Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


regler gällande amatörbyggt fordon?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JoelZX
Passiv


Registreringsdatum: 09 oktober 2009
Inlägg: 2

InläggPostat: 2009-10-09 17:39:40    Rubrik: regler gällande amatörbyggt fordon? Svara med citat

Någon som vet var man kan läsa reglerna gällande amatörbyggt fordon med elmotor.
Har funderingar på en superseven, tanken var först att de skulle i en mazda BP 1.8liters motor i den, men då den skall vara främst för bankörning hade en elmotor fungerat bra med sitt fina bottenvrid.

chassit och övriga delar besiktigas som vanligt via SFRO men har inte hitta någon information angående om dem kan besiktiga elmotor och strömförsörjningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
1984:an
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juli 2008
Inlägg: 202
Ort: Höör // Skåne

InläggPostat: 2009-10-09 18:39:44    Rubrik: Svara med citat

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1951-0.html

finns lite om sfro längre ner på sidan. Dom borde ju haft sitt besiktningsmöte vid det här laget..
_________________
Enjoy The Silence

Bygger om VW Citystromer 1991.
Merida framhjulsdriven elcykel, 53km/h (skrotad)
Merida bakhjulsdriven elcykel, 67km/h
KMX Karts trike elcykel, 350km räckvidd, 65km/h
Tugger 24v, renoverad, såld
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
JoelZX
Passiv


Registreringsdatum: 09 oktober 2009
Inlägg: 2

InläggPostat: 2009-10-09 22:15:00    Rubrik: Svara med citat

tackar för svaret, hade inte varit fel om dom publicera lite material gällande el-byggen.

får höra av mig till sfro och asb och se vad dom säger när de gäller en bil byggd från skratch, kan ju t.ex. inte bygga med godkända bränsletankfästen som det står i bilbyggarboken krävs.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 838
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-10-10 08:38:31    Rubrik: SFRO Svara med citat

Hej

Jag har varit i kontakt med SFRO dom vill ha hjälp av oss elbilsbyggare att skriva ett förslag till komplement för el fordon kan vi ite hjälpas åt med det ?
http://sfro.com/

Tänk på att SFRO skapades med syftet att kunna besikta hotrods och andra trimmade bilar. Det är bakgrunden till kravet att byta axel eller bromsar när man byter motor så man inte behåller T Fordens bromsar om man monterar en V8.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 bytt till Tesla X 2016 https://about.me/magnus_jo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-10-10 11:11:51    Rubrik: Svara med citat

Kan vi inte börja skriva ett förslag till komplement här.

Ja har inte riktigt koll på vad som ska innefattas/undantas av ett "elfordons komplement"

Men tex. kontaktor placering nära batterier/kraftkälla placering av batterier på ett från förar/passagerar kupé brandsäkert sätt (inga öppna batterier i kupén)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2009-10-11 14:13:59    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag är ny här, men det här är ämne som intresserar mig då jag håller på med ett eget bygge.

Man skulle väl kunna börja med någon sorts klassificering av elfordon baserat på några grundläggande konstruktionsparametrar. Jag tänker mig sådant som man normalt inte skulle kunna ändra utan en ny besiktning. Sedan får man väl titta på hur man forsätter med olika rekomendationer, generella eller för en specifik typ.

Ungefär så här:
Klassificering (el-)fordon
1)Typ
1.1. Elbil (total avsaknad av förbränningsmotor)
1.2. Hybridbil
1.2.1. enbart eldrivning (seriehybrid / range extender)
1.2.2. blandad drivning (parallellhybrid)
2)motorplacering / koppling (elbil)
2.1.central motor / koppling + växellåda + differential
2.2.central motor / växellåda + differential
2.3.central motor / fast växel + differential
2.4.flermotorsystem med direktdrift
2.4.1.Navmotorer (Bak / Fram / 4WD)
2.4.2.centrala motorer (med eller utan reduktionsväxel) (Bak / Fram / 4WD)
2.5.dubbelmotorsystem med differentialer (en motor fram en bak)
3)Motortyp
3.1.(AC / DC serie / DC sepex )
4)Batteripaket
4.1.Nominell spänning (volt)
4.2.Antal celler (st)
4.3.Kapacitet (kWh)
4.4.Kemi
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 838
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2009-10-11 17:32:24    Rubrik: Bygghandboken Svara med citat

Jag tror vi måste anpassa oss mer till strukturen i den befintliga SFRO bygg handboken
Ur bil o säkerhets sytem så spelar elbilens uppbyggnad mindre roll missförstå mig inte tex battri placering o batteri montage är den viktigaste biten men hur många celler har mindre betydelse. Har du läst SFRO handbok ?
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 bytt till Tesla X 2016 https://about.me/magnus_jo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-10-11 23:34:03    Rubrik: Svara med citat

