Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp!!! 60 Ah har försvunnit.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-27 19:00:11    Rubrik: Hjälp!!! 60 Ah har försvunnit. Svara med citat

Följande har inträffat:

Clion stod på laddning tisd-torsd.
Hade laddat c:a 80 Ah som den brukar.
Försökte köra loss den i snön, men den fastnade på underredet.
Märkte att om man spinner med framhjulen måste man stänga av och vänta några sekunder innan man startar bilen igen, annars verkar motorn 'död'.
Skottade loss den, men tror inte att jag skadade något.
Satte den på laddning igen.
Kollade emellanåt att ladd-indikeringen blinkade.
Tisdag morgon (alltså en vecka senare) innehåller bilen bara 12 Ah när jag skall köra iväg (den har alltså stått på laddning hela tiden).
Satte på laddningen igen - "klar om 0h 00 min".
Chansade och körde 10-20 minuter senare. Indikerade nästan 100% med 15-17 aH kvar.
Kom bara c:a 2 mil innan bilen kröp fram.
(Här bogserade jag den till besiktningen, och fick in 7 Ah, vilket räckte för besiktningsmannen Razz )
Körde c:a 1 mil. (Sakta. Körde om en moped i c:a 40, men blev omkörd av mopeden igen efter några km. Han skakade på huvudet Mad )
Kom ytterligare några km innan bilen stod still.
Bogserade hem bilen.
Satte den på laddning "klart om 2h 50 min" (?)

Nu har det gått c:a 3-4 tim, den har laddat 42 Ah och drar fortfaranda 10 A från elnätet. "Klart om 0h 00 min" borde väl innebära gasningsladdning och att laddindikeringsdioden blinkar snabbt ...väl?

Till saken hör att utetemperaturen söder om Malmö är 43-44 oC (tror bilen).

Batterierna är från 01 eller 02 och har plast-separatorer.

Kan någon få in ovanstående i ett begripligt sammanhang, och samtidigt tala om för mig vad jag kan göra, bör göra resp. inte bör göra?

[Kollade igen. 4h+4min har gett 50 Ah, fortsätter dra 10 A från nätet, "Klart om 0h 00m", sakta blink.]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2227
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-02-27 19:39:17    Rubrik: Svara med citat

Låter det inte som att en tempgivare har fått fnatt och tror att den är överhettad.. ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-02-27 19:47:43    Rubrik: Svara med citat

Det där låter intressant att höra fortsättningen på, först trodde jag din UCL hade flippat ur som min brukar göra var 14:e dag och sen har jag lika tokiga Ah värden som dig tills jag gör en hård omstart på UCL..
Eftersom inte bilen gick längre än du sa så tror jag just nu att du har kokat torrt i ett eller flera block men ge oss fler ledtrådar om hur mycke energi du har i verkligheten i ditt packe om du törs göra nåt mer utan att plcka isär blocken först.
_________________
Största möjliga tystnad: Clio Elictrique


Senast ändrad av Wiik den 2007-02-27 22:01:12, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-27 20:14:42    Rubrik: Svara med citat

Jag var precis ute och tittade igen - 57 Ah. Den beter sig precis som vanligt, men kvartidsuppskattningen är helt åt skogen. Detta kan ju i och för sig stämma bra med att den inte vet hur många Ah som skall 'få plats'.

Kokat torrt!!!? Hu vad hemskt!
Då tror jag inte att bilen skall användas innan jag fyllt på vatten igen (gjordes iofs för några månader sedan på Bilia...)

Jag tror att jag börjar med en spänningsmätning på det fulladade batteriet, dels vid last och dels vid vila. Hustrun får ta sig till jobbet på något annat sätt de närmaste dagarna.

Vi har ju varit insnöade här några dagar, t.o.m. i bagaget var det fullt av snö (som blåst in). Jag nämnde inte det obligatoriska "Isolationsfel", men det har väl alla..? Kanske har det blåst upp snö på cellerna som sedan smält till vatten? Kanske har UCL:en blivit allt för blöt?

Jag återkommer med mer resultat så fort jag har något att berätta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-02-27 21:13:04    Rubrik: Svara med citat

Om du har fått ett haveri i ett block eller två kan den koka torrt i alla andra på bara några tiotal laddningar.
Jag skulle vara väldigt försiktig med att ladda, nej föresten, jag skulle inte ladda över huvudtaget förrän eventuellt fel i termogivarna är löst.

