Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Information om värmaren?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2015-10-11 16:32:36    Rubrik: Svara med citat

Brun kabel kan vara vad som helst

Tycker dina antaganden och provplan känns helt rimliga.
Lycka till !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-18 15:19:52    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte haft så bråttom. Men idag plockade jag isär värmaren på plats i bilen. Måttligt road av placeringen när man har dasslock till händer och hela serviceluckan fylls med händer och armar.

Lossade bränsleledningen på utsidan. Det var fortfarande tryck kvar trots att den stått en vecka, tolkar det som att det inte kommer ut i änden på röret. Filtret var rent.

Plockade bort fläktdel och brännare. Allt ser ganska rent och "nytt" ut. Vansinnig elinstallation där man måste lossa kablarna från komponent inne i hålet för att få ut delarna.

Nästa moment blir att försöka få rent röret. Jag har tillgång till ultraljudsbad på jobbet och tänker inte ge mig förrän det bubblar i änden om man lägger tryckluft på och har röret under en vätskeyta.

Bifogar lite bilder som antingen kan vara till hjälp eller kanske hjälpa någon annan. Några är oskarpa. Svårt att få till det bra.

Hittade ett nytt problem också. Övre dörrgångjärnen håller på att ge sig i dörrframkanten. Det är därför dörrarna är så säckiga trots att gångjärnen är ok. Tar det i nån annan tråd. Om någon redan vet att det finns beskrivet tas en länk tacksamt emot.

















_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-10-19 05:10:34    Rubrik: Svara med citat

ang vansinnig installation så var det nog kanske du som inte riktig förstod hur man plockar isär värmaren.

Hela delen med fläkt och dysa, samt elektriska komponenter plockas enkelt bort från värmarhuset (värmeväxlaren).

Den kan ju förvisso ha kärvat fast lite, men då krävs bara lite fastare handlag .....

Eller så har föregående ägare skruvat ihop den på ett konstigt sätt.

Dvs du skall kunna plocka loss tre skruvar på värmaren,
koppla loss bränsleslangen,
koppla loss kabelhärvan och dra loss hela brännardelen ur värmaren.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-19 07:35:31    Rubrik: Svara med citat

Det var nog det jag gjorde. Saknade dock en utvändig kontakt för att enkelt dela härvan. Har fått fart på bränsleröret nu, lite petande med tråd följt av tryckluft, följt av ultraljud. Nu bubblar det fint om man blåser i röret och lägger silen i en vätskeyta. Hoppas på att hinna återmontera och prova ikväll.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-19 19:01:32    Rubrik: Svara med citat

Allting på plats igen. Drog på tändningen och startade värmaren. Först hände inget, jo allt hände utom att det blev varmt, sen plötsligt startade värmaren och det började bli varmt. Lät den gå en bra stund, sen stängde jag av den. Efter det kunde jag inte få igång värmaren ända fram så att den värmde igen. En gång är ingen gång? En inställd spelning är också en spelning? Får titta på det igen. Fylla ny soppa och lite sprit för injektionsmotorer kanske? Finns det nån slags förregling efter att värmaren varit igång?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-19 19:19:29    Rubrik: Svara med citat

Jag hade små rosthål i böjen som kommer ut från tanken. Om jag pumpade bränsleledningen full med bränsle kunde jag tända och köra brännaren en stund, men det blev så klart inte något "sug" från tanken, så den stannade efter en stund.

Lödde bort den gamla böjen och ersatte med en bit bromsrör.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-19 19:28:37    Rubrik: Svara med citat

Tack för tips. Kollar på det. Men pumpen sitter väl rätt långt från tanken min sitter typ mitt under mellan sittplatserna? Jag har inte märkt av något läckage på sugsida och på trycksidan hade jag ju kvar tryck efter en vecka när bränsleröret/munstycket i värmaren var täppt.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-19 21:04:44    Rubrik: Svara med citat

Ja, eftersom att din startade utan att du behövt fylla rören har du nog inget hål. Täppt munstycke igen? Finns något bränslefilter?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-20 03:36:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har bara observerat silen i ändan på munstycksröret. Silen har sett ren ut. Ett extra filter kan vara ett bra sätt att förebygga kommande störningar. Ny dag, nytt tålamod, skall bara träna och jobba först.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-20 06:51:03    Rubrik: Svara med citat