Ja, kontaktorn är ju viktig. Den skall vara specad till rätt spänning o ström. Behövs en nödströmbrytare tro?
+ och - kablar från packe skall gå i par! (undvika höga magnetflöden)
Hur skall de beräkna effekt? Ut på hjulen eller från batteripacken? Den bör väl inte vara allt för mycket högre än ursprungsbilen.
Man kanske skall kunna visa att spänning o ström (dvs effekt från packe) håller sig inom ett visst område på fullgas.
Phuuh! Vad jobbigt det är att servera (SFRO & Bilprovningen) sådant som kan komma att användas mot mig. Confused
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-12 06:42:36    Rubrik: Svara med citat

Inte överkomplicera saker och ting med förslag på massa galna regler, sånt klarar byråkraterna utmärkt utan hjälp! Sad

Däremot; kontaktor nära batterierna och en krocksensor som kapar strömmen vid en smäll bör nog vara ett krav. En krocksensor är inte ens dyr...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 297
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-12 11:59:48    Rubrik: Svara med citat

Det skulle ju vara fint med regler som förenklar konvertering av nyare bilar. Nån sorts omväg kring tvånget att göra minst två stora förändringar för att få den registrerad som ombyggt fordon.

Kan det kanske också finnas möjlighet att få bilens totalvikt höjd när elkonverteringen ändå har sänkt max effekt och topphastighet?

Sen har vi ju krocksäkerhetsfrågan. Att batterierna måste sitta fast ordentligt är ju självklart, men sen kan man fråga sig:
Ska det verkligen vara tillåtet att palla upp 150kg batterier direkt bakom främre stötfångaren?
Ett minsta avstånd från stötfångaren till närmsta objekt över 50kg kanske vore på sin plats?

En till sak angåend krocksäkerhetsfrågan, med tanke på att elbilar används mycket i stadtrafik, kan vara avståndet i höjdled från motorhuven till objekten under. Jag pratar då om eventuella fotgängare man kör på, att ha hårda objekt alltför tätt under huven ökar skaderisken. Kanske lite överkurs att ha det som ett direkt krav, men när man ändå möblerar om så grundligt under huven så kan det vara något att ha i åtanke.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-12 13:20:24    Rubrik: Svara med citat

crap skrev:
Kan det kanske också finnas möjlighet att få bilens totalvikt höjd när elkonverteringen ändå har sänkt max effekt och topphastighet?


*host*

Den controller vi byggt har en teoretisk toppeffekt på 450 hästar och ett moment som ligger i samma klass som större dieslar. Det finns minst en controller på marknaden som har en teoretisk topp på runt 1000 hästar och batterier som faktiskt klarar att leverera de här effekterna börjar bli tillgängliga för allmänheten. A123-batterier klarar tex en urladdning på uppemot 50C, vilket gör att det faktiskt är fullt realistiskt att bygga en elbil med GRYMMA prestanda om man bara har en tillräckligt fet plånbok.

Vad gäller topphastighet så är det definitivt fullt möjligt att nå 200 km/h med relativt billiga prylar (sisådär $7000 för motor+controller, batterier mm tillkommer). Mao, man bör nog se till att reglerna inte utgår från hur elbilarna såg ut på 80- och 90-talet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 297
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-12 17:42:04    Rubrik: Svara med citat

Jag är fullt medveten om potentialen i eldrift, därför forumlerade jag mig
"när elkonverteringen ändå har sänkt", Till skillnad från att säga "eftersom elkonverteringar ändå sänker"

Jag syftar alltså till de specifika fall som idag utgör en majoritet, där effekten och topphastigheten sänks motför orginal.

Jag tycker det vore högst intressant då elkonverteringarna oftast resulterar i en högre tjänstevikt och därmed lägre maxlast. (här är jag också fullt medveten om att tjänstevikten inte nödvändigtvis behöver öka)

Förresten, har sett att det numera finns lipo-batterier som ska tåla 45C kontinuerligt och 90C stötvis. Då dessa samtidigt har högre energidensitet än A123 (131Wh/kg) så kan A123 slänga sig i väggen. Det ger ungefär 10kW/kg motför A123 med 3kW/kg Wink
Skulle vara intressant att se en dragracing-motorcykel eller bil med sådana batterier och rätt elmotorer och fartreglage. Kanske är det snart dags för elbilarna att ta tillbaka hastighetsrekorden?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tjus
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 oktober 2008
Inlägg: 103
Ort: Göteborg / Wuppertal

InläggPostat: 2009-10-12 18:18:37    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Förresten, har sett att det numera finns lipo-batterier som ska tåla 45C kontinuerligt och 90C stötvis. Då dessa samtidigt har högre energidensitet än A123 (131Wh/kg) så kan A123 slänga sig i väggen. Det ger ungefär 10kW/kg motför A123 med 3kW/kg Wink
Skulle vara intressant att se en dragracing-motorcykel eller bil med sådana batterier och rätt elmotorer och fartreglage. Kanske är det snart dags för elbilarna att ta tillbaka hastighetsrekorden?