Den Clio som jag köpte från Göteborg för någon månad sedan gick 20m! efter ca 30 minuter laddning.
Vid kontroll av blocken (som skulle vara fyllda för ca 300mil sedan) hittade jag inget vatten, dvs de var helt torra, jag fick i ca 19 liter Shocked i de 16 block som överlevt den misshandeln.
Med andra ord, lita inte på att du har vatten i blocken, något eller några trasiga block lurar laddaren att koka bort vattnet i de övriga i ett mycket snabbt tempo, har du sedan ingen kontroll på temperaturen är det ett recept på dyrbar reparation Exclamation

Den bästa Question lösningen på ditt problem är att kontrollera/byta termogivaren i bakre lådan och sedan noggrant mäta spänningen under laddning men det är mycket svårt att få säkra resultat, eventuellt kan det hjälpa att lyssna på blocken under laddning eftersom ett trasigt block oftast/alltid gasar kraftigt under laddning, om det inte redan har bränt hål förstås. Använd en slang att lyssna med, den går att pillra upp under skyddet ovanpå blocken.

Obs! humor: Använd en metallomspunnen slang för att höja spänningen... galen

Du kommer tydligt att höra blocken berätta för dig att de är färdigladdade med ett bubblande/susande. Om detta susande uppkommer i förtid har du tyvärr några skadade block som hindrar laddaren från att gå över till fas 2 (5A) laddning, följdfelet är brända celler pga uttorkning.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-02-27 21:57:43    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Använd en metallomspunnen slang för att höja spänningen...


Spännande upplevelse Laughing lite som rysk roulette med kokt hjärna som resultat
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-02-27 23:02:51    Rubrik: Svara med citat

Hmmmm....

Låter liknande som det jag drabbades av när jag lagade bilen senast.
UCL:en hade fått fullständigt fel uppfattning om laddningstillståndet på batterierna. Den ställde sig på 2.5 h kvartid, men laddade ca 8h. Det hela rättade till sig efter ett par laddningar.
Det kanske inte kan förklara förlusten av 60Ah, men kan inte det vara isolerinsfelsorsakat?
När Du sedan tryckt gasen i botten för att köra om mopedisten, så har Du nollat UCL:n (dvs > 10 sek) gasen i botten.

Samtidigt är ju risken inte obefintlig att Julle har rätt.
Vid det här laget har jag sett några batteripaket, och dem samlade erfarenheten visar att ca 2 av 3 paket som inte tillhört någon som har "koll" är snustorra trots att bevattningslampan är släckt. Sannolikt fungerar det ursprungliga bevattningssystemet på Volvo/Renault dåligt.

Lyssnar man för mycket på batterierna förstör man bara sin nattsömn.

Är det föresten någon som har fått en ordentlig el-stöt????
Berätta!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-28 07:07:40    Rubrik: Svara med citat

Nu var jag nere och tittade igen. 95 Ah! Den har tidigare alltid laddat c:a 80 Ah... Antingen har något övernaturligt hänt, eller så har jag kortslutna celler som förhindrar att spänningen stiger och då avslutas laddningen efter time out (8 timmar?). Det sistnämnda borde väl gett mycket mer än 95 AH, bortåt 140-160 Ah?
Eller kanske steg spänningen på de överlevande stackarna så att laddningen avslutades med (kraftig) gasning i alla fall.

En sista möjlighet är väl att de extra 15 Ah kommer från att jag verkligen körde ner batterierna i botten (och säkert polvände hälften). Jag tror att jag körde c:a 15 km på de 5 Ah som fanns kvar efter besiktningen. Intressant är att när jag bogserade upp laddningen så tog det lång tid (5 km?) innan Ah registrerade något över huvud taget, men sedan klättrade den 2-3 Ah/km eller så. Det tyder ju på att det finns 10-15 Ah 'i botten' när cellerna är tomma och cellspänningen dyker brant. Dessa Ah ingår normalt inte i Ah-räknarens netto, men indikeras givetvis när de verkligen rinner in. Som ni märker griper jag efter halmstrån, men det är ju betydligt lättare än att plocka ut batteripaketen...

