Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Information om värmaren?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-16 10:57:11    Rubrik: Information om värmaren? Svara med citat

Finns det inget dokument som beskriver felsökning och mätvärde på allt rörande värmaren?

Tror att fler än mig själv skulle behöva detta nu lagom till vintern,...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-19 21:12:06    Rubrik: Svara med citat

Finns ju lite i filarkivet (under Clio/express går du in på Dokumentation) endast för inloggade. Tänker då på Verkstadshandboken och något enkelt dokument om bara värmaren. Annars finns det mesta i forumet, här under kupe'värmaren. Men du får läsa o leta.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-21 19:31:55    Rubrik: Svara med citat

Jo jag kollade igenom arkivet men saknade just " mätvärde" men jag ska ta tag i de där sen när man kommer hem
Ingen runt lund som kan utesluta att det är uclen som spökar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-10-22 08:15:21    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Jag har laddat upp två dokument under renault ang bensinvärmaren.
Ena filen heter Ardic091DM.pdf och beskriver värmaren som marin modell.
I filen finns även reservdelslista.
Andra filen heter insstallation_bensinvarmare.pdf och beskriver värmaren när den är installerad i en Volvo, i denna finns mycket matnyttigt.

Hoppas att det hjälper.

Jag försöker just nu att få min värmare att fungera som den skall.
Jag tror att den får för lite bränsle. för om jag stryper lufttillförseln lite så går den. Och det borde ju betyda att förhållandet bränsle/luft inte stämmer. Så jag måste nog prova att justera pumpen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2009-10-22 19:49:49    Rubrik: Svara med citat

Under dom 10 år som jag haft mina Clio, så har jag kommit fram till att örat faktiskt är det bästa instrumentet när man ska felsöka värmaren.

Sätt tändningen i Radio läge, och stäng av radio, fläkt m.m.
Tryck igång värmaren.

Nu ska vattenpumpen starta. Det hörs, samt att man kan titta i kärlet att det flödar på bra.

Nu ska glödstiftet börja värma. På Clio så pulsar den (vilket är fel, men förklaras senare). Detta hör man genom att pumpljudet "svajar" i takt med pulserna.

Nu ska bensinpumpen gå igång. Den tickar, och oftast så tickar den klart hörbart dom första slagen eftersom den inte byggt upp tryck. Fortsätter den ticka med distinkt ljud så komer det troligtvis inte fram bränsle.
Blir den helt tyst så att du inte kan höra något tick, alt. känn på pumpen så har du troligtvis stopp i bränsle röret som sitter inne i värmaren.

Fläkten startar samtidigt som bränslepumpen först på lågt varv, sen på fullt var.

Nu ska värmaren tända, och det hörs tydligt.

Gör den inte det, så kommer fläkt och bränslepump stanna, och den kommer att försöka igen.

Om allt är ok, så ska även flamvakten detektera lågan, och då kommer det svajande ljudet att försvinna eftersom pulserna slutar till glödstiftet.

En brännare som går som den ska, ska inte lukta speciellt mycket, gör den det så får den troligtvis för lite luft. Jag har aldrig varit med om en som fått för mycket bensin. Får den för lite bensin, så är det troligtvis stopp i filtret, eller silen som sitter på bränsle röret vid anslutningen på värmaren eller i själva röret
.
Jag har justerat bränsle pumpen 1 gång, för att jag trodde att den fick för mycket bensin. Det blev inte bra eftersom det var min fläkt som gav för lite luft. När jag justerade ner pumpen så ändrades förbränningspunkten och flyttades sig närmre turbulatorn (propellern) så att denna skruvade av sig. Jag rekommenderar inte att man skruvar på pumpen. Mät i så fall upp den enl. manualen och kolla.

Fläktarna är en bov i dramat! vi har renoverat en del genom att byta lager. Har även haft begagnade att byta med, fick till slut ge upp och investera i en ny, sen behövda jag inte röra den värmaren på 2-3år. Sura pengar bara.