Dom batterierna funkar nog utmärkt till dragracing, men, de har väl fortfarande kvar de 'riktiga' problemen med krock = tusengradig eldboll.
Kortslutning kanske "bara" bränner av ledningar istället för att batteripacket exploderar eftersom de klarar så extremt höga strömmar, men, hög värme (brinnande kablar från hög ström?) eller deformation från en krock betyder nog med största sannolikhet en osläckbar eld...

Förresten, såg du hur många cyklar du klarade?
A123's verkar ju klara över 2000 med bibehållen kvalité...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 297
Ort: Luleå

InläggPostat: 2009-10-12 18:41:00    Rubrik: Svara med citat

Jag föreslår inte att använda lipo i en normal personbil, de är både för dyra (över 23kr/Wh) och för osäkra. Tog bara upp det apropå deras maxeffekt. Tror för övrigt inte att eldproblemen vid krock överstiger det för dagens bränslen inom dragracing. Det lär fortfarande vara avsevärt säkrare än nitrometan eller bensin.


Livslängden för denna typ av lipo, om man faktiskt nyttjar de höga effekterna möjliga och samtidigt laddar med typ 3C (alltså använder det till typ dragracing), är nog bara några få hundra cykler.

Dock skulle man ju för det mesta bara använda runt 1-2C urladdning om man hade ett batteripack stort nog att driva bilen några mil, så om jag tillåts spekulera vilt skulle jag säga att man kan få ut närmare 1000 cykler om man använde det till vardagskörning samt laddade med 0,3C.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2009-10-13 19:57:02    Rubrik: Svara med citat

Jo jag har läst SFRO:s bok (sjunde upplagan) och tyvärr får man väl säga att den är något rörigt uppbyggd. Det syns att det är flera författare och den uppgraderats lite här och där.

Att jag började som jag gjorde var inte att hitta på mer byråkrati utan kanske lite mer om att olika byggen kräver olika saker, kanske var det mer någon slags kapitelstruktur jag tänkte på. T.ex om du vill montera 2 motorer bör du se till att du väljer en modell som kan användas i bägge rotationsriktningarna, när du dimensionerar batteripaketet bör du ha koll på begreppen spänning, ström, effekt, energi etc. Alltså mer tips beroende på vad man gör.

Eftersom det är rimligt att ställa krav på dimesionering av kablar, reläer m.m. bör nog ett stycke behandla det, även fastsättning och sträckning av kablar. Kanske lite teori om hur längd och area påverkar resistansen m.m. För min del kan det gärna finnas med en formelsamling även om jag vet att det ses som avskräckande av vissa.

Angående om det är effekt på motor, kontroller eller batteripaket som skall räknas in i reglerna (för vikt/kg) så bör det väl vara motorn precis som med en ICE. Om du i efterhand monterar in turbo eller mappar om styrboxen så har du i grunden samma motor.

Ett stycke bör behandla bromsarna, även om grundreglerna är de samma för en elbil. Jag har sett att många tror att man kan plocka bort bromsarna om man har regenerativ broms, det tycker jag är ett farligt tankesätt som man bör ta upp. I många fall höjer batteripaketen vikten det är värt att påpeka i samband med dimensioneringen av bromsarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2009-10-14 09:01:17    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte på en sak till. I boken bör finnas något om hur högspännings och lågspänningsdelen kopplas ihop, hur dimensionerar man en DC/DC-omvandlare.

Förslag på krav är att man ej kopplar batteripaketet direkt till chassiejord.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-10-14 10:03:11    Rubrik: Svara med citat

jlind skrev:
Förslag på krav är att man ej kopplar batteripaketet direkt till chassiejord.


På golfbilar verkar det vara kutym att 72 Volt och lägre är chassijordat (dvs controllern är inte galvaniskt isolerad) men att högre spänningar ska vara separerat. Om man vill tota ihop en lite cityskutter med låg spänning på packen (48-72 Volt räcker rätt bra om man inte har brått) så kanske det kan vara ok med gemensam jord, men vid högre spänningar är det definitivt en mycket bra ide att ha ett krav på separering.

Frågan är väl om man kan anse att det lilla fåtal som bygger lågbudget ska få ett undantag i reglerna. Det kanske är enklare att det är ett definitivt krav för alla. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-10-14 17:41:35    Rubrik: Svara med citat

När jag gjorde mitt bromsprov pratade jag med Uno Germsjö på
SFRO och skickade sedan ett besiktningsprotokoll av elkonverterade bilar till honom som man ev kunde använda.Det står på engelska och det går väl att plocka ut delar av det. Vi pratade om någon information var huvudbrytaren sitter på rutan.Och även något som bryter strömmen vid kollision.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lhogberg
Aktiv


Registreringsdatum: 30 oktober 2009
Inlägg: 45

InläggPostat: 2009-10-30 22:52:51    Rubrik: Svara med citat

bevakas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 3.23 sekunder att ladda.