen har noterats. Snarast tvärt om.
Däremot hade jag endast i all hast polerat polerna, när jag skruvade ihop paketet senast.

Nåja, efter väldigt mycket saneringsarbete, några nya batterier samt en nyinstallerad sprinkleranläggning ovanför batteri paketen är bilen både kör och åkbar.
Hade vi ringt brandkåren hade jag inte haft kvar bilen.
Batteripolerna är numera mycket välputsade.
Enklast gör man det genom att tejpa fast självhäftande smärgelduk på en korkbit.
Gör ett hål för den gängade delen och använda en borrmaskin för att rotera korkbiten.
Voila! På mindre än 30 sek har man en skinande blank batteripol.
Därutöver bör man putsa samtliga metall delar och muttrar.


Fick i ordning bilen för ca en månad sedan och efter att ha köpt ”Jula´s ” största skumsläckare begav jag mig iväg.
När man ser bilen idag kan man aldrig gissa sig till hur den såg ut för två månader sedan.

Mina visdomsord efter denna incidens är:
1. Ha en bra/stor brandsläckar (skum) i bilen.
2. Se till att ha välpolerade polanslutningar.






_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-03-09 10:29:30    Rubrik: Svara med citat

inte visste jag att det fanns värme i baksätet på den bilen.. Wink

Skönt att det klarade sig så "lindrigt"

Men som sagt en barandsläckare borde nog vara standard i bilarna..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-03-09 11:31:28    Rubrik: Svara med citat

Jag beklagar det inträffade El Dottore.
Saft-blocken havererar ju uppenbarligen ganska ofta så jag gissar mer på ett inre isoleringsfel än problem med polerna och jag tycker det börjar bli intressant att forska i hur man påskyndar haveri för jag har en teori om det och tänkte om du och alla andra med blockhaveri kanske kunde berätta om er körstil och trafikförhållande de sista 30 minutrarna före haveriet.
Körde du snabbt eller i lång uppförsbacke före haveriet?
Hur många pinnar brukar du få upp på UCL:s effektmätare vid mormal körning och strax före olyckan?
Hade du motorbromsat extremt lite eller mycke sista biten?
Hur mycke upplever du själv att du pressar de ca 30 vilda hästarna under huven, använder du alla ganska ofta eller försöker du låta 20 av dom vila så ofta som möjligt?
_________________
Största möjliga tystnad: Clio Elictrique
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-03-09 11:32:38    Rubrik: Svara med citat

Två kommentarer:

1) 'Förr', på 80- och 90-talet, när jag körde om kring i 1000-kronors-bilar hade jag ibland problem med kontakt mellan 12 V-batteriet och batterianslutningen. Det spelade ingen roll hur mycket jag putsade polen och 'polskon' - efter ett tag var kontaktresitansen hög igen, och det verkade bero på någon slags korrosion/oxidation. Efter ett tag lärde jag mig att smörja in kontaktytorna med konsistens-fett, och sedan försvann problemet. Kan detta vara en framkomlig väg för att undvika att kontaktresistansen mellan skena och batteri stiger igen?

2) Med vattenslangen lyckades du kyla ned batterierna så att de slutade brinna. Finns det risk att man med skum 'isolerar' batterierna och inte lyckas sänka temperaturen tillräckligt? Skall man i så fall köpa en vatten-brandsläckare istället - eller kanske en av varje - en som kyler och en som kväver?

Jag undrar eftersom jag till varje pris vill undvika det du råkade ut för. Har man inte tillräckligt nära hem är det antagligen oundvikligt att brandkåren tränger sig på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-03-09 12:25:14    Rubrik: Svara med citat

Shocked OOh! Härre jävlar! Ingen rolig gräj. Brorsans brann ju också. Men det var under huven. Förmodligen tände värmarens avgaser (gnista) det nyligen rostskydsbehandlade underrredet. eller så hade han kortis någonstans. Ledsamt med "ny" bil utan brandförsäkring. Jag har vanlig liten brandsläckare under sätet.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-09 15:40:50    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Däremot hade jag endast i all hast polerat polerna, när jag skruvade ihop paketet senast.


just dålig kontakt är ju en känd orsak till el-bränder. Korrosion i sambande med att kontakten endast tar i en punkt är förödande. Det är ju väldigt höga strömmar vi har att göra med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-10 09:00:42    Rubrik: Svara med citat

Wiik skrev:
----du och alla andra med blockhaveri kanske kunde berätta om er körstil och trafikförhållande de sista 30 minutrarna före haveriet.---


Mina förutsättningar:
Det var -15 grader och jag kom inte till jobbet utan fick nödladda i ett garage på söder för att ta mig till Farsta (hade 25Ah kvar men bilen börjde reglera ner strömmen och gå långsamt). Jag hade 5 batterier med cellfel (cell kortsluten med ca 0,1 ohms inre resistans). Därefter laddade jag på jobbet i ca 4 h med 16A (gick inte fullt ut i överladdningsfasen). På hemväg smällde bilen vid lugn körning längs sveavägen (tuff backe vid Globen). 5 block serieexploderade och batteritak/sidor spräcktes.

Min teori:
Det blir väldigt varmt om man har 1 skadad cell med 0,1 ohms inte resistans på fullgas (ca 4-5 kW värmeutveckling). När man ligger under 20 Ah måste man ha koll på sämsta batteriet så det inte reverserar då spridningen på en gammal packe (eller hopplock som jag hade men inte kände till, hade haft bilen en vecka) kan vara 10-20 Ah och det sämsta batteriet får mycket stryk i det läget.

Mina åtgärder:
Få homogen packe, slänga bort centralfyllningsystemet, mäta igenom var annan vecka när packen är tom för att säkerställa sämsta batteriet, aldrig köra under 20 Ah utan att kontrollera sämsta batteriets spänning under körning och direkt sluta köra när det är under 4,5 volt (man kommer långt med 1-2 "pinnar").
Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 april 2007
Inlägg: 6

InläggPostat: 2007-05-23 15:48:31    Rubrik: Stockholms andra elbilsbrand Svara med citat

Förra året bjöd jag brandkåren på övning. Efter att ha haft ungefär samma symptom som beskrevs tidigare stod bilen hela dagen på laddning på jobbet. Batterierna var inte under 40 när jag parkerade bilen. Efter 200 meter bolmade det plaströk och vattenånga från bakre batteripaketet. Portföljen på golvet i baksätet hade smält av värmen. Brandkåren kom och insåg att vatten inte skulle hjälpa. Eftersom bilen var försäkrad och redan fylld av svart rök hade jag inget emot en brandövning. Fler bilar tillkallades och brandingenjörn var på tråden. Tyldligen hade man vid det tillfället bara haft en tidigare elbilsbrand i Stockholm. Övningen innehöll motorkap, skum, kolsyresnö och som final en riktig pulverbomb (stor som en hink). Bilen var vitare inuti än utanpå. Någon form av cell- eller härdsmälta spred sig tydligen från ett batteri till ett annat. Ett fåtal av batterierna gick att använda efter det.
_________________
Henrik Clio 97
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.