På min bil har någon (antagligen förra ägaren) satt ett sådant där enkelt genomskinligt filter med veckat papper precis innan pumpen. Hittills har jag inte behövt öppna brännaren och rensa munstycket. Dock tror jag att filtret gör att pumpen inte orkar suga från tanken ifall bränsleledningen är tom, vilket är anledningen till att jag måste fylla ledningarna och filtret bakvägen innan start ifall jag haft isär någon koppling.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-10-20 07:14:19    Rubrik: Svara med citat

Om det inte går att få igång värmaren. D.v.s. att när du trycker på knappen så blinkar bara värmesymbolen till för att sedan slockna, så är det troligtvis vattenpumpen.
Kan du förklara utförligare vad som händer?
Örat är bästa vän när det gäller värmarfelsökning.
Koppla loss kylfläkten som väsnan i motorrummet, sen kan du höra vad som händer:
1. Vattenpump startar.
2. Glödstift till. (Hörs genom att vattenpumpljudet "svajar" eftersom glödstiftet får pulser. Detta är en felkonstruktion som det skrivits om i tidigare trådar. Går att modifiera. Utan mod blir glödstiftet bara fesljummet. )
3. Bensinpumpstartar (klickande ljud)
4. Fläkt startar
5. Nu ska den tända
6. Det svajande ljudet slutar när flamsensorn detekterat lågan.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-20 10:51:58    Rubrik: Svara med citat

Min uppfattning är att allt sker som det skall men att själva förbränningen bara startat en gång. Men det var ju det sista jag gjorde igår så med lite mer tester få jag kanske bättre utfall och mer kunskap. Tack för bra plan i övrigt. Några regler för hur man stänger av utan att tex överhetta?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-20 17:32:02    Rubrik: Svara med citat

Tre försök efter att jag fyllt en liter K-sprit och mer soppa. Allt händer utom start av förbränning, glödstiftet är hett. Får ta ur värmaren igen och se om felet återigen i sitter i inloppsröret för bränsle inuti värmaren. Gör det det får jag rensa och hitta på nåt bra sätt att filtrera på sugsida. Möjligen kan man ju göra en test med att ta bensin från ett externt kärl. Är det nån som plockat bort hela tanken för rengöring, den är väl bara på åtta liter? Fascinerande att skaffa en elbil och mest irriterande felet är förbränningsrelaterat och innefattar bensin. Smile
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-10-20 18:26:07    Rubrik: Svara med citat

Prova att lägg 12v direkt från batteriet till glödstiftet en kort stund precis när fläkten drar igång.
Så som det är konstruerat så är det ren tur att den tänder med ett fisljummet glödstift.
Samma värmare sitter i äldre Volvo. Där är det konstant 12v vilket gör att glödstiftet faktiskt glöder, och värmaren tänder.
Av någon anledning så tyckte någon fransman att man skulle pulsa 12v så att värmaren kanske tänder.
Innan jag hade gjort något annat, så hade jag sett till att modifiera detta.
Har meckat dessa värmare i mer än 10år i Elclio. Dom sista året meckade jag inte alls p.g.a. denna modifiering. Jag lyckades få kontakt med utvecklaren på Ardic som var med i Frankrike när det begav sig med Elclion. Detta glödstift ska ha 12v konstant, men fransmännen ville tvunget pulsa.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-20 18:43:29    Rubrik: Svara med citat

Intressant Erik. Tar med det testet som plan B. Just nu är jag mest inne på ett upprepat stopp i bränsleröret eller möjligen usel bensin som legat i tanken läääänge. Hoppas det är ok att man använder tråden så här med bilder och uppdateringar. Om inte, säg till!
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-20 20:37:03    Rubrik: Svara med citat

Kryp in under bilen och lukta efter bränsle ur värmarens avgasrör när pumpen tickar och fläkten går.

Men sätt inte näsan precis i mynningen... Very Happy
Första gången jag kröp under och luktade, råkade vara första gången värmaren tände, efter att jag spenderat några timmar med felsökning och reparationer. Var en överraskning när den plötsligt tände, där jag låg, med näsan nära avgasröret.