Tänder inte värmaren men man känner att det luktar bensin, så kan man prova att lägga 12V direkt på glödstiftet och se om man får igång den. Som jag nämnde så pulsar Clio till glödstiftet. Detta är helt fel. Jag har pratat med konstruktören av värmaren, och det glödstiftet ska ha 12V konstant. Så gör man i alla andra bilar. Han berättade även att när han var nere i Frankrike hos Renault så var UCL:n jätte hemlig, och han fick inte reda på vad som egentligen hände i UCL. På övriga bilar, så tänder värmaren i princip direkt när bränsle pumpen startar eftersom man ger 12V konstant till glödstiftet. Om man ska testa att lägga 12V på glödstiftet, så kan det hända att UCL stänger av startförsöket eftersom denna inte vill ha 12V när UCL inte tycker det bör vara där. Pröva i så fall mitt i sekvensen när bränsle pump och allt börjat gå.

Kan inte komma på mer nu. (blev en del)
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-10-27 15:23:11    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Tänder inte värmaren men man känner att det luktar bensin, så kan man prova att lägga 12V direkt på glödstiftet och se om man får igång den. Som jag nämnde så pulsar Clio till glödstiftet. Detta är helt fel. Jag har pratat med konstruktören av värmaren, och det glödstiftet ska ha 12V konstant. Så gör man i alla andra bilar. Han berättade även att när han var nere i Frankrike hos Renault så var UCL:n jätte hemlig, och han fick inte reda på vad som egentligen hände i UCL. På övriga bilar, så tänder värmaren i princip direkt när bränsle pumpen startar eftersom man ger 12V konstant till glödstiftet. Om man ska testa att lägga 12V på glödstiftet, så kan det hända att UCL stänger av startförsöket eftersom denna inte vill ha 12V när UCL inte tycker det bör vara där. Pröva i så fall mitt i sekvensen när bränsle pump och allt börjat gå.


Ang pulser, skulle man inte bara kunna lägga en lite större konding över glödstiftet som håller en jämnare matning till stiftet ?
Eller skulle UCL:n få spel då ????

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-10-27 15:47:12    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Eller skulle UCL:n få spel då ????

Jag kan tänka mig det.
UCL 8.x verkar extra känslig när det gäller saker
som är kopplade till värmaren.
Gillar väl inte att tända eld på bilen kanske. Rolling Eyes
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-10-27 17:17:11    Rubrik: Svara med citat

Hade jag haft problem med min brännare, vilket jag inte haft på drygt tre år (peppar, peppar, ta i trä osv) så hade jag kopplat bort allt vad UCL-kommunikation som finns och satsat på en lös styrburk som man hade i alla andra bilapplikationer innan datorerna gjorde intrång i bilvärlden på 90-talet. Dom går säkert fortfarande att hitta på skroten.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-30 19:38:47    Rubrik: Svara med citat

poppe besitter du kunskapen om vilka bilar som hade sånt monterat?

Jag har iallafall börjat renovera o mäta upp mina grejer.

Vattenpumpen drar 0.6-0.7A vid 12V

Bensinpumpen drar 1,5-1,6A vid 13V


Senast ändrad av AleX den 2009-11-02 15:30:40, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-10-30 21:54:58    Rubrik: Svara med citat

Kolla med volvo 740 850 940, typ 1988-1999
eller saab 900 och 9000 samma år.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-10-31 09:53:36    Rubrik: Svara med citat

Håller i stort med pm_dawn men skulle nog lägga till även 240 troligen från runt -85 ca.
Hur det är med SAAB har jag dock ingen som helst koll på.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-11-28 10:29:36    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag gjort en hel del till.
Blandannat mätt upp i från skarven til värmaren. ( mina mätningar läggs ut på måndag)

Men ändå startar inte värmaren "värme avstängd" visas direkt.

Nu har jag börjat fundera på om det kan vara Uclen som spökar...

Någon runt skåne som vill prova min ucl i sin fungerande bil med värmare som den med fungerar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-28 14:09:35    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att du måste nolställa felminnet på ucl8 för att få den att prova igen. Har du möjlighet att låna XR25a så prova det först.