När jag köpte bilen i maj (06) skulle batterierna varit slut, och förre ägaren fick i 14(?) liter. (Senare visade det sig att laddarens fläktar hade lagt av, så laddaren blev överhettad, drog ned strömmen och sedan stängde laddningen av efter time out utan att batterierna var färdigladdade.) Senare har jag fyllt på cellerna två gånger (innan larm) och fick då i några enstaka liter. Bilia fyllde på i Noveber/December och fick bara i några liter, så vattenförbrukningen verkar ju inte extremt hög.

Det där med metallslang kommer jag att överväga om battterierna är skadade eller förstörda... (obs humor).

När jag körde om mopedisten så var räknaren nollad för länge sedan. 40 km/h var vad bilen gjorde, jag kunde inte öka för att köra om - jag körde redan så fort det gick... (Eller krävs det både låg spänning och fullgas för nollning? Jag todde att det räckte med en batterispänning under 90 V)

Intressant det du (El Dottore) sade om att din UCL får fel uppfattning om laddtillståndet. Jag begriper inte varför min UCL har fått fel uppfattning utan att jag laddat ur den. Sådant händer ju om man inte nollat på länge och räknaren driver knappt 1 Ah per laddning, men min har ju inte gjort någon ytterligare laddning. Förra torsdagen stod den ju på 79 Ah, och sedan har den bara stått på laddning. När jag kom ut igår hade laddningen sjunkt till 12 Ah och UCL:en ansåg att 15-20 Ah är 'fullt'. Hur har den kommit fram till detta?
Har UCL:en haft tråkigt och börjat räkna om allt i brist på sysselsättning?
Allt annat kan man ju hitta flera förklaringar till, men detta...

[Inlagt senare: Kan man inte kolla temperaturen på kylvattnet? Det verkar mycket enklare än att åla sig under bilen om man vill kolla temperaturen]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-02-28 09:36:40    Rubrik: Svara med citat

Hej Akeshog!

Räkna inte med att Du har 95 Ah. det skulle i alla fall inte jag.
Även El-bilar kan ha glädjemätare.
Drabbades vid ett tillfälle av att Ah stod på 17-19, varefter bilen tvärdog.
Om Du kör ner under säg 25 Ah skulle jag hålla mig nära ett laddningsställe eller ha någon till hands, som kan bogsera hem bilen.

Troligen så kommer mätaren ställa in sig rätt när Du kör slut på Energin nästa gång. Har Du riktig tur stämmer 95 Ah.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-02-28 12:06:55    Rubrik: Svara med citat

Du har har garanterat och definitivt trasiga block i ditt batteri. Sad

Laddning eller körning är inte att rekommendera, service snarast Exclamation
Min första Clio var väldigt nära att brinna upp strax efter en likadan händelse.

Det finns minst två till här på forumet med liknande erfarenheter de sista tre månaderna...

Clio går att köra med flera trasiga block beroende på hur de havererat, gemensamt är att det oftast slutar i en stor vätgasexplosion eller brand när effektförlusten i havererade block blir för stor.
Under alla omständigheter bör paketen demonteras och kapacitetsmätas för att hitta och byta ut alla skadade block, jag gissar att det är 3-5st baserat på erfarenhet och din beskrivning. Om du fortsätter att använda bilen riskerar du stora följdskador t.ex fler block och även laddaren.

Temperaturen på kylvätskan säger tyvärr ganska lite om blocken, innan det syns en temperaturhöjning där måste ca 220kg metall värmas upp med endast 2000W under konstant kylning, innan detta sker har du kokat bort allt vatten i blocken för länge sedan.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-28 17:58:43    Rubrik: Svara med citat

OK.

1) Ah-mätaren har hittills varit imponerande exakt, och när lågnivå-varningen kommit vid 5-6 km har man kunnat köra 5-10 km till (mot slutet långsammare). Jag har svårt att tro att mätaren plötsligt visar väldigt fel. Även denna gång var den ju exakt (när den trodde att batteriet var slut var det också det). Vad jag för mitt liv inte kan begripa är hur en fulladdad bil med 79 Ah som efter ett utag på 1-2 Ah ställs på laddning, plötsligt kan innehålla 12 Ah. Det mätaren visade stämde ju. Vart har då de c:a 68 Ah tagit vägen? Eftersom Ah-mätaren de facto visade korrekt så måste de ju ha gått igenom strömmätningstrafon (eller Hall-elementet eller vad det nu är). Vad har dragit ur 62 Ah på drygt 4 dagar? Något har ju dragit 0.6 A (=> 65 W). Och varför har laddningen inte återupptagits? (Det kan jag förvisso acceptera.)