Här är mina sparade länkar, bl.a. till Electrique Erik's inlägg.
Felsökning med örat: http://elbil.forum24.se/elbil-post-12923.html#12923
Råd och erfarenheter: http://elbil.forum24.se/elbil-post-4107.html#4107
Manual: http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/manualer/parkeringsvarmare_091-b_d.pdf
Bränslepump: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about633.html
Sprängskiss: http://postimg.org/image/jqq0y2vlh/
Breakout board: http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-31633.html#31633
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-26 20:18:42    Rubrik: Svara med citat

En liten uppdatering. Jag provade med konstantmatning till glödstiftet men värmaren startade inte. Jag kröp in under bilen och kände på vattenpumpen. Den verkar absolut fungera. Sen tog jag bort matande bränsleledningen vid O-ringen och filtret på värmaren. Inget tryck och ingen soppa där. Stoppade ned bränsleledningen i en dunk och startade värmaren det kom inte en gnutta i dunken under hela processen. Jag vet ju att jag har soppa i tanken, jag vet också att jag har haft soppa fram med tryck och att värmaren har startat och värmt. Känns osannolikt att pumpen bara la av och gick sönder. Jag tolkar en del beskrivningar som att bränslepumpen stannar om överhettningstermostaten löser ut. Kan jag ha stoppat värmaren på fel sätt så att det blev jättevarmt på grund av utebliven fläktkylning, och att överhettningstermostaten löst ut och därmed förreglar pumpen? Kommer plocka bort värmaren en gång till ändå och titta på överhettningstermostat, bränslerör och en stor o-ring som jag missade att sätta tillbaka mellan delarna på brännarhuset. Var sitter bränslepumpen, på insidan eller på utsidan under? Om det är under måste det vara bakom det långa plastlocket. Mer tips eller aha-upplevelser?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-26 20:41:01    Rubrik: Svara med citat

Kommer man åt att återställa överhettningstermostaten från utsidan? Det ser ut på skissen som att det finns ett hål i plåten. Jag minns inte hur det såg ut på riktigt. Om det är så borde man väl kunna återställa med något icke-ledande som sticks ned och trycks i riktning mot "förarsidan" på bilen?

När jag säger att jag stoppat på fel sätt menar jag att jag från varm brännare gått direkt till spänningslös genom att vrida av nyckeln helt. Jag tror faktiskt jag råkade göra det. Först värme på och sen ville jag se om den startade en gång till och vred av på nyckel utan att tänka mig för.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-26 20:43:11    Rubrik: Svara med citat

Pumpen hörs tydligt om den arbetar. Har du läst inlägget "felsökning med örat" som jag tipsade om?

Pumpen tickar som en moraklocka ungefär, fast med dubbla frekvensen kanske. Man kan höra på ljudet om pumpen pumpar bränsle eller luft. Med luft är ljudet kraftigare. Kan du höra din pumpa?

Jag har två gånger varit med om att pumpen stannat. Det är en liten solenoid/kolv-pump. Den har stannat p.g.a att kolven kärvat fast. Isärtagning, rengöring och WD-40 har löst problemet.

I något av inläggen finns en beskrivning av startförloppet för värmaren. Jag har för mig att först startar vattenpumpen. Sen börjar glödstiftet pulsa. Sedan startar fläkten. Sedan börjar bränslepumpen ticka. Pumpen tickar med hastigheten proportionell med fläktens hastighet. D.v.s börjar lite långsammare, och ökar sedan.

Så om du inte hör en pump ticka, är det nog bara att ta isär pumpen och rengöra/smörja med WD-40 / tunn olja. Pumpen sitter utanför värmaren. Följ bränsleslangarna. På Clio är den åtkomlig från hjulhuset vid höger framhjul om man tar bort hjulet och en plastkåpa. På Express vet jag inte.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2015-10-26 21:02:52, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-26 21:01:55    Rubrik: Svara med citat

Bra svar igen. Jag har försökt använda delar av öronkollen. Just pumpen vet jag inte om jag hör eftersom jag inte hittat den ännu. Men det är ju inte troligt att pumpen går om det inte kommer en gnutta i dunken. Dit fram är det ju fritt flöde. Jag har följt min utvändiga bränsleledning och pumpen måste sitta under eller i lastutrymmet på Expressen. Vad det gäller överhettningstermostaten står det i manualen att den är elektriskt sett seriekopplad med bränslepumpen.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.