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-28 15:12:34    Rubrik: Svara med citat

Hej, nu har jag fått igång min värmare!
Jag hade ju köpt en halvtrasig pump av Julle för lite och inget.
Den hade ingen nippel längst ned där slangen som går till tanken skall sitta så jag har skruvat ganska mycket med den innan jag monterade in den i bilen. Väl på plats så har värmaren inte velat fungera, jag har fått den att tända om jag stryp luften ganska rejält. Det fick mig att misstänka att den fick för lite soppa. Mycket riktigt, när jag idag plockade loss den så såg jag att den var helt ihopskruvad. Jag skruvade ut den ca 3mm och nu tänder den snabbtoch går ganska tyst. Det ända problemet nu är att 4k7 ohm verkar vara för lite på ntc motståndet Ucl visar ca 30 för varmt. Så effekten justeras ned lite väl tidigt. Någon fler som har ohmmätt sin tempgivare ?

MVH
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-11-29 10:46:43    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr e Uclen av lägre modell än 8.. men det är juh värt ett försök ändå...

Jag har ett motstånd på jobbet jag kan mäta det på måndag
Är det inte vid 25g som den ska visa "värdet"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-11-30 10:16:47    Rubrik: Svara med citat




Som bilden visar, vid 22grader har givaren resistansen 12,54kohm men jag vet inte om min är trasig eller inte
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-11-30 11:14:57    Rubrik: Svara med citat

Tackar tackar!

Jag tror att det kan stämma hyggligt.
Ser att du gillar Biltema!
Jag har en precis likadan DMM.

Jag skall prova att koppla i två 4k7 or i serie och se vad som händer med min värmare.

Du kan ju prova att mäta den vid andra temperaturer så ser du ju om den är OK eller ej.
Försök att koppla den så du slipper hålla i den sedan värmer och kyler du den så ser du ju om resistansen ändras linjärt så är den väl OK. Om den nån gång hoppar iväg så är den nog mindre bra.

Om du kan få låna en XR:25a så gör det.
Sätt om språket till 5 så får du franska men med en extra meny som heter entrees/sorties. Där finns en bild för värmaren.
Kolla i min youtube video så tror jag att jag har visat den.

http://www.youtube.com/watch?v=UIWZ8q8PeNo

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-12-04 09:51:19    Rubrik: Svara med citat

Jag tog mig friheten att göra ett schema över vad som går till vad.



Som ni ser på bilden så är det
1A Vattenpump jord
3B Vattenpump +
1C Fläkt -
2C Fläkt +
3A Överhättningsskydd Normalt sluten med 2A
2A Överhättningsskydd Normalt sluten med 3A
3C Glödstift +
1B Flamvakt +
2B Flamvakt -
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2011-10-24 20:00:10    Rubrik: Svara med citat

Har testat ett eget tillverkat reläenhet som tar bort PWM pulsen på glödstiftet och då tänder värmaren direkt när fläkten startar.
Ett problem är att UCL-n inte då har koll på när glödstiftet gått söder, men värmaren kommer att stoppa då den inte får respons från flamsensorn.
Reläenheten anslutes till UCL. , Jord, + 12V och glödstift.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-11 15:05:35    Rubrik: Svara med citat

Jag har tittat lite på min värmare idag men valde att inte gå på djupet på grund av tidsbrist.

Har soppa i tanken 95 oktan. Det verkar som om bränslepumpen går, vattenpumpen går, fläkten i brännarenheten går, glödstiftet blir varmt. Det kommer luft ur avgasröret men ingen värme. Det luktar inte bensin. Jag gissar att jag har stopp i bränslematningen och då troligen i matningsröret inne i brännarenheten. Tänkte lossa inkommande bränsleledning och se om det finns soppa fram dit. Åsikter om ovanstående?

Hittade en brun kabel som kommer ned genom en gummigenomföring uppifrån och inte går någonstans alls för tillfället. Den slutar i höjd med innerskärmsluckans nederkant just nu.

Bifogar ett par bilder då jag tycker det är en bristvara i inläggen. Den bruna kabeln ses komma ned på nedersta bilden.





_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.