2) Jag vägrar tro att jag har trasiga block. Jag tror hellre att det hänt något övernaturligt! ( galen )

Nu skall jag gå ut till bilen och påbörja en urladdning (inte körning), med övervakning av ström och spänning.

Jag ser fortfarande en liten chans att blocken är hela.

Detta blir ett mycket spännande dygn (?) och jag kommer att dela med mig av mina mätdata, presenterade på forumet.

(Hör ni inte av mig så har jag valt att lyssna på cellerna med metall-slangen) (Obs skämt)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2227
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-02-28 18:11:12    Rubrik: Svara med citat

Även om du inte vill höra det så tar en kortslutning ström, så det är inte omöjligt att det blivit just kortis i närheten av när du laddade. så istället för att ladda bilen har den bränt effekten i den kortslutnacellen.
Lycka till
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-28 18:31:15    Rubrik: Svara med citat

OK,

Urladdning påbörjad 28/2 kl. 18:15
Jag kommer att editera dett inlägg istället för att skapa ett nytt för varje mätpunkt. För att få en praktisk urladdningsström kommer jag emellanåt att ha ljus och fläktar mm igång.

Tid+_ U(volt) Itång Q Icalc Kommentar
00:00 126.7 00.00 95 XX.X Tångamp. opålitlig pga DC, och LowBatt-varning. U ej komp. för serieres. (=> 132.3)
00:25 131.4 11.00 95 XX.X (U kompenserad för serieresistans)
00:45 129.2 XX.XX 93 2.6 (Stängde av motorfläkten)
01:00 129.9 XX.XX 92 3.0 Strömmen är ofarlig? Förväntad url.tid= 26 tim.
02:00 127.6 XX.XX 90 2.5
02:45 127.0 XX.XX 87 2.9 Urladdat om 25 tim...?
04:00 125.7 XX.XX 85 2.5
04:30 125.0 XX.XX 83 2.7
05:30 123.2 XX.XX 78 3.1 20 tim. kvar? Natten blir lång...
09:30 121.5 XX.XX 70 2.6
14:00 120.3 XX.XX 59 2.6 Förbrukat: 36 Ah. 17 tim. kvar?
19:15 118.6 XX.XX 46 2.5 31 Ah kvar? 12:30 kvar?
24:10 116.7 XX.XX 33 2.6 18 Ah kvar? 7 tim kvar?
27:15 114.9 XX.XX 25 2.6 10 Ah kvar? 4 tim. kvar?
28:50 113.9 XX.XX 20 2.6
30:00 112.9 XX.XX 16 2.6 Klart! Kl. är 01:00 så jag återkommer med slutsatser senare.


Senast ändrad av Akeshog den 2007-03-02 00:53:38, ändrad totalt 14 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-28 18:53:49    Rubrik: Svara med citat

Hej Alex.

Ja, det finns många förklaringar, men faktum kvartsår - Ah-räknaren visade rätt, så strömmen har 'runnit ut' från batteriet genom strömtrafon, och vid laddningen så har strömmen gått in genom strömtrafon. Med en kortslutning på endera sidan om strömtrafon hade denna inte stämt.
(Energimätaren på vägguttaget stämmer hyffsat med den laddning som gått in.)

Jag ger mig inte ännu!

[Editerat senare: Du kan givetvis ha hlet rätt i att en eller flera celler är kortslutna, men detta skulle inte få Ah-räknaren att räkna ned från 79 till 12]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-02-28 21:20:45    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat under dagen, alla tecken tyder på något konstigt med laddningen, normalt, eller i alla fall 9 gånger av 10 är det trasiga block.
Jag har en teori, långsökt men inte otrolig.

1, laddning tis-tord.
2, kör fast i snön. (UCL får "tilt", här börjar det roliga...)
3, startar laddning, indikerar laddning MEN, UCL tror att batterierna är för varma pga trasig termogivare.
Pump och fläktar går men den laddar ej.
4, Bilen står i 110h och "tappar" ca 8,5kW dvs ca 77W/h (förbrukningen av pump, fläkt och UCL).
5, Du avbryter den avbrutna laddningen och ser mycket riktigt att det "fattas" ca 60Ah, något som faktiskt är helt korrekt.
6, Sömnsvårigheter sätter in, elbilsforumet kontaktas.
7, Julle skrämmer livet ur dig med en troligtvis/förhoppningsvis felaktig gissning.
8, AleX kan nöjt konstatera att han hade rätt, givaren är kass.
9, Det roliga fortsätter när mätningarna visar att allt fungerar (även den utbytta termogivaren...)

Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2227
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-02-28 21:51:17    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
8, AleX kan nöjt konstatera att han hade rätt, givaren är kass.
9, Det roliga fortsätter när mätningarna visar att allt fungerar (även den utbytta termogivaren...)

Very Happy


Den förklaringen gillade jag Cool hoppas bilen håller med bara
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-02-28 22:16:08    Rubrik: Svara med citat

Julle,

Du har hittat en förklaring som jag mycket väl kan tro på. Det kan ha varit när hjulen spann (flera gånger) som UCL:en fick tuppjuck. Att man måste stänga av i flera sekunder (5-10) var inget som jag förutsett eller väntat mig - här kan det ligga något.

Temperaturgivaren kan mycket väl ha ett finger med i spelet (men hur vet jag vad UCL:en tror om batteritempen - det är ju EXT.TEMP. (yttertemp..?) som är 'lite' hög.

Jag kommer att gå igenom dessa givare hur som helst. Kanske går det att hitta batteritemp.givarna på displayen på det sätt som vår danske vän visat.

Nu återstår det ju att se hur batterierna mår, och i morgon bitti bör det stå 50-60 Ah. Stämmer det, och spänningen ligger runt 114 V så börjar det se ljusare ut.

Det lär bli en lång natt...

Tusen tack allihop för allt engagemang. Jag kommer att fortsätta editera mitt tidigare inlägg med urladdningskurvan. Kanske kan detta användas som jämförande mätning av någon annan som vill göra ett väldigt enkelt urladdningsprov för att se om batterierna är lika dåliga eller lika bra (vet ju ännu inte vilket mina är). Fulladdat, laddhandske ur, helljus på, dimljus på och handskfacket öppet - det verkar motsvara c:a 3 A (är inte det lite mycket?), men slutsatserna kommer i morgon kväll.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-03-02 01:11:58    Rubrik: Svara med citat

Mätningen är klar. Om jag räknat rätt är mitt batteri i praktiken ett 90 Ah-batteri (100 Ah är alltså inte kvar, men det hade jag aldrig räknat med).

Excel-bladet (fast i Open Office) kommer jag att lägga upp på någon av våra dok-servrar.

STM-databladen anger 95 Ah vid 2.5 tim uladdning, och cirkus 108 Ah vid 25 h urladdning. Jag verkar hamna på 108/1.1=> 98 Ah vid 25 h (30) urladdning, men då har jag använt UCL:en som strömmätare, så felkällor finns ju. Tänkte korrigera för detta senare, bl.a. genom att jämföra UCL:en med ett instrument under laddning (=> jämn ström). Det skulle vara intressant att få veta kapaciteten vid 1h urladdning - Julle kanske har den?

Jag har dristat mig till att sätta bilen på laddning igen, men kommer inte att köra den innan jag toppladdat ytterligare en gång (utan att köra emellan), väntat och sedan fyllt på vatten.

Någon som har något annat råd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-03-09 11:59:47    Rubrik: Svara med citat

Nu verkar bilen ok...

Skall fylla på vatten, men vill dubbelkolla att jag inte missuppfattat något:

Eftersom jag inte kan göra en commissional charge så vill jag göra det näst bästa. Om gasningsladdningen skall vara optimal (5 A i 30 minuter väl) 5 A x 0.5 h => 2.5 Ah, och gasningsladdningen är max 15% av föregående steg så borde föregående steg motsvara 2.5 / 0.15 => 17 Ah.
Dvs kör jag ut minst 17 Ah så kommer jag att få 'full' gasningsladdning (eller vad det nu heter).

Sedan verkar det som om man skall vänta i minst 15 minuter men max 30 minuter innan vattenpåfyllningen påbörjas, och med undertrycks-metoden skall man dra igenom 0.7-1 lpm. Eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-03-09 14:54:14    Rubrik: Svara med citat

Dina antaganden stämmer till punkt och pricka!

Jag har inte provat att mäta C/1 kapaciteten men jag tror att den finns i databladet från Saft. Ska kolla senare i kväll.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.34 sekunder att ladda.